Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund bet et barn og tre voksne


tillien
 Share

Recommended Posts

https://www.nrk.no/norge/eier-pagrepet-etter-at-aggressiv-hund-bet-8-aring-1.14522589

Tragisk. Først og fremst håper jeg det går fint med de som ble bitt. Men det gjør også inntrykk å se bilder av hunden som nok går den sikre død i møte. Det er trist uavhengig av om det er det rette å gjøre eller ikke. All ære til politimennene som hadde vett til å bruke kjøttboller istedenfor pistol, selv om det nok bare utsetter avlivingen. Det gir uansett høyere grad av rettssikkerhet for hunden, noe som er bra.

Man kunne sikkert tenkt og sagt mye om kombinasjonen av aggressiv hundeeier, gjenganger hos politiet og det som garantert vil bli omtalt som "kamphund", men det er for tidlig så skal la det ligge. 

Endret av tillien
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist sak. Mest sannsynlig blir den vel avlivet ja, spesielt i og med at eier er en kjenning av politiet. Jeg tenker at det kanskje er bedre enn at den havner i omplasseringshjem etter omplasseringshjem, men det beste hadde jo vært om noen med peiling hadde tatt den til seg. I en perfekt verden kanskje..

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også dette var veldig trist for de som ble bitt, men også for hunden. Det kan være hunden er "trent" til å angripe, den kan være redd, ustabilt miljø og eier rundt den etc. En kan jo også se på den filmen at hunden er tydelig redd og de fleste (av oss hundefolk) vet at en redd hund kan bite i ren og skjær frykt. Men veldig enig angående dette med rettssikkerheten til hunden og at det vertfall er en positiv og ikke minst uventet vinkling av politiet kontra alle sakene med avlivning som har vært i Norge. Tror nok denne hunden vil gå døden i møte - kanskje for det beste? Jeg vet ikke. Spørs vel på hunden og hva den har opplevd, selv om omplassering til hundekyndige folk hadde vært det aller, aller beste. Men det tviler jeg sterkt på!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Salka said:

Mest sannsynlig blir den vel avlivet

 

1 hour ago, Miloficent said:

Tror nok denne hunden vil gå døden i møte

Når begjæringen om avlivingen av Bob ble opprettholdt helt til og med Høyesterett så vil det være helt uforståelig om denne blir spart. På en litt absurd måte så er vel den manglende rettsikkerheten for hunder dens eneste håp - det at tilfeldighetene råder fra tid til annen. Men etter presedensen som ble satt med Bob så tviler jeg. Bob bet i et bukseben, rispet en dame i overarmen, kikket opp i en barnevogn og gjorde et utfall mot to politi, uten at noen på noen overbevisende måte kunne godtgjøre at det var snakk om aggresjon og ikke oppspillthet. Denne hunden er etter alt å dømme åpenbart fryktagressiv, i alle fall i denne ekstreme situasjonen med en aggressiv eier som blir håndtert av politiet, og har sendt 3 personer inkludert et barn til legevakten. Det kan tenkes det etter en evaluering kommer fram gode argumenter fra eksperter på hund for hvorfor den bør få leve, men jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at de blir hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og nok en gang kaster hundefolk seg helt ukritisk på enhver avgjørelse som går i negativ retning for hunden...  Det er alltid minst 2 sider av en sak.  Jeg har selv tatt beslag i flere hunder, og anbefalt avlivning. Den siste saken (som ikke er kjent i media.  De fleste hundesakene er jo ikke det) hvor jeg tok beslag i 2 hunder som var eid av en skikkelig gærning, ble det fattet vedtak om avlivning.  Dette ble påklagd, og vedtaket ble omgjort til omplassering.  Hundene ble omplassert, og som ventet ble de avlivet etter under 2 uker...  Dette pga agrersjon.  Med min kjennskap til flere hundesaker har avlivning vært det beste for hunden, for samfunnet, for alle oss andre hundeeiere, og for selve hundesaken.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, spot said:

Og nok en gang kaster hundefolk seg helt ukritisk på enhver avgjørelse som går i negativ retning for hunden...  Det er alltid minst 2 sider av en sak.  Jeg har selv tatt beslag i flere hunder, og anbefalt avlivning. Den siste saken (som ikke er kjent i media.  De fleste hundesakene er jo ikke det) hvor jeg tok beslag i 2 hunder som var eid av en skikkelig gærning, ble det fattet vedtak om avlivning.  Dette ble påklagd, og vedtaket ble omgjort til omplassering.  Hundene ble omplassert, og som ventet ble de avlivet etter under 2 uker...  Dette pga agrersjon.  Med min kjennskap til flere hundesaker har avlivning vært det beste for hunden, for samfunnet, for alle oss andre hundeeiere, og for selve hundesaken.

Jeg vet ikke helt hvem du sikter til med "hundefolket" her. Det er jo mest nærliggende å tro at det gjelder oss som har uttalt noe i denne tråden og at det er disse du mener "kaster [seg] helt ukritisk" i forsvar for hunden. Det stemmer jo ikke. Jeg ser bare folk som synes synd på hunden, som roser politiet for deres vurderinger og som synes dette er trist. 

Jeg har lest få, om noen, soniser eller annet hundefolk som ikke er helt inneforstått med at avliving kan være det beste i mange tilfeller. Det må likevel være lov å påpeke at rettsikkerheten for hunder i beste fall er varierende, at dette er en trist historie, at man synes synd på hunden og at politiets handlingsmåte øker hundens rettssikkerhet. Uavhengig av om det er rett eller ikke at hunden blir avlivet. At ingen her bastant har konkludert med at avliving (og heller ikke det motsatte) er eneste mulighet her, skyldes jo nettopp at alle historier har minst to sider og på tidspunktet for artikkelen så så vi egentlig ingen av dem veldig godt. 

De historiene som ellers dukker opp i media er gjerne av en slik art at det man lurer på hva som foregår. Hvis ikke havner de ikke i media. For hver slik sak er det sikkert mange titalls saker hvor ingen ville hatt noen innvendinger. At folk "kaster [seg] helt ukritisk" i forsvar for hunden i slike spesielle saker har jeg også sett lite av. Jeg ser legitime innvendinger til de aktuelle sakene nettopp fordi de er kritiske. At de lander på en annen konklusjon enn deg betyr ikke at de er ukritiske. Det er vanskelige saker, med mer enn to sider, med ord mot ord, og med ulike syn på hvor stor verdi en hunds liv har og hvor stor risiko man skal tillate. 

Forøvrig synes jeg saken du nevner løste seg forbilledlig. Omplassering ble forsøkt som første steg, det fungerte ikke, de ble avlivet. Jeg synes det er svært fornuftig at rettsvesenet ikke bare tar den som leverer inn hundene på ordet. At det viste seg at du fikk rett endrer ikke på det. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for både samfunnet og hundene hadde jo vært om alle hunder som er innblanda i slike situasjoner blir mentaltestet av noe slag, av noen som er helt objektive. Og så kan man ta en avgjørelse ut i fra testen om hunden bør avlives eller ikke. Det er så mange faktorer som kan oppstå i slike situasjoner, og ofte ord mot ord. Det gjør det jo veldig vanskelig å avgjøre om avliving er best eller ikke. 

Men jeg vet jo at det blir gjort og at resultatet ofte ikke blir tatt særlig hensyn til, så.. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jma said:

Det beste for både samfunnet og hundene hadde jo vært om alle hunder som er innblanda i slike situasjoner blir mentaltestet av noe slag, av noen som er helt objektive. Og så kan man ta en avgjørelse ut i fra testen om hunden bør avlives eller ikke. Det er så mange faktorer som kan oppstå i slike situasjoner, og ofte ord mot ord. Det gjør det jo veldig vanskelig å avgjøre om avliving er best eller ikke. 

Men jeg vet jo at det blir gjort og at resultatet ofte ikke blir tatt særlig hensyn til, så.. 

Etter å ha hatt en ustabil og potensielt farlig hund så greier jeg ikke helt å være enig i det. Det er så mye som ikke nødvendigvis kommer frem på tester, fordi hunden merker at det ikke er reelt eller fordi momenter ikke dekker alt. Hun mallen har gått en fin mh, kanskje ikke noen WOW test for en brukshund, men ingenting som tyder på noe galt eller en farlig hund. Hun kunne man ikke stole på på en flekk og hun kunne både klype i usikkerhet og klikke fullstendig om hun opplevde noe som en reell trussel. 

Også samme hva hunden viser på test så har den jo bitt noen, eller vært ute av kontroll eller blitt utsatt for en situasjon den ikke håndterte, hvordan vet man at det ikke skjer igjen? Hvem vil sitte med ansvaret om det gjør det? Omplassering er jo heller ikke er godt alternativ av slike. Kan være det i teorien, men hvordan finne de få, om noen, blant alle rosabloggere og noah fans som bare vil redde en stakkars dødsdømt hund og igjen, hvem vil ha skylda om det går galt.

Også har vi jo en lov mot farlige hunder så det spiller strengt tatt ingen stor rolle hvorfor hunden beit eller gjorde det den gjorde. Men det er synd, Og jeg håper loven kan endres litt etter hvert

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Etter å ha hatt en ustabil og potensielt farlig hund så greier jeg ikke helt å være enig i det. Det er så mye som ikke nødvendigvis kommer frem på tester, fordi hunden merker at det ikke er reelt eller fordi momenter ikke dekker alt. Hun mallen har gått en fin mh, kanskje ikke noen WOW test for en brukshund, men ingenting som tyder på noe galt eller en farlig hund. Hun kunne man ikke stole på på en flekk og hun kunne både klype i usikkerhet og klikke fullstendig om hun opplevde noe som en reell trussel. 

Også samme hva hunden viser på test så har den jo bitt noen, eller vært ute av kontroll eller blitt utsatt for en situasjon den ikke håndterte, hvordan vet man at det ikke skjer igjen? Hvem vil sitte med ansvaret om det gjør det? Omplassering er jo heller ikke er godt alternativ av slike. Kan være det i teorien, men hvordan finne de få, om noen, blant alle rosabloggere og noah fans som bare vil redde en stakkars dødsdømt hund og igjen, hvem vil ha skylda om det går galt.

Også har vi jo en lov mot farlige hunder så det spiller strengt tatt ingen stor rolle hvorfor hunden beit eller gjorde det den gjorde. Men det er synd, Og jeg håper loven kan endres litt etter hvert

Ja, jeg er forsåvidt enig i det. Har selv hatt en hund som har gjort en ganske god test som ble avlivd pga temperament.. Men tenkte litt en typ test som legger enda mer press på hunden enn en vanlig MH. Men allikevel, ser poenget ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere hunder som har gått fint gjennom FA, og som jeg aldri ville hatt i mitt eie! Det er vel bare ferdselsprøven som sier noe om hvordan en hund reagerer og oppfører seg i dagligdagse situasjoner, og ingen tester sier noe om hvordan en hund fungerer mot barn og andre små, hjelpeløse vesener. Eller mot andre hunder, for den del. Og hver gang slike uheldige episoder med biting og skader skjer, popper der frem gråtkvalte romantikere som skal "redde" den stakkars, misforståtte, uskyldige hunden. Som regel er det eieren som får skylden, ingen tar høyde for at der faktisk fødes hunder med drittgemytt, farlige dyr som verken skal omplasseres eller "reddes". Vi har nå sett flere saker hvor der ikke vises noen nåde mot hunder som skader/dreper sau, hvorfor  skal skader på mennesker unnskyldes og bortforklares? I vårt samfunn har vi ikke plass til hunder som overreagerer så sterkt at unger og voksne blir skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Malamuten skrev:

Etter å ha hatt en ustabil og potensielt farlig hund så greier jeg ikke helt å være enig i det. Det er så mye som ikke nødvendigvis kommer frem på tester, fordi hunden merker at det ikke er reelt eller fordi momenter ikke dekker alt. Hun mallen har gått en fin mh, kanskje ikke noen WOW test for en brukshund, men ingenting som tyder på noe galt eller en farlig hund. Hun kunne man ikke stole på på en flekk og hun kunne både klype i usikkerhet og klikke fullstendig om hun opplevde noe som en reell trussel. 

Også samme hva hunden viser på test så har den jo bitt noen, eller vært ute av kontroll eller blitt utsatt for en situasjon den ikke håndterte, hvordan vet man at det ikke skjer igjen? Hvem vil sitte med ansvaret om det gjør det? Omplassering er jo heller ikke er godt alternativ av slike. Kan være det i teorien, men hvordan finne de få, om noen, blant alle rosabloggere og noah fans som bare vil redde en stakkars dødsdømt hund og igjen, hvem vil ha skylda om det går galt.

Også har vi jo en lov mot farlige hunder så det spiller strengt tatt ingen stor rolle hvorfor hunden beit eller gjorde det den gjorde. Men det er synd, Og jeg håper loven kan endres litt etter hvert

Jeg er uenig i det du skriver. En FA vil avdekke mye når det gjelder terskel for å bite. Det kan også fint lages en egen test for å virkelig få teste om hunden vil bite.
En MH kan ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, patricia skrev:

Jeg vet om flere hunder som har gått fint gjennom FA, og som jeg aldri ville hatt i mitt eie! Det er vel bare ferdselsprøven som sier noe om hvordan en hund reagerer og oppfører seg i dagligdagse situasjoner, og ingen tester sier noe om hvordan en hund fungerer mot barn og andre små, hjelpeløse vesener. Eller mot andre hunder, for den del. Og hver gang slike uheldige episoder med biting og skader skjer, popper der frem gråtkvalte romantikere som skal "redde" den stakkars, misforståtte, uskyldige hunden. Som regel er det eieren som får skylden, ingen tar høyde for at der faktisk fødes hunder med drittgemytt, farlige dyr som verken skal omplasseres eller "reddes". Vi har nå sett flere saker hvor der ikke vises noen nåde mot hunder som skader/dreper sau, hvorfor  skal skader på mennesker unnskyldes og bortforklares? I vårt samfunn har vi ikke plass til hunder som overreagerer så sterkt at unger og voksne blir skadet.

Jeg er bare tildels enig. Selv har jeg en hund som kan bite hvis jeg "ber" den om det som ene beskriveren sa til meg. Dette gjaldt at jeg ville skjerme figuranter for sosialt overfall når vi skulle kle av de og jeg trakk henne unna i halsbåndet. Det kan i gitte situasjoner oppfordre min hund til å bite. Slike situasjoner skjer ikke, jeg lærte på den. 

"Som regel er det eieren som får skylden". Det er som regel eier som har skylden fordi den enten ikke leser sin hund, eller driter fullstendig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...