Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man avbryte jaging?


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hei! Milo på 2,5 år er supergod på innkalling, og snur som oftest på flekken. Vi trener lydighet, kontakt, søk, trekk m.m. Som regel er han løs på tur med mindre han trekker, eller vi har båndtrening. Løs på tur har det desverre blitt mindre av og det blir mer selektiv slipp av han løs fordi han har en ekte kjærlighet til rådyr, til min store fortvilelse. Hans første møte med rådyr løs var når han var 1 år, og var borte i en halvtime. Siden det har han ikke løpt etter rådyr fordi jeg har vært veldig påpasselig med hvor han er løs og brukt langline ellers. Han har hatt gjerne 1-2 ganger hvor han har havnet utenfor radius men kommet tilbake innen noen minutter, så usikker hva han har fått øye på/luktet de gangene. Han er blanding av dansk-svensk gårdshund, cocker spaniel og toller.

Idag skjedde det derimot igjen. Jeg kunne merke at han luktet et spor men fikk ikke kalt han inn før han var over alle hauger. Som nevnt, så er han ganske god på innkalling men merket at «pokker, nå er det sikkert rådyr» da rådyr virker som det eneste som vipper han av pinnen. . Langt fremme i horisonten ser jeg to rådyr løpende med en liten sort flekk etter dem. Jeg roper og roper, plutselig så snur han og kommer tilbake nesten uten at jeg får det med meg. Jeg har tidligere kalt han inn når han løp etter hare, og da avbrøt han.

Spørsmålene mine er da: er det mulig å få en hund som du kan avbryte i det den oppdager spor? Hvordan avbryte jagingen på en mer sikker måte? Kan redskaper som hundefløyte virke sterkere? Bruker per nå også en tennisball med lyd som «kriseinnkalling». 

Trenger nødvendigvis ikke bare dreie seg om meg om min hunds situasjon, men sånn generelt om avbryting av jakt/spor/los. Hørte litt bjeffing idag, usikker på om det var Milo eller annen hund (selv om jeg ikke så en annen hund før en stund etterpå i en annen retning). 

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hjernevasket hunden enda mer/på nytt på innkalling. Daglig - i alle fall flere ganger i uken lang tid framover (et par måneder?). Belønn med det mest ekstreme du kan, om det er en gitt type mat, en leke eller lek vet jeg ikke. Er det lek som gjelder, så gi av hele deg. Mer enn du noen gang har gjort. For min er det kamplek som gjelder, og den morsomste av de kamplekene er fremdeles forbeholdt innkalling. Bruk denne belønningen kun på innkalling i perioden. Det andre er at du for all del må unngå at hunden får anledning til å stikke i perioden. Den belønner seg selv enormt ved å jage. Enten går dere tur og trener innkalling der hvor du er sikker på at hunden ikke vil snappe opp noe, eller så bruker du langline slik at du får stoppet. Jeg ville byttet innkallingskommando. Om det er fløyte eller noe annet er kanskje ikke så nøye, men da jeg forsøkte fløyte til hverdags var altfor ofte glemt hjemme, i bilen eller dypt i en lomme. Stemmen din har du alltid tilgjengelig :) Om ulykken skulle være ute i hjernevaskingsperioden så bruk for all del ikke den nye kommandoen. Det er viktig at du er 100% sikker på at hunden kommer når du driver hjernevasking. Senere er det viktig at du vedlikeholder kommandoen nå og da. 

Om du vil lykkes, det vet jeg ikke, men er sterke instinkter du kjemper mot. Å skikkelig hjernevaske hunden på innkallingen på nytt, med ny kommando er i alle fall det som kan øke sjansen for at hunden avbryter i en prekær situasjon senere slik jeg ser det.

Jeg har gjort dette med min siden den var valp og hun har avbrutt utallige løp etter fugl, men også rein og elg. Hun har også ved et par anledninger overhørt meg, men da har fuglen prestert å fly to meter foran nesen hele veien. Jeg har imidlertid en hund som er mer nysgjerrig (hei, hva er det store dyret der med sånne flotte horn på hodet da... den vil sikkert leke med meg!) enn at det er snakk om et veldig sterkt jaktinstinkt (jippi... maaaaat!) , tror jeg.

Uansett, lykke til! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, tillien skrev:

Jeg ville hjernevasket hunden enda mer/på nytt på innkalling. Daglig - i alle fall flere ganger i uken lang tid framover (et par måneder?). Belønn med det mest ekstreme du kan, om det er en gitt type mat, en leke eller lek vet jeg ikke. Er det lek som gjelder, så gi av hele deg. Mer enn du noen gang har gjort. For min er det kamplek som gjelder, og den morsomste av de kamplekene er fremdeles forbeholdt innkalling. Bruk denne belønningen kun på innkalling i perioden. Det andre er at du for all del må unngå at hunden får anledning til å stikke i perioden. Den belønner seg selv enormt ved å jage. Enten går dere tur og trener innkalling der hvor du er sikker på at hunden ikke vil snappe opp noe, eller så bruker du langline slik at du får stoppet. Jeg ville byttet innkallingskommando. Om det er fløyte eller noe annet er kanskje ikke så nøye, men da jeg forsøkte fløyte til hverdags var altfor ofte glemt hjemme, i bilen eller dypt i en lomme. Stemmen din har du alltid tilgjengelig :) Om ulykken skulle være ute i hjernevaskingsperioden så bruk for all del ikke den nye kommandoen. Det er viktig at du er 100% sikker på at hunden kommer når du driver hjernevasking. Senere er det viktig at du vedlikeholder kommandoen nå og da. 

Om du vil lykkes, det vet jeg ikke, men er sterke instinkter du kjemper mot. Å skikkelig hjernevaske hunden på innkallingen på nytt, med ny kommando er i alle fall det som kan øke sjansen for at hunden avbryter i en prekær situasjon senere slik jeg ser det.

Jeg har gjort dette med min siden den var valp og hun har avbrutt utallige løp etter fugl, men også rein og elg. Hun har også ved et par anledninger overhørt meg, men da har fuglen prestert å fly to meter foran nesen hele veien. Jeg har imidlertid en hund som er mer nysgjerrig (hei, hva er det store dyret der med sånne flotte horn på hodet da... den vil sikkert leke med meg!) enn at det er snakk om et veldig sterkt jaktinstinkt (jippi... maaaaat!) , tror jeg.

Uansett, lykke til! 

Takk for gode tips! Har du et innspill på en ordlyd/ord som virkelig får oppmerksomheten? Til nå har jeg hatt en standard «kom» og evt. «på plass» - på plass innlæres dog stadig så blir bare brukt i trening. Tenkte litt på fløyte i forbindelse med en høyere lyd og frekvens, men glemmer litt at han egt har god hørsel? Føler bare at «kom» ikke er nok hvis han skulle begynt å spore/jage, at den kommandoen ikke er så viktig når han heller har mulighet for å jage. I løpet av en tur kan jeg godt rope «kom» 2 ganger, gi godbit så gi fri kommando. Må avogtil bare sjekke at ørene fortsatt henger på?

Absolutt sterke instinkter i sving ja! Min syns ikke at rådyr/sau/hare etc. er interessante hvis de står i ro, men med en gang de beveger litt på seg er de mye mer interessante. Syns bare at radiusen hans er litt stor i forhold til hva han er blandet med, mulig jeg må se om det er noe drivende jakthund i han også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Miloficent said:

Har du et innspill på en ordlyd/ord som virkelig får oppmerksomheten?

Jeg bruker "hit", trekker ut i'en slik at det blir mer "hiiiiiiiiiiiiiiiiit". Og jeg roper det ut uansett, litt som jeg kanskje ville gjort i en prekær situasjon. Det bærer godt.

1 hour ago, Miloficent said:

Føler bare at «kom» ikke er nok hvis han skulle begynt å spore/jage, at den kommandoen ikke er så viktig når han heller har mulighet for å jage. I løpet av en tur kan jeg godt rope «kom» 2 ganger, gi godbit så gi fri kommando. Må avogtil bare sjekke at ørene fortsatt henger på?

Ja, det er jo det som er utfordringen. Han må assosiere det å komme til deg med den nye kommandoen med noe enda bedre enn å jage. Er instinktet sterkt nok, så kan det bli vanskelig. Men jeg tenker at om han har hatt mange nok og kule nok opplevelser med å komme på innkalling, så kan det bli mer en refleks enn at han vurderer så veldig hva han vil. Ergo hjernevask.

Du må uansett virkelig tenke på kvaliteten på belønningen når han kommer. Er det bare godbiter han liker som belønning? Hvis så, hva er det aller aller beste han vet? Og legg på masse entusiasme og ros samtidig. Kast maten, lek litt med maten... Prøv deg fram. Og tren innkalling når han er skikkelig sulten. Gi heller mat etter treningen/turen.Alt for å lage noe ekstraordinært positivt ut av situasjonen. Å bare trø et par tilfeldige godbiter i munnen når han kommer er neppe nok, uten at jeg vet om det er det du gjør altså. Er lek et alternativ? Det er ofte en enda bedre forsterker enn mat hos mange hunder. Drakamp er min sin favoritt, og når hun begynner å virkelig knurre og bjeffe så vet jeg at hun er supergira. Da gir vi oss før hun blir lei. Eller kaste ball eller noe om han liker det? Det simulerer jo litt jakt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god effekt med å trene innkalling som har fungert på jakt. Har kalt inn fra både rådyr og kaninjakt (er et område her som det går mye "ville" kaniner). 

Det du trenger er en fløyte (bærer langt og når bedre inn til hunden enn stemmen når de er i jaktmodus) og en belønning som hunden elsker. Helst kampleke hvis den leker, men hvis ikke kan noe skikkelig god mat også fungere. F.eks. disse porsjonspakkene med leverpostei. Viktig at om du bruker mat, så får hunden det KUN på innkalling.

Læres inn hjemme i hagen eller i bånd på tur i et rolig miljø. Blås i fløyta og presenter belønningen umiddelbart. Gjør dette noen ganger. La det gå mist en halvtime mellom hver gang du blåser og belønner og kjør etpar repetisjoner til dagen. I starten bryr du deg ikke noe om om hunden reagerer, den må først lære seg lyden og hva den betyr. 

Poenget er å automatisere innkallingen slik at hunden ikke tenker, men bare snur. Derfor skal du ikke blåse ofte. Kjør noen sånne repetisjoner til du ser at hunden tar koblingen. F.eks. at du blåser og hunden snur seg forventningsfullt mot deg. Ta med deg fløyta på tur. Blås fortsatt i enkle miljøer. Kjør en inntreningsperiode på ca 2 uker, der du trener etpar ganger daglig. Etter det kan du prøve å bruke den i litt mer krevende situasjoner. Ikke blås i fløyta med mindre du har superbelønningen.

Dette er dog mest effektivt på hunder som ikke har erfaring med å jakte, men det skader ikke å prøve uansett tenker jeg. 

Vi har en dsg her hjemme som vi ikke greier å få en bra innkalling på. Han har for mye jaktinstinkt og for liten motivasjon til belønninger, verken mat eller leke dessverre. Så det er ikke sikkert det går. Men det er som sagt verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tillien «hit» kan jeg absolutt prøve, selvom det blir litt uvandt for en rogalending som aldri bruker ordet hit omtrent? Men likte at det er kort og konsist. Får se om ikke jeg skal grave litt i ordforrådet mitt også.

Altså, i starten når han var valp så var det 17. Mai, bursdag og nyttårsaften på en gang + masse godbiter som bla pølse og ost som han digger. Nå når han er eldre og jeg vet at han kan komme på innkalling, så har jeg nok vært litt på latsiden. Blir fort «vanlige» myke godbiter, og avogtil ballkast. Han elsker dog ballkast, er ikke så mye på drakamp utenom på trening. Ikke så interessert i det på innkalling. Eneste er at hvis jeg kaller han inn og da kaster ballen bak meg, så blir han veldig fokusert på ball, selvom det er en fin belønning for han + evt. pølsebiter. Liker også hvis jeg kaller på han og løper litt med han. 

@Sprettballen Ja jeg syns altså at fløyte virker som et godt redskap. Eneste minuset er hvis en glemmer det. Men har jo trossalt husket å ha med tennisball med lyd stortsett hver gang. Bruker du da fløyta hver gang du kaller inn hunden? Eller bare i «nødssituasjoner» ved feks jakt? Tenker ikke på innlæringsfasen nå, men når fløyta er lært inn og en skal bruke det i hverdags på tur. 

Milo er heldigvis en mammadalt som liker å holde seg i nærheten. Stopper alltid opp å ser om jeg kommer, dersom han havner for langt frem. Problemet mitt har vært litt sånn «årh, men han kan jo innkalling». Han kommer jo alltid ellers, utenom i jaktsituasjoner med rådyr. Jeg fikk jo bla kalt han inn på hare, og etter en stund på rådyr. Men vil liksom kvitte meg med «etter en stund på rådyr». Er jo dog som du sier, at han har jo allerede jaktet og han vet selv hvor utrolig belønnende det er for han selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig selvbelønnende å få jakte, så det skal godt gjøre å finne en annen god belønning. Om du har det, så er jo det helt supert.  Jeg klarer kun å avbyte jakta FØR den starter, altså hvis jeg ser at hunden er på tur til å se noe, så kan jeg avbryte med å være veldig streng. Men om de først har begynt å løpe så er det ingen stans.   Det er store innstinkter i sving.   Mine er jo mynder og de løper etter synet, så når det de jakter er borte så snur de oftes. Med spor er det jo litt værre med tanke på at de kan få ferten og så bare løper de avsted. Jeg vet om en hund som får ferten ikke lar seg stoppe og så forsvinner hunden og kan bli borte den dagen og den må letes opp. Denne hunden er aldri løs pga. dette.   Mine hunder jakter svært sjeldent, og jeg er veldig obs på dette, også hvor de slippes løs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelig på det der...

Du har stort sett gått gode råd over her. Jeg liker også "hit", og brukte det på nyinnlæring/oppussing av innkalling for noen år siden, og den sitter ganske godt nå. Dette med vedlikehold og belønning er viktig. Jeg belønner så godt som alltid innkalling, og i perioder (særlig rett etter båndtvangen er over og slikt) med spesielt god belønning.

Jeg vurderte fløyte også, men av samme grunn som @tillien droppet vi det, pga at man da alltid må ha den med. Ikke så mye mer jobb enn å ta med godbiter og poser, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Det er jo veldig selvbelønnende å få jakte, så det skal godt gjøre å finne en annen god belønning. Om du har det, så er jo det helt supert.  Jeg klarer kun å avbyte jakta FØR den starter, altså hvis jeg ser at hunden er på tur til å se noe, så kan jeg avbryte med å være veldig streng. Men om de først har begynt å løpe så er det ingen stans.   Det er store innstinkter i sving.   Mine er jo mynder og de løper etter synet, så når det de jakter er borte så snur de oftes. Med spor er det jo litt værre med tanke på at de kan få ferten og så bare løper de avsted. Jeg vet om en hund som får ferten ikke lar seg stoppe og så forsvinner hunden og kan bli borte den dagen og den må letes opp. Denne hunden er aldri løs pga. dette.   Mine hunder jakter svært sjeldent, og jeg er veldig obs på dette, også hvor de slippes løs.

 

Ja er nettopp dette med selvbelønning som gjør at det kan være vanskelig. Nå har jeg vært veldig obs på hvor jeg slipper han, men avogtil så er man bare virkelig uheldig? Men vi kan avogtil gå på tur i bånd og møte på rådyr som står i ro og beiter, de bryr han seg ikke så mye om annet enn å bare kikke på de, for å så snuse en annen plass. Virker ikke som om sporet er spes interessant da. Jeg kan også avbryte veldig tidlig hvis han finner spor, men da må det time godt og sporet må være svakt. Igår så var rådyrene like ved, så sporet og lukten var såpass sterk at min innkalling med både stemme og ball m/pipelyd ikke funket. Han ELSKER ball med pipelyd, og funker veldig fint hvis han akkurat har plukket opp et spor og ikke løpt. Er sånn med min og, at hvis han allerede har start å løpe kan jeg bare glemme det. Han snur dog etter en stund når han innser at han ikke klarer å ta de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, simira skrev:

Misunnelig på det der...

Du har stort sett gått gode råd over her. Jeg liker også "hit", og brukte det på nyinnlæring/oppussing av innkalling for noen år siden, og den sitter ganske godt nå. Dette med vedlikehold og belønning er viktig. Jeg belønner så godt som alltid innkalling, og i perioder (særlig rett etter båndtvangen er over og slikt) med spesielt god belønning.

Jeg vurderte fløyte også, men av samme grunn som @tillien droppet vi det, pga at man da alltid må ha den med. Ikke så mye mer jobb enn å ta med godbiter og poser, men likevel.

Hva er du misunnelig på??

Innkalling blir alltid belønnet her og, men ved en nyinnlæring går jeg nok hardere til verks med godbiter og hurra en hva jeg gjør til vanlig! Tror nok jeg prøver ut fløyte og ser hvordan han responderer, ellers liker jeg også godt «hit»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

Åå! Ja vært utrolig heldig der? Må bare prøve å få til en skikkelig god en på jakt også, er jo lov å prøve hehe?

En ting som kanskje er opplagt, men som likevel bør nevnes er at mye kan forhindres ved å være årvåken som fører. Jeg har øyne i nakken og skrur på falkeblikket når jeg er på tur og har henne løs og terrenget er uoversiktlig. Jeg har lært meg å tolke når hun begynner å fatte interesse for noe jeg ikke har sett og jeg kaller henne umiddelbart inn. Evt ser jeg noe hun enda ikke har sett og kaller henne straks inn evt avstandssitt. Bedre føre var etc. Det kan til tider være litt slitsomt, men det er prisen jeg må betale for å ha en ekstremt nysgjerrig hund løs. Og så er de sleipe disse dyra. Hun har nå skjønt at om jeg ber henne sitte på avstand, så kan det tenkes at det er noe i området hun ikke har fått med seg. Så da tar hun en nøye sjekk rundt før hun setter seg ned :D Men det har da gått bra til nå.

Poenget mitt er at å innkalle i det noe er i ferd med å bli vel interessant har vesentlig større sjanse til å lykkes en et sekund senere. Men det krever en del av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

En ting som kanskje er opplagt, men som likevel bør nevnes er at mye kan forhindres ved å være årvåken som fører. Jeg har øyne i nakken og skrur på falkeblikket når jeg er på tur og har henne løs og terrenget er uoversiktlig. Jeg har lært meg å tolke når hun begynner å fatte interesse for noe jeg ikke har sett og jeg kaller henne umiddelbart inn. Evt ser jeg noe hun enda ikke har sett og kaller henne straks inn evt avstandssitt. Bedre føre var etc. Det kan til tider være litt slitsomt, men det er prisen jeg må betale for å ha en ekstremt nysgjerrig hund løs. Og så er de sleipe disse dyra. Hun har nå skjønt at om jeg ber henne sitte på avstand, så kan det tenkes at det er noe i området hun ikke har fått med seg. Så da tar hun en nøye sjekk rundt før hun setter seg ned :D Men det har da gått bra til nå.

Poenget mitt er at å innkalle i det noe er i ferd med å bli vel interessant har vesentlig større sjanse til å lykkes en et sekund senere. Men det krever en del av deg. 

Vet du hva, det gjorde jeg faktisk for to uker siden. Vi kom rundt en sving og Milo var vel rundt 15m foran meg og han løp løs og lykkelig rundt om. Plutselig ser jeg to rådyr rett i nærheten av oss, som jeg så og heldigvis ikke Milo. Deretter kalte jeg han inn før han rakk å se den retningen, så årvåkenhet er gull verdt altså! Hvis jeg ikke hadde fulgt med hadde han vært over alle hauger den dagen. Virket dog ikke som han brydde seg om at det hadde vært rådyr der, er nok mest bevegelse som trigger. Prøver så godt jeg kan å alltid følge med, se på tegn, se rundt meg - men er ikke alltid denne menneskehjernen her følger 100% med, og i to av tilfellene mine så har det vært hakket for sent? Jeg kan også se på Milo hvis det er noe spennende, men er snakk om å være bare et par sekunder før han slik at han ikke syns spor/lukt er spennende nok. Noen ganger er jeg dog i tvil hvilke spor han følger, kan jo være hund, hest, rådyr, hare som intersserer han på ulik vis. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Miloficent skrev:

Ja jeg syns altså at fløyte virker som et godt redskap. Eneste minuset er hvis en glemmer det. Men har jo trossalt husket å ha med tennisball med lyd stortsett hver gang. Bruker du da fløyta hver gang du kaller inn hunden? Eller bare i «nødssituasjoner» ved feks jakt? Tenker ikke på innlæringsfasen nå, men når fløyta er lært inn og en skal bruke det i hverdags på tur. 

Milo er heldigvis en mammadalt som liker å holde seg i nærheten. Stopper alltid opp å ser om jeg kommer, dersom han havner for langt frem. Problemet mitt har vært litt sånn «årh, men han kan jo innkalling». Han kommer jo alltid ellers, utenom i jaktsituasjoner med rådyr. Jeg fikk jo bla kalt han inn på hare, og etter en stund på rådyr. Men vil liksom kvitte meg med «etter en stund på rådyr». Er jo dog som du sier, at han har jo allerede jaktet og han vet selv hvor utrolig belønnende det er for han selv?

Nei, fløyta er sånn nødinnkalling. Jeg roper på de også, da får de bare godbiter. Så bruker jeg fløyta når det er skikkelig vanskelig. En god fløyteinnkalling har virkelig redda nervene mine med en unghund som kan være litt bølle med andre hunder, og som tidvis har skrudd av ørene. Fløyta har alltid virka, så det har vært en liten støtte. Jeg VET at jeg får henne inn.

Det er såklart en greie med å huske å ta med fløyta, men jeg har rett og slett gått til innkjøp av mange. Har fløyte hengende på de fleste turjakkene mine, henger den da i glidelåsen på jakken. For de som bruker samme bånd hver gang, kan du henge den på båndet. I tillegg har jeg fløyter liggende i godbitveska og treningsbelte. Jeg har også en krisefløyte som henger på nøkkelknippet, for det er med 99% av alle turene jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Nei, fløyta er sånn nødinnkalling. Jeg roper på de også, da får de bare godbiter. Så bruker jeg fløyta når det er skikkelig vanskelig. En god fløyteinnkalling har virkelig redda nervene mine med en unghund som kan være litt bølle med andre hunder, og som tidvis har skrudd av ørene. Fløyta har alltid virka, så det har vært en liten støtte. Jeg VET at jeg får henne inn.

Det er såklart en greie med å huske å ta med fløyta, men jeg har rett og slett gått til innkjøp av mange. Har fløyte hengende på de fleste turjakkene mine, henger den da i glidelåsen på jakken. For de som bruker samme bånd hver gang, kan du henge den på båndet. I tillegg har jeg fløyter liggende i godbitveska og treningsbelte. Jeg har også en krisefløyte som henger på nøkkelknippet, for det er med 99% av alle turene jeg går.

Ah okei, takk for svar! Har også hatt tennisballen som nødinnkalling og følt meg trygg, men nå føler jeg ikke den når så langt lenger i forhold til lyd. Min som din lukker ørene i en sånn situasjon, men er meget interessert i alt som har en høy pitched lyd. Får prøve fremover å trene godt inn fløyte, så får jeg gå til innkjøp av flere om jeg ser den virker mer tilfredsstillende?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...