Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynnerspørsmål blodsporprøve


Malen
 Share

Recommended Posts

Et år siden første kurs, og mange treningsspor er unnagjort, så nå tenkte jeg det er på tide å melde seg på første prøve ? 

Det første først, på terminlistene på NKK, på bevegelig prøve, så står det kun arrangør, f eks Njff Hedmark, og ikke prøvested. Sånn jeg har forstått det melder man seg på så tar dommeren kontakt. Men kan man da risikere at prøven blir gjennomført hvor som helst innen fylket? Det kan jo isåfall være ganske lange avstander det er snakk om. Og hvor kort varsel har man på prøvedagen? 

Jeg pleier å koble på sporline, la henne sitte, ta litt på sporstarten og la henne lukte på før hun blir sendt ut på sporet. Er det tillatt på prøve eller er det andre spesielle regler ved sporstarten? 

Jeg belønner når hun markerer sårleie, hvordan gjøres det på prøve? Kun et rolig "Bra. Søk spor."? 

Er det tillatt med belønning ved sporslutt, og får hun lov til å bære kloven med seg? Vi har jobbet opp interessem for sporslutten, og hun bærer gjerne med seg kloven tilbake hvis hun får lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Malen said:

Det første først, på terminlistene på NKK, på bevegelig prøve, så står det kun arrangør, f eks Njff Hedmark, og ikke prøvested. Sånn jeg har forstått det melder man seg på så tar dommeren kontakt. Men kan man da risikere at prøven blir gjennomført hvor som helst innen fylket? Det kan jo isåfall være ganske lange avstander det er snakk om. 

Jeg har aldri opplevd at det har vært veldig langt unna, klubbene har som regel avtale med flere dommere og min erfaring er at man blir satt opp hos en dommer i nærheten.

2 hours ago, Malen said:

Jeg pleier å koble på sporline, la henne sitte, ta litt på sporstarten og la henne lukte på før hun blir sendt ut på sporet. Er det tillatt på prøve eller er det andre spesielle regler ved sporstarten? 

Det er helt greit å gjøre det sånn.

2 hours ago, Malen said:

Jeg belønner når hun markerer sårleie, hvordan gjøres det på prøve? Kun et rolig "Bra. Søk spor."? 

Jeg snakker ikke til min i sporet, men rolig ros er helt sikkert greit. Det er heller ikke nødvendig med så tydelig markering at hunden stopper, så lenge du får med deg at den har funnet sårleie.

2 hours ago, Malen said:

Er det tillatt med belønning ved sporslutt, og får hun lov til å bære kloven med seg? Vi har jobbet opp interessem for sporslutten, og hun bærer gjerne med seg kloven tilbake hvis hun får lov. 

Både belønning og bæring av klov er absolutt tillat :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg har aldri opplevd at det har vært veldig langt unna, klubbene har som regel avtale med flere dommere og min erfaring er at man blir satt opp hos en dommer i nærheten.

Det er helt greit å gjøre det sånn.

Jeg snakker ikke til min i sporet, men rolig ros er helt sikkert greit. Det er heller ikke nødvendig med så tydelig markering at hunden stopper, så lenge du får med deg at den har funnet sårleie.

Både belønning og bæring av klov er absolutt tillat :)

Lykke til!

Takk for svar ?

Når du ser at hunden finner sårleie, påpeker du det til dommeren der og da? 

Er det sånn at det da er en hund på prøve? Eller kan det være fler så det kan bli ventetid? 

Føler vi er så forberedt som vi kan være på selve prøven, det er det praktiske rundt jeg ikke har helt kontroll på ? 

Endret av Malen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Malen said:

Når du ser at hunden finner sårleie, påpeker du det til dommeren der og da? 

Jeg sier ingenting, men jeg peker på sårleiet når vi passerer. Det finnes sikkert mange riktige måter å gjøre det på :) 

6 hours ago, Malen said:

Er det sånn at det da er en hund på prøve? Eller kan det være fler så det kan bli ventetid? 

Dommeren kan godt sette opp flere hunder samme dag, men dere avtaler tid og sted for oppmøte og så starter dere da. Har ikke opplevd ventetid på bevegelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...