Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør man når hunden blir angrepet?


tillien
 Share

Recommended Posts

Min hund har blitt angrepet to ganger av samme hund på trening. Den andre hunden stikker fra eier under treningsaktivitet og oppsøker de som sitter og ser på og begynner å bråke med andre tisper. Det er visstnok et problem som har utviklet seg over tid nå, og det er selvsagt fryktelig trasig hele greia (for eier av den andre hunden) og til engstelse for andre. Diskusjonen om hvordan vi skal gjøre det på trening framover tar jeg ikke her, men på mer generell basis så kjenner jeg meg fryktelig usikker på hva man bør gjøre når hunden blir angrepet. Og hvilken rolle jeg eller eier av en angripende hund har i det hele.

Den første situasjonen ble avverget ved at eier og en annen i klubben fikk fjernet hunden før det smalt skikkelig. Bare knurring. Jeg forsøkte også å si klart nei og stille meg foran min hund. Det kjøpte oss litt tid i alle fall. Den andre gangen kom det så brått på at jeg rakk ikke å reagere før det smalt skikkelig. Knurring, flekking med tenner og hunden hang i hals/nakkeskinnet til min flere ganger. Min gjorde ikke mye så vidt jeg fikk med meg. Jeg ropte nei og kastet armene mine i mellom for å beskytte henne og har et digert blåmerke og merker etter tenner på underarmen min som suvenir. Etter noen forsøk klarte eier å få tak på hunden sin bakfra og situasjonen tok slutt. 

Jada, jeg har lest at man ikke skal blande seg inn. At man skal slippe hunden og la det stå til. At inngripen kan være med på å eskalere. Men å slippe en hund med bånd etter seg er jo ikke uproblematisk det heller om de går i kamp. Og når man anser at den andre hunden kommer til å rive min i fillebiter så handler man på instinkt vel vitende om at man kan bli skadet selv.

Så hva gjør man egentlig? Hva gjør dere? Kan det at jeg hever stemmen og sier nei være problematisk? Enten at min hund misforstår og tror det er rettet mot henne (ergo at hun var så passiv) eller at det trigger den andre hunden på noe vis? Bør man holde kjeft? Slippe båndet?. La det stå til? Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke skal blande seg synes jeg er helt tullete. Hvis mine hunder braker i sammen med en fremmed hund, kan du være 100% sikker på at jeg blander meg inn. Hvis mine hunder braker litt i sammen kan jeg se det an (kommer an på hvem av dem), fordi jeg kjenner dem og de kjenner hverandre. Det blir noe helt annet. 

Når det gjelder denne hunden som angriper, bør den være under kontroll med bånd/langline slik at den hindres i å angripe andre hunder. Det er eiers ansvar å påse dette. 

Man bør ikke kjefte, jeg opplever at det er med på å trigge hundene mer. Skal man inn å skille to, så går jeg inn og tar i hver sitt nakkeskinn og river i fra hverandre så sant det er mulig. Hvis du har noe forvarsel, kan du forsøke å hive en håndfull godbiter på hunden som vil til å angripe. Det kan være nok til at den mister fokus og enten gir dere mer tid, eller at den begynner å spise i stedet for. 

Det er uansett fryktelig uheldig at din eller andres hunder blir angrepet gjentatte ganger på trening. Det kan skape usikkerhet ovenfor andre hunder og også gjøre hunden din (eller andres) usikker på trening, noe som igjen kan få følger inn i konkurranseringen. Så det viktigste her er å forebygge at slike angrep skjer. Da ved å ha tilstrekkelig sikring på angripende hund og/eller at den får være alene på treningsområde akkurat når den trener. Hadde jeg opplevd en slik hund på trening hadde jeg satt min i bilen mellom øktene for å unngå at det skjer. 

Hvis eier ikke greier å ha tilstrekkelig kontroll på hunden sin, så mener jeg at den ikke har noe på fellestreninger å gjøre. Både for den hunden sin del, og alle andre. 

  • Like 9
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden allerede har angrepet og bitt så skal man ikke stå og se på, nei!

Når det kommer fremmede, løse hunder bort slipper jeg så godt som alltid, fordi det i 99,9% av tilfellene går veldig mye bedre, de løser som oftest ting selv, og båndet kan være med på å utløse konflikt. Selv med to hannhunder som av ulike årsaker kan bråke med andre så har det ALDRI blitt slosskamp i en slik situasjon.

Men det du beskriver er noe helt annet, og jeg synes du har håndtert det så riktig som mulig. Stille deg foran, brøle "nei", eventuelt slippe egen hund og prøve å få tak i den andre. Når det først smeller så må man jo prøve å skille de. Den beste metoden er å ta tak i bakbeina på begge hundene (om man er minst to til stede), men det er lettere sagt enn gjort, og det blir jo stort sett å prøve å få tak der man kan, og holde de fra hverandre.

Når det er sagt synes jeg det er for ille at en hund som er slik får gå løs på trening. Det er definitivt trasig for eier også, men hn har et ansvar for å ha kontroll på hunden sin og ikke minst at den ikke forårsaker skade på andre, enten det er fysisk eller treningsmessig! Bånd, eller i det minste en kort langline burde være på plass. Uhell kan skje, men dette høres ut som er en gjentagende greie? Min hund har angrepet en annen på trening en gang (lang historie og "god" forklaring) men selv om det var et uhell og en engangshendelse så skal jeg love deg at det ble tatt en del strengere forhåndsregler i lang tid etterpå.

Jeg ville nok også som @Sprettballen holdt god avstand til denne hunden og evt bil i pausene for å unngå dette igjen, men jeg kan ikke skjønne at klubben vil tillate dette.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Sprettballen said:

At man ikke skal blande seg synes jeg er helt tullete. Hvis mine hunder braker i sammen med en fremmed hund, kan du være 100% sikker på at jeg blander meg inn. Hvis mine hunder braker litt i sammen kan jeg se det an (kommer an på hvem av dem), fordi jeg kjenner dem og de kjenner hverandre. Det blir noe helt annet. 

Når det gjelder denne hunden som angriper, bør den være under kontroll med bånd/langline slik at den hindres i å angripe andre hunder. Det er eiers ansvar å påse dette. 

Man bør ikke kjefte, jeg opplever at det er med på å trigge hundene mer. Skal man inn å skille to, så går jeg inn og tar i hver sitt nakkeskinn og river i fra hverandre så sant det er mulig. Hvis du har noe forvarsel, kan du forsøke å hive en håndfull godbiter på hunden som vil til å angripe. Det kan være nok til at den mister fokus og enten gir dere mer tid, eller at den begynner å spise i stedet for. 

Det er uansett fryktelig uheldig at din eller andres hunder blir angrepet gjentatte ganger på trening. Det kan skape usikkerhet ovenfor andre hunder og også gjøre hunden din (eller andres) usikker på trening, noe som igjen kan få følger inn i konkurranseringen. Så det viktigste her er å forebygge at slike angrep skjer. Da ved å ha tilstrekkelig sikring på angripende hund og/eller at den får være alene på treningsområde akkurat når den trener. Hadde jeg opplevd en slik hund på trening hadde jeg satt min i bilen mellom øktene for å unngå at det skjer. 

Hvis eier ikke greier å ha tilstrekkelig kontroll på hunden sin, så mener jeg at den ikke har noe på fellestreninger å gjøre. Både for den hunden sin del, og alle andre. 

hvis en av hundene som slåss har ressursforsvar vil det kunne gjøre vondt værre om man hiver inn godbiter. 

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sprettballenog @simira. Takk for svar. Ja, dette er et gjentakende problem, og det skjer i flere settinger (andre hundesporter) også. Vi ble advart om muligheten for at det kunne skje, før det skjedde. Jeg lurer av og til på at om jeg ikke hadde visst første gangen, så hadde jeg reagert annerledes og kanskje unngått situasjonen. Og at det igjen ville unngått situasjon 2, men det blir jo bare spekulasjoner nå. Jeg tenker selvsagt en del på hva både eier bør gjøre og hva klubben bør gjøre og har også vært litt sint nå i etterkant, men eier er et fornuftig menneske så jeg tenker at akkurat det tar jeg med eier og evt klubben. Min skal i alle fall i bilen neste gang. Det er vel verre for eier med tanke på konkurranse, da er det ikke like lett å tilrettelegge.

Men jeg har i alle fall fått støtte på at det er lov å forsøke seg med et myndig nei og å stille seg i mellom. Jeg er fremdeles usikker på hva jeg skal gjøre med båndet, det kan både gi en viss kontroll, men samtidig blir jo min mer forsvarsløs. Samtidig kan et løst bånd også gjøre stor skade om de virkelig begynner å sloss ved at det vikler seg rundt hals eller føtter eller noe.

Og å ha godbiter, evt kanskje enda bedre en ball som man kan kaste, klar høres jo ikke ut som en dum idé så lenge bare en hund er løs. Men ser poenget til @Megom å være obs på ressursforsvar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Meg said:

hvis en av hundene som slåss har ressursforsvar vil det kunne gjøre vondt værre om man hiver inn godbiter. 

Poenget er vel å avbryte før de er inne i fysisk kontakt. Men jeg tviler på at det hjelper hvis en hund virkelig er fokusert på å lage bråk, dessverre. Det jeg kan gjøre om jeg bare har med Odin (den fryktaggressive, også  med noe ressursforsvar) er å hive en neve godbiter til min egen hund, så han er opptatt med det, og så ta tak i den andre hunden.

Og jeg må jo si at jeg synes ikke det vitner om at eieren er et "fornuftig menneske" når dette skjer både på trening og konkurranser. Det er kanskje kjipt å ikke ha hunden løs hvis man "stort sett" har kontroll, samtidig så er det utrolig dårlig gjort mot alle andre å la dette skje når man kjenner risikoen. En slik hund har ingenting på konkurranser å gjøre, og jeg skjønner ikke at en oppegående eier synes det er greit å potensielt ødelegge andres hunder for sin egen mulighet til å trene og konkurrere.

Når det gjelder å slippe eller holde båndet så ville jeg sluppet. Det kan gjøre like mye skade om du holder fast i det, og særlig hvis hunden din er av typen som heller vil komme seg unna så ville jeg heller latt den løpe. Litt avhengig av hvordan din hund vil reagere så er det kanskje bedre å slippe båndet og ta tak i den andre hunden før det smeller. Da er det lettere å få tak på din egen hund igjen uansett, med båndet.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg alltid foran min(e) hund(er) når jeg ser en løs, ukjent hund med ymse holdning løpe mot oss. Har hunden et hyggelig kroppsspråk ser jeg situasjonen litt mer an, men griper alltid inn hvis det utvikler seg negativt. Dersom den utrivelige bikkja ikke stanser av at jeg stiller meg mellom, blir jeg mer truende i både holdning og stemme. De fleste hunder stopper eller begynner å nøle når de innser at de må hamle opp med meg også, da får eier som regel tak i dem. Hvis hunden ikke stanser av dette, hiver jeg meg imellom og prøver å få tak på den fremmede hunden. Har ingen sympati med løse hunder som kommer for å ta mine, gjør det som trengs for å holde dem unna. Slipper båndet til mine om jeg må, men aldri før jeg har et skikkelig tak på den fremmede hunden. At bikkja mi stikker av med en angripende hund etter seg eller at begge slåss rett utenfor min rekkevidde ser jeg ingen fordeler med.

For meg ligger det instinktivt å gå imellom for å redde mine bikkjer, har vært vitne til stygge skader på grunn av slåsskamper og slike hendelser kan sette spor mentalt. At noen eiere fryser under angrep har jeg forståelse for, men de som tror det er bedre å la hundene ordne opp selv har nok aldri vært vitne til et skikkelig bikkjeslagsmål.

Jeg hadde aldri godtatt at en hund som jeg har sett angripe før fikk trene løs på trening, og hadde jeg visst at samme hunden konkurrerte uten bånd i fellesøvelser eller med andre hunder rundt ringen, skulle jeg fortalt eier nøyaktig hva jeg mente om akkurat det. Har selv hatt hund som jeg ikke kunne stole på løs og det er kjipt å legge bort planer, men som hundeeier må man justere planer etter hva man har og ikke hva man skulle ønske man hadde. Andres hundehold skal ikke gå ut over mitt, og omvendt. Det er ikke bare snakk om at andre hunder kan påføres fysisk skade, man ødelegger rett og slett for andre ekvipasjer når man gir dem negative erfaringer med andre hunder, trenings- og stevnesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, tillien said:

Min hund har blitt angrepet to ganger av samme hund på trening. Den andre hunden stikker fra eier under treningsaktivitet og oppsøker de som sitter og ser på og begynner å bråke med andre tisper. Det er visstnok et problem som har utviklet seg over tid nå, og det er selvsagt fryktelig trasig hele greia (for eier av den andre hunden) og til engstelse for andre. Diskusjonen om hvordan vi skal gjøre det på trening framover tar jeg ikke her, men på mer generell basis så kjenner jeg meg fryktelig usikker på hva man bør gjøre når hunden blir angrepet. Og hvilken rolle jeg eller eier av en angripende hund har i det hele.

Den første situasjonen ble avverget ved at eier og en annen i klubben fikk fjernet hunden før det smalt skikkelig. Bare knurring. Jeg forsøkte også å si klart nei og stille meg foran min hund. Det kjøpte oss litt tid i alle fall. Den andre gangen kom det så brått på at jeg rakk ikke å reagere før det smalt skikkelig. Knurring, flekking med tenner og hunden hang i hals/nakkeskinnet til min flere ganger. Min gjorde ikke mye så vidt jeg fikk med meg. Jeg ropte nei og kastet armene mine i mellom for å beskytte henne og har et digert blåmerke og merker etter tenner på underarmen min som suvenir. Etter noen forsøk klarte eier å få tak på hunden sin bakfra og situasjonen tok slutt. 

Jada, jeg har lest at man ikke skal blande seg inn. At man skal slippe hunden og la det stå til. At inngripen kan være med på å eskalere. Men å slippe en hund med bånd etter seg er jo ikke uproblematisk det heller om de går i kamp. Og når man anser at den andre hunden kommer til å rive min i fillebiter så handler man på instinkt vel vitende om at man kan bli skadet selv.

Så hva gjør man egentlig? Hva gjør dere? Kan det at jeg hever stemmen og sier nei være problematisk? Enten at min hund misforstår og tror det er rettet mot henne (ergo at hun var så passiv) eller at det trigger den andre hunden på noe vis? Bør man holde kjeft? Slippe båndet?. La det stå til? Annet?

Jeg gjør det jeg føler er riktig der og da. Ligger det an til bråk slipper jeg aldri frem/løs min hund. Rett og slett fordi det er en urettferdig situasjon å stille dem i, Og fordi det da er vanskeligere å få stoppet evt bråk før det eskalerer om hundene er lenger unna. Har man mulighet så synes jeg det å reise seg opp å si nei, evt stille seg imellom å prøve å jage den som oppsøker er en god tilnærming, og ofte kan nok det ha god effekt før det er blitt en konflikt. Evt, om din hund ikke er bråkete/ blir vitende på kommando så kan man jo slippe sin egen og fange den andre, for å få kontroll. Om det blir en konflikt så hadde jeg gjort mitt for å få slutt på det og jeg hadde ikke bare gått imellom, jeg hadde lempet vekk den andre hunden. Hadde dette skjedd igjen hadde jeg faktisk vært passelig hard med den andre hunden i det den kommer, om jeg hadde hatt muligheten. Slik at den kanskje tenker seg litt mer om senere før den oppsøker meg og min hund om den stikker fra eier. Evt kanskje det motiverer eier til å passe på hunden bedre. Det er ikke hunden din feil, men mitt ansvar er først og fremst min egen hund, så sånn hadde det nok blitt.

Personlig hadde jeg nok lagt min hund i bilen om denne hunden er ute uten langline/bånd også heller trent når den har pause, så slipper du og din hund og evt få problemer pga negative erfaringer på treningsplassen. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man reagere forskjellig, men prøv å ikke legge armene i mellom. Ikke bare fordi du kan miste fingre, men halsen din er også ekstremt utsatt... Bruk beina eller enda bedre, en stol. Jeg ville sluppet båndet, faren for at man selv havner imellom hunder i full kamp når man er festet til den ene er stor. Jeg skjønner instinktet til å beskytte egen hund, men det hjelper bikkja di null om du er den som har de største skadene!!

Nå har du opplevd to angrep, og reagert, og gjort fått tenkt litt på det. Det har vært relativt milde situasjoner, prøv å tenk deg en der din hund også tar full tenning, hva gjør du da? Er hendene, halsen og ansiktet ditt trygt? Jeg er helt for å ta tak i hale/bakben for å skille hunder, sjansen for menneskeskader er minst da. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for en kjedelig situasjon. Jeg hadde ikke latt bikkjene ordne opp selv iallfall. Det kan for eskalere og bli mer alvorlig. Jeg hadde holdt min hund i bånd, og ikke sluppet båndet. Kan være vanskelig å få tak igjen om de begynner å sloss. Har hatt bikkjer som har barket sammen et par ganger og løsningen her har vært at man tar hvert sitt halsbånd og struper hunden og får de vekk fra hverandre.. men ja, som de andre sier, ha bikkja i bilen når denne hunden trener. Det er rart at de lar hunden trene løs når det er andre hunder i nærheten, når de vet om problemet.. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar dem ikke ordne opp selv og griper selvsagt inn... Jeg gjør det jeg må for å beskytte min hund som å gå imellom, gjøre meg stor og brøle, slå med båndet mot den andre hunden eller sparke. Alt er selvsagt avhengig av situasjonen ? Jeg går ikke inn med full styrke der det ikke er behov, men i værste fall så gjør jeg jo nettopp det! Jeg beskytter min hund mot skader og vil ikke at min hund skal få gjentagende negative hendelser hvor den opplever å måtte forsvare seg selv... Eier av den andre hunden hadde også fått klar beskjed om at dette ikke er greit dersom det skjer flere ganger ?

 

Tenk litt over hvordan du griper inn og unngå å putte hender mellom kjeften på hundene ? Det kan jo gi deg alvorlige skader. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, tulip said:

Det har vært relativt milde situasjoner, prøv å tenk deg en der din hund også tar full tenning, hva gjør du da? Er hendene, halsen og ansiktet ditt trygt? Jeg er helt for å ta tak i hale/bakben for å skille hunder, sjansen for menneskeskader er minst da. 

Ja, det er virkelig noe å tenke gjennom. Man bør egentlig visualisere slike situasjoner slik at man er beredt. Å dra i bakbein høres ut som en bra strategi, men i utgangspunktet bør man jo prøve å koordinere det slik at begge blir passivisert sånn rimelig samtidig. 

20 hours ago, jma said:

Det er rart at de lar hunden trene løs når det er andre hunder i nærheten, når de vet om problemet.

Det er en litt rar situasjon for det er et problem som har oppstått nylig med en hund som har trent tre år nå uten slike problemer. Så alle har vel blitt litt tatt på senga, inkludert eier, selv om det har gått litt tid. Man tror det liksom ikke helt. Jeg har ingen tro på at det vil tillates at det fortsetter, ei heller at eier vil det. Så vi finner nok en løsning akkurat her. Men det ble en tankevekker med tanke på evt andre møter med andre hunder, så forsøker å forberede meg mentalt på det. 

 

15 hours ago, Shlush said:

Tenk litt over hvordan du griper inn og unngå å putte hender mellom kjeften på hundene ? Det kan jo gi deg alvorlige skader.

Ja, det er det jeg forsøker nå. Jeg ofrer forsåvidt gjerne en arm for hunden min, men det må jo være siste utvei. Hadde det vært fint vær ute så hadde jeg nok vært på sykehuset, i alle fall en tur på legevakta. Jeg hadde akkurat tatt på meg en ekstra, tykk, ullgenser (to til sammen) og skiftet fra en ultralett vindjakke til en kraftig skalljakke. Likevel ser ikke underarmen ut. 

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de/den har kommet så langt som til at det er slåsskamp/ den ene henger fast i den andre så ( i og med at du er på trening og har det tilgjengelig) sett ned en stol i mellom/oppi så slipper du på få kroppsdeler mellom. Om den da slipper et hundredels sekund i forfjamselsen eller for å bytte tak  så river du vekk den som startet.  Det er det som har funket best og gitt færrest skader på folk og dyr her da jeg hadde en hanne som likte å slåss :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/3/2019 at 1:24 PM, Meg skrev:

hvis en av hundene som slåss har ressursforsvar vil det kunne gjøre vondt værre om man hiver inn godbiter. 

Klart. Men her mener jeg å kaste godbiter mot hunden FØR den ender i basketak med egen hund. Sånn at folk rundt kanskje har mulighet til å rekke å stoppe angripende hund før den flyr på din. Evt. så kan det også fungere å hive noen godbiter til egen hund og gå fram å ta tak i angripende hund før den når bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...