Gå til innhold
Hundesonen.no

På tur med valp


Hanne på landet
 Share

Recommended Posts

Etter flere år med tenking, drømming og for og imot-vurderinger, har vi endelig kommet så langt at vi har reservert valp fra en oppdretter. Om noen uker skal vi hente hjem vårt nye familiemedlem, en liten dansk svensk gårdshund-valp. Jeg har ikke hatt hund siden oppveksten, så det blir mye å lære, og forhåpentligvis er det også så givende som jeg husker. 

Når vi kommer hjem med valpen, er planen å ha lite planer, og la ham få god tid til å bli kjent med oss og hans nye verden. Vi har lang sommerferie sammen med valpen, og jeg lurer på når det er greit å ta valpen med på overnattingstur til f.eks hytta, uten at det skal klusse til hans nye verdensbilde. Det vil være de samme menneskene, men nye lukter, nytt sted å sove, kanskje sauebreking istedenfor lyden av biler osv. Er det folkene som er viktige, og stedet mindre viktig, eller trenger den lang tid i forutsigbare omgivelser? Regner med det er individuelle forskjeller, men hører gjerne hva deres erfaringer er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hanne på landet skrev:

Når vi kommer hjem med valpen, er planen å ha lite planer, og la ham få god tid til å bli kjent med oss og hans nye verden. Vi har lang sommerferie sammen med valpen, og jeg lurer på når det er greit å ta valpen med på overnattingstur til f.eks hytta, uten at det skal klusse til hans nye verdensbilde. Det vil være de samme menneskene, men nye lukter, nytt sted å sove, kanskje sauebreking istedenfor lyden av biler osv. Er det folkene som er viktige, og stedet mindre viktig, eller trenger den lang tid i forutsigbare omgivelser? Regner med det er individuelle forskjeller, men hører gjerne hva deres erfaringer er.

Menneskene i livet til hunden er det absolutt viktigste og vil alltid vær det viktigste - vertfall for min. MIn er blanding av DSG og de liker helst å sove under dynen sammen med deg og være med på alt. Tenker at så lenge valpen får tid til å venne seg til dere og føle seg trygg sammen med dere, så er det ingenting i veien for å ta med valpen på hytten. Nye lukter, ny soveplass og andre lyder er super miljøtrening for valpen! Bare husk at det er viktig å starte smått med alene trening med valpen, og det er kanskje lurest å starte med der hunden er mest trygg, som f.eks. hjemme. 

Milo var med meg overalt de første ukene, men vi startet først med hjemmet og omgivelsene rundt. Når han begynte å bli trygg på meg så var det en tur ut for å si hei til hestene og menneskene i stallen, så til naboen, så familie, barn, hunder m.m. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...