Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang nattesøvn har hunden din?


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Med bakgrunn i tråden om unghund som vekker eier har jeg fundert litt på hva som egentlig er "normalen" for hvor lang nattesøvn voksne hunder har? Hvor kort/langt er normalt? Og dersom man har en "A-hund" som vil opp tidlig, hvor mange timer bør den likevel klare å holde ut? 

Min hund går siste kveldstur i 9-tida på ukedagene og sovner for natta etter det, vi legger oss mellom 9 og 10 og vi står opp kl 6. Dermed får hun ca 9 timer søvn i ukedagene. I helgene legger vi oss i 11-12-tida, men hunden sovner på sofaen rundt 9 likevel, og vil dermed gjerne opp i 6-tida da også. Da ber vi henne legge seg, og så pleier hun å ville ut igjen i 8-tida, da står jeg opp med henne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer vell an på hvordan dagen vår er, de sover jo stort sett bare inne uansett. Jeg sliter med å sove så legger meg ofte sent, selv om de er rolige inne merker jeg et skifte i mellom 21-23 en gang kanskje. Da er er det åpenbart nattmodus. Slipper de som regel ut for å tisse når jeg går å legger meg en gang i løpet av natten, men ellers ingen aktivitet. Stort sett må jeg opp med ungen mellom 6 og 8. Men har jeg fri så sover de til jeg står opp, kan være alt mellom 9 og 11, akkurat som de sover om jeg sovner med ungen i 7 tiden og ikke våkner igjen på kvelden. Aldri hatt hund som funker annerledes enn det, inne sover de med mindre jeg byr opp til aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ukedagene legger vi oss i seng rundt 22 og har akkurat vært ute å tisset. Så sover han til kvart på-ti på 07 ca. I helgene sover han så lenge jeg sover, alt i fra 8-12 timer! Jeg er glad i søvn, heldigvis er hunden også det? Men han er like frisk og klar for action om vi står opp tidlig også. Han skiller ikke noe på helg eller hverdag og maser aldri om å få komme ut med mindre det er vondt i magen etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger mye søvn (er kronisk syk) og er i senga opp til 11-12 timer, hunden sover så lenge jeg gjør det. Hun maser bare hvis hun må ut. Hvis jeg skal noe tidligere enn vanlig og står opp i 7-8-tida skjønner hun ikke poenget med å stå opp og fortsetter gjerne å sove i senga :lol:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Piglet skrev:

Jeg trenger mye søvn (er kronisk syk) og er i senga opp til 11-12 timer, hunden sover så lenge jeg gjør det. Hun maser bare hvis hun må ut. Hvis jeg skal noe tidligere enn vanlig og står opp i 7-8-tida skjønner hun ikke poenget med å stå opp og fortsetter gjerne å sove i senga :lol:  

Samme her. Er jeg tidlig oppe så har min tydeligvis skjønt at tidlig opp = dyrlege og doping ? hun pleier ikke ha feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp på ti uker sover ca 7 timer i strekk, og etter første tisseturen på morgenen i seks tiden så sover hun et par timer til. De andre voksene hundene  jeg har hatt har sovi så lenge jeg har sovi. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hundene jeg har hatt i voksen alder, også passehunder som har vært mer en 3 dager hos meg sover omså hvor lenge etter kveldsmat. De må vekkes/spørres om tissetur før natta, samme om morgenen. Biiga som jeg har nå, blir luftet når jeg kommer fra fjøsen om kvelden (ca 2000) og får kvelds, og da sover hun til jeg kommer hjem fra fjøsen neste morgen ca 0930. Jeg spør henne om tissing før jeg legger meg, og før jeg drar om morgenen, men 9 av 10 ganger vil hun ikke. Hun er voksen, så ho får bestemme selv, en valp/unghunden hadde jeg tvunget ut. Det at hun hovedsaklig råfores har kanskje noe å si, hun har ikke samme væskebehovet som de som får tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jma skrev:

Min valp på ti uker sover ca 7 timer i strekk, og etter første tisseturen på morgenen i seks tiden så sover hun et par timer til. De andre voksene hundene  jeg har hatt har sovi så lenge jeg har sovi. :) 

 

Sånnen valp vil jeg gjerne bestille. Milo 10 uker gammel var ut å tisse 1-2 ganger om natta og klokken 08 var vi lysvåkne! Heldigvis er han sovedyr nå som voksen, og håper hund nr. 2 lærer av dette:innocent:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Artemis skrev:

De voksne hundene sover så lenge jeg gjør det. De står opp når jeg står opp... Det er ultrasjeldent at de maser om morgenen/natten. Gjør de det, er de dårlig i magen og må ut NÅ! 

Akkurat sånn er det her også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Miloficent skrev:

Sånnen valp vil jeg gjerne bestille. Milo 10 uker gammel var ut å tisse 1-2 ganger om natta og klokken 08 var vi lysvåkne! Heldigvis er han sovedyr nå som voksen, og håper hund nr. 2 lærer av dette:innocent:

 

Ja, det er utrolig deilig! ? Men som tulip sier ang. væskebehov og vom så blir hun foret på hovedsakelig vom og storferester, så hun drikker/tisser ikke sånn kjempemye. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sover lenge! Vi kommer hjem fra kveldsturen ca klokken 24 og da legger hun seg for godt etter å begynne så smått ved 22-tiden. Litt sånn fram og tilbake for å gjøre meg oppmerksom på at hun helst ser at jeg også går og legger meg, for jeg sitter nemlig i favorittsovestolen hennes. Den hoppes det rett opp i når jeg begynner kveldsritualet mitt. Hun begynner å tasse utenfor døra i 10-tida om jeg ikke har stått opp. Har jeg behov for eller lyst til å sove mer, feks om jeg er syk, så ligger hun i fotenden og sover til jeg står opp. Jeg våger nesten ikke å si hvor langt jeg har drøyet det ved et par helt spesielle tilfeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt fantastisk ut noe av dette her altså ?

Mattis var alltid tidlig opp da han var yngre (mellom 6-6.30 et sted) også har jeg måtte overtale ham til å ligge lenger jo eldre han blir. Han er nå 14 mnd, så jeg har ikke gitt opp håpet helt ennå!
Nå er han vanligvis ferdig mellom 21-22 om kvelden og ligger gjerne og slurer på gulvet i stuen til vi legger oss. Da er det kvelds, ut å tisse også rett i seng. Vi har nylig flyttet hjem igjen til mine foreldre og småsøsken, men før dette hadde jeg klart å få ham til å ligge rolig frem til 8.30-9 på morningen. Gikk alarmen kl.7 synes han egentlig det var litt tidlig, men så fort soveromsdøren ble åpnet var han ute. Slik ting er nå våkner han vanligvis når førstemann i huset våkner. Han har lært seg at det hjelper ikke å hoppe opp og ned av sengen, så han trenger ikke å stå opp da, men vanen har nå blitt at jeg båre åpner døren så stikker han opp til den som er våken. I sommer når vi var hjemme på ferie (da var han ca. 3 mnd) var vi nødt å stå opp med førstemann i huset (6.30 ca) for han klagde sånn når han hørte de var stått opp. Da gikk vi ut og tisset, spiste frokost også la vi oss igjen. Da kunne vi gjerne sove til 11. 

Jeg har et håp langt der fremme om at han blir en morgentrøtt hund som klarer å sove til 10 når det bare er oss igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig hverdag her er tissetur i 22 tiden og stå opp og ut neste dag i 6-630 tiden. I helgene er det som oftest litt senere opp på morgenen.

Men min hund vekker aldri meg. Han ligger helt til jeg står opp. Og om jeg velger å legge meg igjen etter tisseturen, ja da ligger han også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Vel, jeg prøver å stå opp rundt 5 på hverdager. Derfor legger jeg meg forholdsvis tidlig også og jeg prøver å ikke sove så fryktelig mye lengre i helgene heller (for å holde på søvnrutinene), men det funker jo ikke alltid. Vi kommer gjerne inn fra dagens hovedtur åtte, halv ni på kvelden. Da hopper hun gjerne opp i senga for å legge seg, mens vi sitter en times tid til på stua. Når vi sitter litt lengre oppe i helgene vekker vi henne for en tissrunde rett før vi legger oss, uavhengig av når det er. Kanskje ikke så sjokkerende at hunden har tilpasset seg - jeg er usikker på om jeg ofte småvåkner litt rundt fem i helgene også, og om hun da benytter anledningen til å mase om å få frokost, eller om hun faktisk vekker meg innimellom fordi hun maser. Jeg mistenker at det stort sett er førstnevnte, de få gangene jeg sover tungt og til typ åtte, så våkner jeg ikke av at hun piper og hopper opp og ned fra senga. Hun sover også lengre hos et vennepar som passer henne innimellom.

Og hun får aldri frokost klokka fem, altså! Jeg ordner meg, vi går 30-45 minutter tur i skogen, så er det frokost. Kanskje rundt sju, stort sett? Bortsett fra når jeg gjerne vil sove litt ekstra... Da klarer jeg å drøye det til kanskje seks-halv sju før jeg gi henne mat for å få sove lengre. Men da kan hun til gjengjeld bli liggende leeenge.

Red: Poenget mitt er vel at hun sannsynligvis er nokså fleksibel, men jeg har selv gjort henne til en A-hund ?

Endret av Nimbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta her sover til vi står opp! Som regel legger vi oss 02-03 og står opp 09, siste tissetur får de rundt tolv-ett på kvelden :) Ori blir igjen på rommet om han føler vi har sovet for kort da, mens Banzai stort sett alltid er klar for ny dag når vi er det! 

Ori sover i senga og Banzai sover på nederste hylle i skapet vårt (ja vet, han er litt rar :lol: ). Og det jeg har hatt litt problemer med etter vi flytta er at Ori står opp to ganger i løpet av natten for å drikke, og her vi bor nå er det parkett som vil si at det høres godt når han hopper ned. Men hjernen har tydeligvis vendt seg til det, for nå våkner jeg ikke lengre!

Alle mine hunder har vært sånn og jeg hadde seriøst dødd om jeg fikk en hund som vekka meg, det var ille nok de månedene jeg våkna av at Ori drakk vann:frantics:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jma skrev:

Ja, det er utrolig deilig! ? Men som tulip sier ang. væskebehov og vom så blir hun foret på hovedsakelig vom og storferester, så hun drikker/tisser ikke sånn kjempemye. ? 

Det blir Milo også, merker han drikke mye mindre? Han fikk tørrfôr når han var helt liten, mens hund nr. 2 får nok v&h fra dag 1!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-13 timer. Tar kvelden rundt kl 21 ( går bare ut på plenen å tisser i 23 tiden før jeg legger meg) og sover til 9-10 på morgenen. Ofte gidder hun ikke stå opp når jeg står opp, og blir liggende i senga en god stund til? Godt sovehjerte med andre ord. de få gangene jeg har tidligvakt må jeg nærmeste tvinge henne ut av senga for å gå ut på do rundt 06.45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minien er omplasseringshund, og har vokst opp hos eldre folk. Hen legger seg helst rundt kl 18, men derimot vil han gjerne ut før kl 5. Savner koselige kveldsturer nå om sommeren, gidder jo ikke gå når hunden ikke vil være med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hun er ikke vant til bestemte rutiner, og maser aldri. Hun legger seg når sistemann legger seg,og det er som regel i 01-02 tiden. Hun står opp når vi står opp. 

Ellers går hun runder om natta og passer på at alle har det bra. Er jentungen hjemme som sover nede, ligger hun mye nede i gangen, med noen turer opp til oss og ned igjen, ellers ligger hun mest oppe på rommet med oss. 

Endret av Kantarellen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har noen tatt DNA test av hunden?  Har dere forslag til hva som fungere best? Ca hva pris lå det på?   
    • Har vurdert å kalle neste hund for Tora, men det er jo et norsk navn. Men også noe med den jødiske religionen- synes kanskje det er upassende. Hva synes dere??      
    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...