Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mai


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

17 timer siden, Debbie skrev:

Min var ikke så gammel, men var gammel i kroppen pga sykdom. Jeg dro det for langt, jeg skulle ønske jeg hadde gjort det lenge før.

Akkurat nå er jeg litt i samme posisjon, ung hund, syk. Jeg vet heller ikke om hun er med neste vinter.

Har skrevet en lang frustrasjonsblogg, sikkert ikke lurt midt på natta. Men det får bare våge seg. Hvis noen vil lese så er det her:

https://prima.sysrq.info/index.php/2019/05/13/hvorfor/

Er hun syk? Ikke noe gøy å høre. Har ikke fått lest så mye på bloggen din i siste, så har muligens gått glipp av noe. 

Akkurat det med konkurranser synes jeg også er rart. Jeg er ikke noe vinnerskalle selv, men jeg vet at de finnes. Og det må man akseptere. Jeg merker jo selv at jeg for eks ikke synes utstilling er noe moro om det ikke går veien. Der gidder jeg ikke stille om jeg ikke tror jeg har en sjans til å gjøre det bra. Å stille bare for å delta gidder jeg ikke lengre. Men vi er alle ulike. Når det kommer til jaktkonkurranser kan jeg nok ofte være for naiv og for optimistisk. Men igjen, vi er alle ulike og det må man akseptere. Jeg er også lei av at alle skal mene så mye om alt. Folk må snart skjønne at alle er ulike og at det er helt greit.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Valpen er i hus? var så flink og rolig hele bilturen hjem. Nå slapper Filip av på sofaen etter å ha utforsket det nye hjemmet 

Minien er helt på vei til å bli bra, det begynner å bli slitsomt for ham å bli holdt i ro. Vi har vanligvis 20k skritt daglig. Jeg har vært bekymret for hvordan han vil lide psykisk etter overfal

Jeg vil tipse alle om varm mat til syk hund. Minien ble utsatt for et overfall  ( Så skjedde det utenkelige På tur med minien, i bånd, på fortauet, Ingen hunder i sikte og vi aner fred og in

Posted Images

3 timer siden, MonicaT skrev:

Er hun syk? Ikke noe gøy å høre. Har ikke fått lest så mye på bloggen din i siste, så har muligens gått glipp av noe. 

Akkurat det med konkurranser synes jeg også er rart. Jeg er ikke noe vinnerskalle selv, men jeg vet at de finnes. Og det må man akseptere. Jeg merker jo selv at jeg for eks ikke synes utstilling er noe moro om det ikke går veien. Der gidder jeg ikke stille om jeg ikke tror jeg har en sjans til å gjøre det bra. Å stille bare for å delta gidder jeg ikke lengre. Men vi er alle ulike. Når det kommer til jaktkonkurranser kan jeg nok ofte være for naiv og for optimistisk. Men igjen, vi er alle ulike og det må man akseptere. Jeg er også lei av at alle skal mene så mye om alt. Folk må snart skjønne at alle er ulike og at det er helt greit.  

Ja hun har en muskelskade, som vi sliter med å få bukt med.  Men vi jobber med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MonicaT skrev:

Er hun syk? Ikke noe gøy å høre. Har ikke fått lest så mye på bloggen din i siste, så har muligens gått glipp av noe. 

Akkurat det med konkurranser synes jeg også er rart. Jeg er ikke noe vinnerskalle selv, men jeg vet at de finnes. Og det må man akseptere. Jeg merker jo selv at jeg for eks ikke synes utstilling er noe moro om det ikke går veien. Der gidder jeg ikke stille om jeg ikke tror jeg har en sjans til å gjøre det bra. Å stille bare for å delta gidder jeg ikke lengre. Men vi er alle ulike. Når det kommer til jaktkonkurranser kan jeg nok ofte være for naiv og for optimistisk. Men igjen, vi er alle ulike og det må man akseptere. Jeg er også lei av at alle skal mene så mye om alt. Folk må snart skjønne at alle er ulike og at det er helt greit.  

Beklager dobbeltpost.

Ja jeg merker at det tetner til i miljøet, og er mye drittslenging. Har alltid syntes at utstillingsmiljøet desverre har vært sånn, men nå synes jeg det er i alle hundesporter. Kan vi ikke bare være litt mer tolerante?

 

Ny dag nye muligheter. Våkna etter en tøff natt, får ha en rolig morgen. Dagens agenda er: klippe gress, lufte Prima..Hater ME!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til slanking. Prima er ikke akkurat overvektig, men kan gå ned pittelitt. Men det viser seg å være utrolig vanskelig. Her har jeg gått fra fra en hund som fikk 1kg vogh pr dag( når hun var unghund) til en hund som får 300 gram pr dag..

 

Jeg vanner ut maten så det blir suppe, jeg gir ekstra grønnsaker så det blir litt vomfyll. Jeg har prøvd å slanke ho i en mnd, og ho har gått ned 300 gram. Nå skal det sies at hun trolig har puttet på mer muskler.

Men jeg vet søren meg snart ikke hva mer jeg kan gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Debbie skrev:

Beklager dobbeltpost.

Ja jeg merker at det tetner til i miljøet, og er mye drittslenging. Har alltid syntes at utstillingsmiljøet desverre har vært sånn, men nå synes jeg det er i alle hundesporter. Kan vi ikke bare være litt mer tolerante?

 

Ny dag nye muligheter. Våkna etter en tøff natt, får ha en rolig morgen. Dagens agenda er: klippe gress, lufte Prima..Hater ME!!

Jeg har hørt at det er store forskjeller i hundemiljøene rundt om i landet. Og aller verst rykte har vel Østlandsområdet. (og da snakker jeg om rally-miljøet) Jeg kjenner noen lokale som har reist til Østlandet og konkurrert, og det gjør de ikke flere ganger. Det sies at "ingen" unner andre å gjøre det bedre enn en selv. De klappes knapt for de som kommer på pallen, og det er klikker og gjenger som ikke snakker sammen. Hadde det ikke vært for det veldig gode rally-miljøet vi har her jeg bor, så hadde jeg ikke giddet å starte. Til og med dommere nevner det trivelige miljøet når de kommer for å dømme oss ?

Sist jeg startet hadde jeg det utrolig gøy. Bortsett fra i ringen da vi gikk løpet ? Men det var verd det. Flere timer med masse hyggelige folk som lo og pratet, var verd de 2 minuttene i ringen hvor jeg ikke hadde det helt bra (men vi endte på pallen likevel ?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Debbie said:

Noen som har tips til slanking. Prima er ikke akkurat overvektig, men kan gå ned pittelitt. Men det viser seg å være utrolig vanskelig. Her har jeg gått fra fra en hund som fikk 1kg vogh pr dag( når hun var unghund) til en hund som får 300 gram pr dag..

 

Jeg vanner ut maten så det blir suppe, jeg gir ekstra grønnsaker så det blir litt vomfyll. Jeg har prøvd å slanke ho i en mnd, og ho har gått ned 300 gram. Nå skal det sies at hun trolig har puttet på mer muskler.

Men jeg vet søren meg snart ikke hva mer jeg kan gjøre..

Hvilket fôr får hun og hvor mye veier hun? Det er jo så "enkelt" som energi inn vs energi ut - men hvis det er litt størrelse på henne så høres 300 g i utgangspunktet ganske lite ut, avhengig av aktivietsnivået selvfølgelig. Til sammenligning veier min tispe ca. 13 kg og får 150 g vom og 80 g tørrfôr - ca. 345 kcal (OE) + 275 kcal = 620 kcal - og er i bevegelse ca. 2 til 3 timer daglig (i snitt på rolig løpetur tre ganger i uka). Som faktisk betyr at hun er nokså inaktiv, innså jeg nettopp, ifølge alle kaloriregnestykkene på nett ?

Denne veiledninga er ganske grei som et utgangspunkt! Men det høres jo ut som om du gjør alt riktig ellers, så da er det vel eventuelt å bytte til et lavkalorifôr som gjenstår - hvis det er sånn at hun går rundt og tenker at hun nesten sulter ihjel (som min nok kunne vært tilbøyelig til hvis jeg ga henne mindre mat...). Hvis hun har gått ned 300 g er hun allerede i et kaloriunderskudd, så spørs det bare hvor mye hun skal ned da? Hvis det uansett er lite så gjør det kanskje ikke så mye om det går litt sakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Debbie said:

Noen som har tips til slanking. Prima er ikke akkurat overvektig, men kan gå ned pittelitt. Men det viser seg å være utrolig vanskelig. Her har jeg gått fra fra en hund som fikk 1kg vogh pr dag( når hun var unghund) til en hund som får 300 gram pr dag..

 

Jeg vanner ut maten så det blir suppe, jeg gir ekstra grønnsaker så det blir litt vomfyll. Jeg har prøvd å slanke ho i en mnd, og ho har gått ned 300 gram. Nå skal det sies at hun trolig har puttet på mer muskler.

Men jeg vet søren meg snart ikke hva mer jeg kan gjøre..

Mer tur var det eneste som fungerte her. Vi hadde en periode i vinter der vi gikk ca. ei mil om dagen, og da gikk min ned så mye at jeg måtte øke på maten faktisk. Aldri opplevd det før :teehe: Nå er turmulighetene bortimot halvert, og hun har lagt på seg nesten en halv kilo igjen... Å kutte i maten hjelper ikke noe særlig her, det virker som om forbrenninga bare tilpasser seg mindre matinntak :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det prima som var dårlig? 300g på en måned på en ikke så veldig tjukk mellomstor hund vil jeg si er helt innafor, da går det jo rett vei? ellers er det nok mer aktivitet som gjelder, mer intensitet, oftere. Vanskelig å si hva som er mest nyttig for dere. Jeg har ei som er ganske sparsom av seg og da bruker de lite kalorier selv om man er mye ute/går lang tur så når det kom på litt ekstra i det vi avslutta skisesongen så gikk jeg tilbake innkjøp av pinnebakdel og kjetting til henne for å tvinge henne til å ta i litt mer. Det har hatt rask og god effekt her. Jeg veier ikke da, bruker bare øyemål og ser/kjenner, så aner ikke hvor mye hun har gått ned, til sammenligning, men ser at hun har trekt seg sammen etter noen få dager med bruk. Jeg må også gi mindre mat de dagene det blir noe godbitforbruk av betydning, om det blir mindre aktivitet enn vanlig en dag etc, ellers går det rett på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Debbie skrev:

Ny dag nye muligheter. Våkna etter en tøff natt, får ha en rolig morgen. Dagens agenda er: klippe gress, lufte Prima..Hater ME!!

Ikke min favoritt heller... :console: Drittnatt her også med mye kvalme og jeg har en avtale i dag jeg må på også. 

10 timer siden, Debbie skrev:

Noen som har tips til slanking. Prima er ikke akkurat overvektig, men kan gå ned pittelitt. Men det viser seg å være utrolig vanskelig. Her har jeg gått fra fra en hund som fikk 1kg vogh pr dag( når hun var unghund) til en hund som får 300 gram pr dag..

 

Jeg vanner ut maten så det blir suppe, jeg gir ekstra grønnsaker så det blir litt vomfyll. Jeg har prøvd å slanke ho i en mnd, og ho har gått ned 300 gram. Nå skal det sies at hun trolig har puttet på mer muskler.

Men jeg vet søren meg snart ikke hva mer jeg kan gjøre..

Min ble gradvis overvektig (helt flaut når jeg tenker på det). Hun har i dag en passe vekt og får 300 g pr dag (det høres så lite ut, men hun får godis og noe å tygge på i tillegg så det blir litt ekstra kalorier, hun er også kastrert). Jeg gikk ned til 260 g pr dag og fylte på med ekstra grønnsaker, hun gikk ned 10 kg på 10 mnd. Hun fikk vanlig mosjon. Jeg tenker jeg ville gått ned bittelitt på V&H, så lenge hun har gått ned litt så er det jo i riktig retning. Beklager hvis det ble surrete for det er hodet mitt også :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Debbie skrev:

Noen som har tips til slanking. Prima er ikke akkurat overvektig, men kan gå ned pittelitt. Men det viser seg å være utrolig vanskelig. Her har jeg gått fra fra en hund som fikk 1kg vogh pr dag( når hun var unghund) til en hund som får 300 gram pr dag..

 

Jeg vanner ut maten så det blir suppe, jeg gir ekstra grønnsaker så det blir litt vomfyll. Jeg har prøvd å slanke ho i en mnd, og ho har gått ned 300 gram. Nå skal det sies at hun trolig har puttet på mer muskler.

Men jeg vet søren meg snart ikke hva mer jeg kan gjøre..

Hvilken type V&H får hun? Om du bruker vanlig Active kan du kanskje prøve den som heter Active proteinrik (tidl. sprint) isteden? Den har lavere kaloritetthet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minien skal ikke lenger holdes i ro, men turene begrenser seg selv, en kilometer gjør ham helt utslitt, såpass at han spyr.

Men altså andre hundeeiere er det største problemet. I dag gikk vi tur rett utfor huset, og traff en dame med hund, løs seffe. Minien ble livredd , lå seg helt flat og prøvde å krype under en bil der. Jeg ville ikke dra ham ut etter halsbåndet, Så  damen sier: min er så snill så, hun gjør ingenting. Jaja, sa jeg, han har vært utsatt for et overfall, og jeg respekterer at han er redd. Gikk hun videre? neida, ble bare stående, så jeg fortalte om overfallet, om skadene, og sa at jeg ikke anmeldte dette, men om det hadde skjedd med noen som gikk tur med løs hund, så ville jeg ikke nølt med å anmelde. Da var hun rask med å få bånd på hunden. 

Så begynner hennes hund å knurre, og gjøre utfall mot minien, gang på gang. Og hva sier hun: ikke plukk ham opp, ikke plukk ham opp. Mininen skalv i timesvis etter denne opplevelsen. Og om hun og evt mange andre syns at man ikke skal trøste hunden, så blir minien roligere om jeg tar på ham og sier dette går bra, dette går bra. Undres hvor det kommer fra, den ideen om at hunder ikke trenger støtte eller trøst når de opplever noe skremmende?

  • Sad 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nimbus skrev:

Hvilket fôr får hun og hvor mye veier hun? Det er jo så "enkelt" som energi inn vs energi ut - men hvis det er litt størrelse på henne så høres 300 g i utgangspunktet ganske lite ut, avhengig av aktivietsnivået selvfølgelig. Til sammenligning veier min tispe ca. 13 kg og får 150 g vom og 80 g tørrfôr - ca. 345 kcal (OE) + 275 kcal = 620 kcal - og er i bevegelse ca. 2 til 3 timer daglig (i snitt på rolig løpetur tre ganger i uka). Som faktisk betyr at hun er nokså inaktiv, innså jeg nettopp, ifølge alle kaloriregnestykkene på nett ?

Denne veiledninga er ganske grei som et utgangspunkt! Men det høres jo ut som om du gjør alt riktig ellers, så da er det vel eventuelt å bytte til et lavkalorifôr som gjenstår - hvis det er sånn at hun går rundt og tenker at hun nesten sulter ihjel (som min nok kunne vært tilbøyelig til hvis jeg ga henne mindre mat...). Hvis hun har gått ned 300 g er hun allerede i et kaloriunderskudd, så spørs det bare hvor mye hun skal ned da? Hvis det uansett er lite så gjør det kanskje ikke så mye om det går litt sakte?

 

11 timer siden, Malamuten skrev:

Var det prima som var dårlig? 300g på en måned på en ikke så veldig tjukk mellomstor hund vil jeg si er helt innafor, da går det jo rett vei? ellers er det nok mer aktivitet som gjelder, mer intensitet, oftere. Vanskelig å si hva som er mest nyttig for dere. Jeg har ei som er ganske sparsom av seg og da bruker de lite kalorier selv om man er mye ute/går lang tur så når det kom på litt ekstra i det vi avslutta skisesongen så gikk jeg tilbake innkjøp av pinnebakdel og kjetting til henne for å tvinge henne til å ta i litt mer. Det har hatt rask og god effekt her. Jeg veier ikke da, bruker bare øyemål og ser/kjenner, så aner ikke hvor mye hun har gått ned, til sammenligning, men ser at hun har trekt seg sammen etter noen få dager med bruk. Jeg må også gi mindre mat de dagene det blir noe godbitforbruk av betydning, om det blir mindre aktivitet enn vanlig en dag etc, ellers går det rett på igjen.

 

10 timer siden, phlegm skrev:

Hvilken type V&H får hun? Om du bruker vanlig Active kan du kanskje prøve den som heter Active proteinrik (tidl. sprint) isteden? Den har lavere kaloritetthet :) 

Takk for svar.

Jeg gir mindre mat hvis det er trening eller godis i løpet av dagen.

Siden hun er under opptrening er det ikke like lett å få kjørt ho hardt hele tiden heller. Men lurer på å ta lange sykkelturer i rolig tempo.

Nå har jeg begynt å gi 200 gram vogh, og jeg bruker masse forskjellig- for vanligvis har hun nektet å spise litt sånn da og da. Da har nye smaker vært det som har fått ho til å spise. Men skal sjekke ut sprint. Og gir mer tørrfor ved siden av- for det kan jeg bruke istedet for godbiter.

Bildet er stjålet fra FB, men sånn drømmer jeg om:

image.thumb.png.10cd5b3591c4dcf6332a1cda60c41439.png

 

Vet at dette aldri blir Prima, men det er lekkert:)

Men det er lov å drømme:)

Endret av Debbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nemi1 skrev:

Minien skal ikke lenger holdes i ro, men turene begrenser seg selv, en kilometer gjør ham helt utslitt, såpass at han spyr.

Men altså andre hundeeiere er det største problemet. I dag gikk vi tur rett utfor huset, og traff en dame med hund, løs seffe. Minien ble livredd , lå seg helt flat og prøvde å krype under en bil der. Jeg ville ikke dra ham ut etter halsbåndet, Så  damen sier: min er så snill så, hun gjør ingenting. Jaja, sa jeg, han har vært utsatt for et overfall, og jeg respekterer at han er redd. Gikk hun videre? neida, ble bare stående, så jeg fortalte om overfallet, om skadene, og sa at jeg ikke anmeldte dette, men om det hadde skjedd med noen som gikk tur med løs hund, så ville jeg ikke nølt med å anmelde. Da var hun rask med å få bånd på hunden. 

Så begynner hennes hund å knurre, og gjøre utfall mot minien, gang på gang. Og hva sier hun: ikke plukk ham opp, ikke plukk ham opp. Mininen skalv i timesvis etter denne opplevelsen. Og om hun og evt mange andre syns at man ikke skal trøste hunden, så blir minien roligere om jeg tar på ham og sier dette går bra, dette går bra. Undres hvor det kommer fra, den ideen om at hunder ikke trenger støtte eller trøst når de opplever noe skremmende?

Herregud, så grusomt! Jeg blir helt paff over noen hundeeiere, de eier altså ikke gangsyn... Jeg tror mange tenker at de forsterker redselen? De «belønner» hunden for å være redd, derfor blir hunden mer redd. Men det går jo ikke an å forsterke en følelse, bare atferd. Derfor blir ikke hunden mer redd, men mange (Cesar Millan, for å nevne en) er jo veldig opptatt av at man ikke må trøste hunden fordi den blir mer redd av det, og så tror folk at det stemmer. Jeg ville nok både løftet opp hvis det lot seg gjøre og trøstet, det er ingenting i veien med det! 

Håper det går bra med mini ❤️

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, med fare for å menneskeliggjøre hunden, så tenker jeg at ingenting er verre enn å ikke bli tatt på alvor. Jeg løftet ikke opp, og hadde heller ikke tenkt det, men satte meg på huk med ryggen mot den andre hunden, så minien kunne komme helt intill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Quack said:

Jeg tror mange tenker at de forsterker redselen? De «belønner» hunden for å være redd, derfor blir hunden mer redd. Men det går jo ikke an å forsterke en følelse, bare atferd. Derfor blir ikke hunden mer redd, men mange (Cesar Millan, for å nevne en) er jo veldig opptatt av at man ikke må trøste hunden fordi den blir mer redd av det, og så tror folk at det stemmer. Jeg ville nok både løftet opp hvis det lot seg gjøre og trøstet, det er ingenting i veien med det! 

Enig, atter en tullete gammel myte som ikke har noe som helst bakgrunn i forskning. Trist å tenke på hunder som søker trygghet og støtte hos eier i vanskelige situasjoner også blir de bare ignorert :no:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiron responderer veldig bra på trøst, så det får han når det trengs. 

Det er vel litt vanskelig å se forskjell på adferd og følelser tydeligvis. Dog er det ikke vanskelig å tro at folk tror på slikt tull, når de tror at valpebassen er hevngjerrig når den tygger på en sko, lister osv. Det er jo ikke pga. kjedsomhet, trenger utløp for energi eller fordi det klør å få tenner, neida. Stakkars hunder :(

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Nemi1 said:

Minien skal ikke lenger holdes i ro, men turene begrenser seg selv, en kilometer gjør ham helt utslitt, såpass at han spyr.

Men altså andre hundeeiere er det største problemet. I dag gikk vi tur rett utfor huset, og traff en dame med hund, løs seffe. Minien ble livredd , lå seg helt flat og prøvde å krype under en bil der. Jeg ville ikke dra ham ut etter halsbåndet, Så  damen sier: min er så snill så, hun gjør ingenting. Jaja, sa jeg, han har vært utsatt for et overfall, og jeg respekterer at han er redd. Gikk hun videre? neida, ble bare stående, så jeg fortalte om overfallet, om skadene, og sa at jeg ikke anmeldte dette, men om det hadde skjedd med noen som gikk tur med løs hund, så ville jeg ikke nølt med å anmelde. Da var hun rask med å få bånd på hunden. 

Så begynner hennes hund å knurre, og gjøre utfall mot minien, gang på gang. Og hva sier hun: ikke plukk ham opp, ikke plukk ham opp. Mininen skalv i timesvis etter denne opplevelsen. Og om hun og evt mange andre syns at man ikke skal trøste hunden, så blir minien roligere om jeg tar på ham og sier dette går bra, dette går bra. Undres hvor det kommer fra, den ideen om at hunder ikke trenger støtte eller trøst når de opplever noe skremmende?

Herlighet, folk altså? stakkars minien❤ tror det der er litt sånn missforstått, det er forskjell på trøst og det at man selv blir nervøs, anspent eller usikker og prosjekterer det over på bikkja. At man gjør ting som lager en greie ut av noe som ikke er en greie og sånn sett påvirker hunden negativt. Men trøst og støtte der det trengs og man selv forholder seg rolig skal man selvsagt gi når hunden trenger det..❤

20 hours ago, Debbie said:

 

 

Takk for svar.

Jeg gir mindre mat hvis det er trening eller godis i løpet av dagen.

Siden hun er under opptrening er det ikke like lett å få kjørt ho hardt hele tiden heller. Men lurer på å ta lange sykkelturer i rolig tempo.

Nå har jeg begynt å gi 200 gram vogh, og jeg bruker masse forskjellig- for vanligvis har hun nektet å spise litt sånn da og da. Da har nye smaker vært det som har fått ho til å spise. Men skal sjekke ut sprint. Og gir mer tørrfor ved siden av- for det kan jeg bruke istedet for godbiter.

Bildet er stjålet fra FB, men sånn drømmer jeg om:

image.thumb.png.10cd5b3591c4dcf6332a1cda60c41439.png

 

Vet at dette aldri blir Prima, men det er lekkert:)

Men det er lov å drømme:)

Det kan jo sikkert bli prima det der, bare med en golden kropp, men for å få til det må man nok både trene relativt hardt og ha et veldig strengt kosthold. Ikke bare med få nok kalorier, men med rett sammensetning. Høyt proteininnhold og lite fett/karbohydrater. ? men ville uansett tatt tiden til hjelp og ikke satset på å miste vekt for fort, da vil du nok bare tære på muskler også. Spesielt om treningsopplegget er litt begrenset for tiden og hunden ikke er på spesialdiett nettopp for å skrelle av fett uten å tape seg noe utover det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/15/2019 at 10:41 PM, Debbie skrev:

 

Bildet er stjålet fra FB, men sånn drømmer jeg om:

image.thumb.png.10cd5b3591c4dcf6332a1cda60c41439.png

 

Vet at dette aldri blir Prima, men det er lekkert:)

Men det er lov å drømme:)

? 

Nå syns jeg absolutt ikke Golden retrievere skal se ut sånn, ei heller som en irsk setter. De bør se ut som den rasen de er, med en funksjonell og sunn kropp.

Jeg tenker at det er nettopp derfor hunden er menneskets beste venn (og ikke omvendt?), de setter ikke opp uoppnåelige ønsker om hvordan vi skal se ut. De godtar oss nettopp for det vi er ❤️

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MissHeike skrev:

Keiron responderer veldig bra på trøst, så det får han når det trengs. 

Det er vel litt vanskelig å se forskjell på adferd og følelser tydeligvis. Dog er det ikke vanskelig å tro at folk tror på slikt tull, når de tror at valpebassen er hevngjerrig når den tygger på en sko, lister osv. Det er jo ikke pga. kjedsomhet, trenger utløp for energi eller fordi det klør å få tenner, neida. Stakkars hunder :(

Min reagerer også på trøst på en god måte. Hvis han er skikkelig redd noe (som den ene gangen han selv gikk rett på et strømgjerde), så oppsøker han meg med en gang fordi han ble redd. Samme for de som har hunder som er redd raketter - selvfølgelig skal de trøstes! Frykt er jo en følelse. 

Sååå enig i det du sier angående dette med valper! Flere som sier at man skal trøkke valpens ansikt i tisset dens så den forstår hva den har gjort «galt». Samme med hundeeiere som hver dag kommer hjem til et rasert hus og ikke innser at dette er et problem som må jobbes med? Hunden har det jo tydeligvis ikke greit eller er understimulert feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...