Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, september


Mardina
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt råd når det gjelder denne sykdomshysterien er å slutte og bekymre seg med mindre hunden faktisk viser tegn til å være syk. ☺️ Ja, jeg kaller det hysteri for media har jo tatt helt av.  Her g

Jeg syns egentlig ikke alle hunder (dyr) har livets rett. Tidligere var det vel slik at det var kun de beste valpene som levde opp, som fikk et hjem. I dag skal alle få en sjanse uansett fysiske og ps

Var jammen ikke langt unna i dag, 4 hele varmegrader... Hadde tenkt meg opp i fjellet i dag, men spørs om jeg kan risikere at det er frost der. Skal gå på en steinete sti og fryser det på der blir det

Posted Images

16 minutes ago, Rufs said:

Helt utrolig at noen er villig til å kjøpe disse (selv om de er de eneste i Norge ?), når man heller kan kjøpe seg en frisk valp

All den tid det ble bestemt, formodentlig i samråd med veterinær, at de kan leve opp, er det ikke fint å tenke på at noen vil ta vare på dem? At man må betale noen kroner - maks halvparten av hva man betaler for de fleste rasehunder - er underordnet synes jeg. De har egenverdi og fortjener gode hjem og ikke bare bli gitt bort som defekt vare til folk som er ute etter gratis hund. Å gi noen kroner viser et minimum av seriøsitet. 

Salgsargumentet om at de er de eneste i Norge var litt merkelig, dog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tillien skrev:

All den tid det ble bestemt, formodentlig i samråd med veterinær, at de kan leve opp, er det ikke fint å tenke på at noen vil ta vare på dem? At man må betale noen kroner - maks halvparten av hva man betaler for de fleste rasehunder - er underordnet synes jeg. De har egenverdi og fortjener gode hjem og ikke bare bli gitt bort som defekt vare til folk som er ute etter gratis hund. Å gi noen kroner viser et minimum av seriøsitet. 

Salgsargumentet om at de er de eneste i Norge var litt merkelig, dog. 

Jeg syns egentlig ikke alle hunder (dyr) har livets rett. Tidligere var det vel slik at det var kun de beste valpene som levde opp, som fikk et hjem. I dag skal alle få en sjanse uansett fysiske og psykiske plager de har. Og det finnes virkelig en del hunder der ute som ikke har det bra, f.eks psykisk...

Jeg traff ei dame som hadde kjøpt seg verdens søteste blandingsvalp en gang. I løpet av det første året hadde hun brukt ca 70 000 kroner (!!!!) hos veterinæren på den hunden. Det var så mye feil med den, og når jeg traff henne så lurte hun på om det var noe feil med hoftene siden den gikk så rart. Da jeg traff henne ca ett halvår seinere var hunden avlivet. Hun hadde brukt så mye tid og penger, og hun hadde blitt så glad i den, men avliving var det beste.

Etter det vet jeg med sikkerhet at jeg ALDRI skal kjøpe en valp av bamhjertighetsgrunner som at "den kommer fra en valpefabrikk og trenger meg", eller "den er  ikke frisk, så den trenger meg". Jeg kjøper meg kun en valp som jeg kan se for meg et langt liv med, og håpe det blir på den måten (vil i hvert fall gi oss den beste sjansen)

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Rufs said:

Jeg syns egentlig ikke alle hunder (dyr) har livets rett. Tidligere var det vel slik at det var kun de beste valpene som levde opp, som fikk et hjem. I dag skal alle få en sjanse uansett fysiske og psykiske plager de har. Og det finnes virkelig en del hunder der ute som ikke har det bra, f.eks psykisk...

Jeg traff ei dame som hadde kjøpt seg verdens søteste blandingsvalp en gang. I løpet av det første året hadde hun brukt ca 70 000 kroner (!!!!) hos veterinæren på den hunden. Det var så mye feil med den, og når jeg traff henne så lurte hun på om det var noe feil med hoftene siden den gikk så rart. Da jeg traff henne ca ett halvår seinere var hunden avlivet. Hun hadde brukt så mye tid og penger, og hun hadde blitt så glad i den, men avliving var det beste.

Etter det vet jeg med sikkerhet at jeg ALDRI skal kjøpe en valp av bamhjertighetsgrunner som at "den kommer fra en valpefabrikk og trenger meg", eller "den er  ikke frisk, så den trenger meg". Jeg kjøper meg kun en valp som jeg kan se for meg et langt liv med, og håpe det blir på den måten (vil i hvert fall gi oss den beste sjansen)

Ikke alle hunder har livets rett nei, det er det vel svært få som mener, men disse har til nå hverken vist tegn på fysisk eller psykisk sykdom (utenom sterilitet og merkelig pels) og har, formodentlig i samråd med veterinær, altså blitt gitt en sjanse. Ikke er de fra en valpefabrikk og ikke er de solgt som eksotiske blandingsvalper - de er solgt akkurat som de er og med åpne kort: et uhell i dobbel forstand. Jeg ville heller ikke kjøpt en slik hund, men jeg synes det er fint at noen vil det og jeg ser ikke noe prinsipielt problem i å gjøre det - i motsetning til å støtte valpefabrikker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tillien skrev:

Ikke alle hunder har livets rett nei, det er det vel svært få som mener, men disse har til nå hverken vist tegn på fysisk eller psykisk sykdom (utenom sterilitet og merkelig pels) og har, formodentlig i samråd med veterinær, altså blitt gitt en sjanse. Ikke er de fra en valpefabrikk og ikke er de solgt som eksotiske blandingsvalper - de er solgt akkurat som de er og med åpne kort: et uhell i dobbel forstand. Jeg ville heller ikke kjøpt en slik hund, men jeg synes det er fint at noen vil det og jeg ser ikke noe prinsipielt problem i å gjøre det - i motsetning til å støtte valpefabrikker.

Fint for valpene at de får et hjem. Fint for oppdretter at andre vil overta dem. Men ikke nødvendigvis så heldig kjøp for dem som kjøper dem.

Det er derfor jeg sa at det er utrolig at noen velger å kjøpe valper med såpass mye feil på, når de heller kan kjøpe (i utgangspunktet) en frisk valp. Men folk gjør som de vil gjøre med sine penger, og gjøre som de vil med sin tid. Jeg syns det er rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Rufs said:

Fint for valpene at de får et hjem. Fint for oppdretter at andre vil overta dem. Men ikke nødvendigvis så heldig kjøp for dem som kjøper dem.

Det er derfor jeg sa at det er utrolig at noen velger å kjøpe valper med såpass mye feil på, når de heller kan kjøpe (i utgangspunktet) en frisk valp. Men folk gjør som de vil gjøre med sine penger, og gjøre som de vil med sin tid. Jeg syns det er rart

Jeg synes ikke det er så rart jeg, selv om det ikke passer inn i mitt (hunde)liv slik det er nå. Det blir litt merkelig å skulle stemple anskaffelsen av en slik hund som et uheldig kjøp når folk sitter på all informasjon, vet at det kan være en risiko og likevel ønsker å gjøre det. De føler vel tvert i mot at de har vært heldige som får muligheten til å bli kjent med disse særingene og er formodentlig klar over en viss risiko og parat til å gjøre det som må til for å gi dem gode liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig på rallykurs nesten helg og hååååper det blir.. Sendte mail med en gang dette med sykdommen kom ut og spurte og da fikk jeg til svar at alt er avlyst innen man får svar på hva det er. Er jo ikke sikkert de noen gang finner utav det? Håper i det minste jeg får pengene tilbake, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei hjem idag passerte jeg en mann som lå i veien, rett foran et par garasjer, i veien der man kan kjøre opp til noen hus. Var allerede passert før jeg egentlig oppfattet at det faktisk var en mann som lå der. Så jeg snudde og kjørte tilbake for å sjekke til han. Tenkte det kunne være noe sykdom, eller om han hadde falt eller noe. Han hadde nok bare drukket litt for mye alkohol. Fikk hvertfall stablet han på beina, og han var kjempeglad for at noen stoppet for han og så til han. Men, det jeg reagerte på: mens han lå der og jeg prøvde å få han på beina kjørte det mange biler forbi. Ikke en eneste en stoppet eller noe. Vet ikke hvor lenge han lå der før jeg kom heller. Det kunne jo likegjerne vært en med et hjerteinfarkt eller noe.. 

Han fortsatte å gå videre da. Usikker hva jeg egentlig burde gjort i dette tilfellet, da han åpenbart var veldig beruset. Men han skulle til byen, og jeg kunne nok ikke stoppet han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg sånn at jeg har en oppdretter jeg viiiirkelig håper jeg får valp fra, de blir født om ca to uker. Men så er det jo en risiko for at jeg ikke får valp som avhenger av ulike faktorer som kjønn, hvor er jeg på listen osv. Jeg har derfor tatt kontakt med en annen oppdretter som jeg også vurderte veldig sterkt, og det viser seg at hun skal visstnok ha kull på samme tid! 

Bør jeg informere oppdretter 2 om at jeg eeegentlig har forhørt meg med oppdretter 1 først? Eller skal jeg bare vente det ut? Jeg får vel vite ganske kjapt når valpene er født om det blir valp på meg eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Miloficent skrev:

Det har seg sånn at jeg har en oppdretter jeg viiiirkelig håper jeg får valp fra, de blir født om ca to uker. Men så er det jo en risiko for at jeg ikke får valp som avhenger av ulike faktorer som kjønn, hvor er jeg på listen osv. Jeg har derfor tatt kontakt med en annen oppdretter som jeg også vurderte veldig sterkt, og det viser seg at hun skal visstnok ha kull på samme tid! 

Bør jeg informere oppdretter 2 om at jeg eeegentlig har forhørt meg med oppdretter 1 først? Eller skal jeg bare vente det ut? Jeg får vel vite ganske kjapt når valpene er født om det blir valp på meg eller ei. 

Tror jeg ville ventet til valpene er født. Ingen valp jo egentlig solgt før den er født, de vet jo ikke selv hva der får av kjønn osv. Så det der går jo litt begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Tror jeg ville ventet til valpene er født. Ingen valp jo egentlig solgt før den er født, de vet jo ikke selv hva der får av kjønn osv. Så det der går jo litt begge veier. 

Ja er den tanken jeg også har. Er på en måte derfor jeg også har tatt kontakt med en annen oppdretter og, sånn tilfelle det blir f.eks. bare tisper hos den ene oppdretteren, når jeg kun er intr i hannhund. Samtidig er det på dette tidspunktet det klaffer for meg med valp, derav vist interesse hos flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet til en utmeldingsgebyr fra BI på nesten 17.000kr. Og begynte å få panikk. Etter litt snakking med min far og gjennomgåing av kontrakt fikk vi oppklart det. Kjente jeg ble litt stresset da jeg ikke akkurat har lyst å punge ut 17.000kr nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Mrs.Fisken said:

Våknet til en utmeldingsgebyr fra BI på nesten 17.000kr. Og begynte å få panikk. Etter litt snakking med min far og gjennomgåing av kontrakt fikk vi oppklart det. Kjente jeg ble litt stresset da jeg ikke akkurat har lyst å punge ut 17.000kr nå?

utmeldingsgebyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Meg skrev:

utmeldingsgebyr? 

Ja. Jeg avslutter studiet mitt,  og da må man betale utmeldingsgebyr. Slik at mellom 2.september og 1.oktober må jeg betale halve semesteravgiften. Etter 1.oktober hadde jeg måttet betale hele semesteravgiften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morbid spørsmål:

Det begynner å gå opp for meg at jeg kanskje ikke har hund så mye lenger. Hva gjør man om hunden dør hjemme? Kjører man den til dyrlegen? Hvis så, er det noen spesielle dyrleger man drar til? 

Får helt noia av å tenke på at jeg kan komme hjem til han død og så, helt i ørska, må frakte han flere timer i en trillebåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dette. Min hund døde helt plutselig hjemme, mens hun lå på fanget til sønnen min,  det viste seg å være blodpropp på lungen,  Dette skjedde sent på kvelden og vi kjørte henne til den vanlige dyrlegen neste morgen. (Det var et stort sjokk, helt uforutsigbart og ikke til å tro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...