Gå til innhold
Hundesonen.no

Sydentur med hund


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hei! Har to hovedspørsmål som jeg egentlig lurer på nå i forbindelse med sommer og ferie. Er først og fremst bare nysgjerrig og dette er ikke noe som nødvendigvis realiseres?

Er det noen her som har reist til varmere strøk sammen med hunden sin? Flydde dere? Bil? Tog? Hvordan taklet hunden varmen og tok dere noen forhåndsregler sånn generelt sett? 

Så lurer jeg også på om det er noen som har tatt tog over en lengre periode med hunden sin i Europa? Typ interrail, men ikke så ekstremt mtp lengder på togturer osv. 

Vaksiner, ormekur og pass er en selvfølge og en må sjekke egne regler for hvert land en skal inn i/reise gjennom - fullt klar over det. Ser helst etter erfaring rundt det å reise og hva en bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hampushar vel dyra med til Spania med jevne mellomrom.

Selv har jeg aldri vurdert det. Om det er snakk om en uke eller to med klassisk sydenferie så tenker jeg at hunden har det bedre hjemme. Det er smitterisiko, reisen blir en del mer jobb (og potensielt en del stress for hunden), og de fleste drar til syden for å ligge på stranda, spise god mat og shoppe. Selv om man synes det er fint med en fjelltur eller to i løpet av uka så tenker jeg at hunden har veldig lite igjen for resten der.

På tog i Europa så må man være klar over at det er ulike regler for munnkurv på hund på offentlige steder i en del land, noen steder med størrelses/rasebegrensning, noen steder ikke. Om man ser på litt klassisk interrail med billigst mulig overnatting og sånt så kan det være vanskelig med hund tipper jeg, om man ikke bor i telt da. Men så ligger campingplasser og campingsteder igjen ofte ikke så nær togstasjoner. Men generelt ellers så er jo de fleste land i Europa mer hundevennlige når det kommer til hund på spisesteder og slikt. Men uansett ville jeg nok ikke reist alene med hund noe særlig uten å ha mulighet til å putte hunden i en bil, det er ikke overalt de er velkomne (type apoteker, matvarebutikker osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med hund på tur til Tenerife og til Madrid, begge gangene med fly, Norwegian. Det har gått veldig greit egentlig. Har leid bil hele turen, med plass til flyburet. Har ikke vært noe stort problem med varmen, bortsett fra på flyplassen i Madrid, da var hundene veldig varme da vi hentet dem etter landing. Men det er ikke bare bare å finne hotell som godtar hunder over en viss størrelse. Når vi skulle til Tenerife fant jeg faktisk bare ett hotel i sør som godtok store hunder. 

Så mine tips til den type reise er; lei bil med god plass som kan hentes på flyplassen med en gang man har landet og leveres på flyplassen rett før man drar, ha alltid vann og vannskål lett tilgjengelig, bruk litt god tid på å finne hotell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at vi er i Spania 1-2 ganger i året med hundene våre som Simira sier.

Akkurat vært to uker der nede nå, og det blir 3-4 nye uker sensommer / høst.

I fjor var vi der i 7 uker, fordelt på to turer.

De siste årene har vi flydd direkte til Alicante med Norwegian, leid bil, og stor inngjerdet villa med privat basseng.

Vi har reist med hundene til varmere strøk i mange år nå, men Spania er favoritten.

Der har vi funnet vår "egen" by, Calpe.

I og med at vi ikke går på stranda, eller har det helt store behovet for sene, fuktige kvelder på restaurant, så er det ikke noe vanskeligere å reise med hund enn med barn.

Tvert imot, i og med at hunder klarer seg selv om vi er borte fra huset noen timer på dagen.

Turer går vi tidlig morra, og utpå kvelden.

På dagtid er Hampus og Gåttfred ofte å finne på "badeland", de bader 2-4 økter daglig.

Mens Linus finnes seg fine steder å speide og sove på tomta som er et mål og fullstendig lukket.

 

Jeg hadde helt klart ikke dratt med hund på charter, til et kompleks eller hotell.

Men det er heller ikke en måte vi ønsker å feriere på lengre.

Vi har bodd en og annen gang på hotell i varmere strøk i forbindelse med utstilling, men nå er det ren ferie vi er der på.

 

Forut for første turen ut av Norden, for ganske mange år siden nå, spurte jeg veterinæren min om hva man måtte tenke på, og om det er galskap å ta de med.

Følger reiserådene hans, ikke bade i stillestående vann, ikke gå på stranda etter solnedgang, ikke hilse på lokale hunder, drikker av "offentlige" vannskåler osv.

Vi vaksinerer mot leptospirose , bruker Bravecto og gir selvfølgelig ormekur som man skal.

Samt å passe på at hundene ikke blir overopphetet.

I følge han kan hundene drikke vannet der, om de lokale gjør det.

Men vi kjøper vann til de for sikkerhets skyld.

Og har alltid med Canicur når vi er der.

 

I og med at hundene våre er reisevante, så har de stor glede av å være med.

Hampus er 13 år nå,  men blir 13 mnd der nede.

Så vårturen er på en måte oppvåkninga hans i og med at han de siste par vintrene har virket eldre enn før, og ikke er med på like mye aktiviteter som før de kaldeste månedene i året.

Etter de ukene med heftig bassengtrening, og varme, er han nå myk og fin i kroppen igjen, og aktivitetsnivået er steget enormt.

Vi er ganske like der, Hampus og jeg... ?

Man må jo selvsagt se an hunden sin, mange hunder har det nok bedre hjemme.

I tillegg til at man må se om hunden blir en glede der nede, eller en begrensning...

 

Glemte en ting.

Når vi er i varme strøk på den varmeste delen av året, har vi med kjøledekken og kjølematter.

Egentlig mest for bruk i burene ved hjemreise, da det kan være varmt i forhold til venting på flyplassen.

Eller de gangene vi har vært på utstilling.

 

 

 

 

IMG_20190525_175545_1.jpg

IMG_20190526_125744_2.jpg

IMG_20190519_120853.jpg

IMG_20190526_083322.jpg

IMG_20190516_174040.jpg

Endret av Hampus
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...