Gå til innhold
Hundesonen.no

Matlei - hvordan går man frem?


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Vi kom hjem fra vår to uker lange ferie i går, og hunden vår på litt over 1 år har vært hos mine foreldre mens vi har vært borte. Alt har gått fint, men en ting har de gjort mot min vilje - de har gitt masse ekstra snacks i maten. Vi fôrer vanligvis på tørrfôr fra Acana, og sper tidvis på med et og annet digg, som kjøttboller fra Mush/V&H, kjøttrester fra middagen eller en eggeplomme. Men det har vært viktig for oss at hunden ikke skal bli kresen, og at dersom hun ikke spiser det hun får servert, så får hun ikke. 

Dette har derimot mine foreldre ikke fulgt, og de har nok gitt henne noe ekstra til nærmest hvert måltid for å få henne til å spise. Dette har resultert i at hun så vidt gidder å snuse på maten før hun går sin vei. Bare for å sjekke at det ikke var noe galt, strødde jeg over en godbit, og da slukte hun hele tørrfôrmåltidet glatt - dermed tror jeg ikke det er selve sultfølelsen det er noe i veien med. 

Hun er vanligvis veldig glad i mat og tar gjerne i mot alle andre hunder sine godbiter, og vil gjerne smake når vi lager mat. I tillegg pleier hun å spise opp måltidene hun får. Omtrent en og en halv måned etter første løpetid hadde hun en lengre periode der hun spiste dårlig og lite, og da fikk vi opp igjen matlysten med å spe på tørrfôret med Mush, og deretter fase det ut igjen. Nå er det vel også ca en og en halv måned etter hennes andre løpetid - kan dette ha noe med saken å gjøre? 

I går og i dag har vi gått for taktikken å fjerne maten når vi ser hun ikke er interessert, og å ikke gi henne noe før neste ordinære måltid. Dette har da resultert i at hun ikke spiste middag i går, men hun spiste bittelitt til frokost i dag, og ikke spiste middag i dag heller. Selv synes jeg jo det virker helt grusomt at hun ikke spiser noe. Men hvor lenge skal man holde på slik? Når må man eventuelt vurdere andre tiltak? Og er det noen som har tips til andre ting man kan gjøre for å både få opp igjen matlysten, men også unngå å få en kresen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden ikke er for tynn tenker jeg fint de kan gå to-tre dager uten mat. Begge våre var veldig småspiste i unghundalderen, men ingen av dem gikk så lenge uten mat eller spiste så lite at de ble tynne. Det jeg gjorde i perioder var å kutte mengden på måltidene. Anvisningene er jo bare forslag, og gjerne litt høyt (erfaringsmessig), så de kan godt få litt mindre enn det som står på pakken. Vet ikke om det er innbildning, men synes det virker som hundene spiser lettere når måltidet er mindre også. Jeg kutter glatt 20% av mengden, men kommer litt an på hvor mye vi trener også, mtp godbiter.

En annen ting jeg har gjort i senere år er å bytte litt mellom fôrmerker. Det forutsetter at hunden tåler det, men har hatt to-tre merker og varianter som vi veksler mellom. I perioder får de Vom til et av to måltider. En periode fikk de Provit til et måltid om dagen. Og alltid minst et måltid tørrfôr, vanligvis Acana elle Robur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, simira skrev:

Så lenge hunden ikke er for tynn tenker jeg fint de kan gå to-tre dager uten mat. Begge våre var veldig småspiste i unghundalderen, men ingen av dem gikk så lenge uten mat eller spiste så lite at de ble tynne. Det jeg gjorde i perioder var å kutte mengden på måltidene. Anvisningene er jo bare forslag, og gjerne litt høyt (erfaringsmessig), så de kan godt få litt mindre enn det som står på pakken. Vet ikke om det er innbildning, men synes det virker som hundene spiser lettere når måltidet er mindre også. Jeg kutter glatt 20% av mengden, men kommer litt an på hvor mye vi trener også, mtp godbiter.

En annen ting jeg har gjort i senere år er å bytte litt mellom fôrmerker. Det forutsetter at hunden tåler det, men har hatt to-tre merker og varianter som vi veksler mellom. I perioder får de Vom til et av to måltider. En periode fikk de Provit til et måltid om dagen. Og alltid minst et måltid tørrfôr, vanligvis Acana elle Robur.

Takk for gode råd! Hun spiste ikke til frokost eller på formiddagen i dag heller, men etter en lang skogstur med svømming i et vann spiste hun hele middagen sin når vi kom hjem. Så da får vi håpe at hun har lært at hun må ta det hun får, ellers får hun gå sulten ;) 

For øvrig var det et godt tis å bytte litt mellom fôrmerker, og tror vi godt kan kjøpe inn en sekk med noe annet neste gang vi skal kjøpe fôr. Vi har også pleid å gi Vom/Mush sånn av og på, men jeg kjenner at jeg heller ønsker å gjøre det når hun faktisk spiser det hun får som en liten gulrot, enn at hun får det fordi hun ikke vil spise som en form for belønning for at hun er kresen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun til vanlig pleier å spise det hun får, er det sikkert bare at hun har blitt forvent i ferien. Hormonendringer i forbindelse med løpetid kan påvirke matlysten og dersom det er varmt der dere bor for tiden kan det også ha innvirkning. Er hunden i godt hold tenker jeg at det ikke er farlig at hun spiser litt dårlig over noen dager.

Jeg tenker litt at man må se an sin hund før man bestemmer seg for hvor streng man skal være på at de skal spise det de får. Er det en hund som spiser når den blir sulten nok og opprettholder en god vekt, eller er det en hund som fortsetter å spise dårlig og går ned i vekt/er for tynn?

Jeg begynte for mange år siden å bytte mellom ulike tørrfôr og har i perioder blandet to og to merker. Har ikke hatt matleie hunder siden da, før jeg fikk sistemann som bare generelt er småspist.

Min erfaring med å kun tilby mat til faste tider og fjerne det etter 15 min hvis det ikke ble oppspist, var at det ikke hadde noen effekt på valpen her. Hun spiste lite eller ikke i det hele tatt. Ville også vært forsiktig med å gi mindre mengder. Ser på min at hun kan spise mye en gang om dagen eller annenhver, uten at det er noen systematikk i når, derfor har jeg begynt med å fylle skåla full på morgenen. Tilbyr henne mat flere ganger i løpet av dagen og når jeg ser hun vil ha mat, hadde jeg ikke hatt en annen hund ville jeg latt skåla stå nede hele tiden. Synes hun er i bedre hold nå som hun får regulere spisingen selv.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Wilhelmina skrev:

Hvorfor ikke bare gi Vom/Mush hvis hun fungerer på det, og heller fase ut tørrforet?

Vi har dessverre ikke stor fryser, og synes det blir for dyrt å kjøpe de kjøttbolleposene og fullfôre på dem. Men syns det er et supert supplement. Ønsker bare uansett ikke at hunden skal "lære" seg å bli kresen, når hun tidligere har spist det hun får servert - enten det er grønnsaker og snacks, tørrfôr, våtfôr eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tyttebæra skrev:

Hvis hun til vanlig pleier å spise det hun får, er det sikkert bare at hun har blitt forvent i ferien. Hormonendringer i forbindelse med løpetid kan påvirke matlysten og dersom det er varmt der dere bor for tiden kan det også ha innvirkning. Er hunden i godt hold tenker jeg at det ikke er farlig at hun spiser litt dårlig over noen dager.

 Jeg tenker litt at man må se an sin hund før man bestemmer seg for hvor streng man skal være på at de skal spise det de får. Er det en hund som spiser når den blir sulten nok og opprettholder en god vekt, eller er det en hund som fortsetter å spise dårlig og går ned i vekt/er for tynn?

Jeg begynte for mange år siden å bytte mellom ulike tørrfôr og har i perioder blandet to og to merker. Har ikke hatt matleie hunder siden da, før jeg fikk sistemann som bare generelt er småspist.

Min erfaring med å kun tilby mat til faste tider og fjerne det etter 15 min hvis det ikke ble oppspist, var at det ikke hadde noen effekt på valpen her. Hun spiste lite eller ikke i det hele tatt. Ville også vært forsiktig med å gi mindre mengder. Ser på min at hun kan spise mye en gang om dagen eller annenhver, uten at det er noen systematikk i når, derfor har jeg begynt med å fylle skåla full på morgenen. Tilbyr henne mat flere ganger i løpet av dagen og når jeg ser hun vil ha mat, hadde jeg ikke hatt en annen hund ville jeg latt skåla stå nede hele tiden. Synes hun er i bedre hold nå som hun får regulere spisingen selv.

Heldigvis måtte vi ikke gå lange tida før hun endte opp med å spise. Men helt enig i at man må se an hunden for hvilke tiltak man kan sette inn. Hadde hun latt være å spise flere dager på rad, måtte vi sett om vi kunne enten bytte fôr eller eventuelt gitt henne maten ute og gjort det mer spennende på andre måter. Men ettersom hun spiste etter litt over en dag uten mat var det nok bare at hun var litt matlei. 

Nå når hun spiser tenker jeg vi godt kan gi henne litt variasjon i hverdagen - enten å bytte mellom tørrfôr, eller å gi Mush/Vom som supplement i enkelte måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...