Gå til innhold
Hundesonen.no

Merkelig ansvarsfraskrivelse fra tollvesenet?


Hampus
 Share

Recommended Posts

De siste gangene vi har kommet til Tromsø med direkte fly fra Spania, har vi ikke funnet noen tollere som kan sjekke papirer og chip på hundene.

I går stod de der, og vi spurte hva man egentlig skal gjøre når det ikke er tollere der.

Til svar får vi at det er mattilsynets regler, så det er egentlig ikke deres ansvar.

Dama vi snakka med tok med andre ord veldig lett på dette, bladde såvidt i passene, sjekket ikke chip.

Hun foreslo videre at vi skulle kontakte mattilsynet før innreise, slik at de har en representant der.

Merkelig svar, all den tid det er deres ansvar å sørge for at man ikke smugler inn hunder til landet.

Skal liksom mattilsynet ha en representant på flyplassen til enhver tid?

På mattilsynets side står det følgende: Du må uoppfordret selv gå på rødt i tollen, og forevise dyr og dokumentasjon for tolletaten.

Kun om man kommer fra ikke listeførte 3.land og sånne litt mer kompliserte greier, at man skal melde fra til mattilsynet, og møtes av deres veterinær.

 

Som det er nå, her i Tromsø, så skal man være uheldig om man blir stoppet.

2 av 6 ganger har det stått tollere der.

Og med Norske pass, så blir man vinket forbi, chip har de aldri sjekket.

Så hunden i buret kan jo være en hvilken som helst hund, her er det fritt fram for import av ulovlige gatehunder...

Noe som jo ikke er ok i det hele tatt.

Til sammenligning, så får man ikke engang ta hundene ut av burene på Gardermoen, før papirer og chip er sjekket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann ? Har alltid hatt mellomlanding i Oslo før vi kom til Tromsø så var ikke klar over at det sto så dårlig til men det va jo absolutt ikke helt bra. I Budapest er jeg nå på 3.året med hunden her nede, har aldri vist noe som helst eller i det hele tatt snakket med noen i tollen her da de rett og slett aldri er her. Vet egentlig ikke hva man skal gjøre, men vi går bare på grønt, for det er ingen i tollen til å sjekke papirene ? Og de gangene jeg har gått på rødt har jeg blitt vinket videre inn på grønt likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lerkefuglen skrev:

Oisann ? Har alltid hatt mellomlanding i Oslo før vi kom til Tromsø så var ikke klar over at det sto så dårlig til men det va jo absolutt ikke helt bra. I Budapest er jeg nå på 3.året med hunden her nede, har aldri vist noe som helst eller i det hele tatt snakket med noen i tollen her da de rett og slett aldri er her. Vet egentlig ikke hva man skal gjøre, men vi går bare på grønt, for det er ingen i tollen til å sjekke papirene ? Og de gangene jeg har gått på rødt har jeg blitt vinket videre inn på grønt likevel...

Har vært 3 ganger i Budapest med hundene, og heller ikke sett snurten av en tollkontroll der.

Samme som i de aller, aller fleste andre land vi har vært i.

Virker som om vi er ekstra påpasselig her til lands.

Går dog konsekvent på rødt, sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kom med hund til Gardermoen sist nå å fikk ingen beskjed om at hunden ikke kunne ut av buret før den ble sjekket eller noe. Den ble ikke sjekket heller forsåvidt.. Men de sjekket papirene. Det var en valp/import. Samme forrige gang, da kom vi med danskebåten, kjøre på rødt, de gløtta så vidt i papirene(neppe nok til å se hva som faktisk sto der), og vinket meg videre uten å betale toll eller så mye som åpne bagasjeluka å se hva eller hvor mange som lå i bilen. Og det er jo likt i resten av landet, med bil kan man jo komme inn en haug med plasser både via Sverige og Finland. De fleste (alle?) er det jo bare å kjøre, så den eneste risken man tar et vell stikkontroller. Mange grenseoverganger er jo helt ubevoktet også, Og selv om det kan utføres stikkontroller også etter grensepassering så er det nok mange plasser sjansene er mikroskopiske for at man blir rammet av en kontroll. For de fleste er det nok frykten for en evt kontroll og konsekvensene av å evt ikke ha ting i orden som er motivasjon nok til å gjøre ting riktig, men det driter vell smuglere i, og ja, det er nok potensielt alt for lett å smugle hunder inn i landet. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ubevoktet grenseovergang ved Ørje da vi hentet valp i Sverige i fjor. Vi kjørte på rødt og måtte gå å banke rundt på tollstasjonen. Ingen folk og ingen telefonnummer vi kunne kontakte. Så da kjørte vi bare videre rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye Kristiansand - Danmark og det har ikke hendt en eneste gang at tollerne har sjekket antall pass mot antall hunder i bilen engang. Jeg hadde kunnet hatt bilen full av smuglerhunder på hver tur og bare vist opp de to passene. Det er jo helt tragisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt stoppet EN gang for å vise papirer på hundene, på grenseovergangen på Ørje. 
Kjører over der 1-2 ganger hver måned, og kjørte med hunder i bil i nesten et år før jeg ikke gadd å drive med de ormekurene mer.
De har stått ute minst halvparten av gangene, og de har sett hundene, og ikke spurt etter papirer. Dog sjekka de ikke chip, men de kikka i passene, den ene gangen. 
Hvis dette er normalen er det en skam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at flyplassen er den eneste "grenseovergangen" de faktisk har mulighet til å ha full kontroll på hva slags hunder som kommer inn i landet.

De andre stedene krever det jo enorme resurser for å "stenge".

@Malamuten er en stund siden jeg reiste inn via Gardermoen, må ha vært i 2017.

Men første gang vi gjorde det, så tok vi ut hundene i ankomsthallen, som vi pleier ved innlandsflyvninger, og fikk veldig klar beskjed av tolla at det ikke måtte forekomme.

Det står vel faktisk skilt om det der man henter hundene i utenlandsterminalen, om de ikke har endret alt der.

Der har de alltid sjekket pass og chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hampus skrev:

Jeg tenker at flyplassen er den eneste "grenseovergangen" de faktisk har mulighet til å ha full kontroll på hva slags hunder som kommer inn i landet.

De andre stedene krever det jo enorme resurser for å "stenge".

 

Fra Hirtshals MÅ jo folk forbi tolla + sjekkpunkt på vei ut og den er alltid betjent når fergene kommer inn så der er det bare slurv å ikke engang ta en titt inn i bilene. Det minste de kan gjøre er å sjekke antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rett og slett som om mattilsynet tar dette mer seriøst enn tolletaten.

Som " naturlig nok?" er mer opptatt av annen smugling.

 

Her er forresten svaret jeg fikk i dag fra mattilsynet:

Hei Anette

 

Det stemmer at det er toll som, på vegne av Mattilsynet, foretar kontroll av dyr og papirer når dere kommer fra EU/EØS-land. Og det stemmer at det er Mattilsynet sitt regelverk de fører kontroll med.

 

Mattilsynet har en avtale sentralt med tollvesenet, som sier at toll skal kontrollere dyr og papirer  inkl sjekke identitet opp mot pass (for å sikre rett papirer til rett dyr.) Derfor skal dyreeier alltid gå på rødt når dere har med dyr.

 

Vi får dessverre av og til tilbakemelding fra kjæledyreiere om at kontrollen kan være litt «ymse». Dette tas opp i årlige møter med toll.

 

Så lenge dere har alt i orden (oppfyller alle innførselsvilkår som chip, pass, gyldig rabiesvaksine og bendelormbehandling) og dere i tillegg går på rødt når dere ankommer Norge, så har dere gjort deres plikt som dyreeier. Det er ingen forventing om at dere skal ta kontakt med Mattilsynet, når toll ikke er til stede eller evt. vinker dere videre uten kontroll.

 

Når det gjelder innførsel fra tredjeland, så er det derimot veldig strengt. Da er det krav om at man må kontrolleres inn via ett EU godkjent veterinær grensekontrollsted (såkalt EU Approved Border Inspection Posts (BIP)). Norge har to slike godkjente grensekontrollsteder hvor vi alltid har veterinær tilstede når vi vet at det kommer dyr eller andre produkter som krever offentlig veterinær kontroll. Det er Grensekontrollstasjon Oslo Lufthavn (Gardermoen) og Grensekontrollstasjon Storskog Vei (på grensen til Russland). Hvis dyr ikke er kontrollert inn ved ett slikt grensekontrollsted, så oppholder dyret seg ulovlig i EU/EØS-området.

 

Håper dette var avklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hampus said:

Jeg tenker at flyplassen er den eneste "grenseovergangen" de faktisk har mulighet til å ha full kontroll på hva slags hunder som kommer inn i landet.

De andre stedene krever det jo enorme resurser for å "stenge".

@Malamuten er en stund siden jeg reiste inn via Gardermoen, må ha vært i 2017.

Men første gang vi gjorde det, så tok vi ut hundene i ankomsthallen, som vi pleier ved innlandsflyvninger, og fikk veldig klar beskjed av tolla at det ikke måtte forekomme.

Det står vel faktisk skilt om det der man henter hundene i utenlandsterminalen, om de ikke har endret alt der.

Der har de alltid sjekket pass og chip.

Det er det, men det som kanskje er fint med "stikkprøver" kontra å sjekke absolutt alle er jo at det er sånn man får tatt flere kanskje. Om det hadde vært 100% umulig å komme seg ut av en flyplass med ei bikkje som ikke har vært innom tollen så ville jo det bare føre til at ingen prøver å smugle via fly (evt juks med chip og papirer). Og det kan jo høres fint ut at ingen prøver å smugle via fly, men det hjelper jo ikke når det er en haug med andre grenseoverganger. Hyppigere kontroller, alle steder, er nok veien å gå. Inkl sånne små, øde, ubevoktede overganger og kontroller en stund etter grensepassering, så det blir mer uforutsigbart. Samarbeid med både Sverige og Finland hadde sikkert og vært på sin plass mtp grenser mot resten av europa og kanskje få stoppet flere smuglerhunder før de kommer i nærheten. Samt selvsagt strengest kontroller på de overgangene som er nærmest/mest tilgjengelig/naturlig å bruke om man kommer fra kontinentet, enten til lands eller vanns.

Tipper tollerne på gardermoen er like forskjellige som andre mennesker jeg. Noen tar jobben sin veldig seriøst, noen litt mindre, evt har en dårlig dag, evt travelt, evt ser an folk og magefølelse eller hva som helst. Ikke at jeg sier det er rett, men ja. Mulig det sto skilt der, jeg hadde valp som hadde holdt seg i 7 timer eller noe så jeg hadde ikke planer om å ta henne ut av buret uansett ? Men han som sto ved siden av meg i køen hadde hunden ute og det var ingen som sto borte ved utleveringen. Og ingen som gadd å se på hunden eller si noe til vedkommende i luken ved siden av iallefall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd at de ikke sjekker grundig eller at det ikke er noen tollere der overhodet. Når vi reiste Kristiansand - Hirtshals i Januar så var det absolutt ingen tollere til stede og heller ikke noen mulighet til å kjøre på rødt, strekningen gikk bare en vei. Syns dette er merkelig da Danmark har strengere raseforbud enn Norge som vil si at en hund som er lov i Norge er muligens ikke lov i DK. Vi kjørte bare vi - alt er vertfall i orden papir og vaksinemessig for våres del. 

Opplevde også det samme når vi ferierte i Sverige og kjørte fra DK og tilbake igjen. De hadde passkontroll i Sverige men vinket oss bare videre uten å sjekke pass på oss eller hunden. På vei inn i DK fra Sverige så var det likt som i Hirtshals, ingen kontroll. Kunne smuglet med meg en haug med hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har importert via Gardemoen to ganger, og min erfaring der er at dem er nøye og gjør jobben sin.

Har en venn som fikk en valp i gave fra Spania. Han ble stående på Gardemoen å diskutere hva valpen var verdt, mtp betaling av toll, i nesten en halvtime før han fikk lov å passere. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne hentet hund fra utlandet for to uker siden,  og i tollen i Norge så bare tittet de såvidt i passet før de lot henne passere enda hun sa han var nykjøpt. Ikke noe moms, ikke noe spørsmål om kjøpspapirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Har vært ute for det samme på Flesland, Bergen. Gikk på rødt med hund fra Spania (chip, og alle papirer i orden), men ingen tollere til stede. Etter en stund gikk vi videre, men dagen etterpå sendte jeg en e-post til Tollvesenet, og spurte hva jeg skulle gjort.

Til svar fikk jeg at det alltid er tollere til stede på flyplassen, og at det er en ringeklokke ved luken på rød sone. Ved å ringe på den vil det komme betjening. Kanskje det er lignende ordninger på andre flyplasser.

 

Endret av Øivind
manglet ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...