Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine valp 4 måneder


Katharina
 Share

Recommended Posts

Det var etter at en valp døde av smittsom leverbetennelse til tross for vaksinasjon ved 12 ukers alder, at det ble gitt nye anbefalinger om å vaksinere også ved 16 uker:

https://www.nmbu.no/aktuelt/node/32649

 

Jeg vaksinerer ved 16 uker. Better safe than sorry. Men klart, sjansen for at hunden skal bli syk hvis den er vaksinert ved 12 uker, er liten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i lavrisikoområde (få hunder), så det blir vaksine kun ved 8+12 uker. At en av 10000 (?sannsynlig mange flere) valper dør ett år er ingen grunn for å endre en vaksineprotokoll som har fungert i flere 10 år. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte min veterinær om det der for et par år siden da Nano var valp, og hun mente det var unødvendig med den ekstra vaksinen og anbefalte det ikke. Jeg valgte derfor å ikke ta den ved 16uker på han, og kommer ikke til å gjøre det på fremtidige hunder heller med mindre ting endrer seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel legge til at på jobben min vaksinerer vi ved 8 og 12 uker, med mindre noen ønsker ekstra vaksine ved 16 uker. For min egen del så står hundevaksinene ved siden av brunosten i kjøleskapet mitt, så jeg synes ikke at det er så mye ekstra jobb å vaksinere egne hunder ved 16 uker, så da gjør jeg det for den ekstra lille sikkerheten. :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
On 10/13/2019 at 10:47 AM, Schnauzernoob said:

Men helt til vanlig, så skal valpen ha ved 8 uker, 12 uker også først 1 gang i året igjen? 

Ja. Fra 1 år skal de ha komplett vaksine hvert 3. år, de 2 årene mellom denne kun kennelhostevaksine. 

Husk forøvrig kontroll av tenner og ormekur ved 6 mnd (noen glemmer dette da de ikke skal inn for vaksine da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg skulle vaksinere min så ble jeg fortalt ved 12 uker at han måtte vaksineres igjen ved 16 uker, kom inn til ny vet på andre siden av landet for vaksine ved 16 uker og ble da fortalt at det egentlig bare var noe de gjorde på østlandet (vaksine igjen ved 16 uker altså) men hun vaksinerte han nå likevel selv om hun mente det var litt unødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nordlyset said:

Husker når jeg skulle vaksinere min så ble jeg fortalt ved 12 uker at han måtte vaksineres igjen ved 16 uker, kom inn til ny vet på andre siden av landet for vaksine ved 16 uker og ble da fortalt at det egentlig bare var noe de gjorde på østlandet (vaksine igjen ved 16 uker altså) men hun vaksinerte han nå likevel selv om hun mente det var litt unødvendig

Jeg sjekka nå hos dyrlegen her, og de sa at på grunn av nyere forskning som kan vise at antistoffene fra mor muligens blokkerer vaksinen ved 12 uker, så bør den også tas ved 16 uker for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Schnauzernoob skrev:

Jeg sjekka nå hos dyrlegen her, og de sa at på grunn av nyere forskning som kan vise at antistoffene fra mor muligens blokkerer vaksinen ved 12 uker, så bør den også tas ved 16 uker for å være sikker.

Det fikk jeg også beskjed om nå på siste valp. Valgte selvfølgelig å ta ved 16 uker også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Så sinnsykt ulik praksis fra veterinær til veterinær - jeg blir gal! Noen vaksinerer kun ved 12 ukers alder og gir ikke ormekur. Andre vaksinerer ved 12 ukers, 16 ukers og gir TO ormekurer (12 ukers og 6 mndr). Blir litt rådvill her? Snakket med oppdretter og hun har ikke gitt ormekur ved 12 eller 6 mndr før. Jeg valgte å ikke gi ved 12 ukers (han har fått 4-5 ormekurer hos oppdretter allerede). Men nå er jeg usikker på om jeg skal inn for 16ukers vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Stjerneskinn

Jeg tror jeg dropper den vaksinen og henviser til at de jeg kjenner med jevnaldrende valper ikke har fått beskjed om det samme fra sine veterinærer og at det ikke er et krav fra NKK ift å være fullvaksinert. Hun ene hadde fått beskjed at 16 ukers vaksinen var valgfri da de hadde nevnt denne for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...