Gå til innhold
Hundesonen.no

Kokosolje mot flått?


Luma
 Share

Recommended Posts

Fant for første gang på rundt 15år som hundeeier flått på bikkja idag, og siden vi går mye tur i skog og mark og bikkja har mengder med pels så vurderer jeg nå hva jeg evt skulle begynne å bruke for å unngå flått. Ser at endel snakker om kokosolje, noen her som har prøvd det og sett god effekt?

Evt. andre giftfrie alternativer som fungerer? Ultralyd/elektronisk flåttjager, noen som har erfaring med slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hae nylig begynt med kokos og ikke fått flått på hunden med det hittil, men har glatthåret hund som ikke tiltrekker seg så mye flått også. 

Min forrige hund tiltrakk seg det mer, og brukte spray av kokt rosmarin og litt sitron flere år med godt hell, fikk aldri noe flått så lenge jeg sprayet annenhver dag. (Anbefaler å teste et lite område først isåfall, enkelte hunder kan være allergiske mot sitrus etc.)

Brukte en sommer en elektronisk jager til han, han fikk det ikke så lenge det fungerte, men batteriet sluttet å fungere etter en ukes tid eller to 2 ganger på rad, så ga det opp (men finnes jo flere merker, sikkert noe som er bedre enn dette jeg brukte for flere år tilbake). 

Ravhalsbånd og Catandogs-brikke er også noe man kan sjekke ut. Brukt sistnevnte forrige sommer og halve denne sommeren uten å finne noe på min, men tester altså nå ut bare kokos for å se om det holder.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Jeg hae nylig begynt med kokos og ikke fått flått på hunden med det hittil, men har glatthåret hund som ikke tiltrekker seg så mye flått også. 

Min forrige hund tiltrakk seg det mer, og brukte spray av kokt rosmarin og litt sitron flere år med godt hell, fikk aldri noe flått så lenge jeg sprayet annenhver dag. (Anbefaler å teste et lite område først isåfall, enkelte hunder kan være allergiske mot sitrus etc.)

Brukte en sommer en elektronisk jager til han, han fikk det ikke så lenge det fungerte, men batteriet sluttet å fungere etter en ukes tid eller to 2 ganger på rad, så ga det opp (men finnes jo flere merker, sikkert noe som er bedre enn dette jeg brukte for flere år tilbake). 

Ravhalsbånd og Catandogs-brikke er også noe man kan sjekke ut. Brukt sistnevnte forrige sommer og halve denne sommeren uten å finne noe på min, men tester altså nå ut bare kokos for å se om det holder.

 

Hvordan syns du pelsen blir med kokos? Blir ikke klissete? 

Redd for at ravhalsbånd ville blitt et mareritt i en sheltiemanke så det tør jeg ikke prøve, men aldri hørt om catandogs-brikke, så det må jeg sjekke ut nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Luma said:

Hvordan syns du pelsen blir med kokos? Blir ikke klissete? 

Redd for at ravhalsbånd ville blitt et mareritt i en sheltiemanke så det tør jeg ikke prøve, men aldri hørt om catandogs-brikke, så det må jeg sjekke ut nærmere.

Nei, men jeg har som nevnt glatthåret hund nå, hadde nok testet å blandet litt ut i lunkent vann på sprayflaske og så massert inn i pelsen om jeg skulle testet på en langhåret. Men har mer tro på rosmarin enn kokosolje (som har kommet best ut i test av flere kjerringråd). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, yurij skrev:

Det eneste giftfrie som fungerer er å børste gjennom pelsen et par ganger før du tar hunden inn i huset etter tur. Ingen ting uten resept fungerer

Jeg regner ikke med at giftfrie løsninger fungerer 100% nei, så å gå over bikkja kommer jeg til å gjøre uansett. Vi har jo ikke noe stort flåttproblem her hos oss, så derfor er jeg ikke villig til å bruke giftprodukter mtp bivirkninger, men om en av disse andre løsningene gjør hunden litt mer uattraktiv for flåtten hadde det vært flott, og skader jo ikke å prøve tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har så langt reagert på alle flåttmidler vi har prøvd, så jeg lagde mitt eget. Det er nok ikke hundre prosent effektivt, men det er ikke mye flått her heller. Det funker også mot mygg og knott. Jeg får vanvittig mye myggstikk, og mange av de om natta når jeg sover, jeg sprayet på gardinene og fikk ikke flere myggstikk etter det. Jeg sprayer også på hunden før og etter vi har gått tur på steder med flått, hvis hun har fått noen kommer de stort sett kravlende ut av pelsen når jeg sprayer på (før de har satt seg fast, altså). Jeg brukte oppskrift nummer en her: https://medium.com/@holisticaromatherapy/essential-oils-to-kill-ticks-26c182cf3b5b

Håper det kan funke for deg også! Jeg var i utgangspunktet skeptisk, men ble positivt overrasket :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Den første jeg tenker på er Thora Berger  Det er ett fint navn, mener nå jeg da. Jeg tenker at det viktigste er at du trives med navnet. Er noen som  sikkert finner noe "galt" med alle navn? Gå for Tora du!
    • Har noen tatt DNA test av hunden?  Har dere forslag til hva som fungere best? Ca hva pris lå det på?   
    • Har vurdert å kalle neste hund for Tora, men det er jo et norsk navn. Men også noe med den jødiske religionen- synes kanskje det er upassende. Hva synes dere??      
    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
×
×
  • Opprett ny...