Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå juni


Mardina
 Share

Recommended Posts

I helga debuterte vi i eliteklassen i blodspor. Det gikk... ikke så bra, kan man si :teehe:Frøkna jobber som en helt, men problemet er at alle andre spor i skogen er mer spennende enn blod :| Vi har jo egentlig pensjonert oss fra blodspor, men nå fik jeg skikkelig lyst til å begynne å trene igjen for å få opp motivasjonen for blod. For hun kan jo hvis hun vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går var frøkna på tannrens, også kjent som "årets verste dag". Men i år byttet jeg klinikk etter en helt horribel opplevelse i fjor hos min vanlige klinikk, der de ville trekke et tosifret antall te

Nå er vi i juni folkens ? Og det er omtrent 1 uke til jeg blir 40.. ? ?

Oi, her vsr det lenge siden jeg har vært! Her har det skjedd mye de siste månedene, så har ikke rukket å tenke på sonen engang Nico et samme gamle, teite Nico da

Posted Images

På vei hjem fra noen dager i Sverige. Vi er 5stk, og vi har vært to dager på Gekås, Ullared. Vi har en Volvo Stasjonsvogn og en kangoo varebil, og begge bilene er stappfulle ? Må få gubben til å møte oss der vi skal skille lag, sånn at meg og mamma får med alle tingene. Har ikke plass til alt i volvoen min ? Blir gøy å rydde ut alt da. Har kjøpt masse gøy til huset, blant annet en fin lampe. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2019 at 12:58 AM, Artemis said:

Hehe. Det blir nok ingen Noname. ?

Sukk, at det skal være så vanskelig å komme på et navn. Kriteriene er at navnet helst skal være litt maskulint, fortrinnsvis to stavelser, og ikke et vanlig hundenavn. 

Det verste er at jeg var nesten like håpløs forrige gang. Jo mer jeg tenker på det, jo mer ubestemmelig blir jeg. ?

Litt maskulint, to stavelser og ikke vanlig hundenavn - da kan det ikke bli noe annet enn Kåre. Eller Rolf-Bernt :lol:

 

5 hours ago, Wilhelmina said:

I helga debuterte vi i eliteklassen i blodspor. Det gikk... ikke så bra, kan man si :teehe:Frøkna jobber som en helt, men problemet er at alle andre spor i skogen er mer spennende enn blod :| Vi har jo egentlig pensjonert oss fra blodspor, men nå fik jeg skikkelig lyst til å begynne å trene igjen for å få opp motivasjonen for blod. For hun kan jo hvis hun vil!

De andre spora i skogen, ja, :rolleyes: Skal snart begynne å trene igjen selv og er spent på hvor viltidiot valpen vil være. Lykke til videre om du bestemmer deg for å trene videre, har vært gøy å følge med på små oppdateringer om treningen deres. :ahappy:

9 minutes ago, laikamor said:

På vei hjem fra noen dager i Sverige. Vi er 5stk, og vi har vært to dager på Gekås, Ullared. Vi har en Volvo Stasjonsvogn og en kangoo varebil, og begge bilene er stappfulle ? Må få gubben til å møte oss der vi skal skille lag, sånn at meg og mamma får med alle tingene. Har ikke plass til alt i volvoen min ? Blir gøy å rydde ut alt da. Har kjøpt masse gøy til huset, blant annet en fin lampe. 

Så gøy, høres ut som det ble en meget vellykket tur! :D Jeg har lyst til å dra til Ullared selv, men må spare det til en gang jeg har bruk for mye nytt. :P

AN skal jeg se en episode av The Handmaid's Tale før jeg går ut for å trene hund. At jeg har lagt på meg i eksamensperioden er så sin sak, men at bikkja også har lagt på seg et kilo er litt drøyt. :ermm::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ristet på hodet over noen hundeeiere, men i dag er første gang jeg ble forbannet.

Når vi har gått noen meter fra bilen, parkert ved en av byens populære tur og hundelufteområder, så ser jeg en løs labrador 20 meter foran oss på veien. 30 meter bak den igjen ser jeg eier. Da min, i bånd, har hatt to uheldige episoder med løs hund av samme rase siste par uker ble jeg litt skeptisk og stopper opp. Jeg ville nok stoppet opp uansett altså, jeg vil ikke at løse hunder skal komme bort. Venter på at eier skal kalle inn hunden sin. Det skjer ikke hun rusler, knapt nok, bak der. Jeg pustet lettet ut og tenkte at hunden vel var av typen som ikke brydde seg om andre hunder, det er eneste grunnen til at eier kan gjøre som hun gjør. Den gang ei. Den kom mot oss og stoppet tre meter unna. Jeg sa vennlig "nei, gå bort", men det hjalp ikke. Eier rusler fremdeles i krabbefart langt der bak. Jeg roper høflig til henne at hun må kalle inn hunden sin. Ingen reaksjon overhodet. Labben kommer helt til min og begynner å lukte foran og bak. Helt grei oppførsel, men min viste ubehag. Eieren, nå kanskje ti meter unna, gjorde ingen tegn til å ville gjøre noe. Jeg sa en gang til at hun måtte kalle hunden inn, litt strengere denne gangen. INGEN reaksjon, rusler fremdeles nonchalant og sier ikke et ord. Jeg begynte å lure på om hun var utenlandsk og ikke forsto hva jeg sa. Det begynner å eskalere litt mellom hundene, ikke noe aggresjon, men jeg liker fremdeles ikke situasjonen. At min har løpetid gjør ikke saken noe bedre, labben var hannhund.

Eieren kommer bort og gjør fremdeles ingenting, sier ingenting. Jeg sier "dette er ikke greit" til henne, litt i tvil om hun forstår hva jeg sier. Men joda, på kav norsk presterer hun å si: "Men hvorfor kommer dere hit da? Her hvor folk slipper hundene sine løs?". Jeg sier at "det er nå båndtvang her (som mottas med et slags sukk) og uansett så skal du ha kontroll på hunden din. Og det har du ikke". Hun gjorde noen tafatte forsøk på å få tak i hunden sin, men den smatt unna. Min, fremdeles i bånd, begynner å murre litt. Omsider får eier tak i hunden sin og de beveger seg bort. Uten et ord. 

Det løste seg greit, men det var en situasjon hunden min absolutt ikke trengte å bli satt i akkurat nå. Jeg ble altså så provosert! Hun ga fullstendig filla, brydde seg overhodet ikke. Og mente det var MIN skyld siden jeg hadde hunden i bånd - noe de fleste selvsagt har på dette stedet, det er mye folk, hunder og for tiden hekkende fugl. Jeg har selv et pragmatisk forhold til båndtvangen, men det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å slippe hunden på det stedet selv om jeg har rimelig god kontroll på henne. Jeg har også forståelse for at folk kan feilvurdere, at uventede ting skjer og at de iler til, løser situasjonen og legger seg langflat. Det tar jeg med et smil dersom situasjonen løser seg greit. Men her var det ingen som helst selvinnsikt, evne til å se andre hundeeieres behov, ønske om å løse reaksjonen raskt eller beklagelse. Ingenting. Men hva skal man gjøre? Man kan jo ikke slutte å gå tur heller?

Jaja, får la pinsefreden senke seg og følge Magnus Carlsen sitt parti i Norway Chess så lenge :)

 

  • Sad 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/9/2019 at 12:58 AM, Artemis skrev:

Hehe. Det blir nok ingen Noname. ?

Sukk, at det skal være så vanskelig å komme på et navn. Kriteriene er at navnet helst skal være litt maskulint, fortrinnsvis to stavelser, og ikke et vanlig hundenavn. 

Det verste er at jeg var nesten like håpløs forrige gang. Jo mer jeg tenker på det, jo mer ubestemmelig blir jeg. ?

 

Anton, Alfred, Emil, Ruben, Reidar, Oddvar, Torstein, Reinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎6‎/‎8‎/‎2019 at 11:58 PM, Artemis skrev:

Hehe. Det blir nok ingen Noname. ?

Sukk, at det skal være så vanskelig å komme på et navn. Kriteriene er at navnet helst skal være litt maskulint, fortrinnsvis to stavelser, og ikke et vanlig hundenavn. 

Det verste er at jeg var nesten like håpløs forrige gang. Jo mer jeg tenker på det, jo mer ubestemmelig blir jeg. ?

 

Altså, nå kjenner jeg ikke mange hunder. Slik at jeg vet ikke om dette er vanlige navn eller ikke. Men jeg prøver meg?

Alfi, Ari, Alpha, Adras, Anker, Arkyn, Astro, Aris, Bonus, Bias, Christos, Draco, Dyre, Davos, Eon, Eos, Farkas, Fedon, Jakko, Lyder, Lunar, Patcha, Rheon, Sandor, Tamlin, Tipo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/10/2019 at 4:01 PM, Tyttebæra said:

De andre spora i skogen, ja, :rolleyes: Skal snart begynne å trene igjen selv og er spent på hvor viltidiot valpen vil være. Lykke til videre om du bestemmer deg for å trene videre, har vært gøy å følge med på små oppdateringer om treningen deres. :ahappy:

Ja min er jo blitt helt vill etter elg, selv om hun aldri har fått noe slags belønning for å følge ferskspor :icon_confused: I helga var det så mye helt ferske spor i skogen at jeg fikk beskjed av dommer om å korte inn lina, for elgen var nok ikke mange meter unna :| Det kan nok bli litt vel heftig for noen og enhver. I dag har vi gått to korte motivasjonsspor med nystekt vaffel i sporslutt, det var veldig stas men la bevisst sporene på steder uten vilt for å være sikker på at hun skulle lykkes. Spørs om vaffel holder når vi skal ut i elgskogen igjen :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig greia med at folk jeg ikke kjenner spør meg om hvor mye jeg betalte for valpen min? ?

Opplevde det igjen igår, og synes det er så utrolig merkelig, selv ville det ikke falt meg inn å spørre noen om det. Jeg synes heller ikke at fremmede har noe med det, men får meg liksom ikke til å svare det heller. 

Samtalen går omtrent sånn her:  - Så fin valp, hvilken rase er det? - Det er en schæferhund, hun er snart 15 uker. - Å, en svart schæfer? - Ja, det stemmer. - Renraset? - Ja, hun er renraset. - Jasså, hva måtte du gi for den da?

Noen som har vært borti det samme eller?

Har opplevd det 3-4 ganger bare nå siden jeg fikk henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sofie & Aska skrev:

Hva er egentlig greia med at folk jeg ikke kjenner spør meg om hvor mye jeg betalte for valpen min? ?

Opplevde det igjen igår, og synes det er så utrolig merkelig, selv ville det ikke falt meg inn å spørre noen om det. Jeg synes heller ikke at fremmede har noe med det, men får meg liksom ikke til å svare det heller. 

Samtalen går omtrent sånn her:  - Så fin valp, hvilken rase er det? - Det er en schæferhund, hun er snart 15 uker. - Å, en svart schæfer? - Ja, det stemmer. - Renraset? - Ja, hun er renraset. - Jasså, hva måtte du gi for den da?

Noen som har vært borti det samme eller?

Har opplevd det 3-4 ganger bare nå siden jeg fikk henne. 

Ja folk spør , både om det og andre ting. Er som de ikke har hemninger. Jeg har min første omplasseringshund, hvis jeg sier det, er spørsmålet, åja, så du fikk han gratis? ja da så. (Jeg fikk ham slett ikke gratis, men gidder ikke si noe om det engang) folk er bare rare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sofie & Aska skrev:

Hva er egentlig greia med at folk jeg ikke kjenner spør meg om hvor mye jeg betalte for valpen min? ?

Opplevde det igjen igår, og synes det er så utrolig merkelig, selv ville det ikke falt meg inn å spørre noen om det. Jeg synes heller ikke at fremmede har noe med det, men får meg liksom ikke til å svare det heller. 

Samtalen går omtrent sånn her:  - Så fin valp, hvilken rase er det? - Det er en schæferhund, hun er snart 15 uker. - Å, en svart schæfer? - Ja, det stemmer. - Renraset? - Ja, hun er renraset. - Jasså, hva måtte du gi for den da?

Noen som har vært borti det samme eller?

Har opplevd det 3-4 ganger bare nå siden jeg fikk henne. 

Har opplevd det med alle mine 4 hunder av 3 forskjellige raser.

Må ærlig innrømme at jeg ikke reagerer noe negativt på at folk lurer på hva hunder av mine raser koster.

Selv om det er info man kan finne med google, så er det i mine øyne ikke rart at folk spør om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hampus skrev:

Har opplevd det med alle mine 4 hunder av 3 forskjellige raser.

Må ærlig innrømme at jeg ikke reagerer noe negativt på at folk lurer på hva hunder av mine raser koster.

Selv om det er info man kan finne med google, så er det i mine øyne ikke rart at folk spør om akkurat det.

Kanskje det bare er jeg som synes det er rart da. Selv tenker jeg at en rasehund koster jo som oftest mellom 12.000 - 20.000, alt etter hvilken rase det er og hva slags pris oppdretteren selv mener er rett. Innenfor min rase har jeg sett at oppdrettere har forskjellige priser. Kanskje jeg heller bare skal svare akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sofie & Aska said:

Kanskje det bare er jeg som synes det er rart da. Selv tenker jeg at en rasehund koster jo som oftest mellom 12.000 - 20.000, alt etter hvilken rase det er og hva slags pris oppdretteren selv mener er rett. Innenfor min rase har jeg sett at oppdrettere har forskjellige priser. Kanskje jeg heller bare skal svare akkurat det. 

Har vel ikke vært borti at helt fremmede spør om det. Er noen blant familie og venner som spør, og det synes ikke jeg er så rart. Flere av dem har gjerne voksne hunder og lurer på hva valper koster nå til dags. Men at fremmede går og spør om noe sånt synes jeg at er litt pussig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Hva er egentlig greia med at folk jeg ikke kjenner spør meg om hvor mye jeg betalte for valpen min? ?

Syns det er meget spesielt, og opplever fortsatt at vilt fremmede spør om det selv etter hun ble voksen. "Er det de som er så sinnsykt dyre?“ Noen ganger svarer jeg "neida, hun er bare er en blanding" og da blir de så lettet ?

Fortalte til en vikar på jobben at jeg snart skulle hente valpen min, da var første spørsmål hvor mye den kostet og så var han rett inn på finn for å finne en billigere en ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Hva er egentlig greia med at folk jeg ikke kjenner spør meg om hvor mye jeg betalte for valpen min? 

Mange som spør her også, og reaksjonene er enten "SÅ MYE?!" eller "det var jo ikke såååå ille, da.." Hvorpå jeg føler jeg må si at det er jo ikke valpepris som gjør det dyrt å ha hund, det er forsikring og mat og kurs og utstyr og dyrlege, blant annet. For vår del også ny bil og bytte fra leilighet til hus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Ane said:

Hei! Er det noen som vet om en nettside hvor man gratis kan sende livefilm man kan se i en app på mobilen? Feks av hund som er alene hjemme. Ustream som jeg brukte før fubgerer ikke lengre :(

Jeg bruker Dogmonitor, men den er ikke gratis - engangsbeløp på 55 kroner tror jeg. Funker ihvertfall veldig fint! Men du er avhengig av å ha PC, nettbrett eller telefon hjemme som også kan ha apper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Kanskje det bare er jeg som synes det er rart da. Selv tenker jeg at en rasehund koster jo som oftest mellom 12.000 - 20.000, alt etter hvilken rase det er og hva slags pris oppdretteren selv mener er rett. Innenfor min rase har jeg sett at oppdrettere har forskjellige priser. Kanskje jeg heller bare skal svare akkurat det. 

Nettopp det med at hunder kan koste alt fra 10 000 og langt over 20 000 er grunnen til at jeg ikke synes det er så rart at folk spør om pris på de forskjellige rasene ?

Tenker folk neppe spør for å snoke liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Hva er egentlig greia med at folk jeg ikke kjenner spør meg om hvor mye jeg betalte for valpen min? ?

Opplevde det igjen igår, og synes det er så utrolig merkelig, selv ville det ikke falt meg inn å spørre noen om det. Jeg synes heller ikke at fremmede har noe med det, men får meg liksom ikke til å svare det heller. 

Samtalen går omtrent sånn her:  - Så fin valp, hvilken rase er det? - Det er en schæferhund, hun er snart 15 uker. - Å, en svart schæfer? - Ja, det stemmer. - Renraset? - Ja, hun er renraset. - Jasså, hva måtte du gi for den da?

Noen som har vært borti det samme eller?

Har opplevd det 3-4 ganger bare nå siden jeg fikk henne. 

Har fått spørsmål jeg og, men vet ikke om folk er mer nysgjerrig siden jeg har blandingshund. Når jeg får spørsmål og forteller hva jeg skal betale for renraset faller de jo nesten av stolen. Har dog ikke møtt fremmede mennesker som har spurt, mer venner og familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Sofie & Aska said:

Hva er egentlig greia med at folk jeg ikke kjenner spør meg om hvor mye jeg betalte for valpen min?

Jeg har opplevd det mange ganger og har ikke tolket mer i det enn at de er nysgjerrige på hva en valp, enten generelt eller akkurat den rasen, egentlig koster. Har ikke reagert noe på det. Unntaket var den imbesile eks-naboen min som sa "høhh! 14000 førr en hund?? E du dum? Siste hunden æ hadde va en blandigshund æ fikk gratis. Beste hunden æ har hatt. Aldri syk. At folk e så dum at de betal penga førr en hund... det e jo galskap" :D

Men har reagert et par ganger på at noe av det første ukjente folk har fortalt meg var hva hunden kostet! 30 000+, "designerhund", må vite. Den ene av 3 raser, den andre av fire. Eller blandigshund som normale mennesker kaller dem. Lurer på hva eksnaboen min tenker om slikt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner eg blir litt småstressa over at eg ikkje har fått beskjed om at arbeidskontrakta på nye jobben eg skal begynne i, er ferdig enda. Tørr ikkje levere oppsigelsen min før eg har signert arbeidskontrakta (sjølv om nye arbeidsgivar har gitt beskjed om at eg må berre levere oppsigelsen), og eg har kun neste veke igjen på jobb før eg går ut i ferie, og første veka reiser vi vekk. Og oppsigelsen MÅ inn før 1. juli så eg kan starte i nye jobben i tida dei ønsker. Og eg føler eg maste sånn på nye arbeidsgivar i forge veke ang. arbeidskontrakta og info om at eg hadde kortare oppsigelsestid enn vi først trudde ?

Fikk meg ein skikkeleg dytt i ræva på RL fronten i helga. Meldte Catania på til uoffisiell rally-lydighet som lokalklubben arrangerte under hundens dag. Det begynte sjølvsagt og pøsregne i god tid før RL begynte + det var gras som underlag. Kjempemorro når hunden hatar regn og væte ? Vurderte og reise heim igjen, men vart værande og tok det som ei utfordring, både for meg og Catania sin del. Det verste som kunne skjedd ville vert å diske. Men av ein eller annan grunn, så diska vi ikkje. Heller langt der i frå! Vi endte på 2. plass med ein 1. premiering og 193 poeng. Så då er det vel berre til og begynne melde oss på til offisielle konkurransar då ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/11/2019 at 9:55 PM, Ane skrev:

Hei! Er det noen som vet om en nettside hvor man gratis kan sende livefilm man kan se i en app på mobilen? Feks av hund som er alene hjemme. Ustream som jeg brukte før fubgerer ikke lengre :(

Vi bruker AtHome! Gratis app. Jeg liker den veldig godt, og har brukt den helt siden hun var valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...