Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK og tisper med løpetid.


tillien
 Share

Recommended Posts

Jeg ble en stund etter at jeg fikk min første hund presentert med idéen om at tisper med løpetid måtte holde seg unna fellestreninger. I min klubb er det vel litt varierende meninger og, så vidt jeg vet, ikke noe formelt vedtak og det har stort sett også gått greit i praksis. Men jeg må si at det at det i det hele tatt var et tema (ut over å ta generelt hensyn, selvsagt, og muligens holde seg helt unna når tispa står) sjokkerte meg litt. Og jeg vet det er klubber under NKK som har forbud mot oppmøte for løpetidstisper.

Det neste jeg blir presentert for er at løpetidstisper ikke kan stille på de fleste konkurranser i regi av NKK. Begrunnelse for er åpenbar, men elendig. Å avle på hormontroll som ikke klarer å fungere i nærheten av løpske tisper er altså ok. Og eiere av hannhunder er uten ansvar for å trene hunden sin også med tisper som lukter godt som forstyrrelse. Begge deler er forøvrig dårlige idéer om man ønsker å få velfungerende hunder der hvor de skal fungere mesteparten av tiden: i hverdagen. Det ser heller ikke ut, med unntak av noen grener/klasser, som at NKK har vurdert i særlig grad tiltak for å kunne la alle hunder stille ved hjelp av tilrettelegging og jeg ser heller ikke at et er gjort noen god vurdering av hvor stort et slikt problem egentlig vil være når man bare tilrettelegger. 

Men det stopper ikke der. Ikke bare kan ikke løpetidstispa stille, men man krever dessuten veterinærattest for å få refundert noe av påmeldingsavgiften. Noe som vel raskt koster like mye som påmeldingsavgiften.

Så NKK har altså laget et system hvor mange tispeeiere ikke bare får sterkt begrenset mulighet til å bedrive hobbyen sin, men i tillegg påfører de samme økonomisk tap. Dette mens man ellers er nødt til å betale full årlig medlemsskapsavgift. Det er så grunnleggende, hårreisende urettferdig at jeg nesten har problemer med å skjønne hvordan det har gått til. Og hvorfor folk finner seg i det!? Og jeg lurer på hvordan denne praksisen ville stått seg om man tok det med forbrukermyndighetene? 

Kjøp hannhund neste gang var en løsning jeg ble presentert med. Vel, foruten at hannhunder - som nevn - bør avles og trenes til å takle løpetidstisper, så kan vi jo ikke ha det slik at halve populasjonen nærmest blir ekskludert fra å holde på med ting de er avlet til å holde på med. Både for individenes skyld, men også for å ha best mulig grunnlag for valg i videre avl.

Jo mer jeg får innsikt i hva NKK holder på med (og ikke, som feks å virkelig kjempe for etisk avl) jo større blir bismaken over å måtte være medlem og frustrasjonen over at det i praksis ikke finnes alternativer. 

Endret av tillien
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også forskjell på løpetid og stådager samt å jobbe med lukta vs å ligge oppå den. Jeg skjønner at det er kjipt med begrensninger, men her handler det ikke kun bare om trening og avl. For det er jo et stort problem dersom man avler på manglende kjønnsdrift der hannhunden ikke vil parre feks? Jeg selv har hannhunder og trener selvsagt på løpetid, og det er som regel ikke et problem med lukta ? Men det blir selvsagt noe annet dersom jeg er så uheldig at jeg får dekk akkurat der kanskje en tispe med ikke bare løpetid, men stådager har sittet så begynner det å stride litt mot naturen ?? Selvsagt kan man trene på det meste, men er jo begrensa hvor mye man får trent på det også da det ikke er ofte det er tispe med løpetid og/eller stådager på trening... Man trenger ikke akkurat å være hormontroll for å ha problemer med å ha løpetidslukta rett under nesa? Det er trossalt levende vesen vi snakker om og ikke roboter ? Avl går begge veier... Jeg er helt enig i at man bør tenke på dette ved avl, at hannhunden ikke skal være hjernedød fordi det er løpetid i nerheten... Men det gjelder også tisper som sliter med hormoner før, under OG etter løpetid? Mange tisper er så preget av hormoner at de blir helt ubrukelige 2 ganger i året. Litt avsporing ?

Livet er desverre urettferdig ?

Hos oss er løpetidstisper velkommen på trening.

Endret av Shlush
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man forventer skrekkelig mye av hundene våre. Alt skal liksom være så naturlig, og sånn som det alltid har vært/ i gamle dager. Men hvor mye har vel ikke verden endret seg for hundene våre også?

Her jeg bor var det for 60 år siden noen spredte gårder. Tviler på at det var mange hunder her. (Det bodde ikke mange 100 mennesker her heller). I dag bor det ca 25000 personer ganske tett her og det kryr av hunder. Jeg ser på andres hunder, og erfarer av mine egne hunder at dette er ikke lett miljø for dem. Det er ikke bare alle de fremmede hundene de treffer på turer, men lyder av andre hunder. Og ikke minst lukten av de 100-vis av hundene som passerer huset/området vårt. Det er tisper i forskjellige tider av syklusene sine, dominante hannhunder, osv... 

Denne verden er ikke lenger så naturlig for hundene våre lenger (ikke for oss mennesker heller?). Noen mener at hunder med masse hormoner kan nærmest trenes til å ikke la seg styre av hormonene sine. Jeg mener at da vet man ikke hvor mye hormoner styrer oss alle. Ikke bare kjønnshormoner. Det er skrekkelig stor forskjell hvordan hunder påvirkes av hormonene sine, og jeg syns det er helt greit å ta hensyn. Høyløpske tisper er ikke enkelt for mange hannhunder å bare overse. Til tross for masse trening. Jeg syns det er helt greit å nekte høyløpske tisper adgang til stevner. For en hannhund som reagerer på slike tisper er nødvendigvis ikke noen hormontroll/griser. Men de er noen helt naturlige hannhunder som ikke lenger har et normalt miljø rundt seg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i alle de årene jeg har drevet aktiv hundesport med tispene mine, har jeg aldri vurdert å delta på stevner med dem. Nå kan du riktignok delta med løpetisperi eliteklassen på LP og RL, og du får delta på blodsporprøverhelt sist. På utstilling er det ok, men man behøver liksom ikke trøkke tispa helt opp i ringbåndet mens hanhundene stilles. Alle som har /har hatt hanhunder, vet hvor kjipt det er å få prestasjonene ødelagt av en løpetispe, og dette har ikke bare med trening og oppdragelse å gjøre.!  Og ærlig talt, hvor ofte deltar du på saker og ting, siden det er så kjipt å ikke få delta? Du snakker som om NKK har funnet på denne regelen bare for å være j... mot oss tispeeiere ? En annen ting, som ikke har noe med reglene å gjøre, er jo at mange tisper er helt utenfor seg selv i løpetiden, og er lite greie å delta med i konkurranser.

Jeg ville ikke gjort dette til noe stort frustrasjonstema. Det er sånn det er å ha tisper. Men NKK kunne godt ha sløyfet regelen om at steriliserte tisper ikke får delta på noe som helst, uten at veterinærattest fremvises.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Shlush said:

 er det jo også forskjell på løpetid og stådager samt å jobbe med lukta vs å ligge oppå den. Jeg skjønner at det er kjipt med begrensninger, men her handler det ikke kun bare om trening og avl. For det er jo et stort problem dersom man avler på manglende kjønnsdrift der hannhunden ikke vil parre feks? Jeg selv har hannhunder og trener selvsagt på løpetid, og det er som regel ikke et problem med lukta ? Men det blir selvsagt noe annet dersom jeg er så uheldig at jeg får dekk akkurat der kanskje en tispe med ikke bare løpetid, men stådager har sittet så begynner det å stride litt mot naturen ??

Om du leser hva jeg skrev så tok jeg høyde for at man burde kunne tilrettelegge så godt som mulig (løpetidstisper går sist, feks) og at jeg var åpen for at stådager kan ses på som et særtilfelle. At alternativet til å ikke avle på overhormonelle hannhunder skulle være å avle på hunder uten kjønnsdrift blir forøvrig et litt søkt argument. 

29 minutes ago, Shlush said:

Men det gjelder også tisper som sliter med hormoner før, under OG etter løpetid? Mange tisper er så preget av hormoner at de blir helt ubrukelige 2 ganger i året. Litt avsporing

Ja, det blir en avsporing her. Det å underprestere grunnet hormoner er noe annet enn å bli nektet å delta. Men helt enig i at det selvsagt bør avles fornuftig på tisper når det kommer til hormoner også!

34 minutes ago, Shlush said:

Livet er desverre urettferdig ?

Det kan det være, men det betyr ikke at man skal finne seg i det. I alle fall ikke i slike tilfeller som her. Sykdom og ulykker, jada. Men uforståelige avgjørelser av en organisasjon? Absolutt ikke. Man kan selvsagt være uenig i at avgjørelsene er uforståelige, men da ser man formodentlig ikke på praksisen som urettferdig heller.

37 minutes ago, Shlush said:

Hos oss er løpetidstisper velkommen på trening.

Gode greier :D

13 minutes ago, patricia said:

Og ærlig talt, hvor ofte deltar du på saker og ting, siden det er så kjipt å ikke få delta?

Jeg vet ikke hvorfor du følte å gjøre en prinsipiell debatt til noe personlig? Men jeg kan si at jeg bor på en plass i landet hvor det arrangeres så få prøver at om du har litt dårlig timing med løpetida så er sesongen over før den har begynt.

16 minutes ago, patricia said:

Du snakker som om NKK har funnet på denne regelen bare for å være j... mot oss tispeeiere ?

Det gjør da jeg overhodet ikke! Jeg snakker om det som en lettvint løsning med urettferdige og til dels uheldige konsekvenser. Ikke rettet MOT noen, men noe som gagner hannhundeiere urimelig mye.

21 minutes ago, patricia said:

En annen ting, som ikke har noe med reglene å gjøre, er jo at mange tisper er helt utenfor seg selv i løpetiden, og er lite greie å delta med i konkurranser

Ja, men det er, som du er inne på, en helt annen sak. Da er det opp til eier og hund å finne ut om det likevel er noe som er gøy eller hyggelig å gjøre selv om resultatene blir dårligere. Det er ikke alle som fokuserer så mye på resultater. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, patricia said:

Jeg ville ikke gjort dette til noe stort frustrasjonstema. Det er sånn det er å ha tisper. Men NKK kunne godt ha sløyfet regelen om at steriliserte tisper ikke får delta på noe som helst, uten at veterinærattest fremvises.

Du om det, jeg ser det altså annerledes. Jeg er litt usikker på hvilken regel du henviser til når det kommer til steriliserte tisper, men jeg synes i første rekke det burde holde med egenerklæring når det kommer til løpetid og droppe veterinærattest der.

PS Redigerte posten (trodde jeg i alle fall), men denne havnet altså i eget svar når jeg la den til. Beklager det :)

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det vil være gjennomførbart at stådager er et særtilfelle... Utrolig mange vet ikke når stådager er. Og ærlig så tror jeg mange kommer til å gi blaffen ? 

Fin tanke at løpetid går sist, men jeg tror ikke klubbene vil gjennomføre dette... I praksis vil dette feks bety at de må bygge alle baner på nytt helt på slutten i feks rally og lydighet. På et stevne vil dette skape store forsinkelser. På rally og lp kjøres det ofte premieutde for kl1 og 2 midt på og kl3 og elite på slutten, denne muligheten vil feks utgå... Stevner tar utrolig lang tid fra før og det er ikke uvanlig at premieutdeling er både er kl 15 og 16 fra før. Og hvis man da har 1 løpetidstispe i hver klasse så vil man på slutten måtte bygd bane kl 1, 2, 3 og elite og deretter rekna poeng før evt premieutdeling... Det gir mye merarbeid for de som arrangerer og mye unødvendig venting på de som deltar. Stevner tar etter min mening mye tid fra før om man ikke skulle måtte ha premieutdeling kl 17 eller senere ? Feks på NM hadde vi premieutdeling i mørket fordi det tok så lang tid, men løpetid og ombygging i tillegg ville gitt premieutdeling på natt ? Så jeg vet ikke om det er praktisk gjennomførbart å ta løpetid til slutt med mindre vi kun snakker 1 tispe. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å holde tispene borte under løpetid?  Jeg har tispe og mister hvert år muligens EM pga muligens løpetid. I fjor gikk det akkurat , i år kan jeg ha uflaks men sånn er det liksom bare. Det hadde vært helt uholdbart særlig når våre løper mixed , altså hanner og tisper sammen om det ikke er mange nok til å dele på kjønn, om hanne skulle sendes 1000m ut i par med høyløpsk tispe. 

Hos oss er det ikke særnorsk at ikke løpetisper får delta..

Endret av yurij
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trekkhundløp er ting litt enklere, og løpske tisper er helt i orden. Jeg blir alltid litt ekstra påpasselig ved passeringer e.l- får man linesurr e.l er det bare å løpe frem og sikre løpetispa :D

Det å løpe fremover og trekke er nok mindre krevende enn andre konkurranser, og jeg forventer at hannene mine fungerer selv om det er løpetid. Altså, det er greit at de reagerer litt på høyløpske tisper, det er jo naturlig, men å bli helt idiot, det er ikke greit.  Og grunn til disk fra avl spør du meg. Det samme gjelder alt for påvirkede tisper. 

 

Endret av Meg
  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsdrift består seg som regel i at hannhunder vil prøve å formere seg når de får ferten av ei fertil tispe. Det er helt naturlig og slik det skal være. Å forvente at hannhunder skal prestere uberørt rundt høyløpske tisper er litt naturstridig. Instinktet til å formere seg er et av de mest grunnleggende og sterkeste driftene en organisme har, jeg ser det som ganske naturlig at en hannhund ikke kan gå et prikkfritt LP-program på en plen som oser parringsklar tispe.

Greit at normale hannhunder skal kunne oppføre seg rundt løpetisper som ikke står, men å oppføre seg er en ting og å jobbe er en annen. At brukshunder klarer å arbeide i nærheten er en rimelig forventning, men hva med alle de andre rasene som gjerne deltar i de laveste klassene? Jeg ser ikke for meg at majoriteten av disse vil klare et bra program rundt ei løpetispe. I den forbindelse tenker jeg også det er viktig å skille mellom en hund med overdreven kjønnsdrift og en hund som er lite belønningsmotivert.

På en konkurranse ville det forøvrig være helt umulig for arrangør å bedømme hvor tispa er i løpetida, man ville derfor risikert å møte på høyløpske tisper på området. Et annet problem i dette scenarioet er at man ikke har all verdens tilgang til å trene rundt løpetisper, selv når man har tispe selv er det begrenset.

Jeg liker den løsningen vi har i noen grener/klasser der løpetisper er tillatt, tispa går sist og får ikke være inne på området før. I konkurranser der flere hunder skal arbeide samtidig er det forståelig nok ikke like enkelt å løse det på denne måten. Den største utfordringen med dette blir da for arrangør som må bruke ekstra tid og ressurser på å dømme løpetispene til slutt. Skal man dømme 1-3 klasser en ekstra gang pga. løpetispe, går det raskt bort mye tid.

På treninger er løpetisper velkommen for min del. Vil helst ha en heads-up i forveien da så jeg kan forberede meg til denne forstyrrelsen i treningen.

4 hours ago, Wilhelmina said:

Sverige klarer helt fint å inkludere løpetisper i alle grener jeg har vært borti i alle fall, men NKK er vel ikke kjent for å være spesielt løsningsorientert...

Hvordan gjør de det i Sverige?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke møtt noe særlig uvilje i klubbene jeg har trent i,.men prøver og konkurranse er jo noe annet selv om min opplevelse her oppe fra er at arrangørene har prøvd å tilpasse å få med løpetisper så langt det er mulig, noe jeg synes er positivt. ? ellers tenker jeg det finnes flere mulige tilpasninger som uten å kreve for mye kan gjøre situasjonen mer rettferdig for alle, Og da samtidig inkludere løpetisper. 

Det er alltid noe som er urettferdig, men som flere her sier, det er helt normalt. Løpetid er normalt, hannhunder som fatter interesse for denne lukten er normalt, hunder med forskjellig utgangspunkt for konkurransen er normalt. Hvorfor er det automatisk kun en av disse partene som skal lide for det? Og som flere her påpeker så kan jo også tisper ha sitt å slite med både under og etter løpetid. Det er det tispeeierne som får jobbe med og gjøre sitt beste og ellers bare forholde seg til at det er vanskelig eller forstyrrende eller hva det nå er, om det er et problem. Kan ikke alle heller få starte da også får vær og en konsentrere seg om egen hund? Kanskje blir det mer om å gjøre å avle på fornuftige bikkjer og da om man ikke får hjelp til å unngå problemene? Kunne man feks ha sagt at kun i klasse 1 skal løpetisper gå sist, i resten av klassene får de tåle at det finnes lukt på banen, men man kan evt dele opp fellesøvelsene så man slipper løpetispe og hannhund sammen der. Evt klasse en og to uten løpetidslukt på banen. Da er det minimalt med ombygging, om noen, som er nødvendig og iallefall fellesdekken kan vell slås sammen så det ikke går unødig mye ekstra tid. Det burde iallefall kunne stå at det er opp til arrangør så muligheten finnes for de som vil. Undres på om det har vært noen regelendring der de siste åra minnes jeg fra en tidligere diskusjon, om jeg husker rett. 

Kan man ha et område på banen hvor det er lite trafikk som kan være plassen for fellesøvelser for hunder uten løpetid slik at man slipper at hannhunder blir liggende oppi akkurat der ei løpsk tispe har sittet? Løpetisper må gå med truse etc. Litt lukt synes jeg burde være overkommelig. Utfordrende, ja sikkert, men nå er det ikke sånn at reproduksjonsinstinktet skal blokkere all fornuft, skru av hjernen og skape kåte voldtektsmaskiner heller. Sånn funker det sjeldent i naturen heller, i mange tilfeller er det hukjønnet som styrer mye og skal de klare å være hensynsfulle så må de faktisk ha noe selvkontroll. Og å moste besinnelsen fullstendig for at det lukter, men uten å ha faktisk sett eller hørt løpetispa er jo heller ikke helt naturlig, mener iallefall jeg. Naturlig at en løs hund uten oppsyn kanskje ville virret rundt for å finne opphav, ja, sikkert, men det er noe annet enn å ikke være kontaktbar eller ikke greie å ta seg sammen sånn høvelig greit de 10 minuttene man er i ringen. Viss ikke må det være hardt å være hannhund i tettbygde strøk hvor det mest sannsynlig "alltid" er en eller annen løpetispe som har vært å markert i området om de blir så satt ut av det og disse instinkter er så sterke og blokkerende. 

Og man hører jo generelt stor enighet rundt at normale hannhunder skal kunne oppføre seg rundt løpetisper, vell, det må jo være langt vanskeligere og mer krevende det, enn å skulle jobbe litt en plass det lukter løpetispe uten noen faktisk løpetispe i umiddelbar nærhet/synlig. 

Personlig blir det neppe noe stor utfordring, lokale prøver finnes det som regel flere av her oppe, ipo åpner for løpetisper så det er det ikke noe problem, Og mesterskap osv(skulle man må komme så langt) gjør det samme. Men generelt sett så tenker jeg det finnes bedre løsninger enn i dag. I det minste burde det holde med egenmelding på løpetid. Så får nkk heller takke seg selv om de er redd det blir brukt også av folk som bare ikke kan stille likevel eller slikt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Løpetid er normalt, hannhunder som fatter interesse for denne lukten er normalt, hunder med forskjellig utgangspunkt for konkurransen er normalt. Hvorfor er det automatisk kun en av disse partene som skal lide for det?

Dette er essensen. Og med "lide" her så snakker vi altså både når det kommer til utfoldelse og økonomisk. Full kontingent, begrensede rettigheter. Og rent tap om tispa får løpetid før påmeldt konkurranse. Neida ikke de store økonomiske konsekvensene, men prinsipielt er det langt over hva en seriøs organisasjon bør kunne holde på med. 

 

7 hours ago, yurij said:

Jeg ser ikke problemet med å holde tispene borte under løpetid?  Jeg har tispe og mister hvert år muligens EM pga muligens løpetid.

Jeg synes det er veldig storsinnet av deg å ikke se på det som et problem. Jeg er, som du forstår, ikke helt der :)

Som jeg forsøkte å få fram så er problemet, slik jeg ser det, ikke bare de praktiske konsekvensene, men også rent prinsipielt ved at en organisasjon kaster alle ulempene ved hunders kjønnsdrift over på tispeeiere og i tillegg straffer dem økonomisk om de forsøker å delta. Dette uten at jeg ser at det er blitt gjort et grundig arbeid for å kartlegge mulige måter å tilrettelegge på. Så kan det være at enkelte øvelser, som å sende løpske tisper og hanner 1000 meter ut, hvor tilrettelegging er umulig, men det der er jo et ekstremt eksempel når man ser på alle hundesportene som finnes. Og hvis det uansett ikke bare er mixed (?), så ville man jo uansett hatt andre løp man kunne stille dersom ikke løpetidstisper ikke bare var strøket fra hele stevnet. 

Jeg skjønner at tilrettelegging i noen tilfeller vil gjøre ting vanskeligere, men det betyr ikke at det hverken blir umulig, veldig vanskelig eller at man ikke bør gjøre det. I den grad det ikke er mulig å komme i mål med tilrettelegging, så bør man i alle fall sørge for at tispeeiere ikke lider økonomisk når de blir ekskludert fra å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Løpetispene går sist og/eller bruker truse.

I klassen eller på stevnet? Hvis løpetispene går sist i klassen skaper de jo samme problemet for senere klasser. Og om de går sist på stevnet så må klassene bygges opp igjen, samt at sporter som har flere dommere kanskje har en dommer som da må vente i timesvis etter endt klasse for å dømme én eller to ekvipasjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

I klassen eller på stevnet? Hvis løpetispene går sist i klassen skaper de jo samme problemet for senere klasser. Og om de går sist på stevnet så må klassene bygges opp igjen, samt at sporter som har flere dommere kanskje har en dommer som da må vente i timesvis etter endt klasse for å dømme én eller to ekvipasjer?

Sist i klassen (dette var i rally), men de hadde flere baner så det er mulig de klarte å unngå at det gikk noen etter løpetispene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet fortsatt jeg... Altså, unge tisper med uregelmessig løpetid er vanskelig å beregne. Men alle jeg trener med vet ca når tispa forventer løpetid og unngår da å melde på i det forventa tidspunktet ? De fleste tisper er vell sånn passe punktlige etterhvert... Flere klubber jeg kjenner til er også forståelsesfulle og tillater sen påmelding dersom man snakker med dem og forklarer problemet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hadde vært en stor fordel jeg med mer fokus på hvorfor dette oppleves problematisk for noen. Personlig er det en hovedårsak til at jeg ikke vil ha hannhund og det er at jeg opplever at det generelt er veldig enspora fokus der i gården. I varierende grader og ikke nødvendigvis problematisk, men uhøflig griseadferd samme hvor i syklusen tispa er. Nå er ikke jeg ekspert på hundedyr, men jeg sliter litt med å kjøpe at dette er helt naturlig/normalt. Og ingen av tispene mine har vært spesielt begeistret for hannhunder nettopp pga at fokuset stort sett er i rompa. Selv på de som ikke er ille uhøflige/intense/innpåslitne. Sier ikke at det ikke finnes unntak, Og sier på ingen måte at det ikke finnes tilsvarende "feil" på tisper, men sånn ifht tema her så tror jeg man kunne vært tjent med å ikke ta veldig mye hensyn til sånt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I agility har løpetid aldri vært noe hindring. Og fra mitt ståsted (som tispe eier) synes jeg det virker helt uproblematisk med løpetid på stevne. 

Tidligere måtte løpetid tispene starte sist i sin klasse på ei matte. Etter siste regelrevidering starter løpetidstispa på startnummeret den har fått, på matte. Har også konkurrert i Sverige, der er det overhode ingen tiltak i forhold til løpetid, tispa starter på startnummeret sitt, uten matte og uten å måtte si fra til noen om løpetid. 

Kommer man med løpetid er det såklart høflig å ta hensyn. Lufte litt bortenfor de andre, ikke la henne sitte klin opp ringen og vente litt lengre bort fra ringen på sin tur istede for å stå tett oppi andre hundene før. 

Jeg starter og konkurrere i agility, så jeg ble jo litt overrasket når jeg fikk vite at løpetid ikke var lov ved noen konkurranser. Men det er vell bare kl 1-3 i rally og lydighet det ikke er lov? 

Endret av Kristiin
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Shlush said:

Jeg ser ikke problemet fortsatt jeg... Altså, unge tisper med uregelmessig løpetid er vanskelig å beregne. Men alle jeg trener med vet ca når tispa forventer løpetid og unngår da å melde på i det forventa tidspunktet ? De fleste tisper er vell sånn passe punktlige etterhvert... Flere klubber jeg kjenner til er også forståelsesfulle og tillater sen påmelding dersom man snakker med dem og forklarer problemet. 

Det er selvsagt fint at du personlig ikke opplever det problematisk, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke ser at det for andre kan oppleves problematisk. Som når man blir ekskludert fra de to eneste prøvene i 50 mils omkrets en sesong. Eller hvis man melder seg på i den tro at det skal gå, men så gjør det ikke det og da straffes man økonomisk. Eller at man kan miste opp mot en måned av de fire månedene det er organisert trening, hvis man bor litt "uheldig" til. Alt dette vel vitende om at mange grener tilrettelegger for at det skal fungere, noen tilrettelegger ikke og det går også bra. Jeg skal ikke gjenta meg unødig her, men jeg blir bare ikke helt klok på hvorfor du mener det er helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristiin said:

I agility har løpetid aldri vært noe hindring. Og fra mitt ståsted (som tispe eier) synes jeg det virker helt uproblematisk med løpetid på stevne. 

Tidligere måtte løpetid tispene starte sist i sin klasse på ei matte. Etter siste regelrevidering starter løpetidstispa på startnummeret den har fått, på matte. Har også konkurrert i Sverige, der er det overhode ingen tiltak i forhold til løpetid, tispa starter på startnummeret sitt, uten matte og uten å måtte si fra til noen om løpetid. 

Kommer man med løpetid er det såklart høflig å ta hensyn. Lufte litt bortenfor de andre, ikke la henne sitte klin opp ringen og vente litt lengre bort fra ringen på sin tur istede for å stå tett oppi andre hundene før. 

Jeg starter og konkurrere i agility, så jeg ble jo litt overrasket når jeg fikk vite at løpetid ikke var lov ved noen konkurranser. Men det er vell bare kl 1-3 i rally og lydighet det ikke er lov? 

Se der ja. Og i agility går alle i samme bane og man skulle jo tro det ble fullstendig kaos, men det blir det åpenbart ikke. Det er vanskelig å se for seg at ikke det da skal være mulig å gjennomføre det meste av øvelser hvor hver hund starter for seg med bruk av matte, tispetruse, rekkefølge og evt begrensninger i adgang før start - alene eller i kombinasjon. 

Jeg vet ikke hvor mange konkurranseformer som går in under NKK nå, men i tillegg til de du nevner det i alle fall startnekt for løpetidstisper i retrieverjakt og working test for retrievere. Klubben min forsøkte å legge til rette et år, det gikk helt smertefritt, ingen negative tilbakemeldinger, men de fikk overhøvling av NKK etterpå selv om det ikke en gang var noen teoretisk sjanse for at noen skulle bli påvirket siden løpetidstispene gikk sist og ikke var på området før det. 

Ser forresten at smeller tillater start ved bruk av tispetruse, det er vel også NKK nå.

Det er mulig at valgene for en stor del ligger hos de forskjellige underforbundene og at NKK ikke har alt ansvaret alene. Men de er tross alt hovedorganisasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Malamuten skrev:

Jeg tror det hadde vært en stor fordel jeg med mer fokus på hvorfor dette oppleves problematisk for noen. Personlig er det en hovedårsak til at jeg ikke vil ha hannhund og det er at jeg opplever at det generelt er veldig enspora fokus der i gården. I varierende grader og ikke nødvendigvis problematisk, men uhøflig griseadferd samme hvor i syklusen tispa er. Nå er ikke jeg ekspert på hundedyr, men jeg sliter litt med å kjøpe at dette er helt naturlig/normalt. Og ingen av tispene mine har vært spesielt begeistret for hannhunder nettopp pga at fokuset stort sett er i rompa. Selv på de som ikke er ille uhøflige/intense/innpåslitne. Sier ikke at det ikke finnes unntak, Og sier på ingen måte at det ikke finnes tilsvarende "feil" på tisper, men sånn ifht tema her så tror jeg man kunne vært tjent med å ikke ta veldig mye hensyn til sånt.

Litt OT, men har lest forskning på at det har med raseavl å gjøre. Problemet med «grisete» hannhunder er større i raser der det er veldig maskuline hannhunder, fordi de har mer testosteron. Man ser (stort sett) veldig lett forskjell på hannhund og tispe innenfor retrieverrasene (show-variant), for eksempel, og de er jo kjent for å være veldig enspora når det kommer til kjønnsatferd. Pudler eller Bearded Collie, for å ta noen eksempler, er ikke så utprega kjønnsdelt, og der er det ofte greie hannhunder. Hunderasene går jo også i en mer og mer ekstrem retning, og det blir større og større forskjell på kjønnene innenfor visse raser, og da vil kanskje problemet bare øke. Sånn sett burde løpetisper absolutt konkurrere med resten, for å luke ut de helt ekstreme.

Jeg har vært på lydighetskonkurranser hvor en av hannhundene har blitt helt forstyrra av at det bor en løpetispe i et av husene i nærheten av stevnestedet, og det kan man jo ikke gjøre noe med som arrangør. En hannhund burde fungere forholdsvis normalt også med løpetispe rundt, spesielt fordi de mest sannsynlig bor i nærheten av en/flere. Sånne hannhunder som blir pipete og ikke spiser på flere uker, har det ikke godt, og vi har ansvar for å unngå å avle frem hunder som har det sånn, hvis vi kan unngå det.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da stor forskjell på agility hvor hunden er i fart hele tiden, enn LP eller rally hvor det er masse «sitt» og «dekk». Slik at lukter mer blir værende på enkelte områder. 

Nå er reglene i rally at tisper i løpetid kan starte i alle klasser dersom det er et småstevne. Nettopp fordi at noen steder er det kjeldene stevner, og det kan være uheldig å miste disse mulighetene. Så NKK er ikke så vanskelig bare for å være vanskelig

Pkt 7 Norsk Kennel Klubs regler for Rallylydighet:
Avvisning/tisper med løpetid
Løpetisper kan starte i klasse elite, men skal alltid starte sist i konkurransen, og får ikke komme inn på området før prøveleder/arrangør gir tillatelse til det. Unntaksvis kan arrangør av stevner med 25 deltakere eller færre og etter avtale med dommer, tillate at løpetisper får starte i andre klasser. Løpetisper skal alltid gå sist i ringen (dvs. etter at alle ordinære klasser er ferdige).

Endret av Rufs
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Malamuten said:

Jeg tror det hadde vært en stor fordel jeg med mer fokus på hvorfor dette oppleves problematisk for noen. Personlig er det en hovedårsak til at jeg ikke vil ha hannhund og det er at jeg opplever at det generelt er veldig enspora fokus der i gården. I varierende grader og ikke nødvendigvis problematisk, men uhøflig griseadferd samme hvor i syklusen tispa er. Nå er ikke jeg ekspert på hundedyr, men jeg sliter litt med å kjøpe at dette er helt naturlig/normalt. Og ingen av tispene mine har vært spesielt begeistret for hannhunder nettopp pga at fokuset stort sett er i rompa. Selv på de som ikke er ille uhøflige/intense/innpåslitne. Sier ikke at det ikke finnes unntak, Og sier på ingen måte at det ikke finnes tilsvarende "feil" på tisper, men sånn ifht tema her så tror jeg man kunne vært tjent med å ikke ta veldig mye hensyn til sånt.

Og jeg har ikke tispe fordi jeg ikke orker masse blodsøl og humørsyk hund flere uker før og etter løpetid minst to ganger i året. :P

Konklusjonen min er at det finnes hanhunder som blir helt satt ut, ikke spiser og ikke fungerer så lenge det er løpetid innenfor en km omkrets, og så er det tisper som er humørsyke og ikke fungerer i to måneder for hver løpetid og blør overalt, og så er det hanhunder som fungerer relativt som normalt, kanskje litt ukonsentrert og lite matlyst, og tisper du ikke ser en bloddråpe på eller merker noe på humøret. De to første er slitsomme uansett kjønn, og de to siste forholdsvis uproblematisk. Usikker på om det er relatert til rase, linjer eller individ, men dette er en av grunnene til at jeg mener at massekastrering av hormonelle hunder (og å fortsette å avle på foreldre/søskenene deres) er en uting.

8 hours ago, Kristiin said:

I agility har løpetid aldri vært noe hindring. Og fra mitt ståsted (som tispe eier) synes jeg det virker helt uproblematisk med løpetid på stevne. 

 

 

Just now, Rufs said:

Det er da stor forskjell på agility hvor hunden er i fart hele tiden, enn LP eller rally hvor det er masse «sitt» og «dekk». Slik at lukter mer blir værende på enkelte områder. 

 

Dette. AG har en helt annen intensitet og fart enn de andre hundesportene, der hunden har tid til å oppfatte luktene bedre, og ikke minst skal gjøre stasjonære oppgaver der det ligger lukt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på svenskenes reglement for rally. Løpetispene skal starte sist i alle klasser og luftes på eget område. Med unntak av for klasse 1, kan de gjenbruke banene etter ei løpetispe har gått. Hadde vært veldig interessant å høre hva de erfarer og mener om den ordningen.

I følge reglementet for LP i Sverige er det opp til arrangør å tillate løpetisper, dersom de tillater det gjelder samme regler som i Norge. I NBF får løpetisper ikke delta i Sverige, mens i Norge er det opp til arrangør. I IGP skal løpetispene starte sist i B og C, begge land. Den generelle trenden er altså at løpetisper skal bedømmes sist og holdes for seg selv, en ordning som ivaretar alle deltakere. Jeg tenker det bør åpnes for at arrangør selv kan bestemme om de vil ha med løpetisper eller ei, da kan klubbene tilpasse ut fra hvilke ressurser de har. I de fleste sporter ser jeg ingen grunn til å forby løpetisper tvert.

Jeg mener at agility ikke kan sammenlignes med lydighet. I agility løper bikkjene rett gjennom en bane og den sinnstilstanden de fleste hundene er i når de går er helt forskjellig fra LP. I lydighetsøvelsene risikerer man at hannhundene får trykt en blodflekk rett i trynet under dekk. Da luker man ikke ut de mest ovrerhomonelle men ødelegger for helt normale hannhunder.

11 hours ago, Malamuten said:

Jeg tror det hadde vært en stor fordel jeg med mer fokus på hvorfor dette oppleves problematisk for noen. Personlig er det en hovedårsak til at jeg ikke vil ha hannhund og det er at jeg opplever at det generelt er veldig enspora fokus der i gården. I varierende grader og ikke nødvendigvis problematisk, men uhøflig griseadferd samme hvor i syklusen tispa er. Nå er ikke jeg ekspert på hundedyr, men jeg sliter litt med å kjøpe at dette er helt naturlig/normalt. Og ingen av tispene mine har vært spesielt begeistret for hannhunder nettopp pga at fokuset stort sett er i rompa. Selv på de som ikke er ille uhøflige/intense/innpåslitne. Sier ikke at det ikke finnes unntak, Og sier på ingen måte at det ikke finnes tilsvarende "feil" på tisper, men sånn ifht tema her så tror jeg man kunne vært tjent med å ikke ta veldig mye hensyn til sånt.

Stridens kjerne er ikke at tisper generelt er problematiske, problemet oppstår når hun står. Hvilke andre arter er det som ikke lar seg påvirke av hunkjønnets brunst? Når ei tispe står kan du liksom ikke skylde på «griseadferd», da har han en ganske rimelig grunn til å ikke være helt på nett. Uansett hvor pent en hannhund oppfører seg rundt løpetid, er det urimelig å forvente at han skal være helt upåvirket når han skal gå et lp-program på samme bane rett etter ei høyløpsk tispe.

Det du beskriver stemmer ikke overens med det jeg anser som normal hannhundadferd. Joda, noen hannhunder er limt i dåsa på tisper hele livet, men som regel er dette en periode under kjønnsmodningen. De jeg kjenner holder ikke på slik i voksen alder, noe er sikkert arv, noe er oppdragelse og noe er erfaring med løpetisper. Jeg tror de mest avbalanserte hannhundene på dette punktet er de som bor med inntakte tisper, som har opplevd x-antall løpetider og vet at det er bortkastet energi å oppvarte tispene før de står.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...