Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig grep (apport). Hva gjør jeg?


tillien
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Avani skrev:

Det kan hjelpe på grepet hvis man samtidig drar litt i dummyen og belønner det. Veldig mange slipper apporten når eier tar etter apporten, det motvirker man ved slik trening som i filmen.

Ja, det har jeg allerede skrevet:  "Så kan du også dunke til dummyen litt, slik at hunden må stramme til grepet for å holde den i kjeften".  Og  som jeg også skrev:  "--- kan du bevege hånda de rundt hodet på hunden, slik at den lærer at den skal holde helt til du gir slippkommando".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De er nå morsomme disse dyra våre  Må bare dele litt om hvordan dette går, det ble en liten ahaopplevelse for meg også...  Lettere demotivert og lei tok jeg noen uker pause før jeg startet opp ig

Etter å ha lekt både keeper (skikkelig sidelengs fordi hun ikke kom til meg men sprang forbi), stått krummet med hendene ut som et truende mønster så står jeg nå strakt med hendene lett ut til siden n

Hunden har nå trent opp et apportmoment, på tross av lite interesse for en død dummy ved deg i starten, så har den fått interesse for dummyen. Jeg ville forsøkt å smøre meg med tålmodighet og gått hel

Just now, Avani said:

Det kan hjelpe på grepet hvis man samtidig drar litt i dummyen og belønner det. Veldig mange slipper apporten når eier tar etter apporten, det motvirker man ved slik trening som i filmen.

Det er akkurat det min gjorde. Hun venter ikke på slipp, men slipper i det jeg griper etter apporten. Og i og med at jeg fryktet hun skulle miste den har jeg vært lynkjapp med å ta den. Tror det er dette som har forplantet seg bakover og gjort at hun begynner å løsne grepet allerede før hun kommer helt inn.

Fordelen er at jeg nå kan jobbe med dette uten å gå helt tilbake til start. Jeg får jobbet med den biten uten at hun frivillig og perfekt plukker opp en dummy rett ved meg. Ulempen er at det kanskje er kortsiktig, det er fremdeles et litt skjørt korthus all den tid vi ikke har jobbet inn hvert element isolert først. Vi får sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Det er akkurat det min gjorde. Hun venter ikke på slipp, men slipper i det jeg griper etter apporten. Og i og med at jeg fryktet hun skulle miste den har jeg vært lynkjapp med å ta den. Tror det er dette som har forplantet seg bakover og gjort at hun begynner å løsne grepet allerede før hun kommer helt inn.

Fordelen er at jeg nå kan jobbe med dette uten å gå helt tilbake til start. Jeg får jobbet med den biten uten at hun frivillig og perfekt plukker opp en dummy rett ved meg. Ulempen er at det kanskje er kortsiktig, det er fremdeles et litt skjørt korthus all den tid vi ikke har jobbet inn hvert element isolert først. Vi får sjå.

Dette  er enkelt å få orden på.  Som sagt, beveg hånda rundt hodet på hunden, samtidig som du gir kommandoen Hold!  Gjenta Hold! mens du holder hånda under apporten.  Først bare helt kort, for deretter å forlenge hvor lenge hunden skal holde.  Ros masse når hunden holder.  Hvis hunden slipper, korriger med Nei!, og deretter legg apporten inn igjen, og ros masse når hunden holder.  Slik lærer hunden fort hva du ønsker den skal gjøre.  Husk at atferd endrer seg pga konsekvensene.

Endret av spot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, spot skrev:

Ja, det har jeg allerede skrevet:  "Så kan du også dunke til dummyen litt, slik at hunden må stramme til grepet for å holde den i kjeften".  Og  som jeg også skrev:  "--- kan du bevege hånda de rundt hodet på hunden, slik at den lærer at den skal holde helt til du gir slippkommando".  

Ja du skrev det, men slik du foreslår er mer preget av at dette MÅ hunden gjøre i stedet for å la den selv ta valget og holde for å belønninga. Det er den lille forskjellen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stort hell med å trene på "vi holder sammen lenge" med tollerfrøkna mi som gjerne rulla på apporten, og spytta ut så fort hun så hånda mi. Blir som variant av å jobbe med frys-target mot hånda med dummy i munnen, bare at jeg holdt i siden på apporten, og ikke at hun trykte den i hånda på meg (gjorde også det, men syns det ble litt tydeligere for henne om jeg holdt i siden). Om hunden ikke vil ta den om du holder den i ro foran funker det ofte å bevege den litt vekk fra hunden, ved at du beveger den bakover eller går i en sirkel. 

Hvordan tar du mot hunden når hun kommer inn med dummy? For mange kan det funke fint å bare vri seg litt til siden, og bevege hånda vekk fra hunden og ikke mot, slik at de må trykke på litt ekstra for å få den i hånda - og ikke at en gjør seg klar til å ta ei keeper-redning. Jeg gikk over til det etter å ha hatt problem med rulling og slaskete grep rundt meg hos eldste, kombinert med det jeg skrev over. Yngste har jeg konsekvent gjort det, og hun avleverer bedre enn eldste. Og jeg har vært så vill og gal at vi har hatt drakamp med dummy som belønning. ?

Jeg pleier også å veksle på om jeg tar imot med en gang, eller om de må gå litt fot først, eller jeg kan plutselig løpe i motsatt retning. Bryte forventningene litt sånn at de konsentrer seg mer. Noen ganger må eldste også markere på nytt før hun har avlevert, eller sitte/stå og holde den ved meg ei stund, før jeg tar imot. Og noen ganger får de gå rett i belønning. :)

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har med ujevne mellomrom dårlig grep. Det jeg har gjort er en blanding av omvendtlokking- både når hun får dummy fra hånden min, men også må plukke den opp bare noen meter foran meg. Dette funger nok ikke for deg siden hun ikke vil ta den med mindre den er kastet. Det andre jeg har gjort er å konsekvent bruke store dummyer, og gjerne rare. Minimum 1kgs dummyer, gjerne 3 delte, og den store WDC dummyen. Dette i en kombinasjon, med at jeg har omventlokket når hun har kommet inn med dummyen har hjulpet stort.

Også har jeg sluttet å styre så mye med det når hun leverer dårlig. Når hun leverer/bærer dårlig, så har jeg bare tatt i mot, putta den riktig i munnen hennes og bedt henne om å holde, tatt noen skritt bakover, og fått henne til å levere, så rost henne for at hun gjorde det riktig. 

Tror det som noen skrev tidligere, med å generalisere med gjenstander, ikke bare dummy, er en god ide :) Ja, og tenke på hvordan du tar i mot som nevnt over her. Jeg sluttet å bøye meg etter den, men nærmest overdrev hvor høyt hun måtte levere den, så hun nesten måtte hoppe opp.

Alternativt til å sitte og holde dummy, kan du når hun er på veg inn med den, snu deg i det hun kommer og gå noen meter fot med henne, med dummyen i munnen. Det har jeg også gjort litt :)

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/21/2019 at 12:28 AM, Avani skrev:

Ja du skrev det, men slik du foreslår er mer preget av at dette MÅ hunden gjøre i stedet for å la den selv ta valget og holde for å belønninga. Det er den lille forskjellen.

Ja, og for noen er det tydeligvis totalt krise når man stiller litt krav til hunden... Den "lille" forskjellen - stille litt krav - utgjør som regel veldig mye.. :)

Vi som bruker hunden vår til praktisk jakt under alle slags væreforhold, når hunden er sliten, og ikke minst at den skal apportere varm, blodig fugl, og ikke bare en apportbukk, er avhengig at hunden utfører jobben sin.  Ikke minst med tanke på det etiske i forhold til evt. skadeskutt vilt.

Synes dette er veldig godt skrevet:

"Uansett metode for inntrening av apport så er apport et viktig element i forhold til utøvelse av jakt, ikke kun et element i forhold til prøver! En god apportør finner viltet og er i mange tilfelle avgjørende for å finne skadeskutt vilt og det er vel det viktigste?! Mine vorstehere, som nok har mer arvelige interesse for apport enn f. eks settere, er likevel gjennom en treningsperiode som unghunder hvor ikke lyst står i fokus men hvor jeg konsekvent jobber gjennom hold, grip og hent. De blir ikke mindre glade apportører av det og jeg vet med sikkerhet at de henter viltet når det er nødvendig selv når lysten til å fortsette å jakte er stor." 

Endret av spot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, spot skrev:

Ja, og for noen er det tydeligvis totalt krise når man stiller litt krav til hunden... Den "lille" forskjellen - stille litt krav - utgjør som regel veldig mye.. :)

Vi som bruker hunden vår til praktisk jakt under alle slags væreforhold, når hunden er sliten, og ikke minst at den skal apportere varm, blodig fugl, og ikke bare en apportbukk, er avhengig at hunden utfører jobben sin.  Ikke minst med tanke på det etiske i forhold til evt. skadeskutt vilt.

Synes dette er veldig godt skrevet:

"Uansett metode for inntrening av apport så er apport et viktig element i forhold til utøvelse av jakt, ikke kun et element i forhold til prøver! En god apportør finner viltet og er i mange tilfelle avgjørende for å finne skadeskutt vilt og det er vel det viktigste?! Mine vorstehere, som nok har mer arvelige interesse for apport enn f. eks settere, er likevel gjennom en treningsperiode som unghunder hvor ikke lyst står i fokus men hvor jeg konsekvent jobber gjennom hold, grip og hent. De blir ikke mindre glade apportører av det og jeg vet med sikkerhet at de henter viltet når det er nødvendig selv når lysten til å fortsette å jakte er stor." 

Dere lever i deres egen lille verden og tror fortsatt at noe annet er utenkelig. Helt idiotisk å diskutere med deg om dette.  For du vet tydeligvis ikke hva forsterkning er eller å bygge på hundens lyst, du skjønner det at lysta forsvinner ikke ved å forsterke den ;)

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Avani skrev:

Dere lever i deres egen lille verden og tror fortsatt at noe annet er utenkelig. Helt idiotisk å diskutere med deg om dette.  For du vet tydeligvis ikke hva forsterkning er eller å bygge på hundens lyst, du skjønner det at lysta forsvinner ikke ved å forsterke den ;)

??  Bruker masse forsterkning jeg.  Jeg vet til og med hva det er :)  Forsterkning øker sannsynligheten for at atferden gjentar seg ?Man kan stille noen krav til likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

??  Bruker masse forsterkning jeg.  Jeg vet til og med hva det er :)  Forsterkning øker sannsynligheten for at atferden gjentar seg ?Man kan stille noen krav til likevel...

Men man trenger ikke stille krav hvis man har forsterket det riktig :) Og har man det så har hunden lyst til å gjøre det riktig hver gang. Har man derimot gått for fort fram og hunden ikke forstår, så tror slike som deg at det er krav som må til...?
Og da er man inni runddansen med krav og korrigering og en usikker hund som blir veldig hjelpeavhengig, og logrer dempende hele tiden...og hvor noen mener det er glad logring. Kunne ønske de med fuglehunder hadde prøvd å trene en gr.1 hund på det viset, da hadde de virkelig fått testet hvor gode de er til å trene, og hvor vanskelig det er å trene slik med andre raser.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Men man trenger ikke stille krav hvis man har forsterket det riktig :) Og har man det så har hunden lyst til å gjøre det riktig hver gang. Har man derimot gått for fort fram og hunden ikke forstår, så tror slike som deg at det er krav som må til...?
Og da er man inni runddansen med krav og korrigering og en usikker hund som blir veldig hjelpeavhengig, og logrer dempende hele tiden...og hvor noen mener det er glad logring. Kunne ønske de med fuglehunder hadde prøvd å trene en gr.1 hund på det viset, da hadde de virkelig fått testet hvor gode de er til å trene, og hvor vanskelig det er å trene slik med andre raser.

Ja, så feil kan man altså ta. Forøvrig har jeg trent en hel rekke forskjellige hunder og mange ulike raser .

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har nå trent opp et apportmoment, på tross av lite interesse for en død dummy ved deg i starten, så har den fått interesse for dummyen. Jeg ville forsøkt å smøre meg med tålmodighet og gått helt tilbake til scratch med shaping av plukk og avlever, samt etterhvert omvendtlokking og utfordring av hold. Selv om den ikke var interessert i det tidligere, så kan det hende den er det nå, er ofte en kneik å komme over før ting bare faller på plass :) 

Sett dere ned på stuegulvet med en skål godis og en klikker, legg dummyen på gulvet, fest blikket på den og vent, vent til du føler deg både teit og rar - den minste lille interesse forsterkes. Jeg har ingen tvil om st sålenge det er en hund som gjerne vil jobbe og apportere, så løsner denne fremgangsmåten også!

Det kan høres ut som at den ikke noe fan av ‘mas’ fra deg med apporten inne i bildet, derav å la dummyen begynne liggende på gulvet i stede for presentert i hånden i starten. Når interessen øker, så bare sett noen fingre rundt nede ved marka, så litt høyere opp, deretter presentert foran :) 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/22/2019 at 3:32 PM, spot skrev:

Ja, og for noen er det tydeligvis totalt krise når man stiller litt krav til hunden... Den "lille" forskjellen - stille litt krav - utgjør som regel veldig mye.. :)

Vi som bruker hunden vår til praktisk jakt under alle slags væreforhold, når hunden er sliten, og ikke minst at den skal apportere varm, blodig fugl, og ikke bare en apportbukk, er avhengig at hunden utfører jobben sin.  Ikke minst med tanke på det etiske i forhold til evt. skadeskutt vilt.

Synes dette er veldig godt skrevet:

"Uansett metode for inntrening av apport så er apport et viktig element i forhold til utøvelse av jakt, ikke kun et element i forhold til prøver! En god apportør finner viltet og er i mange tilfelle avgjørende for å finne skadeskutt vilt og det er vel det viktigste?! Mine vorstehere, som nok har mer arvelige interesse for apport enn f. eks settere, er likevel gjennom en treningsperiode som unghunder hvor ikke lyst står i fokus men hvor jeg konsekvent jobber gjennom hold, grip og hent. De blir ikke mindre glade apportører av det og jeg vet med sikkerhet at de henter viltet når det er nødvendig selv når lysten til å fortsette å jakte er stor." 

Vel.. mine fuglehunder apporterer som bare rakkern de uansett hvor slitne og hvor trøblete apporten er.. Så det er bare tull at man ikke stiller krav til hunden sin, bare fordi man ikke vil ha noen form for tvangsinnlæring.. (tvang er ikke bare den klassiske å klype i øret, det hører til fuglehundverden only, men brukshundfolket har en annen form for tvang, som går på å stappe inn dummyen og lukke munnen over den..)

Og hvilken metode folk bruker får vel være opp til en sjæl.. feks meg og mine så funker shaping av visse øvelser mye bedre.. Og bare tullete å blande inn det at det er sååå super viktig med apport i jakt, så derfor må vi være så sabla sære på innlæring.. sorry meg.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carro92 skrev:

Vel.. mine fuglehunder apporterer som bare rakkern de uansett hvor slitne og hvor trøblete apporten er.. Så det er bare tull at man ikke stiller krav til hunden sin, bare fordi man ikke vil ha noen form for tvangsinnlæring.. (tvang er ikke bare den klassiske å klype i øret, det hører til fuglehundverden only, men brukshundfolket har en annen form for tvang, som går på å stappe inn dummyen og lukke munnen over den..)

Og hvilken metode folk bruker får vel være opp til en sjæl.. feks meg og mine så funker shaping av visse øvelser mye bedre.. Og bare tullete å blande inn det at det er sååå super viktig med apport i jakt, så derfor må vi være så sabla sære på innlæring.. sorry meg.. 

Ingen som har nevnt et ord om tvang her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2019 at 1:15 AM, Betty said:

Hvordan tar du mot hunden når hun kommer inn med dummy? For mange kan det funke fint å bare vri seg litt til siden, og bevege hånda vekk fra hunden og ikke mot, slik at de må trykke på litt ekstra for å få den i hånda - og ikke at en gjør seg klar til å ta ei keeper-redning.

Etter å ha lekt både keeper (skikkelig sidelengs fordi hun ikke kom til meg men sprang forbi), stått krummet med hendene ut som et truende mønster så står jeg nå strakt med hendene lett ut til siden når hun kommer. Merker jeg at hun mister fart/fokus kan jeg gå rolig bak er et skritt eller tre. Hun setter seg foran meg og jeg griper med begge hender på hver side av snuten hvis grepet hennes tillater det. Det har vært en tendens til at jeg har blitt raskere og raskere. Ikke bare fra hun setter seg, men selve bevegelsen har vært rask fordi jeg har sett at hun begynner å slippe (enda mer) så snart hendene nærmer seg. Men jeg er obs på det nå - nå trener vi med at jeg tar hendene rolig fram og om hun begynner å slippe så tar jeg de tilbake. Da strammer hun igjen. Og hun gjør ikke det samme, men slipper på kommando. Så det bedrer seg. Vi får se når jeg får trent mer om det gir utslag i grepet når hun løper mot meg også. 

 

On 7/21/2019 at 1:15 AM, Betty said:

Jeg pleier også å veksle på om jeg tar imot med en gang, eller om de må gå litt fot først, eller jeg kan plutselig løpe i motsatt retning. Bryte forventningene litt sånn at de konsentrer seg mer.

Har bare ventet kort/lenge jeg til nå, så dette var gode idéer til å ta det videre noen hakk. 

 

On 7/22/2019 at 12:26 AM, LinL said:

Det andre jeg har gjort er å konsekvent bruke store dummyer, og gjerne rare. Minimum 1kgs dummyer, gjerne 3 delte, og den store WDC dummyen. Dette i en kombinasjon, med at jeg har omventlokket når hun har kommet inn med dummyen har hjulpet stort.

Skal bestille nye dummer! Har bare vært standard 0,5 og 0,25 kg her. Har prøvd en sånn 3-delt, og jeg så poenget - samme med 1kg. WDC-dummyen har jeg også sett på, og så disse Dokkens-dummyene. Jeg er bare usikker på om hun kommer til å generalisere etterhvert her. Altså om hun faller tilbake til dårlig grep når hun får en dummy som er mer tilgivende igjen? Skal uansett prøve, og det vil uansett være nødvendig trening med tanke på konkurranse og det å ta vilt etterhvert (vi har prøvd litt, men dessverre la vi det på hylla en stund) 

 

On 7/23/2019 at 12:33 PM, maysofie said:

Det kan høres ut som at den ikke noe fan av ‘mas’ fra deg med apporten inne i bildet, derav å la dummyen begynne liggende på gulvet i stede for presentert i hånden i starten. Når interessen øker, så bare sett noen fingre rundt nede ved marka, så litt høyere opp, deretter presentert foran :)

Det er prøvd, men hun er - om mulig - enda mindre interessert. Jeg vet jo at hun har interesse for dummer - hun blir jo helt gira når jeg tar dem fram, men om jeg bare legger den på gulvet inne (eller gresset ute) så later hun som den ikke er der. Igjen tror jeg hun tror det er en test! Og jeg klarer ikke å skjønne hvor det gikk galt akkurat der.

Du har helt rett i at hun takler dårlig at jeg "maser" med dummyen - hun går jo i en slags låsning. Men jeg tror jeg skal komme i mål med leking - for da er det viss plutselig ikke mas.

Ellers: Når det gjelder diskusjonen om tvang/krav eller hva man skal kalle det (som for ordens skyld og som nevnt ikke må forveksles med det man normalt kaller tvangsapport - det er ulovlig) så vet jeg ikke hvor fruktbart det er å diskutere det her. I mitt treningsarbeid så søker jeg å jobbe lystbetont/positivt - dette er hennes favorittaktivitet og vi gjør det i lag for å ha det gøy. Dersom vi ikke får det til ved å ha det gøy, men at hun føler at hun må, så ser jeg ikke poenget for meg personlig. Ikke tror jeg det er hensiktsmessig heller. Det hender jeg trår feil (ikke med vilje, men fordi jeg gjorde noe som ikke ble slik jeg så for meg eller fordi jeg ikke tenkte meg om feks) og da ser jeg det på henne med en eneste gang. Det er ikke noe gøy. 

Uansett utgangspunkt så har jeg fått gode tips og masse og tenke på fra alle som har svart her. Tusen takk! 

 

  • Like 4
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det vil gå seg til. Hvis du bruker vanskelige/tunge dummyer over tid, tror jeg at det, sammen med de andre grepene du tar, vil hjelpe. Handler litt om å gi det tid, og at hunden etter hvert skjønner det og modner litt. Det har hjulpet oss kjempe mye, men det tok tid. 

Min har hatt dårlig grep fordi hun har hatt det så travelt og derfor vært skikkelig klossete i opplukket, trampet på tråden osv ? Så jeg hadde over lengre tape på alle dummyene mine, slik at hun ikke skulle trampe på, eller finne noe morsomt å holde i. Også på de tunge og rare. I tillegg hadde hun det kjempe travelt med å spytte den ut, og kaste seg rundt i utgangsstilling, for å få neste oppgave.. Så har jobbet mye med å bryte og senke forventninger. Da har jeg rett og slett brukt å snu meg og kommandere "fot" og gå, når hun har vært ca 2 meter fra meg. Etter hvert ble det en del av rutinen og hun fikk ikke fullt så travelt med å få spytta den dummyen. Anbefales. Da kan du etter hvert legge på "hold" kommando. 

WDC dummyen, spesielt den store, er helt genial. Den er dyr, men den er vanskelig å holde. Hvis de begynner å skal bytte grep undervegs så faller de ut. Så den anbefaler jeg absolutt :) Jeg er litt i DK, så har endel utstyr fra dummyshoppen, de har en plastdummy man kan fylle med vann. Den er og vanskelig å holde, med vannet som skvulper inni. Tror det er dokkens, så de er å finne her til lands og. I tillegg til at de kan gjøres vanskelige, er de kjempe fine til dirigering, da de er lette å holde hvite og fine!

Min har nesten ikke dårlig grep lengre, nå ser jeg det bare når hun er aaalt for høy. Og da er det egentlig bare min feil, da burde hun ikke vært sendt i utgangspunktet.

Masse lykke til med treningen!!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

De er nå morsomme disse dyra våre :D Må bare dele litt om hvordan dette går, det ble en liten ahaopplevelse for meg også... 

Lettere demotivert og lei tok jeg noen uker pause før jeg startet opp igjen. Den store bøygen jeg så for meg med å få henne til å plukke opp dummy som ikke er kastet eller lagt et stykke ut viste seg å løsne bare på et par økter. Lekte det i prinsippet fram - inviterte nærmest til dragkamp med den, lavere og lavere og til slutt på bakken. Så et par økter til så så det plutselig ut som det gikk opp et lys for henne angående hvor hun skal gripe. Stor lettelse! 

Det hele måtte selvsagt feires med noen feltsøk. Endelig i gang igjen! Den gang ei... Hun slurvet fremdeles. 5 av 6 dummyer kom litt på snei eller direkte dårlig. Bare en gjorde hun perfekt. Prøvde på nytt igjen. Samme greia. Jeg mener nøyaktig samme greia. Ikke bare 5 av 6, men det var den samme dummyen hun leverte perfekt. Var det tilfeldig mon tro? En gang til, samme resultat. Og enda en gang. Det var veldig rart syntes jeg helt til jeg kom på hvilken dummy vi hadde trent grep med! :D Det var jo nøyaktig den samme røde, nye som hun grep perfekt! 

Det er virkelig fascinerende hvordan hjernen fungerer på disse dyrene altså. På en måte virker det jo litt teit at hun ikke umiddelbart generaliserte. Dummy er dummy, skulle man tro! På en annen måte er det jo utrolig "lydig" at hun gjør nøyaktig som hun har lært! Det minner meg litt om første feltsøk i klubben. Jeg var helt sikker på at det kom til å gå fint. Hun kunne jo det - gjort det perfekt mange, mange ganger. Hun løp og løp og sprang forbi alt. Jeg så at hun registrerte dem, men ikke snakk om at hun skulle apportere. Løsningen var rett og slett at hun lette etter sine egne dummyer, men de lå jo ikke der ute! De vi hadde trent med hjemme i sikkert 1 år. Det ordnet seg veldig greit etterhvert det altså, og nå er det bare å begynne å trene grep med masse forskjellige dummyer også.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 9/26/2019 at 2:00 AM, tillien skrev:

De er nå morsomme disse dyra våre :D Må bare dele litt om hvordan dette går, det ble en liten ahaopplevelse for meg også... 

Lettere demotivert og lei tok jeg noen uker pause før jeg startet opp igjen. Den store bøygen jeg så for meg med å få henne til å plukke opp dummy som ikke er kastet eller lagt et stykke ut viste seg å løsne bare på et par økter. Lekte det i prinsippet fram - inviterte nærmest til dragkamp med den, lavere og lavere og til slutt på bakken. Så et par økter til så så det plutselig ut som det gikk opp et lys for henne angående hvor hun skal gripe. Stor lettelse! 

Det hele måtte selvsagt feires med noen feltsøk. Endelig i gang igjen! Den gang ei... Hun slurvet fremdeles. 5 av 6 dummyer kom litt på snei eller direkte dårlig. Bare en gjorde hun perfekt. Prøvde på nytt igjen. Samme greia. Jeg mener nøyaktig samme greia. Ikke bare 5 av 6, men det var den samme dummyen hun leverte perfekt. Var det tilfeldig mon tro? En gang til, samme resultat. Og enda en gang. Det var veldig rart syntes jeg helt til jeg kom på hvilken dummy vi hadde trent grep med! :D Det var jo nøyaktig den samme røde, nye som hun grep perfekt! 

Det er virkelig fascinerende hvordan hjernen fungerer på disse dyrene altså. På en måte virker det jo litt teit at hun ikke umiddelbart generaliserte. Dummy er dummy, skulle man tro! På en annen måte er det jo utrolig "lydig" at hun gjør nøyaktig som hun har lært! Det minner meg litt om første feltsøk i klubben. Jeg var helt sikker på at det kom til å gå fint. Hun kunne jo det - gjort det perfekt mange, mange ganger. Hun løp og løp og sprang forbi alt. Jeg så at hun registrerte dem, men ikke snakk om at hun skulle apportere. Løsningen var rett og slett at hun lette etter sine egne dummyer, men de lå jo ikke der ute! De vi hadde trent med hjemme i sikkert 1 år. Det ordnet seg veldig greit etterhvert det altså, og nå er det bare å begynne å trene grep med masse forskjellige dummyer også.

 

Så bra! Ja da høres det ut som det er lurt å trene med mange forskjellige og rare dummys for å generalisere det. Introduser hver dummy før du sender henne på den. Altså få henne til å plukke riktig et par ganger, med den metoden som funker for dere, før du sender henne på den :)  Hvis du har noen å byttelåne dummyer med, gjør det. Bytt ut 3-4 av dine, med en treningsvenn sine for et par treningsøkter! De er rare disse hundene altså! 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LinL said:

Så bra! Ja da høres det ut som det er lurt å trene med mange forskjellige og rare dummys for å generalisere det. Introduser hver dummy før du sender henne på den. Altså få henne til å plukke riktig et par ganger, med den metoden som funker for dere, før du sender henne på den :)  Hvis du har noen å byttelåne dummyer med, gjør det. Bytt ut 3-4 av dine, med en treningsvenn sine for et par treningsøkter! De er rare disse hundene altså! 

Ja, det er de virkelig! :D En ting jeg har lagt merke til nå er at hun har størst problemer med disse tofargede dummyene, hun tar liksom midt på en av fargene.

Ja, etter den feltsøkfadesen hvor hun bare skulle finne sine egne dummy er, så har jeg begynt å bytte med noen fra tid til annen. Spesielt viktig siden det blir mye trening alene - det kan gå måneder mellom hver gang klubben samles.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tillien skrev:

Ja, det er de virkelig! :D En ting jeg har lagt merke til nå er at hun har størst problemer med disse tofargede dummyene, hun tar liksom midt på en av fargene.

Ja, etter den feltsøkfadesen hvor hun bare skulle finne sine egne dummy er, så har jeg begynt å bytte med noen fra tid til annen. Spesielt viktig siden det blir mye trening alene - det kan gå måneder mellom hver gang klubben samles.

 

 

Du får flytte lenger sør ? Også bør du når det ligger flere dummyer ute, ha kun dine, eller kun andres. Det er noen hunder som er litt sære på det der i starten :rofl:

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...