Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten, aktiv og røytefri rase


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for rase, men hele tiden så dukker det opp tanker om andre. 

Det jeg ser etter er 

- Røyter ikke

- Gjerne pelsstell

- Ikke terrier gemytt, jeg hadde Cairn før og jeg syntes hun var litt for selvstendig. Ser helst etter selskapshunder.

- Må tåle fjellturer, altså være litt sprek. Vil også drive med agility.

- Maks 6 kg

- Ikke varsling (bjeffing)

- Utstilling: jeg vil stille ut, så veldig langhårede hunder som er vanskelig å holde i fullpels tror jeg kan bli vanskelig (malteser, yorkie)

- Ikke flatansikt 

- Ikke dvergpreg, må være rett proposjonert

- Helst ikke helt hvit

 

Rasene jeg står mellom nå er 3 stk:

- Løwchen: Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for denne, men i det siste er jeg redd for at den er litt stor? 

- Bolonka: Veldig rufsete i utseende, synes de alltid ser så ustelte ut. 

- Dvergpuddel: Jeg er litt nervøs for at pelsstellet er for krevende... også har jeg hørt om en del individer som bjeffer ganske mye. 

 

Endret av HeleneFS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste løwchen er ikke så store. Tispene mine er 29-30 cm, 5,5 til 6 kg og hannene ca. 32 cm og 5,8 og 6,2 kg.  I den senere tiden er det kommet til en del som er større, men det skal ikke være de fleste. Noen linjer er store og andre holder standarden som sier 26-32 + - 1 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ppp said:

Lagotto?

Det er ikke så mange dagene en lagotto veier under 6 kg. ;)

Du har vel dekket de vanligste, med unntak av bichon-rasene, men de kan kanskje bli litt større. Jeg vet ikke med løwchen, men ellers så er det vel varsling i alle de små rasene.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, simira skrev:

Det er ikke så mange dagene en lagotto veier under 6 kg. ;)

Du har vel dekket de vanligste, med unntak av bichon-rasene, men de kan kanskje bli litt større. Jeg vet ikke med løwchen, men ellers så er det vel varsling i alle de små rasene.

Hehe - vår lagottotispe veier nærmere 18 kg, så den er nok litt for stor. De minste er nede i 10 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pelsstellet på puddel er veldig greit jeg, klipper henne ned når jeg synes pelsen begynner å bli lang, og gjør ikke så mye mellom klippene.

Det med bjeffing er nok individuelt ja. Vår puddel bjeffer veldig sjeldent. Tror knapt jeg har hørt henne bjeffe.

Endret av Lillekrapyl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, MollyC skrev:

De fleste løwchen er ikke så store. Tispene mine er 29-30 cm, 5,5 til 6 kg og hannene ca. 32 cm og 5,8 og 6,2 kg.  I den senere tiden er det kommet til en del som er større, men det skal ikke være de fleste. Noen linjer er store og andre holder standarden som sier 26-32 + - 1 cm.

Det er bra å høre. Jeg har bare møtt et par og de virket liten og bra størrelse på, men jeg har sett noen bilder i det siste der noen ser helt gigantiske ut og det gjorde meg litt skeptisk. Det florerer ikke med løwchen i byen her, så jeg får sett de så sjeldent at jeg plutselig roter meg inn i noen tanker om de virkelig så slik ut som jeg husker fra 2016.

 

18 timer siden, Misky skrev:

Med de kriteriene, ville jeg nok gått for Løwchen. 

Ja, jeg er nok over snittet kravstor når det kommer til rasevalg. Jeg ser at du har Malteser, som var høyt oppe på listen min til tross for at jeg ikke er så giret på hvit hund,  Malteser er jo super fine! Men så så jeg et utstillingsprogram på tv der en dame pakket vekk all pelsen i noen små plastposer og at hunden ikke fikk leke så mye på gress osv pga pelsen pga utstilling, da utgikk den rasen for meg. Det virket som et utrolig trist liv for en hund. Jeg antar at om man holder en Malteser kortklippet så er de sikkert veldig greie å ha med å gjøre. Stiller du ut?
 

16 timer siden, simira skrev:

Du har vel dekket de vanligste, med unntak av bichon-rasene, men de kan kanskje bli litt større. Jeg vet ikke med løwchen, men ellers så er det vel varsling i alle de små rasene.

Ja, varsling finnes på en del små raser, men jeg har møtt mange individer i de såkalte "gneldrehund"-kategorien som ikke bjeffer. . Jeg tenker jeg at styrer unna de verste varslerne (der hvor dette ansees som et rasetrekk) for å gjøre det lettere for meg selv. 

Bichon frise utgår pga jeg ikke liker utseende med den hvite krøllete pelsen og havanais er alt for lang i kroppen i forhold til høyden så den tiltrekker meg heller ikke (dvergpreg).  

14 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg synes pelsstellet på puddel er veldig greit jeg, klipper henne ned når jeg synes pelsen begynner å bli lang, og gjør ikke så mye mellom klippene.

Det med bjeffing er nok individuelt ja. Vår puddel bjeffer veldig sjeldent. Tror knapt jeg har hørt henne bjeffe.

Stiller du ut? Det virker så utrolig vanskelig å klippe de helt rett for utstilling. Greit å få bekreftet dette med bjeffing og at det nok er individavhengig. 

____

Når jeg skrev denne posten så merket jeg at jeg nesten tilpasset teksten til å passe en Løwchen, så det er nok fortsatt den mest aktuelle rasen for meg, men jeg er allikevel åpen for forslag da jeg er så usikker på om jeg har vurdert alt som er der ute.

Jeg er så redd for å velge feil, men samtidig, da kan jeg jo bare velge noe annet neste gang slik jeg allerede har gjort en gang (hadde Cairn terrier før).



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HeleneFS skrev:

Ja, jeg er nok over snittet kravstor når det kommer til rasevalg. Jeg ser at du har Malteser, som var høyt oppe på listen min til tross for at jeg ikke er så giret på hvit hund,  Malteser er jo super fine! Men så så jeg et utstillingsprogram på tv der en dame pakket vekk all pelsen i noen små plastposer og at hunden ikke fikk leke så mye på gress osv pga pelsen pga utstilling, da utgikk den rasen for meg. Det virket som et utrolig trist liv for en hund. Jeg antar at om man holder en Malteser kortklippet så er de sikkert veldig greie å ha med å gjøre. Stiller du ut?
 

Jeg stiller ikke ut, så jeg holder pelsen til malteseren kortklipt. Det fungerer greit her. Den største ulempen med malteseren er egentlig at de er så bittesmå under all pelsen, at jeg ville nok valgt en litt mer robust rase hvis det var helt prekært at den skulle være mye ute. Hun har absolutt ingenting å stille opp med i ublide hundemøter, og selv om hun elsker barn mer enn noe annet, så må man passe godt på. De er også såpass selskapssyke, at dette ikke er rasen for de som må være vekke lenge fra hunden daglig. 

Jeg har ikke møtt så mange Løwchen, men den rasen har jeg også veldig sans for. Litt mer robuste, sikkert mye enklere pelsstell hvis man skal stille ut, og med det samme gode vesenet som gjerne hører med representantene innen Bichon familien. De virker også veldig aktive og spretne ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Misky skrev:

Jeg stiller ikke ut, så jeg holder pelsen til malteseren kortklipt. Det fungerer greit her. Den største ulempen med malteseren er egentlig at de er så bittesmå under all pelsen, at jeg ville nok valgt en litt mer robust rase hvis det var helt prekært at den skulle være mye ute. Hun har absolutt ingenting å stille opp med i ublide hundemøter, og selv om hun elsker barn mer enn noe annet, så må man passe godt på. De er også såpass selskapssyke, at dette ikke er rasen for de som må være vekke lenge fra hunden daglig. 

Jeg har ikke møtt så mange Løwchen, men den rasen har jeg også veldig sans for. Litt mer robuste, sikkert mye enklere pelsstell hvis man skal stille ut, og med det samme gode vesenet som gjerne hører med representantene innen Bichon familien. De virker også veldig aktive og spretne ?

 

 

Tusen takk for et godt og utfyllende svar!


Jeg er heldig som får ha med hund på kontoret mitt, så den blir ikke værende mye alene, men jeg trenger nok en som er litt robust mtp fjellturer da jeg bruker mye av tiden min på det. Jeg har også et inntrykk av Løwchen som du beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, HeleneFS skrev:

 

Stiller du ut? Det virker så utrolig vanskelig å klippe de helt rett for utstilling. Greit å få bekreftet dette med bjeffing og at det nok er individavhengig. 

 

Stiller ikke ut nå lengre. Stilte ut endel på valpeshow, og en utstilling som voksen. Skal en holde en puddel i utstillingsklipp er det definitivt mer jobb ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...