Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunlily's Kull III


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Nok en sommer nærmer seg og nok en sommer fylt med små bompibjørner på vei! 
I år gikk turen til Estland for å treffe en kjekk blå herremann i mars, så til forskjell fra tidligere år på sonen er tråden laget ganske sent i drektigheten! 

Jeg har jo sagt hele veien at jeg ville avvente å ha nytt kull på Moltres til jeg hadde fått tilbake alt av helseresultater fra det første kullet, og i og med at det var så gode resultater ble det grønt lys så da er det moltebær på vei! 

Terminen er rundt 19.mai, så det blir spennende å se hvor mange som kommer og ikke, og hva som kommer. 
IMG_1445.thumb.jpg.c6646ec9f8d2c3bcdd16cd160be009fa.jpg

Den kommende pappa er EE LV LT BALT JCH EE LV LT RKF CH TLNW-15 TLNWC-17 TLNW-17 RIGAW-17 Mystic Fall's Bazinga! "Skyr" og har også attpå til vært Estlands mestvinnende hund totalt sett. Han er import fra Italia, men har mange flotte amerikanske hunder bak i stamtavlen som jeg virkelig elsker. Skyr har vist flere ganger at han gir flotte avkom både helsemessig, eksteriørt og mentalt, og har to kull i Finland, et i Sverige, et i Litauen og et i Polen. Avkommene har jeg fulgt nøye med, og jeg fikk også hilst på to av hans avkom fra ulike kull da jeg var der. Så jeg gleder meg stort til å se hva han og Moltres kan lage sammen. 

Skyr er en ganske liten og kompakt hanne, så jeg kan tenke meg at valpene trolig ikke blir så store da han og Moltres er jevnstore. Moltres sine valper fra det første kullet er det jo litt størrelse på flere av de, men igjen så er hannen der også en ganske høyreist kar. Jeg tror nok at Skyr kan utfylle mye av det jeg savner hos Moltres og GOT-valpene, men det gjenstår jo å se. Jeg håper at jeg kan få valper med litt kortere rygg og som ikke er så himla langbeinte, og forhåpentligvis kanskje litt mer fylde i snutepartiet. Mentalt og gemytt håper jeg at blir like bra som GOT-valpene, men også Skyrs og hans avkom for de er alle så på, glade, sprudlende og trivelige med mye arbeidsglede og -lyst. 

Skyr er ikke så mye annet enn en familiehund ved siden av utstillingsresultatene, men datteren som han eier også har boende hjemme trener en hel del agility. Både Skyr og datteren Cyara har også bestått gjeterinstinkt-prøve. Kullet hans som er født i Sverige er flere høyt i klassene i ulike sporter, og en av disse har allerede blitt Rally champion ved fylte 2 år. 

IMG_1359.thumb.jpg.ec150fa55fa5fa18dbc5cc55c3ee064d.jpg

IMG_1415.thumb.jpg.b4204cd0f3333e8ab56f78ba23463ab9.jpg

IMG_1409.thumb.jpg.75da5cd24fbdd187ea0e4706f5246fa4.jpg*


IMG_1480.thumb.jpg.30a4e257433495cd4839e548da4791f9.jpg

IMG_1395.thumb.jpg.e7a17494d82b1e07b7a1223c138104d7.jpg


For de av dere som ikke kjenner Moltres kan jeg jo kort introdusere henne også. DKLP1 RL1 NUCH Fraytal' Tint Of Soul "Moltres" er importert fra Russland og er en kul frøken på mange måter, men som bærer preg av å ha stått på kennel de 4,5 første månedene av sitt liv i Russland med dårlig sosailisering og miljøtrening. Jeg har jobbet masse med henne og hun fungerer veldig fint i min hverdag, og sammen trener vi i en rekke sporter; lydighet, rally, bruks og agility. Vi konkurrerer i lydighet og rally når jeg har tid og overskudd, og på sikt er planen å starte både litt i bruks, agility og også sikte oss inn mot blodspor også. I lydighet har vi bare startet et par ganger, men også deltatt i Danmark hvor hun har fått den danske LP1-tittelen. I rally har hun RL1-tittelen, og konkurrer i klasse 2 med napp til klasse 3. Vi hadde nok helt sikkert kommet oss mye lenger på kortere tid, men det er i hovedsak meg som det står på. 

Hun er på mange måter en helt fantastisk hund og hun vil alltid bety noe helt spesielt for meg, men det er ikke til å legge under en stol at hun har sine feil og mangler. Derfor er det veldig viktig for meg at en potensiell hanne er stabil, trivelig, sosial og stødig. Selv om det ser ut til at jeg velger hanner basert på tittelrekker og eksteriør er det noe av det siste jeg tenker på så lenge hunden er korrekt og matcher henne på hennes svakheter. Alt i alt tror jeg dette kan bli et veldig spennende kull, men som trolig vil bli litt mindre typelike enn hennes første kull da Skyr og Moltres har litt ulike trekk. Mest av alt er jeg forberedt på at det kan bli en del ulikheter i hodepartiet, men det er jo også litt det jeg ønsker meg etter å ha sett hvordan Moltres sitt første kull ble. 

Moltres har vært stilt ut litt og har oppnådd NUCH og har et cert i Sverige. I fjor ble hun også BIM på rasespesialen, og den dagen kan jeg enda sveve på bare jeg tenker tilbake. Hun er jo litt lang i ryggen, men er en veldig sunn og korrekt bygget frøken ellers. Jeg skulle gjerne ønske at hun hadde litt mer fylde i snutepartiet, så vi får se om Skyr kan utfylle henne litt mer på dette. 

Hennes første kull fyller 2 år i juli og har vokst opp å bli en flott gjeng, og tråden deres her på sonen har vært oppdatert med jevnlige mellomrom også etter at de flyttet hjemmefra. Der er det også oppdatert med helseresultatene. 

IMG_4213.thumb.jpg.d1ec19f5a686f07e25188fea828489db.jpg

IMG_9839.thumb.jpg.c24315d804a441e81295fa9bdbd2eb59.jpg

IMG_4950.thumb.jpg.adba4ea41d4e74df2013d7f5da67a2b1.jpg

IMG_9294.thumb.jpg.89511cbb49ca7c228c66fed16d932a5e.jpg

IMG_9311.thumb.jpg.b0a2856067a8b5a025dd0fb8d31bcb12.jpg

 


Helsestatus for Skyr: 
HD: B/B 
AD: 0/0
Øyelyst fri uten anmerkninger
HSF4, CEA, PRA: +/+
NBT
Blue merle (rød bærer)
Fullt og korrekt saksebitt
25 kg
51 cm

Helsestatus for Moltres:
HD: A/A
AD: 0/0 
Øyelyst fri uten anmerkninger
HSF4, PRA, DM: +/+ 
CEA: +/- 
Full hale
Rød tricolor
Fullt og korrekt saksebitt
20 kg 
51 cm


Dette vil med andre ord si at det kan forventes valper i alle fargekombinasjoner (Rød tricolor, svart tricolor, blue merle og red merle) og i alle halelengder. De vil være genetisk fri via foreldrene for HSF4 og PRA, og kan bære CEA og potensielt også DM (Men Skyr skal DNA-testes for DM, så da vet vi mer snart).

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

17.mai ble en ordentlig fest i heimen og vi kunne ønske de nye verdensborgerne velkommen.  Temaet for kullet er (for ikke å forvirre de som måtte følge kullene mine) A Song Of Ice And Fire, s

Nok en sommer nærmer seg og nok en sommer fylt med små bompibjørner på vei!  I år gikk turen til Estland for å treffe en kjekk blå herremann i mars, så til forskjell fra tidligere år på sonen er trå

På fredag fylte valpene to uker og øynene hadde begynt å åpne seg I dag har 3 av valpene åpnet øynene helt, mens Valyria tar livet som det faller seg og synes det er helt greit å myse litt  Enkelt bi

Posted Images

Just now, MegaMarie said:

Så spennende! Fine hunder begge to ? Krysser fingrene for at møtet bar resultatet. Lykke til!

Tusen takk ? Hun er konstatert drektig og vel så det. Vi er kommet til dag 44 fra første paring (vi hadde tre paringer fordelt over tre dager) og magen har begynt å komme fram for fullt ? Dette er tatt i dag ?

20190430_131355.thumb.jpg.535efdb3dcf85d199cc4159fa6631c56.jpg 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2019 at 12:02 AM, trill said:

Nå fikk jeg enda mer lyst på en liten aussie-valp, men det passer jo ikke nå :huh: 

Lykke til, håper de blir alt du ønsker deg. Ser ut som alt ligger til rette for det!

Det kommer alltids flere sjanser ? Tusen takk! Det blir veldig spennende og jeg tror nok det sitter mange spente potensielle valpekjøpere der ute som undrer minst like mye som meg hva som kommer ut!

20 hours ago, Th3a said:

Så spennende, gleder meg til valpebilder!

Ja, jeg gleder meg masse til å ta masse nye bilder ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper syv valper: fire hanner, tre tisper.  Fire blue merle, to rød tricolour og en red merle. Og så tipper jeg bare lange haler for det synes jeg er absolutt finest. ??? 

Blir spennende å se hva som kommer ut. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Artemis said:

Jeg tipper syv valper: fire hanner, tre tisper.  Fire blue merle, to rød tricolour og en red merle. Og så tipper jeg bare lange haler for det synes jeg er absolutt finest. ??? 

Blir spennende å se hva som kommer ut. ?

Hahaha, jeg håper IKKE det kommer bare lange haler. Da gråter jeg litt faktisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.mai ble en ordentlig fest i heimen og vi kunne ønske de nye verdensborgerne velkommen. 

60621379_10156829295400399_3886699649146290176_n.jpg.1a664263fdbf62c9258558a2e9ada7d2.jpg

Temaet for kullet er (for ikke å forvirre de som måtte følge kullene mine) A Song Of Ice And Fire, som da er bokserien som Game Of Thrones er basert på selv om det egentlig burde ha vært motsatt da disse valpene får navn etter episodene i TV-serien kontra Moltres sitt første kull som har fått navn fra husmottoene. 

Ut kom det fire flotte og sterke valper - alle korrekte. 3 tisper (2 NBT og en full hale)  og 1 hanne (NBT). Alt står bra til med mor og valper ❤️

Sunlily's Valar Morghulis "Braavos" - Blue merle hann NBT (riktig nok nesten full hale)
IMG_2181.thumb.jpg.53abeb499a1b6e006cfc07fac57ad375.jpg
 

Sunlily's The Rains Of Castamere "Meereen" - Svart tricolor tispe (full hale)
IMG_2213.thumb.jpg.71b3d7462b4d7b674ade1a2b39fa6bc9.jpg

Sunlily's The Dance Of Dragons "Eyrie" - Blue merle tispe (NBT)
IMG_2259.thumb.jpg.99757dddaff413f913e1e072a27a5eca.jpg


Sunlily's Kissed By Fire "Valyria" - Blue merle tispe (NBT) (Ja, hun er kryptisk og det er fullt lov på aussien)
IMG_2272.thumb.jpg.7bfb04885e9180f4d8432fcb8e8729fd.jpg

Endret av Sunlily
  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, MissHeike said:

Hva mener du med at hun siste er kryptisk? Hun er jo skikkelig søt da!

Og gratulerer med overstått fødsel og fire flotte små :)❤️ 

En kryptisk merle har så lite merletegninger at den kan se solid ut. Det kan fort være litt "skummelt" i enkelte tilfeller fordi man i avl kan tro at den er solid om det er enda mindre synlig og bruke en merle på den. Da kan man risikere å få dobbelmerle (det er for øvrig ikke tillatt med en merle x merle-paring i Norge) som kan gi en rekke helseutfordringer deriblant økt sjanse for blindhet og døvhet. 

Denne frøkna har jo merle både i ansiktet og litt rundt på kroppen, men hun ser i hovedsak ut som en sort tricolor med få unntak.

 

Tusen takk ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunlily skrev:

En kryptisk merle har så lite merletegninger at den kan se solid ut. Det kan fort være litt "skummelt" i enkelte tilfeller fordi man i avl kan tro at den er solid om det er enda mindre synlig og bruke en merle på den. Da kan man risikere å få dobbelmerle (det er for øvrig ikke tillatt med en merle x merle-paring i Norge) som kan gi en rekke helseutfordringer deriblant økt sjanse for blindhet og døvhet. 

Denne frøkna har jo merle både i ansiktet og litt rundt på kroppen, men hun ser i hovedsak ut som en sort tricolor med få unntak.

 

Tusen takk ?

Ah, ja jeg ser jo at hun ser for det meste solid ut, men på bildet ser hun bare merle ut på ene siden av ansiktet. Ellers vet jeg jo at merle x merle ikke er en bra kombinasjon. 

Litt som at en Soble collie kan se solid ut, men så kan den være merle vil jeg tro?

Gleder meg uansett til å følge også dette kullet :)

Endret av MissHeike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, MissHeike said:

Ah, ja jeg ser jo at hun ser for det meste solid ut, men på bildet ser hun bare merle ut på ene siden av ansiktet. Ellers vet jeg jo at merle x merle ikke er en bra kombinasjon. 

Litt som at en Soble collie kan se solid ut, men så kan den være merle vil jeg tro?

Gleder meg uansett til å følge også dette kullet :)

Tja, jeg vil jo tro at selv en collie kan være kryptisk merle, men det er ikke like vanlig vil jeg anta fordi de ofte har mye mer fokus på at de ikke skal ha så mange store sorte flekker i merlen sin som jeg har forstått det. Jeg har jo ikke collie så jeg har ikke så mye kjennskap til sobelgenetikk, men vet jo at det hvert fall tidligere ikke har vært tillatt å pare sobel med merle, så det kan vel sikkert være derfor antar jeg? 

Valyria har litt merleflekker på ryggen (som trolig ikke vil være synlige når hun blir voksen) og litt på lårbuene og skuldrene i tillegg til den flekken over høyre øye, men ja, de blir jo gjerne veldig unike og skiller seg litt ut. Hvorvidt det er en positiv eller negativ utskilling er jo opp til hver enkelt å bedømme. Dommere som ikke faktisk kan rasestandarden kan finne på å dømme henne ned og si at det er ukorrekt, men på aussien er det som sagt ikke feil og kan dommeren standarden så vet dommeren også at det er helt lov. 

1 hour ago, trill said:

Gratulerer med fire skjønne små! 

Tusen takk! 

1 minute ago, Malamuten said:

Gratulerer med et fint kull?

Tusen takk!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valyria vil jo bli registrert som merle, og det er jo tydelig på valpebildene at hun er merle, så da vil det jo bli feil å kalle henne kryptisk? Da er jo sjansen for at Meereen er kryptisk større, for hun har ingen merleflekker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tulip said:

Valyria vil jo bli registrert som merle, og det er jo tydelig på valpebildene at hun er merle, så da vil det jo bli feil å kalle henne kryptisk? Da er jo sjansen for at Meereen er kryptisk større, for hun har ingen merleflekker. 

 

Ja, hun vil jo det, men vi kaller det fortsatt kryptisk på aussien. :) Jeg har en hannhund som også er kryptisk merle og har omtrent like mye merle som det Valyria har, og for veldig mange oppfatter de han som svart tricolor selv om han også har tydelige merletegninger også. Til og med enkelte dommere insisterer på at han er svart tricolor og kommer med påstander som at han har hvite flekker selv om de er tydelige merlemarkeringer og ikke hvite :)

Så klart er det jo noen som velger å skrive minimal merle som sikkert er mer korrekt, men så forholder jeg meg til det vi jevnt over kaller det for på aussien :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...