Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker eller ulydig?


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hei, hvordan kan jeg vite om hunden er usikker, eller at vi har vært for ukonsekvent og latt han få gjøre hva han vil?

Etter en litt dårlig opplevelse med et barn i familien da han var liten har han vært ganske usikker på små barn, så vi har alltid prøvd å unngå situasjoner der barn er involvert. Men generelt har han vært litt usikker på fremmede folk som vil hilse på.

I det siste har han begynt å bjeffe en del på andre mennesker, ikke alle, men de fleste. Klarer ikke å se om disse personene han reagerer på har noe til felles. Enten så bjeffer han mot de, knurrer, eller prøver å gjøre «utfall» mot dem, men ser ikke ut som han prøver å bite dem. Dette har blitt verre og verre nå. Noen folk går han bare rett forbi, mens andre lager han et skikkelig spetakkel av.

Han bjeffer også mot fremmede som går forbi om han er ute i hagen eller på verandaen.

Tror dere han er redd/usikker, eller er jeg ikke «streng» nok med han?

Og hva burde jeg gjøre for å få vekk denne bjeffingen og knurringen? For det er ikke noe hyggelig.

I møte med andre hunder er han grei, men med en gang han ser en hund så enten drar han mot dem, eller så senker han hodet, stanser og går sakte mot dem før han plutselig kan bykse fram.

Hvorfor gjør han dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hva det skyldes uten å se hunden, men det er ikke så viktig for hvordan du jobber med det. Det er ikke noen grunn til å la ham holde på slik uansett årsak. I møte med andre hunder er dette typisk jaktadferd og ganske uhøflig.

Du finner mange tråder her inne om passeringstrening, sladretrening, kindereggmetoden, kontakttrening... alt dette er teknikker som kan hjelpe deg med problemet. Om du liker å lese bøker anbefaler jeg på det varmeste Control Unleashed og BAT2.0.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...