Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken kløv anbefales?


Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe en kløv som kan brukes til turer denne sesongen. Det blir til å ha når vi skal på telttur, slik at hunden kan bære sine egne ting. Tenker ikke nødvendigvis å bruke den bare for trening. Hvilken type vil dere anbefale? Jeg har en Lagotto på litt over 1 år. Hun er ca 17 kg. Av annet utstyr har vi mye fra Non-stop, og er stort sett fornøyd med størrelsene der. Hun bruker str 5 i Non-stop-produkter. Så er det noen som har erfaring med kløv fra Non-Stop kontra andre merker? Vi er åpne for å bestille på mål også, men tenker at da skal det "være verdt" det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er superfornøyd med togokløven min fra seleverkstedet. ? http://seleverkstedet.no/Klov.html 

Men kan ikke sammenligne med nonstop sin for den har jeg ikke prøvd. Har også en kløv fra kennel som er helt ok, men synes at togokløven sitter bedre på hunden, er enkel i bruk uten for mange rare løsninger på åpning/lukking/stropping, er av god kvalitet og lett å pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sofie & Aska skrev:

Jeg har NON stop sin, den sitter supert på hunden og kan tilpasses og strammes mye. Men den er sinnsykt knøvlete og tungvint i bruk. 

Hva mener du med knøvlete? Og hvordan tungvint i bruk? Til å ta av og på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en del kløvtråder her før, og det som går igjen er jo Seleverkstedet sin Togo, hvis du skal ha til ordentlig turbruk. Når det gjelder kløv så har jeg inntrykk av at du får det du betaler for. Skal du ha en lett kløv til litt ekstra vekt på daglige turer funker det nok fint med Ruffwear, Kennel og lignende, men skal du ha en ordentlig turkløv der hunden skal bære mest mulig på langtur, så bør du ha en god kløv som sitter god og kan pakkes og reguleres etter behov. Jeg har ikke erfaring nok til å vurdere Non-stopen, men synes ikke den ser god ut.

Men du er jo ute i litt seneste laget om du skal ha kløv til tur nå i sommer, hvis den skal sys etter mål og trenes inn på hunden før turen. Noen nevnte Laika på et annet forum nylig, kan være verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk kløv til jul, og etter mye forsking på internet, fundering og utprøving så er jeg ikke i tvil om at Laika-kløven er en knakende god kløv til en ganske ok pris. Non-stop sin er også bra på mange måter (sitter godt, kvalitet) , men det er altså så utrolig mye mikk makk med den og vanskelige låser (spesielt i snø og kulde) at jeg skjønner ikke helt hva de har tenkt med. Ruffwear virker også ok, men ikke i nærheten av Laika. De andre jeg prøvde fikk jeg så dårlig inntrykk av at jeg ikke husker hva de het en gang.

Laika er enkel, solid, funksjonell og veldig pen synes jeg. Den er åpenbart inspirert av Seleverkstedet sin kløv (evt så er begge inspirert av samme type kløv, det er vel et relativt klassisk design), men Seleverkstedet/Togo har nok tatt en del elementer et hakk videre og kan dessuten bestilles på mål. Jeg kunne imidlertid ikke forsvare en 1000-lapp ekstra for den, og jeg tror at for de aller, aller fleste så holder Laika i massevis. I min oppsummering av det jeg fant av brukererfaringer og tester så var det Seleverkstedet et knepp foran Laika med "resten" som starter et stykke bak. Det stemte bra med det jeg erfarte også. Men skulle jeg valgt noe annet enn Laika (og fremdeles ment Togo ble for dyr), så hadde det uten tvil valgt Non-stop. Hunden vil ha det bra med den og det er jo en god kløv, og en del billigere enn Laika igjen (pass på, veiledende er den like dyr, men blant andre XXL har den til 1599,-)

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Non-Stop og en lik Togo-kløven til Seleverkstedet (såppas gammel at det het vell ikke Seleverkstedet den gangen engang). Helt enig i at Non-Stop sin er litt knøvlete å skulle ned i lommene på osv, litt mikk makk med tilpasning i starten også, men jeg liker den godt! Ligger stabilt, god passform, god vanntetthet på tross av at det ikke er skinn, praktiske ytterlommer og bakstykke. Noe høy foran om man har hund som trekker veldig, men ellers fin skulderbevegelighet.

Blir trolig å handle en til for hund #3, da velger jeg nok en Non-Stop. Både for pris og ellers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser også etter kløv (til en ridgeback) og står mellom laika og togo. Seleverkstedet har stengt for bestilling frem til 1.juni ser jeg, men det er jo ikke så lenge nå. Er det feste rett i laika-kløven eller må man ha sele under/bruke halsbånd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sunnivamb skrev:

Hva mener du med knøvlete? Og hvordan tungvint i bruk? Til å ta av og på?

I forhold til Laila kløver som jeg har brukt på engelsk setter så er den knøvlete. Du må av med et lokk som har til sammen 6 spenner for så å åpne enda en spenne på hver side av kløver for å komme inn til det du har inni den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, trill skrev:

Vi ser også etter kløv (til en ridgeback) og står mellom laika og togo. Seleverkstedet har stengt for bestilling frem til 1.juni ser jeg, men det er jo ikke så lenge nå. Er det feste rett i laika-kløven eller må man ha sele under/bruke halsbånd? 

Så vidt jeg vet er det ikke feste til bånd på kløven. Det er en ring på den, men det er for å holde igjen i nedoverbakker, sånn at ikke kløven sklir framover på hunden. Det er kanskje det største minuset med laikakløven for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Quack said:

Så vidt jeg vet er det ikke feste til bånd på kløven. Det er en ring på den, men det er for å holde igjen i nedoverbakker, sånn at ikke kløven sklir framover på hunden. Det er kanskje det største minuset med laikakløven for min del.

Det stemmer. Samtidig er det ikke alle som er så begeistret for løsningen til Togo heller, med reimer som går gjennom lasteveskene fram til bryststykket slik at kløven ikke skal revne om hunden drar.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Quack skrev:

Så vidt jeg vet er det ikke feste til bånd på kløven. Det er en ring på den, men det er for å holde igjen i nedoverbakker, sånn at ikke kløven sklir framover på hunden. Det er kanskje det største minuset med laikakløven for min del.

Ellers hadde nok vi også endt med laikakløv, men tror vi heller mot seleverkstedet nå nettopp på grunn av dette.

20 timer siden, tillien skrev:

Det stemmer. Samtidig er det ikke alle som er så begeistret for løsningen til Togo heller, med reimer som går gjennom lasteveskene fram til bryststykket slik at kløven ikke skal revne om hunden drar.

Jeg har en hund som trekker mye, både rett frem og litt i sikk-sakk. Vi jobber med saken, men tenker liksom ikke at fjelltur er der vi har lyst til å bruke tid på det. Tanken er jo at han ikke skal få dra som en tulling med kløv, men det blir nok uansett mer enn at jeg ønsker å ha han i halsbånd. Jeg er stressa for at det skal bli klumpete og gi gnagsår med sele under kløven, har hund med kort pels som har fått gnagsår av seler som ikke sitter godt tidligere. Tror nok vi ender med Togo, men må jo da få avklart at den tåler en hund som trekker noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stortrives med ruffwear sin fordi den ligger stabilt omtrent uansett hvordan hunden går/trekker eller hvordan kløven er lastet. Den er litenav størrelse , men jeg legger alltid det tyngste i kløven uansett, og da blir den mer enn tung nok uten å være stappfull. Mine hunder (BC) bruker str Small. Medium er for stor. Kan være greit å være obs på at de er ganske store i størrelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Togo fra seleverkestedet og veldig fornøyd med den. Hunder som kløver egen mat inn på fjellet. Hundene mine trekker og har ikke hatt noen problemer med Togo kløven. 

Har nettopp kjøpt non stop sin da jeg har behov for to kløver. Men har ikke fått testet den enda, så kan ikke uttale meg om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, trill said:

Ellers hadde nok vi også endt med laikakløv, men tror vi heller mot seleverkstedet nå nettopp på grunn av dette.

Jeg har en hund som trekker mye, både rett frem og litt i sikk-sakk. Vi jobber med saken, men tenker liksom ikke at fjelltur er der vi har lyst til å bruke tid på det. Tanken er jo at han ikke skal få dra som en tulling med kløv, men det blir nok uansett mer enn at jeg ønsker å ha han i halsbånd. Jeg er stressa for at det skal bli klumpete og gi gnagsår med sele under kløven, har hund med kort pels som har fått gnagsår av seler som ikke sitter godt tidligere. Tror nok vi ender med Togo, men må jo da få avklart at den tåler en hund som trekker noe. 

Vi har en ruffwear til Kovu du kan låne og prøve om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, trill said:

Det hadde jo vært helt supert! Er dere fornøyd med den? 

Vi har ikke brukt den så mye. Ehm... Kovu gidder ikke. :P

Men ja, har brukt den et par ganger, og den fungerer ganske greit så lenge den er lastet likt på hver side (og det skal den jo være) og festet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/27/2019 at 9:00 PM, simira skrev:

Det har vært en del kløvtråder her før, og det som går igjen er jo Seleverkstedet sin Togo, hvis du skal ha til ordentlig turbruk. Når det gjelder kløv så har jeg inntrykk av at du får det du betaler for. Skal du ha en lett kløv til litt ekstra vekt på daglige turer funker det nok fint med Ruffwear, Kennel og lignende, men skal du ha en ordentlig turkløv der hunden skal bære mest mulig på langtur, så bør du ha en god kløv som sitter god og kan pakkes og reguleres etter behov. Jeg har ikke erfaring nok til å vurdere Non-stopen, men synes ikke den ser god ut.

 Men du er jo ute i litt seneste laget om du skal ha kløv til tur nå i sommer, hvis den skal sys etter mål og trenes inn på hunden før turen. Noen nevnte Laika på et annet forum nylig, kan være verdt å sjekke ut?

Ja, vi er nok litt i seneste laget. Men hunden fylte 1 år for en måned siden, og jeg ville ikke kjøpe noe tidligere i tilfelle hun vokste mer. Er jo heller ingen krise om vi ikke får kløven før til høsten, dersom vi velger å bestille. Men jeg er litt usikker på om det er verdt det med den beste kvaliteten nå når vi ennå ikke vet hvor ofte vi bruker det eller om hunden i det hele tatt takler å bruke kløv. Vi skal se mer på Laika eller Non-Stop sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hovedsaklig vurdert Laika eller togo om jeg skulle hatt tur-kløv. God passform, god plass, solide. Hunder som trekker burde nok helst uansett ha sele under, iallefall på lange turer, siden det på ingen måte gir noen optimal trekkbelastning å trekke i kløv. Jeg vet ikke hvor mye jeg hadde stolt på at  kløven holder heller om hunden trekker mye. Så lenge det er trekk i sela så vil vekta fordele seg godt utover uansett og ikke trykke så mye ned på hunden. Det finnes jo også seler med åpen rygg man kan vurdere. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/31/2019 at 10:48 AM, simira skrev:

Vi har ikke brukt den så mye. Ehm... Kovu gidder ikke. :P

Men ja, har brukt den et par ganger, og den fungerer ganske greit så lenge den er lastet likt på hver side (og det skal den jo være) og festet riktig.

Vi prøver gjerne altså!

Mio elsker jo å trekke, så har et håp om at han vil like å bære kløv også. Vi må jo uansett begynne med tilvenning, så tenker å bruke helt like og veldig lette ting i kløven til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, trill said:

Vi prøver gjerne altså!

Mio elsker jo å trekke, så har et håp om at han vil like å bære kløv også. Vi må jo uansett begynne med tilvenning, så tenker å bruke helt like og veldig lette ting i kløven til å begynne med.

Sendte deg SMS tidligere i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har prøvd Laika, Amundsen og Togo på mine hunder.
Togokløven (på bildene) fra Seleverkstedet er helt klart den beste! Jeg opplever den som veldig stabil og den tåler en god trøkk. Den er også enkel å justere til hver enkelt hund og det er strikk i begge gjordene i tillegg til en godt polstret brystreim. Eneste ulempen er at prisen er stiv, men den er absolutt verdt det! Denne kløven har man i maaange år. 

Når det kommer til Amundsen fra NonStop syns jeg den fort blir ustabil og det tar tid å stille inn kløven riktig. Har måttet stille inn flere ganger i løpet av samme langtur fordi reimene løsner. I tillegg er klipsene som er festet i gjordene (inni mageplata) vanskelige å få opp. Spesielt på vinteren med kalde fingre.. Har ikke opplevd det selv, men vet det er flere hunder som har fått gnag etter mageplaten. Trolig fordi den har blitt blaut og bruker evigheter på å tørke opp igjen. Dette er spesielt lurt å tenke på om man har korthårede hunder.

FB_IMG_1562343208689.jpg

20190711_111415.jpg

20190512_145629.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 7/12/2019 at 11:42 AM, pippin skrev:

Noen som vet om Richo kløven er å få tak i noen steder? Jeg hadde den til Mana og en var kjempefin! Satt godt og var stabil. Blir vel den eller Togo når jeg skal ha ny kløv.

Mange dyrebutikker har, men etter å ha vært på tur med en som hadde en slik forrige uke, så hadde jeg droppa den men.. Alt på den, unntatt skinnet, revna ila uka.. 

 

Sånn ellers regner jeg med TS har ordna seg kløv nå. Men jeg må bare legge til; jeg anbefaler ikke non stop sin kløv hvertfall, for jeg fikk teste en slik, og etter 2 dager på en tur, så revna den i fronten på veska. Fikk ny, og så revna den på undersiden av veska.. så jeg ga opp + at den er utrolig klønete å bruke med de unødvendige lukkningen på veskene, og mageplata skaper fort gnag, og ellers sklir for mye bakover, så for hannhunden min så går den rett i snoppen.. og ikke minst er plata vond å få av og på hunden, spesielt i kulda. Også blir den for høy i halsen for mange hunder, da den er beregna til høyreiste hunder :) 

Hvis man ikke kan gå for togokløven, så hadde jeg glatt gått for ruffwear, brukte den i noen år tidligere. Små vesker, pga man ikke kan løfte opp og justere den, men mye mindre klønete og kvaliteten er vesentlig bedre enn hos non stop. Laika kløven er også et godt alternativ, men den har jeg ikke prøvd selv.

Endret av Carro92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...