Gå til innhold
Hundesonen.no

Låne jakthund?


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Er det noe folk gjør? Jeg har fått smaken på fuglejakt, og med (den lille)mengden fugl det er i fjellet her, så hadde en fuglehund gjort mye nytte for seg. Men OM jeg er så interessert i jakt er jeg enda litt usikker på, at jeg tørr å få meg en fuglehund. Leier/låner folk ut jakthunder? Slik at man kan prøve det en gang eller to før man eventuelt bestemmer seg? Eller må man hive seg på med noen som har en fuglehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yoloomg said:

Er det noe folk gjør?

Blant venner eller gode bekjente - primært noen man har jaktet med - så skjer det vel. Til fremmede? Skal ikke si at det ikke skjer, men jeg har aldri hørt om det. Personlig hadde jeg aldri i verden sendt ut hunden min med en mer eller mindre fremmed person med en hagle i skogen eller på fjellet... Og det er jo ikke bare å ta en hvilken som helst jakttrent hund og sette den med en hvilken som helst jeger å tro at det skal fungere. Hundene kommer ikke akkurat med en universell bruksanvisning. Men om du spør noen om å få bli med dem på jakt fordi du er nysgjerrig (feks i den lokale fuglehundklubben), så er det helt sikkert noen som hadde syntes det var gøy. Så kan man evt ta det derifra.

Jeg skulle til å si at jeg nå ikke skulle komme med noen moralpreken, men det ville vært løgn. For det er vel det. Men jeg får heller si at jeg ikke holder det i mot deg om du tenker annerledes enn meg. Hadde vel omtrent ikke hatt venner om jeg skulle gjort det - men jeg diskuterer det med dem titt og ofte :). For når du sier

11 minutes ago, yoloomg said:

og med (den lille)mengden fugl det er i fjellet her, så hadde en fuglehund gjort mye nytte for seg.

da blir jeg litt fortvilet. Rypa er på sterkt tilbakegang og svaret er å bruke enda mer effektive jaktmidler? ;)

Nå skal det sies at de jeg kjenner med fuglehunder ikke nødvendigvis bruker hund fordi det gir mer rype i sekken, men fordi det er fullstendig hekta på den formen for jakt. Samspillet med hunden. Og de overholder selvsagt alt av kvoter og slikt, så mine innsigelser har ikke allverdens med kraft bak seg - mer som et lite tankekors. En del som jakter med fuglehunder påstår at støkkjakt er mer effektivt enn å jakte med hund. Det er vel en sannhet med modifikasjoner, men poenget er vel at det ikke er bare bare å få en velfungerende fuglehund. Noen plages i mange år, spesielt med den førstenhunden, og det blir langt mellom skuddsjansene. Men en godt trent fuglehund er uten tvil ekstremt effektivt, mange ganger mer effektivt enn å gå støkkjakt.

Uansett, synes man det er gøy med fuglehundjakt og trening av slike hunder så finnes det masse muligheter for å gå prøver - uten å felle vilt. Det er mange som blir hektet på det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er at eier/fører lånes ut sammen med hunden, aldri sett noen seriøse annonsere kun utlån av hund til ukjente. Mye trening kan ødelegges eller ikke fungere i ukyndige hender. Under jakt er det også en fare for at bikkja kan bli skutt, derfor er det flere som kun vil ha med seg jegere de kjenner og stoler på under jakt.

Det beste alternativet er nok å høre med noen som har fuglehund om du kan få være med dem på jakt, med eller uten børse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser tidvis annonser om leie av hund (stort sett folk som vil leie) i Jakt og Fiske. Vet ikke hvor mye respons de får eller hvor vanlig det er, men får inntrykk av at det ikke er helt uvanlig. Men tipper de fleste gjerne ser at man har erfaring fra jakt med hund fra før isåfall.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/26/2019 at 3:45 PM, tillien skrev:

Blant venner eller gode bekjente - primært noen man har jaktet med - så skjer det vel. Til fremmede? Skal ikke si at det ikke skjer, men jeg har aldri hørt om det. Personlig hadde jeg aldri i verden sendt ut hunden min med en mer eller mindre fremmed person med en hagle i skogen eller på fjellet... Og det er jo ikke bare å ta en hvilken som helst jakttrent hund og sette den med en hvilken som helst jeger å tro at det skal fungere. Hundene kommer ikke akkurat med en universell bruksanvisning. Men om du spør noen om å få bli med dem på jakt fordi du er nysgjerrig (feks i den lokale fuglehundklubben), så er det helt sikkert noen som hadde syntes det var gøy. Så kan man evt ta det derifra.

Jeg skulle til å si at jeg nå ikke skulle komme med noen moralpreken, men det ville vært løgn. For det er vel det. Men jeg får heller si at jeg ikke holder det i mot deg om du tenker annerledes enn meg. Hadde vel omtrent ikke hatt venner om jeg skulle gjort det - men jeg diskuterer det med dem titt og ofte :). For når du sier

da blir jeg litt fortvilet. Rypa er på sterkt tilbakegang og svaret er å bruke enda mer effektive jaktmidler? ;)

Nå skal det sies at de jeg kjenner med fuglehunder ikke nødvendigvis bruker hund fordi det gir mer rype i sekken, men fordi det er fullstendig hekta på den formen for jakt. Samspillet med hunden. Og de overholder selvsagt alt av kvoter og slikt, så mine innsigelser har ikke allverdens med kraft bak seg - mer som et lite tankekors. En del som jakter med fuglehunder påstår at støkkjakt er mer effektivt enn å jakte med hund. Det er vel en sannhet med modifikasjoner, men poenget er vel at det ikke er bare bare å få en velfungerende fuglehund. Noen plages i mange år, spesielt med den førstenhunden, og det blir langt mellom skuddsjansene. Men en godt trent fuglehund er uten tvil ekstremt effektivt, mange ganger mer effektivt enn å gå støkkjakt.

Uansett, synes man det er gøy med fuglehundjakt og trening av slike hunder så finnes det masse muligheter for å gå prøver - uten å felle vilt. Det er mange som blir hektet på det også. 

At rypa er på sterk tilbakegang kan vel diskuteres.  Rypebestanden har alltid hatt store variasjoner, og f. eks. var det svært mye rype i fjellet i fjor, og det ser ut til at det også kan bli meget bra i år.  Vinterbestanden var meget god i mange områder.  Selv har jeg aldri opplevd så mye rype i fjellet som i vinter i flere områder.  At rypa nærmest skal være rødlistet synes i være påstander fra skrivebordsforskere.

https://jaktogfiske.njff.no/jakt/2019/06/gode-utsikter-rypejakta?fbclid=IwAR2qzrACHHJSt5eI8QOhchViUhvnRw-AdQYMBas8EbHNoMqsfGRLESBCAcI

De som skyter mest rype er lokalkjente støkkjegere.

Hadde aldri lånt ut jakthunden min til ukjente, forøvrig heller ikke kjente...

 

Endret av spot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, spot said:

At rypa er på sterk tilbakegang kan vel diskuteres.  Rypebestanden har alltid hatt store variasjoner, og f. eks. var det svært mye rype i fjellet i fjor, og det ser ut til at det også kan bli meget bra i år.  Vinterbestanden var meget god i mange områder.  Selv har jeg aldri opplevd så mye rype i fjellet som i vinter i flere områder.  At rypa nærmest skal være rødlistet synes i være påstander fra skrivebordsforskere.

Jeg burde strengt tatt ikke bragt den debatten på banen her, men poenget ble bare så altfor tydelig basert på hvordan trådstarter formulerte seg.

Hverken li- eller fjellrype er "nærmest" rødlistet. De ER rødlistet som "nær truet", og det er det gode grunner til. Nedgangen har vært stor, langvarig, over et enormt geografisk område. At rypa bare er en av flere fuglearter i fjell og fjellnære områder som lider samme skjebne gjør situasjonen ekstra bekymringsverdig. Når rypa rødlistes så er det selvsagt med viten om at bestanden varierer betydelig og det er tatt høyde for i vurderingen. Se utfyllende informasjon i artsdatabanken. Et par-tre år med større bestand er overhodet ikke noe bevis - ikke en indikasjon en gang - på at ikke den langsiktige trenden fortsatt kan være nedadgående. De naturlige svingningene vil fortsette selv om det eksisterer en langsiktig trend. 

54 minutes ago, spot said:

De som skyter mest rype er lokalkjente støkkjegere.

Dette blir en påstand helt uten substans og åpner for flere spørsmål enn svar. Men vi sporer bare tråden enda mer av så jeg skal la det ligge.

59 minutes ago, spot said:

Hadde aldri lånt ut jakthunden min til ukjente, forøvrig heller ikke kjente...

Da er vi i alle fall enige om én ting! :D

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tillien skrev:

 

Dette blir en påstand helt uten substans og åpner for flere spørsmål enn svar. Men vi sporer bare tråden enda mer av så jeg skal la det ligge.

 

 

Statistikk viser at lokalkjente støkkjegere feller mest fugl. Og når det gjelder antall ryper så regner man med at det er mellom en halv million til en million rypepar om våren, og sommerbestanden er estimert til mellom 5 millioner til 15 millioner ryper...,

Endret av spot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, spot skrev:

All statistikk viser at lokalkjente støkkjegere feller mest fugl. Og når det gjelder antall ryper så regner man med at det er mellom en halv million til en million rypepar om våren, og sommerbestanden er estimert til mellom 5 millioner til 15 millioner ryper...,

Hvilke "man" er det som regner ett slikt regnestykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...