Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne god hundepasser?


Ederi
 Share

Recommended Posts

Det kan hende denne posten hører hjemme i et annet sted enn hundeprat, beklager hvis det ikke passer her. Kanskje et debattforum? Det er både et spørsmål og råd, og erfaringer til diskusjon .

Jeg trenger hundepass, men sliter med å finne noen jeg kan stole på. På nettsider hvor man søker etter hundepassere står det bare "Har hatt hund i mange år og mye erfaring" osv. men det sier så lite om hva de kan. Mange jeg kjenner som "har mye erfaring med hund" snakker om at hundene deres er sta, har selektiv hørsel osv. når hunden ikke gjør som de ber om. De bruker bare godbiter til triks, og da som lokking, ikke belønning. Kjefter på hundene når de bjeffer (når hunden kanskje bjeffer fordi den er usikker eller vil ha oppmerksomhet...) og forklarer mye adferd med dominans. Det går mye i "nei, nei, neeeei, NEI!" også. Jeg respekterer at folk bruker ulike metoder til trening, og ikke bruker samme metoder som meg, men dette ser ut som de har valgt noen metoder og utøver de feil. 

Jeg kjenner en hundepasser som jeg lot passe hunden vår noen uker mens samboer leste til eksamen (og jeg jobber),  men for å være noen som passer hunder som jobben sin var jeg sjokkert over hvor lite vedkommende kunne om adferd. Vedkommende lot hundene leke uten å vite hva kroppspråket til hundene betydde. Vi opplevde at plutselig kunne ikke hunden vår "sitt" i stua, noe hun kunne før. Da fant jeg ut at hundepasser hadde brukt lokke-metoden med en godbitpose, bedt om "Sitt, siiitt, siiiitt" og belønnet henne for det. Tilslutt ville ikke hunden vår sitte når vi ba om sitt første gangen, jeg måtte starte innlæring på nytt. Senere så jeg vedkommende ta en annen hund "i nakkeskinnet" og det nekter jeg å la noen gjøre med min hund. Jeg kan tåle at noen ikke håndterer hunden "perfekt", men fysiske tak er grensen.

Har opplevd hundepassere gir hunden min for mye aktivitet, la henne dra i båndet, gi etter til mas og bjeffing (ev. nei, neei til adferden), rope på hunden min hver gang de skal gå og aldri ellers, og annet som setter treningen et steg tilbake, selv om de "har erfaring med hund". 

Jeg trenger ikke en hundepasser som trener hunden for meg, jeg vil bare ikke ha en som setter treningen "bakover". Er svært villig til å betale mer for det. Sliter mest nå som samboer ikke studerer lenger. Hvilke erfaringer har dere med hundepass? Hvor er gode kilder for å finne noen som "kan" hund? Er det noen positive hundeskoler som tilbyr dette?

Endret av Ederi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme erfaring som deg. Jeg har ME og er for tiden så dårlig at jeg ikke får gått nok tur med hundene, og mannen kan ikke alltid ta dem.

Jeg kontaktet et par definitivt-positive instruktører jeg kjenner om tips. Fra den ene fikk jeg tips om to som bla. har gått en del kurs og er utdannet instruktør hos GoodDog som hadde hundelufting (man kan si hva man vil om GoodDog, men da kan jeg ihvertfall stole på at de både leser hundene og trener positivt).

En instruktør vi har brukt tidligere har også startet med hundepass/hundelufting og er en mulighet for oss.

Ellers registrerte jeg meg på Pawshake, Dogley og Dogbuddy, og har mye samme erfaring som deg. Det er mange som "alltid har vært glad i hund men passer ikke livsstilen å ha egen akkurat nå", med særdeles varierende kunnskap og erfaring, og som tidvis tar ganske ublu priser for pass. Jeg betaler gjerne, men tar du 300-400 kr per gang så bør du ha noe kurs/praktisk erfaring og kunnskap å vise til. Det er en jungel, og jeg har sett litt gjennom og kontaktet de nærmest oss og spurt om de har noe kurs/erfaring med adferd osv. Jeg hadde faktisk flaks og kom over en som hadde klikkertrenerutdanning fra Canis rett ved oss (hun hadde skrevet det i profilen, så spørsmål var ikke nødvendig), og har nå fast avtale med henne.

Den siste, finnenhundepasser.no, har jeg vært registrert hos lenge. Jeg tror de som driver den har mistet litt interessen, den er ikke skrekkelig bra, men i motsetning til de andre sidene så er det i utgangspunktet gratis, og du kan legge ut din egen hund der og søke etter hundepassere. Selv om det ikke har vært noen aktuelle så har jeg fått henvendelser der fra folk som ønsker å passe ihvertfall.

Jeg kunne, for én av hundene, fint brukt hundepasser uten erfaring også, så lenge jeg hadde stolt på at de fulgte mine instruksjoner. Isåfall ville det vært ingen hilsing/lek med andre hunder, ingen bruk av fysisk korreksjon, og et sett med enkle regler for tur (ikke løs, ikke hilsing, hold avstand, osv). Uansett så går jeg en tur sammen med hundepasser så vi får samkjørt forventningene. En av våre beste hundepassere var f.eks. vant med at hunden skulle gå fot på hele turen, våre får lov til å snuse og sose så lenge de ikke trekker i alle retninger.

Sjekk med Fjellanger om de har noen elever som driver hundelufting i nærheten av deg kanskje? Eller en annonse på Finn småjobber hvor du presiserer at de må ha kurs innenfor positiv trening og litt greie på språk og adferd?

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute etter lufting, så vet ikke om så mange som driver med pass. Jeg bruker @LØJ så lenge hun har mulighet og stoler maks på henne når det gjelder trening, håndtering og språk. DogAcademy på Skedsmo kan jeg også fint bruke ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira OK, takk for tips! Fikk inntrykk av at noen av de du hadde funnet, også tilbyr pass, for eksempel denne:

Quote

En instruktør vi har brukt tidligere har også startet med hundepass/hundelufting og er en mulighet for oss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett fått pass av folk jeg kjenner eller gjennom forumet her. Det har egentlig alltid gått bra. Mine hunder har klart å skille på at nå er de hos den personen, da fungerer det og det som kanskje ikke fungerer hjemme, sånn med tanke på draing i båndet, ikke lenger kan sitt osv. Men folk som driver med fysisk avstraffelse ville jeg ikke latt passe mine hunder. 

En idé kan jo være å treffe disse personene for en tur først om de har mulighet så kan du spørre de litt eller se hvordan de er med hunden? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel er jo ofte er trygt alternativ.. Hundene håndteres ofte ikke så mye i det store og det hele, luftes vell oftest i løpegård. Går de tur så kan du jo bare sende med en sele. Ingen trening eller avlæring, ingen omgang med ukjente hunder eller folk om man ikke vil. Stort sett veldig kontrollert miljø.

Ellers ville jeg lagt ut annonse og spurt etter noen som kunne tenkt seg å være "fast" passer ved behov, bedt de interesserte sende mail/facebookmelding med litt info om seg selv og sin hundeerfaring/tanker osv og tatt det derfra. Ville ikke sagt så mye selv i annonnsen for å ikke påvirke svarene. Og utover det så må man jo bare prøve å feile litt, man vet jo aldri før man har prøvd. Mange såkalte positive som er langt styggere med bikkjene sine i praksis enn mange som ikke trener utelukkende positivt, så jeg hadde ikke stolt på noen uansett før jeg hadde sett de sammen med hunden litt å fått kjent på kjemien og stemninga.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forventet så mye av dem som har passa Bonita opp gjennom årene. Hun har fått mat, kos og masse turer der hun har vært. Aldri vært i tanke på at folk må ha full utdanning osv og det har jo gått kjempefint ? ellers har hun vært på mange ulike pensjonater og har følt det som en trygghet opp gjennom årene. Nå er det utrolig vanskelig å få noen til å passe henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnkiogBonita said:

Har ikke forventet så mye av dem som har passa Bonita opp gjennom årene. Hun har fått mat, kos og masse turer der hun har vært. Aldri vært i tanke på at folk må ha full utdanning osv og det har jo gått kjempefint ? ellers har hun vært på mange ulike pensjonater og har følt det som en trygghet opp gjennom årene. Nå er det utrolig vanskelig å få noen til å passe henne ?

Hadde ikke brydd meg så mye om det var "i ny og ne", men nå er det 5 dager i uka. I tillegg er min bare 11 måneder, så vi jobber fortsatt med hverdagslydighet. Hadde hun vært eldre med mye erfaring og etablerte vaner hadde hun sikkert ikke fått ny uvaner på 1-2-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...