Gå til innhold
Hundesonen.no

Smittsomt sykdomsutbrudd i Oslo


simira
 Share

Recommended Posts

53 minutes ago, Wilhelmina said:

Så utrolig frustrerende. Veterinærinstituttet vet en hel masse om hva det ikke er, men som hundeeier hjelper jo egentlig ikke det så veldig... 

"Forundersøkelsen Mattilsynet og Veterinærinstituttet gjennomførte før helgen pekte ikke på tydelige fellestrekk mellom tilfeller av syke hunder med hensyn til alder, rase, fôring, kontakt med andre hunder, turområder og lignende."

At det tilsynelatende ikke finnes en eneste fellesnevner gjør det bare enda mer skummelt tenker nå jeg :fear:

De har nok ikke konkludert i særlig grad rundt hva det ikke er heller basert på disse spørreskjemaene. Det kan de rett og slett ikke gjøre - datagrunnlaget er for tynt og de vet jo ikke en gang om de 17 hundene som ble inkludert i den første spørreundersøkelsen har samme sykdom. Det var vel mer en undersøkelse for å se om de raskt kunne finne en åpenbar smittekilde - feks om 2/3 av hundene spiste fôr X eller badet i vann Y.

Så ja, enig i at det er skummelt, men når man vet at det er snakk om...tja... 50-100 (?) syke hunder og det er en halv million hunder i Norge, så er ikke dette en epidemi akkurat. Vi snakker om brøkdelen av en promille.

Jeg vil selvsagt fortsette å være forsiktig. Hilser ikke på andre hunder, hun får ikke plukke opp pinner som ofte går i "arv" om det har vært andre hunder der, kjøper ikke nytt fôr eller godbiter, er stort sett på tur der det er lite folk uansett og fortsetter med det (men merker flere folk med hund på disse stedene nå) og er ekstra oppmerksom på dyreekskrementer (fugl, sau, rein, elg osv). Men business as usual stort sett - spesielt når jeg ikke har hørt om en eneste syk hund i mils omkrets.

Nå er ikke alle så begeistret for at man driver og synser om dette, men jeg tror fremdeles at dette er et lokalt problem. Mattilsynet har fremdeles ingen indikasjoner på at det er flere tilfeller enn vanlig utenfor Oslo-området.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Føler jeg må forsvare mattilsynet og dyrlegene litt. Har sett at misnøyen har økt ovenfor kommunikasjonen deres utad. For en som jobber med krisekommunikasjon er en slik situasjon den aller vanskeligs

Nå leser jeg at VG skal lage enda flere klikk av den pågående dyretragedien. De inviterer til å hjelpe til med å kartlegge syke hunder via et spørreskjema på VG.no. De har til og med fått med seg at k

Folk MÅ slutte å lese titusen plasser på Facebook og i media! Man blir jo helt tullete og forvirra ?? Viktig å forholde seg til troverdige kilder som feks veterinærinstituttet. De oppdaterer kanskje i

Posted Images

Disse tallene aner jeg ikke hvor kommer fra, og det stemmer overhodet ikke med hvor mange hunder som er pårørt av mage- og tarminfeksjon som herjer nå. Jeg bor i Oslo og det er lange køer for å komme inn på klinikkene med magesyke hunder utenfor (smitterisiko så disse bes vente utenfor på tur), redusert kapasitet generelt grunnet dette, medikamenter for dette er noen steder utsolgt osv. Dette vet jeg fordi jeg selv har hatt en hund med disse symptomene nå, men alle er selvsagt ikke livstruende rammet på noen måte, eller at det er garantert at det er samme grunn for alle med disse symptomene. Generelt vet man svært lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært nødt til å komme oss ut på skikkelige turer nå etter en ganske stille helg ift fysisk mosjon. Tar fortsatt forhåndsregler, men nå har jeg en meget fornøyd hund som slapper godt av - og det er skikkelig deilig! Irriterer meg også at de bare går ut med hva det ikke er og mister litt troen på at de noensinne finner ut hva som er den faktiske årsaken.. De gjør sitt beste, det vet jeg, men fortsatt frustrerende. Lurer jo også på hvor vanlig dette er - er det normalt at flere hunder i hele fylket får blodig diaré osv? Hva er forekomsten av dette? Hvorfor sier de at det er kun i Oslo forekomsten er unormal, når det dukker opp over alt helt plutselig? 

Såååå mange spørsmål og så lite svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Miloficent said:

Vi har vært nødt til å komme oss ut på skikkelige turer nå etter en ganske stille helg ift fysisk mosjon. Tar fortsatt forhåndsregler, men nå har jeg en meget fornøyd hund som slapper godt av - og det er skikkelig deilig! Irriterer meg også at de bare går ut med hva det ikke er og mister litt troen på at de noensinne finner ut hva som er den faktiske årsaken.. De gjør sitt beste, det vet jeg, men fortsatt frustrerende. Lurer jo også på hvor vanlig dette er - er det normalt at flere hunder i hele fylket får blodig diaré osv? Hva er forekomsten av dette? Hvorfor sier de at det er kun i Oslo forekomsten er unormal, når det dukker opp over alt helt plutselig? 

Såååå mange spørsmål og så lite svar

Blodig diaré er jo et symptom på flere sjukdommer, og ikke sjukdommen i seg selv. Og det er nok ganske vanlig. I de fleste fylker er det jo bare én og én hund som er blitt dårlig, som ikke er uvanlig. Det som er unormalt er jo dekningen det har fått i media og at man plutselig får med seg alt som skjer i hele landet. 

Og de kan jo ikke gå ut med noe annet enn det de er sikre på så langt, som dessverre bare er hva de vet at det ikke er. Jeg håper (og tror) at de har noen flere teorier enn de de kan gå ut med, hvis ikke er jeg redd for at de aldri kommer til å finne ut av det..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Stjerneskinn said:

Disse tallene aner jeg ikke hvor kommer fra, og det stemmer overhodet ikke med hvor mange hunder som er pårørt av mage- og tarminfeksjon som herjer nå.

Hvis det var mine tall du tenkte på så er det absolutt ikke offisielle, bekreftede tall (ergo spørsmålstegnet). Men de er ikke tatt ut av luften heller. I forrige uke snakket de om 30-40 syke hunder, og det som rapporteres om mulige nye tilfeller fra Mattilsynet ligger på 4 siden søndag. 1-2 i døgnet, altså.

At det er ekstra pågang hos veterinærer stemmer nok (uten at jeg kjøper beskrivelsen din om "lange køer" med magesyke hunder utenfor veterinærene - det ville det jo blitt store oppslag om), men nå har jo rådene vært å ta hunden til veterinær ved det minste tegn til mage-tarmproblemer også. At hunder kaster opp eller har diaré er jo relativt vanlig, og det er sjelden man drar rett til veterinæren. Det gjør man nå, for sikkerhets skyld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Hvis det var mine tall du tenkte på så er det absolutt ikke offisielle, bekreftede tall (ergo spørsmålstegnet). Men de er ikke tatt ut av luften heller. I forrige uke snakket de om 30-40 syke hunder, og det som rapporteres om mulige nye tilfeller fra Mattilsynet ligger på 4 siden søndag. 1-2 i døgnet, altså.

At det er ekstra pågang hos veterinærer stemmer nok (uten at jeg kjøper beskrivelsen din om "lange køer" med magesyke hunder utenfor veterinærene - det ville det jo blitt store oppslag om), men nå har jo rådene vært å ta hunden til veterinær ved det minste tegn til mage-tarmproblemer også. At hunder kaster opp eller har diaré er jo relativt vanlig, og det er sjelden man drar rett til veterinæren. Det gjør man nå, for sikkerhets skyld.

 

I media leser jeg om forskjellige tall hele tiden. Det som forundrer meg er at klinikkene ikke registrer alle med disse symptomene (kraftig diaré, hvertfall blodig, evt med oppkast og nedsatt allmenntilstand) i sammenheng med dette, vår hund som hadde alle symptomer og var inne mandag er ikke med under dette registrerte antallet for eks (vi fikk ikke noe spørreskjema som jeg har hørt snakk om, beskjed om å levere fôrprøver etc). 

Og det var 4 andre med magesyke hunder på klinikken da den åpnet da vi var der litt etter åpningstid mandag morgen, det kaller jeg «lang kø». 

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere bodd i Danmark så er med i en del hundegrupper ift byen jeg bodde i, Odense. Dette ble lagt ut nå nylig: https://mailchi.mp/2aa23b09a5f7/ikke-for-sjov-advarsel?fbclid=IwAR2FlsQiRgF-yYP_0OjxdA8xldtWPXT05xQpAG3y-6kbkQ6eCth9p5FscWA

Ikke sikkert det er noen sammenheng, men er jo underlig at dette skulle dukke opp der og på akkurat dette tidspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stjerneskinn said:

I media leser jeg om forskjellige tall hele tiden. Det som forundrer meg er at klinikkene ikke registrer alle med disse symptomene (kraftig diaré, hvertfall blodig, evt med oppkast og nedsatt allmenntilstand) i sammenheng med dette, vår hund som hadde alle symptomer og var inne mandag er ikke med under dette registrerte antallet for eks (vi fikk heller ikke noe spørreskjema som jeg har hørt snakk om)

Hvilke andre tall har du lest i media?

Du kan være sikker på at de fører nøye statistikk nå (fra vetinst.no):

Quote

En spørreundersøkelse er sendt ut for å samle inn og registrere informasjon til analyse. Det er sendt SMS til 2000 veterinærer over hele landet, mens epost er sendt til klinikkene. Vi ber veterinærene registrere alle tilfeller med symptomer som blodig diare, oppkast og nedsatt allmenntilstand på hund siden 1. august og framover. Veterinærene må da kontakte hundeeier for å kunne besvare skjemaet godt.

Hvis ikke veterinæren spurte dere de spørsmålene som trengs for spørreundersøkelsen, så kan det tenkes dere blir kontaktet senere. Ellers så har de vært sløve. De får nok nok data inn uansett vil jeg tro.

Just now, Stjerneskinn said:

Og det var 4 andre med magesyke hunder på klinikken da den åpnet da vi var der litt over åpningstid på morgenen, det kaller jeg «lang kø». 

4 hunder ved åpningstid om morgenen (typisk tidspunkt for ekstra pågang) på én enkelt klinikk er ikke det jeg så for meg når du fortalte om "lange køer for å komme inn på klinikkene", så vi definerer det vel forskjellig da :)

Håper det går bra med hunden din? Riktig god bedring i alle fall!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Hvilke andre tall har du lest i media?

Du kan være sikker på at de fører nøye statistikk nå (fra vetinst.no):

Hvis ikke veterinæren spurte dere de spørsmålene som trengs for spørreundersøkelsen, så kan det tenkes dere blir kontaktet senere. Ellers så har de vært sløve. De får nok nok data inn uansett vil jeg tro.

4 hunder ved åpningstid om morgenen (typisk tidspunkt for ekstra pågang) på én enkelt klinikk er ikke det jeg så for meg når du fortalte om "lange køer for å komme inn på klinikkene", så vi definerer det vel forskjellig da :)

Håper det går bra med hunden din? Riktig god bedring i alle fall!

 

 

En annen klinikk fikk vi svar om ar vi også ikke kunne komme, fordi pågangen grunnet magesyke hunder var for stor der, alle klinikker jeg har snakket med de siste dagene (som er mange) forteller om veldig mye større pågang enn normalt for tiden, men noe skyldes høyst sannsynlig som du selv sa, at har hunden diaré nå, blir man jo ekstra påpasselig. At det er svært mange fler enn 50-100 rammede hunder med disse symptomene er det derimot ingen tvil om mener jeg uansett. 

I dag er han heldigvis på bedringens vei og har kviknet til. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stjerneskinn said:

At det er svært mange fler enn 50-100 rammede hunder med disse symptomene er det derimot ingen tvil om mener jeg uansett. 

Rammet av symptomene? Ja, helt sikkert. Det er jo en sesongtopp for slike symptomer nå. Rammet av det man mistenker/mistenkte var en ukjent sykdom eller forgiftning som på timer tok livet av en stor andel av de smittede hundene? Ikke om man skal ta utgangspunkt i de tallene som blir nevnt av mattilsynet og veterinærinstituttet. Om det så dreier seg om 500 hunder så snakker vi likevel om promille og ikke prosent. Skummelt nok, for all del, men med noen forhåndsregler - og nå når andre også tar slike forhåndsregler - så kryper sjansen enda lavere.

Men så kommer jo "twisten" her da. Veterinær Monica Heggelund sier i kveld til NRK at det kanskje ikke er snakk om noen mystisk sykdom i det hele tatt, men at det er en naturlig variasjon (økning) i den sesongbaserte (høst og vår) oppblomstringen av slike symptomer. Hun sier det er hektisk hver vår og høst - litt ekstra i år - og at de "alltid" har 1-2 hunder med lignende symptomer liggende inne på klinikken. Veterinærinstituttet sier at det er en mulighet de ser på. Om det ikke er noen slik mystisk sykdom så blir det teoretisk sett en litt annen diskusjon om hvor mange som er rammet, men andelen svært syke eller døde hunder er jo likevel lav og samsvarer formodentlig med de noen titalls som mattilsynet har rapportert om. Uten at det hjelper de stakkars hundene som blir rammet, da.

Jeg vet ikke helt om jeg får fram poenget mitt her, men det er en grunn til at dette ikke blir kalt en epidemi så langt. Risikoen sammenlignet med tidligere år er etter alt å dømme ikke veldig mye større enn før, men all usikkerherheten (Er det fôret? Gift? Noe i lufta? Vannet? Smitter det mellom hunder?) og medieoppmerksomheten gjør noe med vår evne til risikovurdering. 

2 hours ago, Stjerneskinn said:

I dag er han heldigvis på bedringens vei og har kviknet til. ?

Godt å høre! :)

Endret av tillien
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tillien said:

Men så kommer jo "twisten" her da. Veterinær Monica Heggelund sier i kveld til NRK at det kanskje ikke er snakk om noen mystisk sykdom i det hele tatt, men at det er en naturlig variasjon (økning) i den sesongbaserte (høst og vår) oppblomstringen av slike symptomer. Hun sier det er hektisk hver vår og høst - litt ekstra i år - og at de "alltid" har 1-2 hunder med lignende symptomer liggende inne på klinikken.

Jeg tror ikke jeg kan forestille meg en mer skremmende utgang av denne saken enn akkurat det. En verden der det er "normalt" at så mange unge, friske hunder helt ut av det blå dør av blodig tarmbetennelse høres ikke mye trivelig ut.

Nå er det vel virusprøvene som er mest interessante, og de er ifølge Aftenposten klare på fredag. Så da vet man forhåpentligvis litt mer. Samtidig sier instituttveterinær Hannah Joan Jørgensen at det kan ta to uker før man får fullstendige prøvesvar fra en obduksjon.

Endret av Wilhelmina
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, tillien said:

Rammet av symptomene? Ja, helt sikkert. Det er jo en sesongtopp for slike symptomer nå. Rammet av det man mistenker/mistenkte var en ukjent sykdom eller forgiftning som på timer tok livet av en stor andel av de smittede hundene? Ikke om man skal ta utgangspunkt i de tallene som blir nevnt av mattilsynet og veterinærinstituttet. Om det så dreier seg om 500 hunder så snakker vi likevel om promille og ikke prosent. Skummelt nok, for all del, men med noen forhåndsregler - og nå når andre også tar slike forhåndsregler - så kryper sjansen enda lavere.

Men så kommer jo "twisten" her da. Veterinær Monica Heggelund sier i kveld til NRK at det kanskje ikke er snakk om noen mystisk sykdom i det hele tatt, men at det er en naturlig variasjon (økning) i den sesongbaserte (høst og vår) oppblomstringen av slike symptomer. Hun sier det er hektisk hver vår og høst - litt ekstra i år - og at de "alltid" har 1-2 hunder med lignende symptomer liggende inne på klinikken. Veterinærinstituttet sier at det er en mulighet de ser på. Om det ikke er noen slik mystisk sykdom så blir det teoretisk sett en litt annen diskusjon om hvor mange som er rammet, men andelen svært syke eller døde hunder er jo likevel lav og samsvarer formodentlig med de noen titalls som mattilsynet har rapportert om. Uten at det hjelper de stakkars hundene som blir rammet, da.

Jeg vet ikke helt om jeg får fram poenget mitt her, men det er en grunn til at dette ikke blir kalt en epidemi så langt. Risikoen sammenlignet med tidligere år er etter alt å dømme ikke veldig mye større enn før, men all usikkerherheten (Er det fôret? Gift? Noe i lufta? Vannet? Smitter det mellom hunder?) og medieoppmerksomheten gjør noe med vår evne til risikovurdering. 

Godt å høre! :)

Nei, man vet jo ikke om alle hundene som har alvorlig/akutt mage- og tarminfeksjon nå har noen sammenheng, men hvordan mener du man skal skille disse fra hverandre? 

Disse symptomene som du sier er ikke noe uvanlig overhodet, det som er uvanlig er at det er en betydelig økning fra tidligere og at det virker til å ramme enkelte mye hardere enn det man ser på som normalt (der unge voksne og friske hunder ikke alltid responderer på behandling og da dør svært raskt).

Når dette generelt går vet man aldri årsaken bak utbruddet, det håper jeg jo de klarer å komme til bunns i nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stjerneskinn said:

Nei, man vet jo ikke om alle hundene som har alvorlig/akutt mage- og tarminfeksjon nå har noen sammenheng, men hvordan mener du man skal skille disse fra hverandre? 

Det mener jeg personlig ingenting om, men jeg registrerer at siden Mattilsynet har rapportert 1-2 mistenkte tilfeller i døgnet og ikke mange titalls så gjør de det med en eller annen begrunnelse. Jeg vil tippe de har gjort det etter alvorlighetsgrad og hastighet på sykdomsforløp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, tillien said:

Det mener jeg personlig ingenting om, men jeg registrerer at siden Mattilsynet har rapportert 1-2 mistenkte tilfeller i døgnet og ikke mange titalls så gjør de det med en eller annen begrunnelse. Jeg vil tippe de har gjort det etter alvorlighetsgrad og hastighet på sykdomsforløp.

 

Sikkert en grunn bak dette, men (med mindre de holder tilbake noe vesentlig informasjon her) har de da heller ingen grunn til å kunne utelukke at alle som nå har akutt (og hvertfall blødende) mage-/tarminfeksjon har det samme, bare at det er forskjellig hvor hardt dette rammer hver enkelt hund.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Stjerneskinn said:

Sikkert en grunn bak dette, men (med mindre de holder tilbake noe vesentlig informasjon her) har de da heller ingen grunn til å kunne utelukke at alle som nå har akutt (og hvertfall blødende) mage-/tarminfeksjon har det samme, bare at det er forskjellig hvor hardt dette rammer hver enkelt hund.

Nei, det kan de ikke utelukke og som det ble nevnt av Eggesvik og bekreftet av Veterinærinstituttet i går kveld så er det en av teoriene de jobber med.

Nå ser jeg at vetinst rapporterer om 5 nye alvorlige tilfeller, men nedgang i antall tilfeller med mindre alvorlige symptomer. Uten at jeg skal våge meg på å tolke det (om det i det hele tatt kan tolkes, det kan være tilfeldig). De har også endret informasjonen rundt at de bare kunne konkludere med sykdom i Oslo, nå skriver de hele landet.

Veterinærinstituttet sier også at et av problemene de nå har er at det ikke er gode rutiner for å dokumentere sykdom hos hund. Så selv om de får gode tall på hva som foregår nå så har de ingen fornuftige tall å sammenligne med. Da blir det vesentlig vanskeligere å si noe om hvor "unormalt" dette året evt er og evt hvor i landet.

Nei, jeg håper de konkluderer raskt så vet man i alle fall hva man har å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vetinst.no/nyheter/status-vedrorende-akutt-hundesykdom-11-september


Sakset fra artikkel postet over:
"En positiv nyhet er at det i de fleste tilfeller der det bor flere hunder i samme dyrehold er bare én hund som er blitt syk. Dette kan tyde på at en eventuell sykdom ikke er veldig smittsom mellom hunder"

det er beroligende hvertfall da! :) 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Sanne said:

https://www.vetinst.no/nyheter/status-vedrorende-akutt-hundesykdom-11-september


Sakset fra artikkel postet over:
"En positiv nyhet er at det i de fleste tilfeller der det bor flere hunder i samme dyrehold er bare én hund som er blitt syk. Dette kan tyde på at en eventuell sykdom ikke er veldig smittsom mellom hunder"

det er beroligende hvertfall da! :) 

Jeg synes ikke det er beroligende i det hele tatt. Smitte kan unngås, men sykdom som rammer hardt og brutalt, tilsynelatende helt tilfeldig, er det umulig å beskytte seg mot.

Edit: Og nå er det åtte nye tilfeller på et døgn... Aldri i livet at dette bare er en "vanlig" sesongsykdom.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg synes ikke det er beroligende i det hele tatt. Smitte kan unngås, men sykdom som rammer hardt og brutalt, tilsynelatende helt tilfeldig, er det umulig å beskytte seg mot.

Edit: Og nå er det åtte nye tilfeller på et døgn... Aldri i livet at dette bare er en "vanlig" sesongsykdom.

For min del er det beroligende! Jeg kan kontrollere hundene mine fra å drikke fra bekker, spise alt mulig grums ute, droppe å gi de mat/godbiter de ikke er vant til etc. men smitte fra andre hunder er klin umulig å unngå med disse gutta... Banzai graver nesa ned i alle tisseflekker han får tilgang på. Og får han ikke gå i grøfta, så gjør han ikke fra seg:getlost:

Men jeg er enig altså, jeg tar det ikke med ro allikevel, spesielt ikke nå som det har vært åtte nye tilfeller:hmm: Jeg følte ting begynte roe seg ned, men plutselig tar det av igjen:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sanne said:

For min del er det beroligende! Jeg kan kontrollere hundene mine fra å drikke fra bekker, spise alt mulig grums ute, droppe å gi de mat/godbiter de ikke er vant til etc. men smitte fra andre hunder er klin umulig å unngå med disse gutta... Banzai graver nesa ned i alle tisseflekker han får tilgang på. Og får han ikke gå i grøfta, så gjør han ikke fra seg:getlost:

Ja, hvis det hadde vært så enkelt som å holde hunden unna fortype X eller vannkilde Y så hadde det jo ikke vært noe problem. Men når Veterinærinstituttet sier at de ikke har noen indikasjon på at dette kommer fra vann eller mat, da blir det litt verre... Og hvis det da ikke er smitte heller? Hvor kommer det fra? Hvordan kan vi beskytte hundene våre? :icon_confused: Jeg hadde også begynt å senke skuldrene litt, men nå er jeg vettskremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått svar fra AniCura-klinikken vi var hos om hvorfor de ikke ønsket å ta prøver av vår hund eller få svar fra oss vedr spørreskjema, og svaret er at de ikke ønsker å sette alle hunder med blødende tarminfeksjon i sammenheng med «dette», av en eller annen grunn.

Så de tallene som registreres blir dermed svært unøyaktige på hunder som har disse symptomene rundt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Ja, hvis det hadde vært så enkelt som å holde hunden unna fortype X eller vannkilde Y så hadde det jo ikke vært noe problem. Men når Veterinærinstituttet sier at de ikke har noen indikasjon på at dette kommer fra vann eller mat, da blir det litt verre... Og hvis det da ikke er smitte heller? Hvor kommer det fra? Hvordan kan vi beskytte hundene våre? :icon_confused: Jeg hadde også begynt å senke skuldrene litt, men nå er jeg vettskremt...

Ja vet... ? Men at det ikke virker å være veldig smittsomt (de kan jo fremdeles ikke utelukke smitte..) gjør det tross alt tryggere for meg. Men jeg aner ikke hvordan vi skal beskytte hundene våre... 
Holde de inne og i hage da, men hvor lenge skal hunder gå uten skikkelige turer, det er jo også en vurdering man må ta. Mine tåler roligere dager uten problemer. De har hverandre som de leker med, vi kan være i hagen etc, men det er jo ikke optimalt... 

Jeg har ytterste tillit til vetinst og at de gjør alt de kan. Men det er skremmende at vi er én uke inn i dette og det er fremdeles tilfeller hver eneste dag, samt i dag er det mer enn det har vært på flere dager :S 

@Stjerneskinn
Så sært? Jeg skjønner jo at alt av magetrøbbel kanskje ikke er det samme, men når det i tillegg er blodig på samme måte som disse sakene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stjerneskinn said:

Jeg har nå fått svar fra AniCura-klinikken vi var hos om hvorfor de ikke ønsket å ta prøver av vår hund eller få svar fra oss vedr spørreskjema, og svaret er at de ikke ønsker å sette alle hunder med blødende tarminfeksjon i sammenheng med «dette», av en eller annen grunn.

Så de tallene som registreres blir dermed svært unøyaktige på hunder som har disse symptomene rundt om.

 

22 minutes ago, Sanne said:

 sært? Jeg skjønner jo at alt av magetrøbbel kanskje ikke er det samme, men når det i tillegg er blodig på samme måte som disse sakene...

Sånn må det jo være. Eneste grunnen til å sende ut en slik spørreundersøkelse nå er at man ikke kan utelukke (evt kanskje til og med tror) at det er snakk om en annen sykdom enn den normale sesongvariasjonen i slike problemer. Det er helt nødvendig for å avdekke et evt mønster at man da bare inkluderer tilfeller som med stor sannsynlighet virker å være noe annet enn det "vanlige". De er bedre tjent med 50 "sikre" (i den grad de kan være sikre) observasjoner enn 100 tilfeller av det som i etterkant skulle vise seg å være en 50-50-blanding av denne potensielle nye sykdommen og den "vanlige". Det er altså mindre prekært om noen hunder som egentlig har denne nye potensielle nye sykdommen ekskluderes, enn at noen som ikke har den inkluderes.

Jeg tar det for gitt at de har fått strenge kriterier fra vetinst for hvilke hunder man skal inkludere i undersøkelsen og at klinikkene bruker kunnskap, erfaring og skjønn etter beste evne når de avgjør i hvert tilfelle. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

 

Sånn må det jo være. Eneste grunnen til å sende ut en slik spørreundersøkelse nå er at man ikke kan utelukke (evt kanskje til og med tror) at det er snakk om en annen sykdom enn den normale sesongvariasjonen i slike problemer. Det er helt nødvendig for å avdekke et evt mønster at man da bare inkluderer tilfeller som med stor sannsynlighet virker å være noe annet enn det "vanlige". De er bedre tjent med 50 "sikre" (i den grad de kan være sikre) observasjoner enn 100 tilfeller av det som i etterkant skulle vise seg å være en 50-50-blanding av denne potensielle nye sykdommen og den "vanlige". Det er altså mindre prekært om noen hunder som egentlig har denne nye potensielle nye sykdommen ekskluderes, enn at noen som ikke har den inkluderes.

Jeg tar det for gitt at de har fått strenge kriterier fra vetinst for hvilke hunder man skal inkludere i undersøkelsen og at klinikkene bruker kunnskap, erfaring og skjønn etter beste evne når de avgjør i hvert tilfelle. 

Ja selvfølgelig, du har helt rett! :) 
Selvfølgelig må det være strenge kriterier og helt garantert supervanskelig arbeid å finne ut hvem av hundene som faktisk har dette! De som kan dette vet nok hva de gjør. 

Allikvel kommer man ikke unna at eiere vil reagere, uten at det nødvendigvis menes noe vondt med det eller er berettiget mot klinikker/vetinst/mattilsynet, men mer er basert på frykt og angst for at hundene våre skal dø. Alle klarer ikke holde hodet kaldt i en sånn her situasjon. Jeg har ikke problemer med å innrømme at jeg ikke har sjans til å være fornuftig nå :P Vi vet fremdeles ingenting om hva dette kommer av, vi vet bare hva det ikke kommer av, sant. Så å stille spørsmål og å være kritisk er en selvfølge i en sånn situasjon, samme om det hjelper eller ei. Vi mennesker har en tendens til å frike når ting går galt og det potensielt kan gå utover oss selv, de vi er glade i og slikt :) 
Jeg hadde dønn vært en sånn eier som ringte inn panisk bare jeg så antydning til diaré. Jeg kan ikke noe for det, jeg er livredd for å miste dem.

Jeg skulle ønske jeg hadde klart å ta det litt mer med ro, og jeg prøver hele tiden å overbevise meg selv om at jeg er tryggere her i trondheim. Men hjertet har tatt over styringen mens fornuften har forduftet :lol: 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er at det skal være noe som helst som indikerer at alle de med samme symptomer nå ikke skal kunne ha det av samme grunn. Som sagt, bare at det rammer enkelte av en eller annen grunn hardere enn andre. 

(Red: Med unntak der eiere vet hundene har fått i seg noe de ikke skal, de nettopp har skiftet fôr og annet liknende som man da vil gi som en naturlig forklaring.)

Endret av Stjerneskinn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...