Gå til innhold
Hundesonen.no

Cross over hund.


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har nå begynt med positiv trening(?),er ikke inn i fag språket såp jeg skal forklare:)

Min hund fikk jeg da hun var litt under fire år,dette er ca 10 mnd siden. Hun var veldig lydig men jeg syntes hun krøp for mye når hun fikk kjeft. Så etter ca 7-8 mnd sluttet jeg helt med og ta i henne(hadde tatt henne i nakken to ganger) og jeg ble mildere i stemmen(altid vært bestemt og litt morsk i stemmen hvis de ikke hører på meg),hun blir bare mer og mer ulydig.. Og jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre.

Begynte og bli litt hardere i stemmen igjen og da hører hun greit,men kryper.

Hva gjør jeg? Fortsetter og være litt morsk i stemmen eller fortsetter og være mild og dermed ha en hund som ikke kommer på innkalling,ikke er spes intr i og høre på komandoer osv?

Trenger virkelig noen råd her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun blir jo vandt til at du tar henne i nakken når hun er ulydig. selv om du bare har tatt henne bare to gang så kan jo hunden huske det at du tok henne i nakken..

Husk vis hunden stikker av og du roper den inn og den ikke kommer før etter en stund, ikke bli sur. ros hunden for at hun var så flink til å komme inn.. ikke bli sur på hunden.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt av problemet med hunder som er vandt med postitiv straff, uteblivelse av straff, blir sett på som belønning.

vær tålmodig og belønn godt og mye når hunden gjør noe bra, så lærer den snart at uteblivelse av belønning betyr "straff" og hunden vil snart jobbe for belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lære henne ting på nytt? Mange tror at hunden deres kan en kommando - men så kan stakkaren det egentlig ikke - den vet ikke hva som forventes av den. Når man bruker positiv straff, vil jo hunden ofte reagere og eiere har da en tendens til å tenke "ja, det skjønte du var galt ja! Så nå vet du hvor skapet skal stå!" Men egentlig har ikke bikkja skjønt noe som helst.

En annen ting er når en hund trenes med positiv straff og alt det der - den tror jo faktisk at den gjør rett når straffen ikke kommer. Så når du ikke straffer så tror jo hun at hun er lydig. Nei, lær henne ting på nytt med de positive metodene - glem at hun noensinne har kunnet noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lære henne ting på nytt? Mange tror at hunden deres kan en kommando - men så kan stakkaren det egentlig ikke - den vet ikke hva som forventes av den. Når man bruker positiv straff, vil jo hunden ofte reagere og eiere har da en tendens til å tenke "ja, det skjønte du var galt ja! Så nå vet du hvor skapet skal stå!" Men egentlig har ikke bikkja skjønt noe som helst.

En annen ting er når en hund trenes med positiv straff og alt det der - den tror jo faktisk at den gjør rett når straffen ikke kommer. Så når du ikke straffer så tror jo hun at hun er lydig. Nei, lær henne ting på nytt med de positive metodene - glem at hun noensinne har kunnet noe som helst.

Som om hun skulle vært 8 uker?

Og jeg som trodde jeg var ferid med valpetiden.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om hun skulle vært 8 uker?

Og jeg som trodde jeg var ferid med valpetiden.. :icon_redface:

Er da moro med valp vel??? :lol: Har sin helt egen sjarm å ha en hund som plutselig er tilbake på trinn 0 igjen.. (jada, har vært der - hadde en schäferblanding som etterhvert ble crossover hund..) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sällan bara ta bort de aversiver (=obehag) som tidigare upprätthållt beteenden och fortfarande ha en lydig hund. För att få vardagslydnaden att fungera utan korrigeringar måste man ta till andra knep. Det räcker sällan hela vägen att bara sluta korrigera och börja berömma.

Jag har skrivit en artikel om vardagslydnad utan korrigeringar, kanske får du några idéer där?

http://www.klickerklok.se/vardagslydnad.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...