Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsklipp


Midas
 Share

Recommended Posts

 

Jeg har en portugisisk vannhund som jeg skal konkurrere i blodspor, rally og forhåpentligvis lydighet med. Jeg har et mål om viltsporchampionat og rallychampionat med han. Hvis jeg skal oppnå det må jeg blant annet ha gulsløyfe på utstilling etter fylte 2 år. Jeg har aldri hatt klipperase før. Han er nå klipt kort, og det er helt uhensiktsmessig i forhold til bruken å ha lang pels på han. For å få den rasetypiske klippen må jeg spare pels i mange måneder og ha lang pels på han. Det innebærer at jeg ikke kan bruke han sånn som jeg vil og gjør nå på en ganske lang periode. Derfor lurer jeg på om noen her har erfaring med å stille en klippehund i en annen klipp enn det som er vanlig på utstilling?


Rasestandaren sier dette om pels: 

 

Hele kroppen tett dekket med motstandsdyktig pels. Ingen underull. To pelsvarianter:
 Bølget lang pels.
 Kort krøllet pels.

Den første varianten lett skinnende og ullen; den andre med kortere, tettere hårlag som er mattere og danner tette sylindriske krøller. Bortsett fra armhuler og lyske dekker pelsen jevnt hele kroppen. På hodet formes en topknot av bølget pels på den lange varianten, og av krøllet pels på den krøllete varianten. Hos den langhårete varianten er pelsen på ørene betydelig lengre.

Enten ensfarget eller tofarget.

  •   Ensfarget: Hvit; sort; brun i forskjellige nyanser.

  •   Tofarget: Sort eller brun med hvitt på følgende steder: Snuteparti,

    topknot, hals, forbryst, mave, halespiss og på bena under albuene eller hasen. Hvit farge er ikke albino da nesebrusk, munn og øyelokkrender er sorte, skal være brune hos brune hunder..

som gir godt lungevolum. 

Typisk ved rasen er at så snart pelsen blir for lang klippes bakparten, snuten og halen. På halespissen beholdes pelsen i full lengde i form som en dusk.

 

Hvis jeg stiller han med en retrieverklipp eller en kort løveklipp, vil jeg få han bedømt da eller er det bortkastet tid? 
Noen som har erfaring med dette? Målet mitt er ikke cert, jeg vil bare ha en good, så han kan oppnå championat. Det er selvsagt ikke umulig å bare ha han i utstillingspels, men det vil gjøre en såpass stor inngripen i det vi pleier å gjøre, at jeg synes det beste hadde vært å unngå det. 

Endret av Midas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha startet med den øvrige premieringen, jeg - jobbe dere gjennom klassene  i viltspor/rally og/eller LP. Hvis hunden kommer så langt i en/flere av dem at utstillingspremieringen blir et tema så ville jeg ha tenkt på det da.. (Det er vel ikke nøvendig å starte med utstillingspremieringen?)
Hvis man på det tidspunktet synes titlene er verdt det, ja - da forsøker man seg på utstilling med den pelsen  man har. Hvem vet, noen dommere gir tilsynelatende aldri dårligere premiering enn blått såfremt ikke hunden biter eller halter... Elller "ofrer" noen måneder på å spare opp tilstrekkelig pels, da.

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer uansett ikke til å stille han før vi har kommet godt i gang med det andre. Jeg lurer egentlig på om dommere kan kaste deg ut eller at det blir amper stemning om man kommer med en hund som ikke er helt innenfor normalen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det du bruker han som gjør at du ikke kan spare pels og samtidig fortsette med det du gjør? Kan ikke se for meg at pelsen er til så stort hinder for hunden, hvis du setter luggen i strikk. Det er vel mer om du har kapasitet til å stelle pelsen? Spør fordi jeg er nysgjerrig på hvilke aktiviteter som hindres av lang pels. Kan se for meg at trekksele kan sette seg fast i pels i sås tor rgad at det ikke går, men hva mer?

 

Og det er vel ikke såå lang pels de må ha. Syns ikke akkurat portispels er veldig ekstrem. Så lenge du får bittelitt lengde på den så det klart kan skilles fra de barberte områdene må det vel gå greit for gult?

 

Sånn feks som denne:

http://www.marporto.com/hund.php?hund=3

Endret av Orca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Orca skrev:

Hvordan er det du bruker han som gjør at du ikke kan spare pels og samtidig fortsette med det du gjør? Kan ikke se for meg at pelsen er til så stort hinder for hunden, hvis du setter luggen i strikk. Det er vel mer om du har kapasitet til å stelle pelsen? Spør fordi jeg er nysgjerrig på hvilke aktiviteter som hindres av lang pels. Kan se for meg at trekksele kan sette seg fast i pels i sås tor rgad at det ikke går, men hva mer?

 

Og det er vel ikke såå lang pels de må ha. Syns ikke akkurat portispels er veldig ekstrem. Så lenge du får bittelitt lengde på den så det klart kan skilles fra de barberte områdene må det vel gå greit for gult?

 

Sånn feks som denne:

http://www.marporto.com/hund.php?hund=3

Den klippen på bildet der er selvsagt noe som kan fungere, men det der er ingen utstillingspels som jeg har forstått det. Det står ingenting i rasestandard om hvor lang pelsen skal være, men de fleste jeg ser som har hundene i utstillingspels er mer sånn:

https://images.app.goo.gl/Fvvmn2nZrQPEL7Dk7

Jeg vet ikke om den brune pelsen har lettere for å floke enn den sorte, det er sikker individuelle forskjeller og, men i vinter hadde han kanskje fem cm lang pels og det var et mareritt hver gang det kom nysnø. Alt mulig setter seg fast i pelsen hans i skogen, enten snø eller kvister, barnåler osv. Som sagt så er det ikke umulig, men hvis jeg må sitte å pelle kvister ut av pelsen hans hver gang vi har vært i skogen, eller må kle på han hver gang vi skal ut både sommer og vinter synes jeg ikke det er verdt det. I vinter kom jeg hjem fra tur med han, og han hadde flekker nedover beina hvor pelsen hadde blitt revet av pga snøklumper. Jeg gikk bare en kort tur for jeg så jo hvor ille det ble, men vi måtte komme oss tilbake til bilen. Jeg bruker dress til han såklart, men han får likevel mye isklumper. Det er mulig pelsen hans er ekstrem, jeg har ikke hatt denne rasen før, så jeg har ikke sammenlikningsgrunnlag, men i mine øyne er det dårlig dyrevelferd at han skal ha vondt på hver tur pga pels som floker og lugger og er full av isklumper. Pelsen blir også veldig flokete når den har hatt snø og is i seg, så da må flokene kuttes ut med en flokekutter. Alt i alt er ikke dette helt innafor det jeg ønsker å holde på med, så derfor spør jeg om noen har erfaring med hva som skjer om man kommer med en klipt hund :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de fleste innenfor rasen din vil skjønne at du kommer med en hund på utstilling som kun er der for å få en premiering for en tittel i en annen hundesport. Troligvis vil dommeren skjønne det den også.

Problemet med å stille nærmest naken med en ellers langhåret hund blir jo at dommeren ikke kan bedømme pelskvaliteten, så man bør jo sørge for litt lengde i alle fall. Men noen kjempestor trengs jo ikke fordet - bare lang nok.

Så det går nok greit, skal du se.

?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...