Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som maser etter lengre turer


Kaja
 Share

Recommended Posts

Ymse er nå 6 år, oppfører seg fortsatt som 6 mnd. 

Men etter lengre turer (sykkel/ski/kløv, jakt) altså turer hvor man skulle tro han ble sliten så maser han på kvelden. Han finner ikke roen. Han tusler rundt, småpiper og bytter liggeplass ofte. Han er i god form, har masse muskler og gir ikke intrykk av å være sliten når vi er på tur. 

Er jeg syk, eller vi har rolige dager så er han en skikkelig sofaslask, maser ingenting og leker for seg selv med leker om han kjeder seg. Virker rett og slett mer tilfreds. 

Jevnt over har han et over middels aktivt liv.

Han elsker å være ute, han virker ikke syk. Det virker ikke som han har vondt. Han blir ikke stiv. Han er rønket og hjertetestet. ingen ting galt med han. 

Det plager ikke meg altså, jeg bare lurer på hvorfor han er sånn. Han er en vorsteh, så han bør jo tåle høy aktivtet. 

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kaja skrev:

Ymse er nå 6 år, oppfører seg fortsatt som 6 mnd. 

Men etter lengre turer (sykkel/ski/kløv, jakt) altså turer hvor man skulle tro han ble sliten så maser han på kvelden. Han finner ikke roen. Han tusler rundt, småpiper og bytter liggeplass ofte. Han er i god form, har masse muskler og gir ikke intrykk av å være sliten når vi er på tur. 

Er jeg syk, eller vi har rolige dager så er han en skikkelig sofaslask, maser ingenting og leker for seg selv med leker om han kjeder seg. Virker rett og slett mer tilfreds. 

Jevnt over har han et over middels aktivt liv.

Han elsker å være ute, han virker ikke syk. Det virker ikke som han har vondt. Han blir ikke stiv. Han er rønket og hjertetestet. ingen ting galt med han. 

Det plager ikke meg altså, jeg bare lurer på hvorfor han er sånn. Han er en vorsteh, så han bør jo tåle høy aktivtet. 

Tanker?

Det er ikke bare det at han trenger tid på å roe ned etter aktivitet da? Litt som med enkelte av oss mennesker, som ikke kan gå å legge seg rett etter aktivitet, men må bruke litt tid på å roe ned/bearbeide «inntrykk», før man klarer å legge seg. Maja var litt sånn før, men det funket (ivertfall ganske greit) å kommandere henne til å legge seg, slik at hun faktisk fikk roet seg... Hun trengte bare litt hjelp når hun var så «høyt oppe». Virket litt som om pulsen fortsatt var i turmodus liksom, selv om man absolutt skulle tro hun var sliten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin er ganske like der. Jo lengre tur/mer aktivitet, jo mer urolig, og han bruker lengre tid på å roe seg. Begge hundene er vel av raser som beveger seg mer enn de ligger stille. :P

Har dette vært slik hele tiden, eller har det startet nå? 6 år begynner jo å nærme seg godt voksen, det KAN jo være at de lengste turene begynner å bli for mye for ham (jeg tror egentlig ikke det, men slikt kan være individuelt og jeg kjenner ikke hunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Malamuten said:

"overstimulert" sikkert. Noen er mer sånn enn andre. 

Ja det har jeg tenkt også, men han skal jo liksom tåle det :P
Det er jo ikke farlig, han slutter om han får tilsnakk. Jeg syns bare det er rart. Hele hunden virker mest tilfreds med lite aktivitet på en måte. Selvom han elsker å være ute og blir helt vill om vi skal på tur. 

@Simira:  Han har alltid vært sånn, så heldigvis (?)  ikke noe som har kommet gradvis. Så jeg tror ikke han får vondt noe sted, det virker hvertfall ikke slik! 

@*Marianne* ja det er jo godt mulig. F.eks idag har han vært ute i flere timer med mamma, de har gått rolig og hatt masse pauser, han maser nå også, faktisk. Kanskje han vil mer ut? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...