Gå til innhold
Hundesonen.no

Overholder dere "Forbudt med hund" ute?


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Jeg forstår forbudet med hund i kjøpesentre, matbutikker, restauranter og dyreparker. Det er helt OK.

Men her jeg ferdes er det forbud mot hund en park og flere av turene jeg har lyst å gå på er det satt opp skilt med forbud. Turområdene inneholder beitende dyr, og båndtvang er en selvfølge, men forbud? Hvem kan stoppe meg? Hvem har hjemmel til å sette opp slik? Nå prøver jeg å unngå å gå der det er beitende dyr fordi jeg selv er skeptisk, men jeg har jo lyst å komme meg på tur dit også. Parken er dessuten folketom med fin plen, hvor jeg har tatt frihet til en lydighetsøkt når jeg passerer.

Overholder dere slike forbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.norskfriluftsliv.no/hva-er-allemannsretten/

https://www.miljodirektoratet.no/for-private/friluftsliv-og-allemannsretten/ga-med-los-hund/

Så lenge det er utmark kan ingen sette opp forbud, svjv (men hva som menes med "kulturbeite" vet jeg ikke, så mulig det er det de gjemmer seg bak?). 
Jeg tenker man skal respektere forbud, så lenge de ikke er satt opp grunnløst, og derfor eventuelt sjekke opp rundt regler og lover for området. 

Jeg kan egentlig ikke si om jeg overholder sånne forbud, da jeg aldri har vært i en situasjon hvor jeg har kunnet bryte ? 
I utgangspunktet skal ikke hvermansen stenge av store områder, slik at man hindrer folk (med og uten hund) å benytte seg av allemannsretten. Om forbudet er lov, bør være mulig å sjekke (ring kommunen du bor i, som en start)

 

Legge til: tenkte ikke over sånt som forbud mot å slippe hunder løs i barnehager, på kirkegårder etc. 
Det gjør jeg selvfølgelig ikke. Men har aldri vært steder hvor det er sperret av og ikke lov å gå med hund, i naturen. 

Endret av Shokata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg overholdt slike forbud ja, 1. fordi det nok stortsett er en god grunn for forbudet og 2. hundeeiere er uglesett nok pga manges dårlige evne til å følge lover og regler som gjelder og er til sjenanse for andre med sitt hundehold, jeg er ikke interessert i å være en av de idiotene, de fleste steder finnes det nok stortsett nok av andre steder man kan gå tur om man ikke skal begynne å brøyte seg frem på steder man ikke har lov til å være. 

 

Om du vil vite lovligheten i forbudet må du ta kontakt med kommunen, evt ta en prat med bonden som har dyr der om du vet hvem det er.

Endret av Luma
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra på idrettsområder og i barnehager har jeg ikke støtt på sånne forbud her hjemme.

Men vi reiser en god del med hund, og rundt omkring i det store utland er det ganske mange steder man ikke er velkommen med hund i parkene.

Blir litt som på stranda.

Jeg kan på et vis skjønne det, for det er jo mange sløve hunde-eiere.

Personlig, så går jeg ikke med hundene på steder der det er forbud mot hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overholder slike forbud, sikkert fordi jeg er en pyse og orker ikke få kjeft.

I tillegg til de generelle reglene som Shokata viser til, kan den enkelte kommune ha forskrifter om hundehold, det er det lett å google frem.   Som eksempeI har min kommune  denne forskriften . Det er forbud mot hund, uten tillatelse, på skoler, i barnehageområder eller på lekeplasser. Vi har også båndtvang hele året i mange turområder osv osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/4/2019 at 11:23 AM, yoloomg skrev:

Hvem kan stoppe meg?

Ikke vet jeg hvem som kan stoppe deg, men jeg har truffet oppsynsmenn som har myndighet til å ilegge bøter, i ulike turområder, også steder der jeg sjelden treffer folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nemi1 said:

Ikke vet jeg hvem som kan stoppe deg, men jeg har truffet oppsynsmenn som har myndighet til å ilegge bøter, i ulike turområder, også steder der jeg sjelden treffer folk.

Bøter for hva? Hvilken lov er det jeg eventuelt har brutt? Det er det jeg ikke skjønner helt, hvem er det som juridisk sett kan bestemme hvor jeg skal gå tur med hunden min? Grinete grunneiere med hjemmesnekrede skilt har vel egentlig ikke så mye de skulle sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Bøter for hva? Hvilken lov er det jeg eventuelt har brutt? Det er det jeg ikke skjønner helt, hvem er det som juridisk sett kan bestemme hvor jeg skal gå tur med hunden min? Grinete grunneiere med hjemmesnekrede skilt har vel egentlig ikke så mye de skulle sagt.

Friluftsloven.

Allemannsretten gir ikke alle ubetinget rett til å fjase rundt hvorenn det måtte passe dem, det finnes både plikter og betingelser knyttet til allemannsretten. Loven åpner også opp for å nekte adgang under enkelte omstendigheter.

Ferdsel i innmark er f.eks begrenset, og gjelder kun når marken er frosset, men likevel ikke i tidsrommet 30april - 14oktober. (§3)

På sti/vei over innmark som fører til utmark kan kommunen sette ned forbud om ferdsel, samt at eieren kan forby ferdsel om ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.(§3a)

Og:

»§ 16. (Sperring av særlig utsatt område)

Blir en eiendom i særlig grad utsatt for almenhetens ferdsel kan kommunen med samtykke av eieren eller brukeren bestemme hel eller delvis sperring av eiendommen, når ferdselen gjør nevneverdig skade på den eller er til vesentlig hinder for den bruk som eieren eller brukeren gjør eller ønsker å gjøre av den.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn da at man kan si at FOLK kan gå der, bare de ikke går med hund (koblet)?

Beste er garantert å sjekke dette med kommunen, all den tid de bør ha oversikt over hvor det eventuelt finnes begrensninger ifht ferdsel (med og uten hund/hest/trekkgeit/gullfisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shokata said:

Men er det sånn da at man kan si at FOLK kan gå der, bare de ikke går med hund (koblet)?

Det var akkurat det jeg også lurte på. Generelle bestemmelser for allmennheten er jo greit nok, men her diskuterer vi vel spesifikt ferdsel med hund.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎7‎/‎5‎/‎2019 at 3:59 PM, Wilhelmina skrev:

Det var akkurat det jeg også lurte på. Generelle bestemmelser for allmennheten er jo greit nok, men her diskuterer vi vel spesifikt ferdsel med hund.

Ja, det er nettopp dette jeg reagerer på. Folk har lov, men hund i bånd har ikke.

Ser noen nevner hest, men det føler jeg er litt på siden. Hest har enda flere "restriksjoner" på ferdsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun støtt på forbudsskilt ved populære badestrender og da har jeg overholdt det. Skulle jeg møte på et forbud for hunder et eller annet sted i fjellet eller skogen vil jeg nok overholde det da også, i alle fall til jeg får undersøkt hvorfor det står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært mye ute for det, men overholdt det ja. Folketom strand, f.eks.

Det kan være gode grunner til skiltingen, om ikke alltid. Noen er bare kjipe og prøver å hindre folk med hund, kanskje pga. dårlig erfaring med teite hundeeiere som ikke respekterer hverken skilt eller båndtvang. Noen beitedyr kan også finne på å angripe trusler for å forsvare avkom, og da er det til ditt eget beste å ikke gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i dag. Kan ikke tenke meg at det spesielt interessant for hundeeiere å gå tur på asfalten i den rulleskiløypa uansett, ettersom det går en fin tursti like ved. Men jeg lurer nå fortsatt på det juridiske - kan man bare sette opp slike forbudsskilt? Hvilken lov er det man kan håndheve her?

IMG_3364.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro de har søkt om å få lage denne løypa, og at den ikke er til hinder for annen ferdsel.
Det er jo null problem å etterkomme regelen deres da (uavhengig av om den er lovlig eller ei). 
Mer interessant å vite om barn på sykkel ikke har lov til å bruke den (som et eksempel). 
Det står jo i og for seg at man ikke får være der uten rulleski... men igjen; lovligheten osv osv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Wilhelmina said:

Fant dette i dag. Kan ikke tenke meg at det spesielt interessant for hundeeiere å gå tur på asfalten i den rulleskiløypa uansett, ettersom det går en fin tursti like ved. Men jeg lurer nå fortsatt på det juridiske - kan man bare sette opp slike forbudsskilt? Hvilken lov er det man kan håndheve her?

IMG_3364.jpg

Dette skiltet er kanskje også satt opp for å hindre at folk tar med seg hunden mens de går på rulleski? I USA bla. har folk med seg hunder når de går på rulleskøyter.

Når det gjelder det juridiske har jeg ikke så mye peiling, men tenker at grunneiers rett til å forby ferdsel som kan føre til skade eller ulempe for brukeren(e) kan gjelde her. En hund under dårlig kontroll i løypa vil være en vesentlig ulempe for de andre brukerne av løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det var «forbudt» med hund et tursted i nærheten av meg, dette pga beitende kviger. Har forstått at disse kan være direkte aggressive mot hunder og har derfor stor respekt for forbudet. Nå kan man gå med hund der, men du må over en liten bit før du kommer til inngjerdet område uten kviger, men jeg syns fremdeles det er nifst. Har blitt jagd av sau der før, det var også skummelt! ? 

Ellers har jeg aldri i dette distriktet sett forbud mot hund noen steder, jeg bor på «bondelandet» med mye beitende dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Larvik er det forbud mot hund på noen av strendene. Men det går fint an å gå tur forbi stranda på sti feks. Så jeg pleier å respektere det, og regner med at det er fordi dem ikke vil ha bikkjer som gjør fra seg på stranda hvor det er masse folk på sommerhalvåret. Men er jeg der utenfor sesongen og vet at bikkja akkurat har gjort fra seg, og det ikke er noen andre mennesker å se, så hender det at jeg går der allikevel ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...