Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund som vekker om morgenen


Ederi
 Share

Recommended Posts

Sliter med en hund som vekker meg før vekkerklokka ringer - og ikke fordi hun må på do. Hun begynte med det i 6-7 mnd alder (startet da "klokka" snudde for vintertid) og har ikke sluttet med det nå som hun er 1 år.

Her er det jeg har gjort:

1. Ignorert henne fullstendig. Dette var mitt første tiltak. Hun vekka meg med å putte snuten i trynet på meg, jeg reagerte ikke, hun biter meg i nesa, jeg reagerte ikke. Da går hun å legger seg igjen. Men det varer bare 5 min så er det på 'an igjen, og når hun etterhvert ikke får reaksjon hos meg, forsøker hun å finne ut hvordan hun kan få en reaksjon. Hoppe opp i sengen, f. eks, for da er jeg nødt å få henne ned (hun har ikke lov å være der). Bite på sengen. Gnage på parkettgulvet. Dette er ting som virkelig for meg til å sprette opp fort...

2. Vekkerklokkemetoden. Jeg forsøkte å sette vekkerklokka til et tidspunkt som var garantert før hun vekket meg. For så å gradvis øke det med 5 min hver dag. Tanken var at vekkerklokka ringer = vi står opp.  Hun vekket meg bare tidligere. 

3. "Vi skal ikke sove bort kvelden"-metoden. Jeg gikk en lengre kveldstur (30 min) før vi la oss (vanligvis rusler jeg bare en runde rundt bygget). Hadde ingenting å si. 

4. "Nå er det endelig sommertid igjen"-metoden. Når klokka "snudde" tilbake til sommertid sov hun en time lenger, altså helt til kl 7 når vekkerklokka ringte. I 3 dager. Så var det på 'an igjen.

5. "Jeg står ikke opp med mindre du ligger og slapper av"-metoden. Mitt nåværende tiltak. De siste månedene har jeg alltid våknet av meg selv før hun vekker meg - jeg våkner gjerne av at hun ligger i hundesenga og slikker seg selv / smatter. Jeg har forsøkt så godt det lar seg gjøre å stå opp mens hun ligger å slapper av i senga. Hvis jeg ikke gjør det, venter jeg til hun er ferdig med å romstere og legger seg igjen, teller til 10, og så står opp mens hun er rolig. Dette lærer henne ikke å sove lenger, men det unngår at hun får øvelse i å være dust.

Det hender en sjelden gang i blant at hun våkner om natta fordi hun må på do - og da hører jeg forskjellen. Jeg tar henne med ut, lar henne gjøre sitt, og rett inn igjen, uten at det er noe artig som skjer langs veien, og hun går rett å legger seg etterpå. 

Hun vil opp tidlig, og det er også en utfordring at hun må på do når hun våkner. Hadde hun ville sovet lenger, hadde hun fint kunne holdt seg, men etterhvert som hun romsterer innser hun at dette er noe hun vil, og traver frem og tilbake og piper. 

Googler jeg dette, eller ser i gamle forumposter, får jeg bare tips om å ignorere henne (tiltak 1, som ikke funker) og, fra alle engelske sider, å putte hunden i bur.  Syntes en hel natt er drøyt lenge i bur.  

Det blir kanskje bedre med alderen, men vil gjerne høre noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kombinasjon av nr.5 og nr. 1 er nok den beste.  DU skal bestemme nårtid du skal stå opp, ikke hunden. Og da må hunden lære seg tålmodighet.  Det beste er da å ikke ha hunden i senga, i den perioden, fordi da vil hunden kunne forstyrre og styre mer.  Jeg har alltid hatt mine hunden i bur den første tiden, for at det lærer de å være i ro om natta. Så har de etterhvert sluttet med det, og da har fått inn rutinen.  I starten er jo valper og unghunder mer rastløse og man må lære de tålmodighet. Men hvis man ikke finner en metode som fungerer, så kan man få eldre hunder med slike uvaner, samt individer er forskjellige.

Mine hunder kan bli utålmodig i helgene når jeg sover lenge. Da hører jeg at de tusler litt, og kanskje litt piping. jeg har mine hunder i et annet rom enn soverommet. Da kan jeg rope til dem, GÅ å legg deg! så gjør de det. Og så venter jeg alltid litt før jeg da står opp, fordi de ikke skal få "viljen" min med pip=hun står opp.

Ps. jeg hører fort forskjell på om de må veldig på do, kontra kjede seg pip.

Men det er ikke alltid så enkelt dette, men håper du finner en løsning for deg.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Wilhelmina said:

Min holder også på sånn, og hun er 8 år nå... Det blir bare verre og verre her, ingenting hjelper og nå for tida starter dagen klokka 5 ?

Uæææ!

10 minutes ago, Djervekvinnen said:

En kombinasjon av nr.5 og nr. 1 er nok den beste.  DU skal bestemme nårtid du skal stå opp, ikke hunden. Og da må hunden lære seg tålmodighet.  Det beste er da å ikke ha hunden i senga, i den perioden, fordi da vil hunden kunne forstyrre og styre mer.  Jeg har alltid hatt mine hunden i bur den første tiden, for at det lærer de å være i ro om natta. Så har de etterhvert sluttet med det, og da har fått inn rutinen.  I starten er jo valper og unghunder mer rastløse og man må lære de tålmodighet. Men hvis man ikke finner en metode som fungerer, så kan man få eldre hunder med slike uvaner, samt individer er forskjellige.

Mine hunder kan bli utålmodig i helgene når jeg sover lenge. Da hører jeg at de tusler litt, og kanskje litt piping. jeg har mine hunder i et annet rom enn soverommet. Da kan jeg rope til dem, GÅ å legg deg! så gjør de det. Og så venter jeg alltid litt før jeg da står opp, fordi de ikke skal få "viljen" min med pip=hun står opp.

Ps. jeg hører fort forskjell på om de må veldig på do, kontra kjede seg pip.

Men det er ikke alltid så enkelt dette, men håper du finner en løsning for deg.

Hunden får ikke være i senga. Hun veksler med å ligge i sin egen hundeseng ved siden av senga, et teppe på gulvet, og sofaen i stua (lar døra stå åpen til stua).

Da fortsetter jeg med kombo av 1 og 5. 

Just now, Artemis said:

Hva med å hive henne ut av soverommet når hun vekker deg, lukke døren og putte i ørepropper? ??

Da romsterer hun i stua i stedet for, og vil finne ut der hva hun kan gjør for å få meg til å stå opp :P Det er flere ting i stua jeg er redd for enn på soverommet, sistnevnte er rommet hun er alene på, så det er "puppy-proof". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker å si ifra jeg det har iallefall funket på alle mine relativt fort. "gå å legg deg", og sørger for at de gjør det. Legger meg igjen. Jeg har ikke så mye tålmodighet om jeg er trøtt så orker ikke så mye tøys så det bruker å gå inn ganske kjapt. Tenker at de får en reaksjon ikke er så nøye så lenge det ikke skjer noe gøy. Viss det bare er et kjedelig "gå å legg deg" også stille igjen så er det liksom ikke så mye de får utav det uansett. 

Alternativer er å feks ha et bur stående,  på rommet eller på stua og putt hunden dit om/når hun begynner å tøyse. Ellers trenger hun jo ikke ligge der. Også greit å drøye det lengre i helger osv for å bryte forventningen med å opp til samme tid. Generell rotrening kan jo å hjelpe om hun har litt å gå på der ellers i døgnet og. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Alternativer er å feks ha et bur stående,  på rommet eller på stua og putt hunden dit om/når hun begynner å tøyse. Ellers trenger hun jo ikke ligge der.

Jeg måtte gjøre dette en liten periode når han min ble veldig rastløs enten midt på natten eller tidlig morgen. Hadde satt sammen en kombo av bur og kompostgrinder så han kunne flytte seg litt rundt, men ikke nok til at han kunne romstere for mye. Det funket greit og han skjønte relativt fort at da var det bare å sove igjen og slik fikk jeg pushet ham til å ihvertfall sove til 8-9.

Jeg har også erfart at en liten tur når han begynner å bli rastløs også gjør susen. I sommer da jeg bodde hjemme hos mine foreldre og hadde ferie når de fortsatt jobbet stod vi opp med dem rundt 7, hilste på dem, gikk fem min i nabolaget også la vi oss igjen. Litt kjipt å måtte stå opp, men da var jeg garantert noen timer til på morningen istedet for å måtte stå opp kl.8 etter en time med romstering 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2019 at 3:27 PM, Malamuten said:

jeg bruker å si ifra jeg det har iallefall funket på alle mine relativt fort. "gå å legg deg", og sørger for at de gjør det. Legger meg igjen. Jeg har ikke så mye tålmodighet om jeg er trøtt så orker ikke så mye tøys så det bruker å gå inn ganske kjapt. Tenker at de får en reaksjon ikke er så nøye så lenge det ikke skjer noe gøy. Viss det bare er et kjedelig "gå å legg deg" også stille igjen så er det liksom ikke så mye de får utav det uansett. 

Alternativer er å feks ha et bur stående,  på rommet eller på stua og putt hunden dit om/når hun begynner å tøyse. Ellers trenger hun jo ikke ligge der. Også greit å drøye det lengre i helger osv for å bryte forventningen med å opp til samme tid. Generell rotrening kan jo å hjelpe om hun har litt å gå på der ellers i døgnet og. 

 

On 5/3/2019 at 12:41 AM, AuroraOgMattis said:

Jeg måtte gjøre dette en liten periode når han min ble veldig rastløs enten midt på natten eller tidlig morgen. Hadde satt sammen en kombo av bur og kompostgrinder så han kunne flytte seg litt rundt, men ikke nok til at han kunne romstere for mye. Det funket greit og han skjønte relativt fort at da var det bare å sove igjen og slik fikk jeg pushet ham til å ihvertfall sove til 8-9.

Jeg har også erfart at en liten tur når han begynner å bli rastløs også gjør susen. I sommer da jeg bodde hjemme hos mine foreldre og hadde ferie når de fortsatt jobbet stod vi opp med dem rundt 7, hilste på dem, gikk fem min i nabolaget også la vi oss igjen. Litt kjipt å måtte stå opp, men da var jeg garantert noen timer til på morningen istedet for å måtte stå opp kl.8 etter en time med romstering 

Jeg har et kort bånd som jeg har funnet ut at jeg kan hekte henne på hvis hun begynner å gjøre ting jeg ikke kan ignorere. Har teppe rett ved så alt hun kan gjøre er å legge seg ned, så slepper jeg henne fri når hun er roligere. 

Jeg har også tenkt på at når jeg står opp tidlig med henne og gått tur, så har jeg alltid gitt mat like etterpå, og gått på jobb tidligere enn tenkt. Nå drøyer jeg når jeg gir henne mat til den tidspunktet jeg ville ha gitt henne mat hvis vi faktisk stod opp til vekkerklokka, slik at hun ikke må på do tidligere bare fordi jeg gikk tur tidligere.

Generell rotrening er vi ikke så gode på, må jeg innrømme ? Jeg prøver litt på det på tur, men det er jammen ikke lenge hun orker å sitte før det pipes om å gå videre. Dette også med at jeg aldri går videre før hun sitter stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus var sånn i helgene før.

Kom opp og dyttet snuten sin i ansiktene våre.

Kunne sitte og stirre på oss, eller poke oss med labben.

Ignorering hjalp til en viss grad.

Men det som løste det for oss, var å gjøre om på foringsrutinene.

Altså, når vi før ga 2 måltider om dagen, og kvelds ble gitt rundt 19-20 på kvelden, så forer vi tre ganger nå, siste måltidet rundt 23.

Kommer litt an på når vi legger oss.

Fungerer supert, nå kan han sove hur lenge som helst.

Endret av Hampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Malamuten said:

@Ederiederi all rotrening hjelper sikkert noe, men tenkte mest på inne. Er hun flink til å slappe av når det ikke skjer noe? Eller er det mye tusling? Lek? Mas? Etc?

Generell ro-trening innendørs har vært det aller vanskeligste for oss.

Etter tur/lek utendørs sliter hun med å falle til ro etterpå, og etter hun har sovet en stund tar det ikke lange tiden før noe MÅ skje. Da begynner hun å tusle. Hun hater å bli ignorert, og vil da finne på det hun kan for å få meg til å sprette opp av stolen. 

Dette er det jeg har gjort så langt:
- Ingen lek innendørs. Aktivitet innendørs er bare tyggeleker, lydighetstrening, kontakt og andre rolige aktiviteter 
- Hvis hun bjeffer om oppmerksomhet, forlater jeg rommet og returnerer etter 5-10 sekunder..
- Rutiner for når det skjer tur og lufting.
- Begrenset tilgang til ting - holder det ryddig, lukker dører, setter opp grinder foran ting jeg ikke vil hun skal hoppe oppå
- Jeg lærte henne "gå og legg deg" uten bruk av godbiter. Hvis hun går vekk fra plassen sin fører jeg henne tilbake. Men dette har blitt en lek for henne, og når hun er overtrøtt, kan hun finne på å bli så enormt bajas. I det jeg går spretter hun til og traver tilbake når jeg kommer tilbake. Jeg ber henne legge seg i sofaen, og da biter hun sofaen. Så setter jeg meg ved siden av for å sørge for at hun ikke kan  løpe vekk, og blokkerer biting, men nå har hun begynt å bite på meg også (da forlater jeg også rommet). Hun blir liggende som en krokodille å vri seg, og jeg tenker dette er et tegn på overstimulering. Det jeg har begynt med nå er å putte henne i bur i stedet for å be henne legge seg. Da kan hun trygt bli ignorert mens hun er bajas, det blir ikke en lek for henne, og da blir hun kun sluppet ut mens hun er rolig. Jeg lar henne ikke ligge stort sett mer enn en time.
- Jeg forsøker å være "føre var" og gi henne aktivitet mens hun ligger rolig og før hun har begynt å tusle. Dette medfører at jeg som regel gir henne aktivitet kort tid etter hun våkner, for hvis ikke blir hun i tuslehumør. Men dette medfører kanskje at hun blir enda mer vandt til at ting skjer hele tiden mens hun er våken?

Det jeg syntes er vanskelig med ro-trening, er hvis hunden ikke har gjort fra seg nylig, og jeg lurer på om all bajas-oppførselen er fordi hun egentlig må ut. Føler meg alltid som den verste når hun hylebjeffer, jeg ignorerer det, og så viste det seg at hun måtte på do...men hun roper ofte ulv, for hun kan like gjerne hylebjeffe fordi hun blir ignorert. Jeg tar henne konsekvent bare ut hvis hun er rolig.

Det andre som er vanskelig er at jeg har hundepass på dagtid 5 dager i uken mens jeg er på jobb. Deres løsning er å gi henne mer aktivitet. Og hvis jeg er konsekvent med alle punktene over er ikke nødvendigvis de det. Jeg har snakket med dem, men det er vanskelig for de å forholde seg til 1 000 regler, og de sliter sånn med å håndtere henne. Alle er vante til at "å, bare jeg sliter ut hunden nok vil den sove", men hun gjør ikke det. Hun blir bare mer bajas :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under rotrening synes jeg ignorering funker dårlig, iallefall på de som har litt vanskelig for det. Greit nok for de som bare holder på litt også faller til ro innen rimelig tid når de har roet ned litt. 

At det blir en lek gjør ikke så mye, så lenge man er rolig og kjedelig og ikke gir seg så vil det begrense seg hvor lenge det er gøy når det likevel ikke fører til noe og man får det resultatet man vil, til slutt. Men det finnes jo alternativer som er enklere om det først har blitt sånn. Du kan feks ha et bånd ved plassen hennes om det er mulighet for å feste henne der. Eller ha henne ved deg, med eller unten bånd, enklere for deg og enda mindre "lek" for henne. Ville gjort det samme med bjeff og annet mas også alt mas = kjedelig gå  legg deg. Hjelp henne gjerne i ro relativt tidlig etter aktivitet eller før hun har tuslet rundt lenge, det er nok ganske selvforsterkende å styre på sånn. Vær litt sort/hvitt så det blir enkelt for henne å skjønne tegninga. Heldigvis er ro ganske selvforsterkende også så selv om det kan være en kamp i starten så løsner det gjerne relativt raskt når man tar kampen og får noen seiere. Heller noen få og litt mer slitsomme økter ila dagen etterfulgt av lengre hvileperioder enn litt aktivitet "hele" tiden og korte hviler. 

Det er nok mer hennes evne til å roe ned som er problemet enn aktivitetsmengde, så med rotrening vil det nok bli bedre selv om hundepasser er mye ute med hunden. Jeg hadde nok vurdert å gjøre det enkelt for hundepasser, en eller to adskilte runder med tur/trening/aktivitet med en god pause i mellom, om det blir to. Ellers bur/bånd om de ikke kan/vil/orker å gjennomføre "gå å legg deg". Det er begrenset tid, hunden får aktivitet og trenger hvile, så det anser jeg som "innafor" og et bedre alternativ enn å la hunden som trenger hvile holde på å styre inne eller løpe inn og ut mange ganger så hunden ikke får ro. Greit å lufte om hunden må på do selvsagt, men så er det tilbake til avslapping. De greier å slappe av selv om de ikke nettopp har vært ute å slitt seg ut.

 

Endret av Malamuten
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ederi skrev:

Generell ro-trening innendørs har vært det aller vanskeligste for oss.

Etter tur/lek utendørs sliter hun med å falle til ro etterpå, og etter hun har sovet en stund tar det ikke lange tiden før noe MÅ skje. Da begynner hun å tusle. Hun hater å bli ignorert, og vil da finne på det hun kan for å få meg til å sprette opp av stolen. 

Jeg må bare si at jeg har (hadde?) en slik hund som var mongo etter tur og sov gjerne 1-2 timer så var det på an igjen. Han var ikke typen som bjeffer, men som piper. Hvis jeg ignorerer tasser han bare rundt i en evigheeeet. Det ble bedre med trening og definitivt bedre med alder! Nå blir han 3 år til høsten og er ganske god inne. Med selskap og flere folk på besøk må det øves. Jeg har brukt metoden ved å ha han i bånd og at jeg på forkant har gått tur og han har fått mental stimuli. Kaster aldri ball eller pinner som mosjon fordi det stresser han bare opp.

I tillegg har vi rett og slett øvd oss en periode på å ha 1-2 dager i uken der det skjer absolutt ingenting. Nesten ingen mental stimuli og kortere turer. Det har fått hans forventing ned, samtidig som det lønner seg når jeg feks er syk eller får en skikkelig travel dag. Ved tassing inne så skal han legge seg ned. Først når han slapper helt av og gjerne sover, så kan vi ta litt mental stimuli. Dette fordi jeg vet han har et oppriktig behov for det, men hvis han er ekstra masete så kan jeg vente han ut ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Malamuten said:

Under rotrening synes jeg ignorering funker dårlig, iallefall på de som har litt vanskelig for det. Greit nok for de som bare holder på litt også faller til ro innen rimelig tid når de har roet ned litt. 

At det blir en lek gjør ikke så mye, så lenge man er rolig og kjedelig og ikke gir seg så vil det begrense seg hvor lenge det er gøy når det likevel ikke fører til noe og man får det resultatet man vil, til slutt. Men det finnes jo alternativer som er enklere om det først har blitt sånn. Du kan feks ha et bånd ved plassen hennes om det er mulighet for å feste henne der. Eller ha henne ved deg, med eller unten bånd, enklere for deg og enda mindre "lek" for henne. Ville gjort det samme med bjeff og annet mas også alt mas = kjedelig gå  legg deg. Hjelp henne gjerne i ro relativt tidlig etter aktivitet eller før hun har tuslet rundt lenge, det er nok ganske selvforsterkende å styre på sånn. Vær litt sort/hvitt så det blir enkelt for henne å skjønne tegninga. Heldigvis er ro ganske selvforsterkende også så selv om det kan være en kamp i starten så løsner det gjerne relativt raskt når man tar kampen og får noen seiere. Heller noen få og litt mer slitsomme økter ila dagen etterfulgt av lengre hvileperioder enn litt aktivitet "hele" tiden og korte hviler. 

Det er nok mer hennes evne til å roe ned som er problemet enn aktivitetsmengde, så med rotrening vil det nok bli bedre selv om hundepasser er mye ute med hunden. Jeg hadde nok vurdert å gjøre det enkelt for hundepasser, en eller to adskilte runder med tur/trening/aktivitet med en god pause i mellom, om det blir to. Ellers bur/bånd om de ikke kan/vil/orker å gjennomføre "gå å legg deg". Det er begrenset tid, hunden får aktivitet og trenger hvile, så det anser jeg som "innafor" og et bedre alternativ enn å la hunden som trenger hvile holde på å styre inne eller løpe inn og ut mange ganger så hunden ikke får ro. Greit å lufte om hunden må på do selvsagt, men så er det tilbake til avslapping. De greier å slappe av selv om de ikke nettopp har vært ute å slitt seg ut.

 

Tusen, tusen takk for dette innlegget! 

På sosialiseringskurs fikk jeg beskjed å ignorere hunden, og jeg har prøvd det hittil. Det du sier om at det er selvforsterkende er egentlig så innlysende men jeg har ikke sett det. I stedet for å gi henne en sjanse og "se først" om hun legger seg, så kan jeg unngå at hun får øvelse i å tusle når hun typisk kommer til å tusle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Ederi said:

Tusen, tusen takk for dette innlegget! 

På sosialiseringskurs fikk jeg beskjed å ignorere hunden, og jeg har prøvd det hittil. Det du sier om at det er selvforsterkende er egentlig så innlysende men jeg har ikke sett det. I stedet for å gi henne en sjanse og "se først" om hun legger seg, så kan jeg unngå at hun får øvelse i å tusle når hun typisk kommer til å tusle.

Har en sånn selv nå, vi kan ha vært på 15km skitur, men om jeg ikke tar styringa inne kan hun tusle rundt i timesvis etterpå. Som regel blir det stoppet lenge før det, for jeg er litt allergisk mot sånt, men var en gang det fikk skure og gå litt å jeg tror det var gått over 2 timer når jeg merka det skikkelig å tok tak i det. Hun er "rolig", maser ikke på meg og bråker ikke eller noe, men tusler rundt å sjekker alt, legger seg litt så opp igjen etter 10 sekunder, drikker litt, sjekker noe mer, finner seg en leke å tygge litt på etc også går nå tiden.. Når hun først slukner derimot, med eller uten hjelp, da er det en helt annen følelse over det hele. Da er hun borte.

Edit. Selvforsterkende og mindre søvn/hvile er jo også et uromoment som trigger at man er mer på tuppa/stressa/mindre trøtt. 

Endret av Malamuten
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...