Gå til innhold
Hundesonen.no

Krevende pelsstell


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Dere som har klippe og trimme-raser, gikk det lang tid før dere lærte det? Hvor lang tid bruker dere på å stelle pels (avhengig av rase også selvsagt)? Gjør du det som oftest selv, eller leverer du til hundefrisør? Hvordan er hunden under trimming? Hva er lurt å tenke på? Jeg forbereder meg på Engelsk Springer Spaniel valp og kjenner jeg blir mildt sagt stresset av å holde så mye pels:innocent: Hvis dere har noen tips til hvordan en venner valp til f.eks. lyd av barbermaskin, ligge rolig under stell m.m. så tar jeg gladelig imot det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har yorkshire terrier, er på min andre, Jeg er lat og bruker maskin. Har brukt maskinen i løse luften men nært huden, fra ung alder, med godbit, Det er noe med å venne hunden til lyden. Jeg har også gjort det samme med hånddusj, ikke badet hunden, men holdt dusjen nært ham, såvidt bortpå, og tenkt at jeg har god tid. Minien som jeg har nå er en omplasseringshund, og etter mye trening er han helt ok med at klipping må til. Men han har store forventninger til både godbiter og lek i ettertid, men det syns jeg det er verdt.

Men jeg vil ikke påstå at jeg er særlig flink. Da jeg klippet min første yorkie første gang, kom fremmede folk bort og hilste på ham og sa: stakkars liten, har mamma klippet deg? Det har gått seg til etterhvert;) Nå syns minien det er stas med oppmerksomheten, for han vet at vi avslutter både med godbiter og lekestund.

For vår del funker det å tenke at bade og klippetid er vår tid sammen. Da skal vi kose oss og ha det gøy. Det gir en helt annen opplevelse og forventning enn den tiden jeg gruet meg til det. Derfor tror jeg det har mye å si hvilken innstilling vi selv har

Hvor lang tid det tok å lære? Hmm, har jeg lært? I begynnelsen syns jeg det var greit at det var vinter og jeg kunne ta på dekken;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke klipperase, men jeg klipper henne uansett :P Bruker stort sett saks. Så veldig pent blir det ikke, men tusen spenn på hundefrisør skjer ikke. Da får hun heller bare se skamklipt ut :P Hadde jeg derimot hatt en klipperase og utstilingsambisjoner hadde jeg nok kostet på dyret en profesjonell klipp, men er det bare snakk om "sportsklipp" tenker jeg det man får til selv holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2019 at 8:02 PM, Miloficent said:

Dere som har klippe og trimme-raser, gikk det lang tid før dere lærte det? Hvor lang tid bruker dere på å stelle pels (avhengig av rase også selvsagt)? Gjør du det som oftest selv, eller leverer du til hundefrisør? Hvordan er hunden under trimming? Hva er lurt å tenke på? Jeg forbereder meg på Engelsk Springer Spaniel valp og kjenner jeg blir mildt sagt stresset av å holde så mye pels:innocent: Hvis dere har noen tips til hvordan en venner valp til f.eks. lyd av barbermaskin, ligge rolig under stell m.m. så tar jeg gladelig imot det! 

Trenger spaniels å klippes så mye da? Trodde egentlig de bare trengte å børstes litt jevnlig for å unngå floker og muligens litt ørestell men jeg vet ikke så mye om de annet enn at de er sååå fine. ?

Jeg klipper og steller mamma sin hund når jeg er hjemme og det er null stress hvertfall selv om han er en skikkelig pelsdott. Bare begynn tidlig og gjør det klart at dette er noe som skal/må gjøres og ikke er noe å stresse seg opp over, akkurat som kloklipp. Jeg liker godt å ha sånt type stell som kosestund og heller gjøre det ofte og da med mindre jobb enn å måtte ordne opp i masse floker/laaaange klør sjeldent. Det er både vondt og uvant for de og da blir det selvsagt fort upopulært. Jeg pleier ikke å lage så mye forventninger om godteri og belønning rundt sånt som er rutine når de har vokst opp med det, men blir noe annet om det er en voksen hund som allerede er redd tenker jeg.

En kan jo gjerne venne en valp til at det å stå på stellebord er kult og uproblematisk da, ved å sette de oppå der ganske ofte og belønne mens de enda er bebbiser. Trene mye ro på bord og at det å stå oppå der ikke er noe å bry seg om. Det vet jeg en del av veterinærene på jobb har gjort med sine valper fra de var bittesmå mtp bord hos veterinær, og de er de mest laidbacke hundene jeg har sett på bord. Så faser man jo gjerne ut belønningen litt etter hvert men selve stedet forblir liksom alltid forbundet med noe positivt for de.

Ett tips mamma kom med var hvertfall å ha et ok stellebord dersom man bruker mye tid på å klippe og stelle, det gjør visst mye forskjell sier hun :) Hunden har noe trygt og godt å stå på og du har riktig arbeidshøyde, da blir alt mindre stress for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med springervalp ? Vi har engelsk springer, og har egentlig blitt veldig glad i pelsstellet. De første gangene var vi hos oppdretter for klipp, men tenkte det er like greit å lære det, så nå klipper vi selv og det har egentlig gått veldig bra. Så for oss at det ville kreve litt trening å bli glad i klippemaskinen, men den hadde hun ingen reaksjon på, den er veldig stillegående så det er nok mitt tips nr en. Ellers klipper vi mest med effileringssaks og litt med skarp saks. Oppdretter viste oss mye i starten, og det var gull verdt, ikke like lett å følge instruksjoner på nett synes jeg. 

I de periodene med mest floker, med kram snø og med bading på sommeren, grer vi gjennom pelsen minst en gang om dagen, ofte mer. Høres kanskje mye ut, men det går veldig av seg selv. Vi har kammer og børster tilgjengelig ved sofaen, så vi bare kan ta de frem når hun kommer og legger seg ved oss. Så børstingen har egentlig blitt en del av sofakosen. Da hun var valp og ikke så tålmodig på å ligge rolig tok vi litt og litt, men vi tok henne også med og bare gjorde det, og belønnet når vi var ferdig. Vanskelig å si tidsbruk, det er litt sånn nå og da, men vil tippe vi bruker tilsammen ca 15 min daglig, og da er hun alltid flokefri. Er vi dårligere på det noen dager blir det floker som må klippes bort. Klipperen vår klipper veldig kort, vi tar ørene og foran på halsen annenhver månede, ikke oftere ihvertfall. 

Vi har lært vår å stå på bord, så hun gjør det når vi skal klippe og stelle mye. Hun hatet det i starten, men ved å ta korte klippinger og belønne har det gått seg til. Det har vært vanskeligere å ligge på bordet, noe som er greit for å få børstet mellom frembeina, så det gjør vi stort sett på gulvet eller i sofaen. 

Vi har aldri stilt henne ut, men merket fort hvor mye bedre det er å ha tilnærmet utstillingsklipp på henne allikevel, pelsen blir glattere og blankere, drar ikke med seg så mye inn og vi begrenser mengden hundehår overalt ellers. Eneste stedet vi klipper mer enn utstillingsklipp er potene, ellers er de vanskelig å holde tørre synes jeg. 

Ellers anbefales virkelig å kjøpe en sprattkam, nr 72 eller 73. Da får du gredd ut mye underull uten å skade pelsen, den er mye brukt og gull verdt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malen said:

Ellers anbefales virkelig å kjøpe en sprattkam, nr 72 eller 73. Da får du gredd ut mye underull uten å skade pelsen, den er mye brukt og gull verdt ?

Amen! Dette er virkelig "the holy grail" av kammer, jeg bruker både 72 og 73 på cavalieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har min første pelsstellhund nå og kan dele litt hvordan jeg trener, hvor bra det fungerer på sikt kan jeg ikke si før om et halvt år da. :P

Jeg har en valp som ikke er spesielt medgjørlig når det gjelder håndtering og stell. Hun er utålmodig, liker ikke at jeg piller på henne og aksepterer overhodet ikke å bli holdt fast. Siden hun protesterer veldig og ikke gir seg, bruker jeg ikke tvang eller "dette er bare noe som skal gjøres"-metoden. Bryter heller alt ned i små deler, gjør ikke mer enn hun er frivillig med på og bruker godbiter hvis nødvendig.

Hittil har jeg fokusert mest på å venne henne til håndtering. Når hun er søvnig og kommer for å kose tar jeg en økt der jeg kjenner over hele hunden, ser i ører, på labber, halen og lignende. Samtidig benytter jeg sjansen til å nappe bort noe hår. Avslutter før hun blir lei eller irritert. Labbene har hun mislikt mest at jeg har tatt på, så der har jeg trent med godbiter. Startet med å være borti labbene og har gradvis jobbet mot å kunne plukke dem opp, kjenne og se nøye på dem. Prøver å time godbiten til at hun får den før hun rekker å trekke labben til seg.

På bord fokuserer jeg enda bare på ro, når hun er rolig og aksepterer håndtering får hun en godbit. Legger henne ned og prøver å få henne til å ligge i ro et lite øyeblikk. Konsentrasjonen er for dårlig enda til at jeg kan gjøre så mye mer enn å bare ta på henne og holde litt, satser på at jeg får igjen for dette grunnarbeidet senere. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Trenger spaniels å klippes så mye da? Trodde egentlig de bare trengte å børstes litt jevnlig for å unngå floker og muligens litt ørestell men jeg vet ikke så mye om de annet enn at de er sååå fine. ?

 

Pels på poter og hårene langs beina skal klippes, samt hale og "løvemanke" pluss ører og evt. under hals. Blir svett av tanken:whistle: Ser det veksles litt mellom å klippe med saks og maskin, men maskin blir mest brukt rundt ører og under hals. Men jevnlig børsting og kamming er nok et must, er noen av de springerne som har enormt med pels haha! 

Ellers veldig gode tips du kom med! Blir spennende å gå fra null pelsstell til (hva jeg syns) er mye pelsstell:innocent: Har sett på flere oppdretters videoer der hundene ligger å halvsover mens de blir frisert, det må jo være drømmen. Det blir vel noen timer på det stellebordet etterhvert tenker jeg! Og ja, stellebord tror jeg virkelig jeg må investere i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Malen skrev:

Så spennende med springervalp ? Vi har engelsk springer, og har egentlig blitt veldig glad i pelsstellet. De første gangene var vi hos oppdretter for klipp, men tenkte det er like greit å lære det, så nå klipper vi selv og det har egentlig gått veldig bra. Så for oss at det ville kreve litt trening å bli glad i klippemaskinen, men den hadde hun ingen reaksjon på, den er veldig stillegående så det er nok mitt tips nr en. Ellers klipper vi mest med effileringssaks og litt med skarp saks. Oppdretter viste oss mye i starten, og det var gull verdt, ikke like lett å følge instruksjoner på nett synes jeg. 

I de periodene med mest floker, med kram snø og med bading på sommeren, grer vi gjennom pelsen minst en gang om dagen, ofte mer. Høres kanskje mye ut, men det går veldig av seg selv. Vi har kammer og børster tilgjengelig ved sofaen, så vi bare kan ta de frem når hun kommer og legger seg ved oss. Så børstingen har egentlig blitt en del av sofakosen. Da hun var valp og ikke så tålmodig på å ligge rolig tok vi litt og litt, men vi tok henne også med og bare gjorde det, og belønnet når vi var ferdig. Vanskelig å si tidsbruk, det er litt sånn nå og da, men vil tippe vi bruker tilsammen ca 15 min daglig, og da er hun alltid flokefri. Er vi dårligere på det noen dager blir det floker som må klippes bort. Klipperen vår klipper veldig kort, vi tar ørene og foran på halsen annenhver månede, ikke oftere ihvertfall. 

Vi har lært vår å stå på bord, så hun gjør det når vi skal klippe og stelle mye. Hun hatet det i starten, men ved å ta korte klippinger og belønne har det gått seg til. Det har vært vanskeligere å ligge på bordet, noe som er greit for å få børstet mellom frembeina, så det gjør vi stort sett på gulvet eller i sofaen. 

Vi har aldri stilt henne ut, men merket fort hvor mye bedre det er å ha tilnærmet utstillingsklipp på henne allikevel, pelsen blir glattere og blankere, drar ikke med seg så mye inn og vi begrenser mengden hundehår overalt ellers. Eneste stedet vi klipper mer enn utstillingsklipp er potene, ellers er de vanskelig å holde tørre synes jeg. 

Ellers anbefales virkelig å kjøpe en sprattkam, nr 72 eller 73. Da får du gredd ut mye underull uten å skade pelsen, den er mye brukt og gull verdt ?

Gleder meg kjempemasse og håper alt klaffer med løpetid og parring:wub: De fleste oppdrettere jeg har vært i kontakt med bor alt i fra 5 timer til en flytur opp nord, så jeg får håpe på et lynkurs når jeg henter valpen:P Ellers så har jeg blitt lovet et "klippe og friserings-hefte" som jeg får med, så håper jeg det går seg til. Det høres jo ut som det er overkommelig med arbeid, jeg har jo trossalt barbert en del hest - men har ikke erfaring med klipping osv for at det skal se pent ut i den forstand! 

Takk for super gode tips! De tar jeg absolutt med meg:D Hvilken klipper har du forresten? Gleder meg jo litt til pelsstell også, da min nåværende er korthårs og krever så og si ingenting! Liker jo å dille og dalle litt med hundene så:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt cocker spaniel og har nå bearded collie. Sistnevnte har mest pels, mens minst jobb. 

Cockeren oppførte seg fint under stell Allerede som valp. Jeg var med på ett klippekurs med henne, jeg vil ikke si at det var mye jobb så lenge man har maskin. Bruk 5 minutter på håndteringtrening hver dag og en god stund etter hunden har vendt seg til det, så blir det rutine. 

Beardisen jeg har nå ligger flatt på siden og slapper av når  jeg børster. Det har vært litt jobb å lære han det. Han var  leken og nysgjerrig som valp. I begynnelsen fikk han tyggebein mens jeg stelte han. De små pirayatennene fikk da andre oppgaver mens jeg børstet. Etter hvert la jeg han over på siden og belønnet med leverpostei og massasje. Jeg har gradvis fjernet leverposteien. Han ELSKER pelsstell, så glad jeg bruke den metoden. Jeg har glemt å venne han til barbermaskin da... så nå som jeg vurderer å klippe han ned har jeg en jobb å gjøre ? 

Cockeren fikk lettere floker men hadde ikke lang pels overalt. Klippet ca. 1 gang i mnd hvis hun skulle se flott ut. Sjeldnere hvis man ikke er så nøye. Børstet 1 til 2 ganger i uken.

Beardisen børster jeg ca en timer hver 14 dag. Evt 30 minutter en gang i uken. Klipper hår rund tissen, rompa og mellom potene når jeg synes det er nødvendig.

Jeg vil helst ikke nevne hvordan det er hvis disse hundene får borrer eller hva det heter i pelsen  ????

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silyeah skrev:

Jeg vil helst ikke nevne hvordan det er hvis disse hundene får borrer eller hva det heter i pelsen  ????

Takk for tips? Haha, akkurat det advarte oppdretter meg også mot! Har heldigvis ikke sett noe til det her på Vestlandet, men blir ikke overrasket hvis noe annet sticky bestemmer seg for å sette seg fast?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/22/2019 at 12:46 AM, Miloficent skrev:

Gleder meg kjempemasse og håper alt klaffer med løpetid og parring:wub: De fleste oppdrettere jeg har vært i kontakt med bor alt i fra 5 timer til en flytur opp nord, så jeg får håpe på et lynkurs når jeg henter valpen:P Ellers så har jeg blitt lovet et "klippe og friserings-hefte" som jeg får med, så håper jeg det går seg til. Det høres jo ut som det er overkommelig med arbeid, jeg har jo trossalt barbert en del hest - men har ikke erfaring med klipping osv for at det skal se pent ut i den forstand! 

Takk for super gode tips! De tar jeg absolutt med meg:D Hvilken klipper har du forresten? Gleder meg jo litt til pelsstell også, da min nåværende er korthårs og krever så og si ingenting! Liker jo å dille og dalle litt med hundene så:innocent:

Ja, da blir det lang avstand. Håper alt klaffer ? Jeg synes absolutt det er overkommelig så lenge man vedlikeholder, men må innrømme at det ikke var spesielt jevnt og pent første gang jeg brukte maskina ? 

Jeg bruker denne https://buddy.no/butikk/hund/helse-og-ernaering/hundepleie/pelspleie-hund/klippemaskiner-hund/andis-proff-agc-2-speed/ , er den eneste jeg har prøvd, men er veldig fornøyd med den. Ja, det å dulle med hundene er utrolig koselig, etter hun lærte seg å like det er det egentlig skikkelig kvalitetstid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Malen skrev:

Ja, da blir det lang avstand. Håper alt klaffer ? Jeg synes absolutt det er overkommelig så lenge man vedlikeholder, men må innrømme at det ikke var spesielt jevnt og pent første gang jeg brukte maskina ? 

Jeg bruker denne https://buddy.no/butikk/hund/helse-og-ernaering/hundepleie/pelspleie-hund/klippemaskiner-hund/andis-proff-agc-2-speed/ , er den eneste jeg har prøvd, men er veldig fornøyd med den. Ja, det å dulle med hundene er utrolig koselig, etter hun lærte seg å like det er det egentlig skikkelig kvalitetstid ?

Håper jeg også! Haha, ja blir nok ikke et pent syn min første gang heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...