Gå til innhold
Hundesonen.no

Havrevingens Qali aka Lexi


jma
 Share

Recommended Posts

@jmafor en nydelig hund! Hollandsk gjeterhund er på listen min over potensielle neste hund, og da har jeg selvfølgelig hørt om Havrevingen da de har hunder med gode resultater i for eksempel bruks. Er du fornøyd med rasen, med drivet og med oppdretter? Hvordan er de med stress, avknapp og håndtering av frustrasjon?

Ser også på bruksschæfer, malle og terv. Til NRH og NBF. Så vil jo ha en hund som er sosial, driftig og sunn, samtidig som jeg trenger en som ikke har for mye nerver og stress. Knappen har vært på schæfer da jeg har hørt de gjerne er rundere og mindre intense enn hollandsk og belgiske gjeterhunder. Men er jo nettopp intensiteten som gjør de til så gode brukshunder, samt de gjerne er lettere i kroppen enn schæferen. Litt som å banne i kirka kanskje, men liker også at de har rett rygg og uten hele den diskusjonen i raseklubben. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lexi er da et resultat av at vi har netthandla hund. ? Jeg har jo drevet med presa i 13 år, men for ca et år siden begynte jeg å vurdere en annen rase som jeg kunne trene IGP med. Og skulle jeg det så

Asså, hun sover syv timer i strekk på natta, sier i fra når hun må på do, har lært seg å legge seg på plassen sin i stua når hun får beskjed,  og elsker både ball, drakamp og pølser. Og så masse perso

I dag har jeg og Lexi bestått ferdselsprøva ??  Da er vi klare for neste mål som er IGP1 ila 2021. ?        

Posted Images

12 timer siden, LØJ skrev:

Hun er så nydelig!! Grattis med dagen Lexi?
Har en fin fvf der? Også er jeg kjempe misunnelig på spormulighetene dine, her er det fremdeles masse snø. 

Tusen takk! Hadde hun bare hatt like fin fvf på prøve så.. ?? Du får komme hit å spore med oss!

11 timer siden, SviskeKompott skrev:

@jmafor en nydelig hund! Hollandsk gjeterhund er på listen min over potensielle neste hund, og da har jeg selvfølgelig hørt om Havrevingen da de har hunder med gode resultater i for eksempel bruks. Er du fornøyd med rasen, med drivet og med oppdretter? Hvordan er de med stress, avknapp og håndtering av frustrasjon?

Ser også på bruksschæfer, malle og terv. Til NRH og NBF. Så vil jo ha en hund som er sosial, driftig og sunn, samtidig som jeg trenger en som ikke har for mye nerver og stress. Knappen har vært på schæfer da jeg har hørt de gjerne er rundere og mindre intense enn hollandsk og belgiske gjeterhunder. Men er jo nettopp intensiteten som gjør de til så gode brukshunder, samt de gjerne er lettere i kroppen enn schæferen. Litt som å banne i kirka kanskje, men liker også at de har rett rygg og uten hele den diskusjonen i raseklubben. 

Tusen takk!

Altså, jeg hadde ikke møtt en eneste hollender før jeg dro for å se på kullet til Lexi, så kan ikke skryte på meg enorm kunnskap eller erfaring her, men har jo blitt kjent med flere i rasemiljøet etter hvert. 

Kan snakke for Lexi først. Drivet er veldig høyt. Oppdretter er veldig bra. Stress er dritt. Avknapp hjemme og i bil er kjempefin. Håndtering av frustrasjon er relativt dritt. ? 

Jeg tror nok at Lexi er hakket verre enn en gjennomsnittlig hollender på stress og frustrasjon. Hun er en hund som gir alt, og jobber for harde livet, hun er en super sporhund, hun har kjempefine bitt i c-arbeid, hun er super lettmotivert, men dessverre så ødelegger stresset for henne i mange ting. Jeg har brukt så sinnsykt mye tid og energi på å redusere stress i enkelte øvelser hvor det blir trigget, og med stresset kommer lyd. I gode perioder har vi ikke noe lyd i lydigheten i det hele tatt, i dårlige perioder bjeffer/piper hun i vendinger, i apport, over hinder osv. Enda vi får god hjelp av en veldig god trener. Hvis du ser på videoen jeg la ut, så ser du at hun ikke er "åpen" i fri ved foten, hun går og hopper og er litt stiv, og det kommer nok litt av spenning i kroppen pga litt stress? En hund uten stress vil jo ha mer frie bevegelser, tror jeg da. 

Mitt inntrykk på hollender generelt er at de har hakket mindre stress og lyd enn Lexi, men det er ikke unormalt at de har litt. Men de er da også ofte hakket mindre intense enn henne, men det er jo mer enn nok for de fleste, for å si det sånn. Det sosiale synes jeg varierer fra hund til hund. Lexi er sosial og gla i folk, men hun er ikke supertrygg i alle situasjoner, og er ikke spesielt gla i håndtering. Broren hennes har mye mer alvor i seg og er mindre sosial. 

Jeg er jo kjempegla i Lexi, og hun er en fantastisk hund her hjemme, og på tur, og hun er enkel i alle daglige situasjoner. Hun tåler noen dager uten at det skjer noe, og er veldig snill. Men ift at jeg ønsker å konkurrere i IGP, så ødelegger stresset hennes mye for oss, og jeg tror ikke jeg kommer til å komme så langt med henne som jeg hadde håpa på. Jeg kommer mest sannsynlig til å velge malle neste gang, bare for at da er det mer og velge imellom og kanskje derfor lettere å finne en hund som passer meg? Vi får se. :) Samtidig hadde en hund som Lexi med mye mindre stress og litt mer mot vært heeelt perfekt ?

Hvis ikke du er redd for røyting, og ikke trenger en hund som er så intens, utholden og kjapp som malle eller hollender, så finnes det jo mange kjempefine bruksschæfere. Kjenner til mange, og det er som du sier litt mer balanserte hunder. De har hodet litt mer i vater ? Men selekterer man riktig schæfer så finnes det høydriftige hunder der og.  Men schæfer har ofte mye lyd da ? Men ikke samme stressnivået :) 

Tervuren kjenner jeg ikke så mye til. Har en i gruppa som har blitt norgesmester i IGP, men for å få en sånn type tipper jeg man må selektere med omhu. 

Har inntrykk at hollenderen er en sunn rase iallfall. Den er nok generelt sunnere enn bruksschæfer? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

I dag har vi bestått IGP 1 med 89 89 83 ? (for de som ikke kan IGP bedømmingen så vil det si 89 av 100 i spor og lydighet, og 83 av 100 i figurant arbeid. Man må ha minst 70 for å bestå og 100 er helt perfekt.)

Ettersom vi fikk 70 i lydigheten da vi fikk SL1 (spor og lydighet) må jeg si med veldig fornøyd med resultatet på vår aller første IGP prøve ?? 

Her er fremadsendinga vår 

https://www.instagram.com/reel/CumtT2mIPE1/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Og bilde av lille stjerna mi ?

IMG_20230712_192137.thumb.jpg.30eb22a1c5207159103073652ab4f1a9.jpg

 

IMG_20230712_192118.thumb.jpg.3b331095597333ce4930e48189e1121b.jpg

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LØJ skrev:

Oi, superbra jobba?? Så deilig når det begynner å flyte!!
 

Tusen takk! ? Ja virkelig! Treneren min sa til meg ti dager før at jeg skulle gå IGP1. Jeg bare, haha ja det får vi se på ? men det gikk overraskende bra. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 7/14/2023 at 8:07 AM, LØJ skrev:

Disse trenerne, hva skulle vi gjort uten dem?? Er jo flott når dem dytter litt på. Når skal du ut i konk igjen da?

Sant ? Nei, det blir vel neste gang de arrangerer lokalprøve ? tør ikke gå på bortebane igjen, enda ? Men er noen momenter i IGP2 som hun ikke kan 100% enda da, som må på plass. Som stå under marsj feks ? 

 

 

Tusen takk alle sammen ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er video av C'en vår på prøva. Noen småfeil, og en stor feil. Men jeg er veldig fornøyd mtp at det er vår første prøve, og at vi nesten ikke har trent c i år ? 

https://www.tiktok.com/t/ZGJbvLLu8/

Her er fremadsendingen vår i lydigheten 

https://www.tiktok.com/t/ZGJbvr5gU/

 

Endret av jma
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...