Gå til innhold
Hundesonen.no

Blood urea nitrogen (BUN)


Recommended Posts

Jeg har bare kunnskap om det når det kommer til mennesker, men det er jo mye likt. Urea skilles ut gjennom nyrene, så dersom blodverdien er forhøyet så klarer ikke nyrene jobben. Dette kan skyldes at nyrene ikke virker som de skal eller det kan skyldes at de er overbelastet. Overbelastningen kan skyldes høyproteindiett (proteiner brytes ned til blant annet urea), noe som jo er aktuelt for tiden med tanke på råforing. Hva forer du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, tillien said:

Jeg har bare kunnskap om det når det kommer til mennesker, men det er jo mye likt. Urea skilles ut gjennom nyrene, så dersom blodverdien er forhøyet så klarer ikke nyrene jobben. Dette kan skyldes at nyrene ikke virker som de skal eller det kan skyldes at de er overbelastet. Overbelastningen kan skyldes høyproteindiett (proteiner brytes ned til blant annet urea), noe som jo er aktuelt for tiden med tanke på råforing. Hva forer du med?

Forer med Mush (råfor), en av variantene med mest protein faktisk... Hun har fått dette i halvannet år nå, og har aldri hatt blodveredier utenfor normalen før :| 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Wilhelmina said:

Forer med Mush (råfor), en av variantene med mest protein faktisk... Hun har fått dette i halvannet år nå, og har aldri hatt blodveredier utenfor normalen før :| 

Jeg må bare presisere det jeg skrev over litt. Jeg burde skrevet "nyrene ikke virker som de skal og/eller for mye protein i kosten". Ofte er det nok kombinasjonen som er problemet. Det er også forskjellige typer protein hvorav noen er mer lettfordøyelige enn andre og gir mindre urea i blodet. 

Råforing på primært kjøtt er nok for høyproteindiett å regne, men hunder klarer jo normalt å håndtere det. Når det er sagt, som i alle slike tilfeller, så er det jo først og fremst veterinæren som bør gi råd. Hva sa han/hun om verdiene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Jeg må bare presisere det jeg skrev over litt. Jeg burde skrevet "nyrene ikke virker som de skal og/eller for mye protein i kosten". Ofte er det nok kombinasjonen som er problemet. Det er også forskjellige typer protein hvorav noen er mer lettfordøyelige enn andre og gir mindre urea i blodet. 

Råforing på primært kjøtt er nok for høyproteindiett å regne, men hunder klarer jo normalt å håndtere det. Når det er sagt, som i alle slike tilfeller, så er det jo først og fremst veterinæren som bør gi råd. Hva sa han/hun om verdiene? 

Ifølge veterinæren var verdien mildt forhøyet og kunne være et tilfeldig funn. Vi skal tilbake om 2-3 mnd og ta en ny blodprøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Ifølge veterinæren var verdien mildt forhøyet og kunne være et tilfeldig funn. Vi skal tilbake om 2-3 mnd og ta en ny blodprøve. 

Min hund har også mild forhøyelse av det og den ene veterinæren mener det er naturlig pga råforing og at det ikke vil være til fare for hunden. Min hund har hele livet blitt foret med VOH og er nå 8 år.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Wilhelmina said:

Ifølge veterinæren var verdien mildt forhøyet og kunne være et tilfeldig funn. Vi skal tilbake om 2-3 mnd og ta en ny blodprøve. 

Da ville jeg personlig forholdt meg til det og forsøkt å ikke tenke så mye på det. Det er jo måleusikkerhet forbundet med slike prøver og i tillegg kan det være helt ufarlige forbigående årsaker til at en prøve bikker over grenseverdien på et gitt tidspunkt. Så har helt sikkert veterinæren noen tanker om hva årsaken er og hva som bør gjøres dersom ikke situasjonen er normalisert til neste gang, eller så kan det vurderes dit at lett forhøyet verdi ikke utgjør noe problem. Men selve prøven er altså i utgangspunktet en prøve som sier noe om nyrefunksjon, årsakene kan være veldig mange og hvilken behandling man velger (hvis det trengs) avhenger gjerne av det. Om diett er en del av behandlingen dersom det viser seg å være noe galt i dette tilfellet, det får du helt sikkert informasjon hos av veterinæren. 

Endret av tillien
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Nå hadde plutselig denne verdien fått en økning igjen, og var ganske mye høyere enn før (fra 10 til 13). Veterinæren var ikke "veldig bekymret", men det er jo jeg. Vi skal vente en liten stund og så ta en grundigere utredning, men vet nevnte noe om medisiner som kan redusere belastning på nyrer. Jeg glemte så klart å spørre om hva den het, er det noen som har vært borti lignende og vet hva det er? Sånn at jeg kan google meg halvt ihjel på om dette er noe jeg vil gi hunden :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...