Gå til innhold
Hundesonen.no

Teddy stikker plutselig av


Ingvildmn
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en lagottohann på 1.5 år som har vært stort sett bare løs på tur siden jeg fikk han når han var tre måneder. Men de siste ukene har han begynt å stikke av så fort jeg slipper han løs. Ikke kommer han når jeg roper heller, han bare ser på meg og springer videre. 

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vel ikke voksen enda, og kan fort ha perioder der han tester grenser og prøver seg litt. Siden det er båndtvang så regner jeg med at han bare er løs på inngjerdede områder eller friområder? Er han vant til å være løs her alltid, og har kanskje forventning til det?

Det første du må gjøre er ihvertfall å sørge for å ikke slippe ham løs når du ikke har kontroll. Ha på en langline så du har kontroll. Så må du jobbe med kontakt og innkalling, kanskje særlig de stedene hvor du vanligvis slipper ham løs. Det er også viktig at du ikke alltid tar ham i (kort) bånd når han kommer inn på innkalling, da lærer han at moroa alltid er over. Jeg vil også anbefale å belønne godt innkalling, alltid. I en periode kanskje ta med ekstra gode godbiter, nystekte kjøttkaker o.l. for å få noen "bonusinnkallinger" som forsterkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...