Gå til innhold
Hundesonen.no

Canon 750 D, tips til objektiv?


jma
 Share

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt et brukt Canon 750D, med 18-55mm objektivet som følger med. Har fra før av et 50mm 1:1,4 objektiv som jeg bruker masse. Men tenkte å kjøpe et annet litt mer "allround" objektiv som er litt bedre enn det som hører til, men ikke for dyrt. Kanskje litt bedre zoom. Noen tips?  (Er ikke veldig inne i fagspråket her, så vær obs på det :P:D ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-200mm f2.8 ❤ stor og tung, men amazing. Brukt kan du få nest nyeste modell til en ok pris. Evt samme brennvidde med f4 blender. Canon L optikk. 

24-70mm f2.8

24-105mm f4 L

Alle her er betydelig større enn feks kitobjektiv etc,.men det er en helt annen verden å ta bilder med også. Definitivt verdt det. ?

Anbefaler å sjekke bruktmarkedet for alle disse. 

70-200 og 24-70 f2.8 har modeller både fra sigma, tamron og canon. Alle er bra?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Men de er litt i overkant i pris i forhold til hva jeg har råd til akkurat nå. Men når jeg har bedre råd tror jeg at jeg må spandere på meg 70-200mm 2.8. Er fler som har anbefalt det. ? 

Fant en som solgte dette på Finn til 2000,-Sigma 17-70 1:2.8-4 DC OS (image stabilizer) 

Er det bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, jma said:

Fant en som solgte dette på Finn til 2000,-Sigma 17-70 1:2.8-4 DC OS (image stabilizer) 

Er det bra?

Man skal holde tunga litt rett i munnen her, for så vidt jeg kan tyde av modellbetegnelsen så er det en eldre versjon av et objektiv som nå heter "Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM C" (hvor C står for Contemporary). Den nye versjonen er kjempebra som en allround normalzoom og klart over typiske kit-objektiver på alle områder. Jeg kan ikke huske å ha lest annet enn godord om det noen sted. Jeg har bare lånt et til Nikon er periode, og syntes den var kjempefin. Ok størrelse, ikke for tung, anvendelig zoomområde og bra bildekvalitet. Det er klart, i den prisklassen - selv om det er dyrere enn det veldig mange noen gang kommer til å kjøpe (ca 3900,- hos Elkøp feks) - så kan den aldri konkurrere mot optikk som koster det mangedobbelte om man begynner å analysere bildene på pikselnivå, men det blir i de fleste tilfeller litt teoretisk.

Jeg tror, som sagt, den du nevner er forrige modell. For det første ble det gjort klare forbedringer til den nye modellen og for det andre må objektivet begynne å bli en hel del år. Da synes jeg 2000,- er mye med tanke på hva man kan få ny, oppgradert versjon for i dag. Det burde være mulig å få den nye versjonen pent brukt til 2500,- eller kanskje mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tillien skrev:

Man skal holde tunga litt rett i munnen her, for så vidt jeg kan tyde av modellbetegnelsen så er det en eldre versjon av et objektiv som nå heter "Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM C" (hvor C står for Contemporary). Den nye versjonen er kjempebra som en allround normalzoom og klart over typiske kit-objektiver på alle områder. Jeg kan ikke huske å ha lest annet enn godord om det noen sted. Jeg har bare lånt et til Nikon er periode, og syntes den var kjempefin. Ok størrelse, ikke for tung, anvendelig zoomområde og bra bildekvalitet. Det er klart, i den prisklassen - selv om det er dyrere enn det veldig mange noen gang kommer til å kjøpe (ca 3900,- hos Elkøp feks) - så kan den aldri konkurrere mot optikk som koster det mangedobbelte om man begynner å analysere bildene på pikselnivå, men det blir i de fleste tilfeller litt teoretisk.

Jeg tror, som sagt, den du nevner er forrige modell. For det første ble det gjort klare forbedringer til den nye modellen og for det andre må objektivet begynne å bli en hel del år. Da synes jeg 2000,- er mye med tanke på hva man kan få ny, oppgradert versjon for i dag. Det burde være mulig å få den nye versjonen pent brukt til 2500,- eller kanskje mindre. 

 

Tusen takk for svar og tips! da skal jeg se hva jeg finner ?

 

 

Endret av jma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM som allround objektiv, det gamle uten C. Har forsåvidt vært veldig fornøyd med det altså, men det kommer jo veldig ann på hva du skal ta bilder av. Jeg tar for det meste portretter av hundene og merker at jeg heller velger mitt sigma 50mm f/1.4 dg hsmsigma 50mm f/1.4 dg hsm, fordi den jeg synes bilder med stor blenderåpning er mye finere på portretter. Også synes jeg 17-70mm objektivet er ganske tung, men jeg har absolutt vært fornøyd med det altså, og det er det objektivet jeg absolutt har brukt mest de 8 årene jeg har hatt speilrefleksen min :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, litchi skrev:

Jeg har Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM som allround objektiv, det gamle uten C. Har forsåvidt vært veldig fornøyd med det altså, men det kommer jo veldig ann på hva du skal ta bilder av. Jeg tar for det meste portretter av hundene og merker at jeg heller velger mitt sigma 50mm f/1.4 dg hsmsigma 50mm f/1.4 dg hsm, fordi den jeg synes bilder med stor blenderåpning er mye finere på portretter. Også synes jeg 17-70mm objektivet er ganske tung, men jeg har absolutt vært fornøyd med det altså, og det er det objektivet jeg absolutt har brukt mest de 8 årene jeg har hatt speilrefleksen min :) 

Det objektivet jeg ser etter skal brukes på feks tur eller hundetrening. Hvor jeg har behov for så zoome litt og ta litt bilder av hunder i aktivitet. Har et annet objektiv som er kjempefint på portretter og mer close up bilder. ? Det er vel et 50 mm ja ? Er så treig på disse navna ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...