Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå april


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å sende noe i posten til/fra Tyskland? Vi overtar jo huset så fort papirene er signert, men de må altså sendes og returneres fra Tyskland først. Selger bor i Tyskland. Og jeg er jo selvfølgelig veldig nysgjerrig på hvor lang tid det tar ? 

Ellers koser jeg meg på hytta. Langfri, så jeg blir værende her til Tirsdag. Pappa og lillebror har vært her, men de reiste hjem idag. Så da skal jeg kose meg helt alene (eller hundene er jo selvfølgelig her) ? Lurte på å kjøre dit vi har kjøpt huset imorgen og gå en tur der. Se litt mer av området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så skjedde det utenkelige På tur med minien, i bånd, på fortauet, Ingen hunder i sikte og vi aner fred og ingen fare. Vi passerer en parkert bil, en jente går ut av bilen, og jeg hører at hun åpn

Bonita er blitt 16 år (hadde bursdag i går skjærtorsdag) ?

Totalt uenig. Det er hannhundeier sitt problem om hunden ikke takler lukt av løpetid. Ta det som fin trening, du vet aldri når det kan dukke opp løpetidlukt på en stevneplass heller  

Posted Images

4 timer siden, Tonje skrev:

Jeg har ikke sett det siden i fjor høst da jeg fikk ny pc og ikke vil bruke nedlastningsprogram på den pga virus. Hvor ser du det? Savner den serien litt.

Har lånt dvd via biblioteket,så nå ser jeg som en gal...Sette en hel sesong på under en helg:)

Det er veldig likt sånn det var, har ikke skjedd for mye..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så lykkelig av våren? lange, lyse dager. gå turer i strålende sol, akkurat passe temperatur så man slipper ull og store vinterjakker. Ufattelig deilig å kunne gå tur i treningstights uten å fryse. De siste dagene har det vært 10-14 grader. En dag var det faktisk 20 grader og jeg måtte ta av meg jakken. (Så nå blir jeg sikkert syk?)

i dag har vi vært på tur på stranden. Sol, ingen vind og best av alt; ingen folk. Etterpå tok vi turen til veterinæren for å sjekke vekta og litt kos og sosialisering med veterinæren vår og dyrepleieren. Vanket masse kos og godtbiter. Stor forandring etter at vi bytta veterinær. Fra å være redd og skjelve som et aspeløv, Løper hun inn døren med stor glede. Av og til må veterinæren boffes litt på da?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med meg hundene og gikk tur der vi skal flytte til. Var kjempefint å gå rundt vannet, og man trenger ikke gå en meter på asfalt. Kjempefin runde i det daglige på ca 1time. Noe på sti og noe på grusvei/traktorvei. 

Enig med alle som blir lykkelig va våren. Strålende sol og knallblå himmel, det er helt fantastisk ? Kaldt når sola forsvinner, men på dagen kan man gå rundt i t-skjorte. Herlig! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kvalpen blir meir glad av vilt fremmede folk på gata, enn å sjå meg etter ein arbeidsdag aleine heime...

Rakk treninga med klubben i dag, og hallelluja for ein gal kvalp eg vist nok har. Gikk frå og vere skeptisk og bjeffete på alle, til og berre vere supergira og heit i toppen, når ho brått fant ut at ho heller ville leike med alle firbeinte og elske alle tobeinte. Instruktøren kunne knapt sjå i vår retning, for den ellers så perfekte kvalpen min vart jo heilt spinnvill og ville sååååå gjerne hilse på ? Håpar ho klarar og lande litt meir med tida og lære pittelitt av den sære dronninga i huset ?

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i sofaen med Salka på fanget, hun har rømt unna valpen som har flytta inn her - nyeste hobbyen er nemlig å henge seg fast i halen hennes ? Ganske tydelig at hun har glemt hvor irriterende valp hun var selv for bare et par mnd siden! De begynner heldigvis å roe seg greit ned sammen inne, selv om det egentlig bare er når jeg er der og faktisk ber valpen om å være rolig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem fra fellestrening med hundeklubben og er mildt sagt irritert. Noen hadde selvfølgelig tatt med seg tispen sin med løpetid idag, og vipps så var fokus borte og treningen ødelagt. Endte i en frustrert Milo og frustrert eier? Tenker at har man tispe med løpetid må man ta ansvar og ikke stille på trening vel vitende om at hannhunder kan finne hun interessant - mener nå jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

Har akkurat kommet hjem fra fellestrening med hundeklubben og er mildt sagt irritert. Noen hadde selvfølgelig tatt med seg tispen sin med løpetid idag, og vipps så var fokus borte og treningen ødelagt. Endte i en frustrert Milo og frustrert eier? Tenker at har man tispe med løpetid må man ta ansvar og ikke stille på trening vel vitende om at hannhunder kan finne hun interessant - mener nå jeg?

Totalt uenig. Det er hannhundeier sitt problem om hunden ikke takler lukt av løpetid. Ta det som fin trening, du vet aldri når det kan dukke opp løpetidlukt på en stevneplass heller ;)

 

  • Like 7
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

Har akkurat kommet hjem fra fellestrening med hundeklubben og er mildt sagt irritert. Noen hadde selvfølgelig tatt med seg tispen sin med løpetid idag, og vipps så var fokus borte og treningen ødelagt. Endte i en frustrert Milo og frustrert eier? Tenker at har man tispe med løpetid må man ta ansvar og ikke stille på trening vel vitende om at hannhunder kan finne hun interessant - mener nå jeg?

 

Just now, Tonje said:

Totalt uenig. Det er hannhundeier sitt problem om hunden ikke takler lukt av løpetid. Ta det som fin trening, du vet aldri når det kan dukke opp løpetidlukt på en stevneplass heller ;)

 

Enig med Tonje. Det er supert med løpetidstisper på trening. Det er din jobb å legge opp treningen slik at hunden din takler det, uansett forstyrrelse. 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Nå er jeg kanskje vel godt vant med hannhund som er så fokusert på å jobbe at jeg ikke kan se på han om det er en tispe med løpetid i nærheten. Mulig at jeg hadde tenkt annerledes om jeg hadde hatt en retriever eller en annen tispegal hannhund. ☺️

Tenker uansett at man kommer langt ved å vise hensyn. Er vant til at de som har tispe med løpetid spør om det er greit for de som er på trening om de trener samtidig med resten, evt. om de skal vente med å ta ut tispen. Har hittil ikke opplevd at noen ikke har synes at det var vært greit da. Forstår frustrasjonen for de med hormontroll av noen hannhunder, for det er jo en tidsbegrenset ulempe for tispeeier, men det er en treningssak også. Er mulig å trene for å få hannhunden til å takle slike forstyrrelser bedre.

Endret av Artemis
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tonje said:

Totalt uenig. Det er hannhundeier sitt problem om hunden ikke takler lukt av løpetid. Ta det som fin trening, du vet aldri når det kan dukke opp løpetidlukt på en stevneplass helle

 

3 hours ago, Ingidano said:

Enig med Tonje. Det er supert med løpetidstisper på trening. Det er din jobb å legge opp treningen slik at hunden din takler det, uansett forstyrrelse. 

Helt enig! Ideén med at tisper med løpetid skal holde seg borte fra all organisert aktivitet er helt absurd. Kjenner spesielt på det her nord hvor sesongen er ekstremt kort og en løpetid på feil tidspunkt gjør at man mister utrolig mye. Løpetid er ikke noe å gjøre noe med, hannhunder kan og bør trenes til å omgås slikt. Det bør også være et element i avl og noe man spør oppdretter om før man kjøper hund.

Så kan man selvsagt være behjelpelig når man først er der med en løpetidstispe og man ser det er en gutteramp som sliter. En liten timeout i bilen, plassere seg litt unna osv dersom aktiviteten tillater det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Miloficent said:

Har akkurat kommet hjem fra fellestrening med hundeklubben og er mildt sagt irritert. Noen hadde selvfølgelig tatt med seg tispen sin med løpetid idag, og vipps så var fokus borte og treningen ødelagt. Endte i en frustrert Milo og frustrert eier? Tenker at har man tispe med løpetid må man ta ansvar og ikke stille på trening vel vitende om at hannhunder kan finne hun interessant - mener nå jeg?

Hvis hunden din skal fungere i samfunnet må den bare lære seg først som sist å omgås løpetisper, for de er overalt ;) Så jeg ville heller tatt dette som en gylden anledning til å trene på nettopp det. Har aldri vært borti verken kurs eller trening som ikke har vært åpen for løpetisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Miloficent skrev:

Har akkurat kommet hjem fra fellestrening med hundeklubben og er mildt sagt irritert. Noen hadde selvfølgelig tatt med seg tispen sin med løpetid idag, og vipps så var fokus borte og treningen ødelagt. Endte i en frustrert Milo og frustrert eier? Tenker at har man tispe med løpetid må man ta ansvar og ikke stille på trening vel vitende om at hannhunder kan finne hun interessant - mener nå jeg?

Dette er jo topp treningsmulighet, og gyllen mulighet til å få trent på akkurat dette. For dette kommer du til å opplever resten av livet dens.

11 timer siden, Tonje skrev:

Totalt uenig. Det er hannhundeier sitt problem om hunden ikke takler lukt av løpetid. Ta det som fin trening, du vet aldri når det kan dukke opp løpetidlukt på en stevneplass heller ;)

 

Ja heldigvis har vi fått det slik i vår hundeklubb også, for det er jo som du sier. Man møter jo løpetisper på stevner.

Våren er kommet, og jeg er veldig fornøyd og glad- men jeg er så vårslapp- fryktelig slitsomt. Har jo så lyst til å være overalt å gjøre noe, men nei. Har også fått veldig mye smerter...

Prima virker i bedre form da, det er jo helt typisk.

PS: ser plutslig at sonen er eid av Doggiebag AS-når skjedde det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow okay guys? Selvfølgelig en gyllen treningsmulighet - men jeg ville gjerne hatt muligheten til å bestemme selv om «idag var dagen å trene på løpetisper med». Jeg har ganske lang kjørevei til trening frem og tilbake, så det å ikke engang få et hint om at noen tar med seg tispe med løpetid syns jeg er kjipt. Da hadde jeg hatt bedre utbytte av å trene i hagen istedenfor. 

Vi har i tillegg «god» trening i løpetispe da min tidligere roomie hadde tispe med løpetid, så fint at mange bare tror og mener her? Ute på tur, stevner ol. kan man trekke seg bort fra situasjonen. Han blir ikke tulling så lenge det ikke er en tispe som er i stå-periode eller tett oppmot, som denne tispen på trening var. Jeg syns fortsatt at det var tullete å ta henne med uten å avklare det med andre, det får vær min mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

Han blir ikke tulling så lenge det ikke er en tispe som er i stå-periode eller tett oppmot, som denne tispen på trening var.

Det er jo nettopp de situasjonene hunden ikke takler man trenger å trene på...

Just now, Miloficent said:

Jeg syns fortsatt at det var tullete å ta henne med uten å avklare det med andre, det får vær min mening?

Da har du noen slitsomme år med frustrasjon og irritasjon foran deg, for det er det helt urealistisk å forvente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Det er jo nettopp de situasjonene hunden ikke takler man trenger å trene på...

Da har du noen slitsomme år med frustrasjon og irritasjon foran deg, for det er det helt urealistisk å forvente ;)

Jo, men som jeg sier så vil jeg selv velge. Et innlegg på facebook gruppen med en headsup hadde vært fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Miloficent skrev:

Jo, men som jeg sier så vil jeg selv velge. Et innlegg på facebook gruppen med en headsup hadde vært fint?

Dersom tispa sto, eller noen dager før, synes jeg det er dårlig å ikke si ifra. At hannhunder har godt av å trene i nærheten av tisper med løpetid er jeg enig i, men å utsette en hannhund for en tispe som er kåt og klar, er nesten litt dårlig gjort. En ting er å trene på å holde konsentrasjonen når tispa er i vanlig løp, men når hun er klar er det så mye instinkter og drifter, og da er det greit å si ifra. 

Her bor hannhunder i samme hus som tispa hele løpetiden, men jeg forventer virkelig ikke at han fungerer 100% når hu står. Da er han delvis defekt. ? Håper de sier ifra neste gang :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er høflig at folk gir beskjed når de planlegger å ta med løpetispa si på trening, da gir de andre muligheten til å velge å avstå fra den treninga hvis de vil. Som regel er det en del som deltar på fellestreninger for det sosiale eller for å aktivisere hunden, har man ingen planer om å konkurrere har det begrenset verdi å trene på stående løpetisper med den tungmotiverte eurasieren eller overhormonelle labradoren på 1,5 år.

Gutten her har bodd med ei tispe over halve livet sitt og han er en grei fyr rundt løpetisper, men jeg forventer virkelig ikke at han skal være "på" og trenbar rundt ei deilig tispe som står. Det ville vært urettferdig. Å si at hannhundene bare må "lære seg å omgås" tisper som står, viser veldig liten forståelse for hva slags drifter som bor i intakte hannhunder. Noen arbeidsjern takler dette fint, men tungmotiverte hanner gjør ikke det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miloficent skrev:

Wow okay guys? Selvfølgelig en gyllen treningsmulighet - men jeg ville gjerne hatt muligheten til å bestemme selv om «idag var dagen å trene på løpetisper med». Jeg har ganske lang kjørevei til trening frem og tilbake, så det å ikke engang få et hint om at noen tar med seg tispe med løpetid syns jeg er kjipt. Da hadde jeg hatt bedre utbytte av å trene i hagen istedenfor. 

Vi har i tillegg «god» trening i løpetispe da min tidligere roomie hadde tispe med løpetid, så fint at mange bare tror og mener her? Ute på tur, stevner ol. kan man trekke seg bort fra situasjonen. Han blir ikke tulling så lenge det ikke er en tispe som er i stå-periode eller tett oppmot, som denne tispen på trening var. Jeg syns fortsatt at det var tullete å ta henne med uten å avklare det med andre, det får vær min mening?

Dere får sette dere ned med noen regler angående løpetisper da vettu. Om de har lov å være med/er forpliktet til å gi beskjed etc, er jo ikke verre enn det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anooni said:

Dere får sette dere ned med noen regler angående løpetisper da vettu. Om de har lov å være med/er forpliktet til å gi beskjed etc, er jo ikke verre enn det ?

Godt forslag! Folk har åpenbart veldig forskjellige meninger om dette. Så da er det vel bare å snakke om det og avtale noe innad i gruppa. Det er jo ikke verre enn at man sier det i plenum, liksom, at man ikke hadde forventet det og hadde man vært klar over tispa kom så hadde man stått over (så kan alle bli enige om hvordan man vil gjøre det fremover). 

Jeg tenker hannhunder må lære å oppføre seg rundt løpetisper (for man vet aldri når de plutselig er i nærheten), men ser også @Tyttebæra sitt poeng: Å forvente at en litt dårlig motivert hannhund skal klare å ha konsentrasjonen på treninga på topp når en tispe står like i nærheten er kanske litt vel optimistisk, eller? Voldsom kjønnsdrift vitner kanskje om dårlig avl, men det gjør vel i aller høyeste grad veldig lav kjønnsdrift også.

Dette fikk meg til å huske en hendelse fra i fjor, med lettere panisk eier i skogen som gikk med hunden sin løs. Den fattet interesse for min (tipse). Eieren ropte: "HUN HAR LØPETID ALTSÅ! HOLD DEG UNNA!" Løpetispe med litt radius løs i skogen, også forventer du åpenbart at alle andre hannhundeiere skal ha sine hunder i bånd. Eh? Javel. Jeg kunne heldigvis roe henne ned med at min tispe neppe utgjorde noen stor fare.

AN: Hallo?! Så enig med alle andre. VÅR! Sjukt digg at det har begynt å bli bart i skogen. Når vi beveger oss bittelitt opp i høyden er det til og med tørt ❤️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...