Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal jeg kunne begynne med hest igjen?


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Jeg var ihuga hestejente før, hadde aldri hest selv, men rideskole og forhester. Det var masse turer i skog og hei, og etter hvert lærte jeg masse også og deltok på klubbstevner og sprangstevner og distanseritt. Flytting og studietilværelse tok over, og så hund. Men nå har jeg begynt å leke med tanken på å få hest igjen. Kanskje først ta ridetimer og så kanskje min egen.

Men, og her kommer problemet, hvordan kan jeg, som er en positiv/belønningsbasert hundetrener gå over til hestetrening som stort sett baserer seg på PS og NF? For det er jo det det er, hesteridning, med bitt og skjenkler og så videre. Det er slik jeg også red, men i hundetrening så faller det meg ikke inn å anvende slike metoder, hvordan skal jeg anvende de på hest da?

Hvordan løser man slikt? Kan man klikkertrene hest? Kan man ri inn hest med PF ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de to siste spørsmålene, ja man kan klikkertrene hest og man kan ri inn med PF.

Nå er jeg ikke så fryktelig inne i dette, men tror/tenker at bitt og skjenkler ikke nødvendigvis er PS/NF, men det kommer jo an på hvordan det læres inn. Hvis du skal låne/leie hest så tror jeg det kan bli vanskelig å ri/trene med PF om ikke eier allerede gjør det. Det kommer jo an på, kanskje du kan finne noen med å annonsere spesifikt etter en hest som trenes med PF?. Jeg vet ihvertfall at voksne fôrryttere er mangelvare og populært. Det er noen år siden nå, men jeg tenkte en periode å prøve å ri litt igjen, og kunne velge og vrake i hester.

På modhund.no er det en som klikkertrener unghesten sin, du kan jo evt hoppe inn der og høre om hun vet noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristiin said:

Sjekk ut horsemanship eller natural horsemanship, som kan sammenlignes med hundeverdenens 100% positive hundetrening. Dette er ikke noe majoriteten trener etter. (Om) de rir, ries det gjerne med bomfrie saler og bitløse hodelag. 

Derom strides visst de lærde. Eventuelt er det et veldig stort spenn av metoder som kalles NH. En del av metodene som brukes innen NH spiller på hestens naturlige instinkter for flukt, for eksempel (joining). Jeg har da sett mye "NH" med bitt også. Men er ikke inne i noe miljø, har bare sett diskusjoner der positive folk kritiserer NH for å fremstå som positivt når de bruker aversiver i treningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, simira skrev:

Derom strides visst de lærde. Eventuelt er det et veldig stort spenn av metoder som kalles NH. En del av metodene som brukes innen NH spiller på hestens naturlige instinkter for flukt, for eksempel (joining). Jeg har da sett mye "NH" med bitt også. Men er ikke inne i noe miljø, har bare sett diskusjoner der positive folk kritiserer NH for å fremstå som positivt når de bruker aversiver i treningen.

Dette har jeg også lest litt om, før var liksom NH det mest naturlige og fantastiske, men ser jo at mye av metodene er litt "slemme".

Jeg tenkte jo kanskje å få meg en voksen innridd hest, og ta det derfra, men hvordan begynner man? Om det er noen trenere i Norge som driver med slik og hvordan blir det å omskolere en hest til det +R (slik de kaller det på engelsk) hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kommer jo veldig an på hva du skal bruke hesten til og på hvilket nivå. Hvis du kjøper en voksen hest som er innridd kan du starte med shaping da, og få hesten til å tilby adferd gjennom det. I tillegg kan du bruke speiling. Jeg tenker også at det går an å shape inn å lære hesten å følge med veldig små signaler for eksempel verbale kommandoer fremfor å bruke fysisk press. Det vil jo ta tid, og jo mer hesten er vant til voldsomme signaler fra før, jo lenger tid vil det ta for den å lære seg små og verbale signaler. Jeg tenker at dette blir et prosjekt i seg selv, og at målet de første årene må være å lære hesten alt dette sånn at du på sikt kan bruke den uten press og trykk. Jeg tror det er vanskelig å kunne konkurrere med en hest som er trent sånn enkelt og greit fordi det i konkurranser er påbudt med diverse "remedier". I tillegg vet jeg ikke hvordan reglene er for verbale kommandoer og sånn i konkurranser, men det er kanskje ikke noe mål for deg uansett. Jeg tror det er mulig om man er kreativ og tar tiden til hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere spennende retninger/filosofier/metoder du kan fordype deg i! F.eks Carolyn Resnicks Waterhole rituals, https://stinaherberg.com/ (noe liknende, tror hun var elev hos Resnick) og sikkert en haug andre i samme gate. Instagramkontoen Pantherflows ser spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får deg en unghest så kan både shaping og klikketrening brukes, men å klikkertrene en hest er litt annerledes enn en hund mtp at hunden er «avlet» for å være menneskets beste venn, mens en hest ikke er avlet på samme måte og ikke har de samme egenskapene som en hund har. 

Hester er jo også trent etter å vike for press/sjenkel/sete/hånd, der hesten får belønning for å vike fordi da opphører presset. Med en voksen hest tror jeg det kan vær vanskelig å avlære dette, for å så lære den helt nye metoder. Men ikke umulig altså, det kreves bare mye arbeid. Og i forbindelse med konkurranser, så kan du feks ikke ri bittløs/bomløs i dressurkonkurranser. I sprang kan du dog ri bittløs med feks. en form for hackamore. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Jeg googler og leser og graver meg dypere og dypere, men føler bare jeg vet mindre og mindre. Jeg ser jo unghest, håndtering og triks er liksom klikkertrening fint, men jeg klarer liksom ikke finne frem til hesten som går Grand Prix klasser og er trent med +R.

Så leser jeg om klassisk dressur, at det skal være så positivt og naturlig, men jeg får likevel ikke helt taket på hva som gjør det så mye mer naturlig og positivt(annet at det ser ut som at hestene bygger masse muskler med det).

Blir liksom redd at hvis jeg får meg en hest og "faller tilbake" til PS og NF, så er det fort gjort å godta det i hundetrening også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, yoloomg said:

Takk for svar dere!

Jeg googler og leser og graver meg dypere og dypere, men føler bare jeg vet mindre og mindre. Jeg ser jo unghest, håndtering og triks er liksom klikkertrening fint, men jeg klarer liksom ikke finne frem til hesten som går Grand Prix klasser og er trent med +R.

Så leser jeg om klassisk dressur, at det skal være så positivt og naturlig, men jeg får likevel ikke helt taket på hva som gjør det så mye mer naturlig og positivt(annet at det ser ut som at hestene bygger masse muskler med det).

Blir liksom redd at hvis jeg får meg en hest og "faller tilbake" til PS og NF, så er det fort gjort å godta det i hundetrening også...

Tenker du på klassisk ridning? Har så vidt vert innom det, og det er en annen måte å jobbe med hestene på (sammenlignet med travhester). Det er mye bakkearbeid, og mye jobb med å få hestene til å reagere på pusten til rytteren. Bl a skal hestene stoppe når rytteren puster dypt ut, og øke farten når rytteren trekker inn pusten. En bruker selvsagt også sjenkler, sete og tøyler også, men med bittesmå signaler. Det fokuseres veldig på at hestene skal være fri i bevegelsene, og ingenting skal tvinges frem, det er ett samarbeid. Og ikke minst, det er knallhard jobb for rytteren å jobbe riktig på hesteryggen. Man sitter ikke bare på hesten, det er rene treningsøkten for rytteren. 

Du kan prøve å søke opp Åsheim Ridning, de driver med den type ridning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Tenker du på klassisk ridning? Har så vidt vert innom det, og det er en annen måte å jobbe med hestene på (sammenlignet med travhester). Det er mye bakkearbeid, og mye jobb med å få hestene til å reagere på pusten til rytteren. Bl a skal hestene stoppe når rytteren puster dypt ut, og øke farten når rytteren trekker inn pusten. En bruker selvsagt også sjenkler, sete og tøyler også, men med bittesmå signaler. Det fokuseres veldig på at hestene skal være fri i bevegelsene, og ingenting skal tvinges frem, det er ett samarbeid. Og ikke minst, det er knallhard jobb for rytteren å jobbe riktig på hesteryggen. Man sitter ikke bare på hesten, det er rene treningsøkten for rytteren. 

Du kan prøve å søke opp Åsheim Ridning, de driver med den type ridning. 

Ja, klassisk ridning!

Så det høres jo ut som en rideform som er bra for hesten? Samarbeid og lite tvang? Men høres avansert ut for en "bare sitte på hesten"-rytter (som meg).

Var vel faktisk Åsheim Ridning jeg leste alt dette på, nå når jeg sjekket opp nettsiden. virker nesten "for godt til å være sant" med de før-etter bildene av hestene.

Endret av yoloomg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, yoloomg said:

Ja, klassisk ridning!

Så det høres jo ut som en rideform som er bra for hesten? Samarbeid og lite tvang? Men høres avansert ut for en "bare sitte på hesten"-rytter (som meg).

Var vel faktisk Åsheim Ridning jeg leste alt dette på, nå når jeg sjekket opp nettsiden. virker nesten "for godt til å være sant" med de før-etter bildene av hestene.

Ja, hestene deres er utrolig veloppdragne og godt trente :) Utdanningen til beriderne i Tyskland går over flere år, mener det er 6-7? Så det er vanskelig, og alltid noe å perfeksjonere. Du får f eks ikke bruke bitt før du klarer å ri godt uten. 
Eneste eg ikke synes er så ok, synes mye av treningen foregår på ridebane, og lite turridning/terreng. Men det kan jo være akkurat det stedet, og eierens interesse. 

Og ja, det er avansert, fra en annen sitte-på-hesten-rytter :) Travhester blir liksom noe helt annet igjen. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, yoloomg said:

Takk for svar dere!

Jeg googler og leser og graver meg dypere og dypere, men føler bare jeg vet mindre og mindre. Jeg ser jo unghest, håndtering og triks er liksom klikkertrening fint, men jeg klarer liksom ikke finne frem til hesten som går Grand Prix klasser og er trent med +R.

Så leser jeg om klassisk dressur, at det skal være så positivt og naturlig, men jeg får likevel ikke helt taket på hva som gjør det så mye mer naturlig og positivt(annet at det ser ut som at hestene bygger masse muskler med det).

Blir liksom redd at hvis jeg får meg en hest og "faller tilbake" til PS og NF, så er det fort gjort å godta det i hundetrening også...

Det tror jeg ikke du trenger å være så redd for. For det første er det jo forskjellig settinger som stort sett er lett å skille på for de fleste. Og de erfaringene du har gjort deg mtp hund vil jo ikke bli noe annerledes selv om du begynner med hest. Og det er to forskjellige arter med forskjellige forutsetninger, og ikke minst helt forskjellig bruk. Dessuten tenker jeg at PS og NF ikke nødvendigvis må være brutalt eller fælt, om du starter forsiktig å lærer hesten å vike for press med så lite press at det ikke er vondt eller ubehagelig så er det jo ingenting galt i det selv om teorien bak blir at du legger på en form for press og "belønningen"/læringen blir at hesten gir etter for/viker for presset og da får "fri". Sammen med ros eller godis om man vil. Og utover det godt stell, godt hesteliv med utegang, hestevenner etc, med kos og ros og unngå tvang så langt det over hodet er mulig. Utstyr som er så behagelig som mulig og trening som sørger for at hesten er rustet til å utføre det den blir bedt om, både fysisk og mentalt, før den blir utsatt for det.  Da ville jeg igrunn kanskje heller klassifisert det presset man påfører som en hjelp til hesten for å forstå mer enn et ubehag(eller ps) direkte. Og man trenger jo ikke å tvinge hesten eller bli hardere om det ikke funker eller den ikke vil, da får man vell heller være kreativ å finne på en annen måte å få den til å forstå å få hjulene til å rulle ?

Ellers spørs det jo hva du vil bruke den til. Skal du ri på tur osv så kjør på, bruk sidepull/hack eller noe slikt, lær inn en god ettergift på press så du slipper å bruke kraft, samt trene på at hesten skal respondere på sete, vekt og skjenkler.

Tenker du dressur og sprang så får du nok legge litt arbeid i at hesten skal bære seg selv uten støtte fra bitt og tøyler og her også vil jo all trening på respons til press, sete, skjenkler og vektforflytning gjøre at du ikke trenger å påføre hesten noe ubehag. Ifht det daglige, håndtering, adferd osv er det jo like mulig og trene med PF på hest stort sett. Unntaket vil vell kanskje være i potensielt skumle situasjoner hvor man kanskje må gjøre noe for å få kontroll der man med en hund bare kunne ha oversett eller satt den i timeout eller noe, men hesten er stor og ikke alltid man bare kan lempe den unna i en timeout eller overse eller slikt.

Finnes jo mange hjelpemidler for gradvise overganger, starte med bare grime og leietau å lære inn vike for press osv, deretter kan man gå over til lange tøyler å jobbe fra bakken og implementere det man har hørt hesten inn mot riding og øvelser samt lære hesten å samle seg godt å få det bygge opp en god grunnmuskulatur før man begynner å ri å kreve ting av den med vekt på ryggen. Iallefall på bane. Man kan jo og bruke halsring og evt bare ha bitt eller hack/sidepull som nødbrems om noe skulle oppstå, men ifht konkurranse vil jeg tro det er visse påbud hva utstyr gjelder. 

Er så lenge siden jeg holdt på nå, og de siste årene var det fortrinnsvis trav/tur som var greia så noe mer inngående enn det har jeg ikke å bidra med. At du ikke ser noen på grand Prix nivå som er +r trenere har vell kanskje noe med både utstyr som er påkrevd der, samt nivået, konkurranse på høyt nivå gjør sjeldent positive ting med oss. Og ikke minst det faktum at det fortsatt er så vanlig og akseptert å trene hest med ps/nf. Det er ikke så vanlig med 100% +r trenere i høyeste klasser og mesterskap innen hund heller. Vet ikke om jeg vet av noen faktisk(men finnes kanskje). Og jeg vet at mange som liker å si at de er 100% positive ikke er det. Så ja. Du må vell heller bare finne ut hva du vil og så velge å tilpasse hesteholdet og evt bruksområde deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Det tror jeg ikke du trenger å være så redd for. For det første er det jo forskjellig settinger som stort sett er lett å skille på for de fleste. Og de erfaringene du har gjort deg mtp hund vil jo ikke bli noe annerledes selv om du begynner med hest. Og det er to forskjellige arter med forskjellige forutsetninger, og ikke minst helt forskjellig bruk. Dessuten tenker jeg at PS og NF ikke nødvendigvis må være brutalt eller fælt, om du starter forsiktig å lærer hesten å vike for press med så lite press at det ikke er vondt eller ubehagelig så er det jo ingenting galt i det selv om teorien bak blir at du legger på en form for press og "belønningen"/læringen blir at hesten gir etter for/viker for presset og da får "fri". Sammen med ros eller godis om man vil. Og utover det godt stell, godt hesteliv med utegang, hestevenner etc, med kos og ros og unngå tvang så langt det over hodet er mulig. Utstyr som er så behagelig som mulig og trening som sørger for at hesten er rustet til å utføre det den blir bedt om, både fysisk og mentalt, før den blir utsatt for det.  Da ville jeg igrunn kanskje heller klassifisert det presset man påfører som en hjelp til hesten for å forstå mer enn et ubehag(eller ps) direkte. Og man trenger jo ikke å tvinge hesten eller bli hardere om det ikke funker eller den ikke vil, da får man vell heller være kreativ å finne på en annen måte å få den til å forstå å få hjulene til å rulle ? 

Ellers spørs det jo hva du vil bruke den til. Skal du ri på tur osv så kjør på, bruk sidepull/hack eller noe slikt, lær inn en god ettergift på press så du slipper å bruke kraft, samt trene på at hesten skal respondere på sete, vekt og skjenkler.

Tenker du dressur og sprang så får du nok legge litt arbeid i at hesten skal bære seg selv uten støtte fra bitt og tøyler og her også vil jo all trening på respons til press, sete, skjenkler og vektforflytning gjøre at du ikke trenger å påføre hesten noe ubehag. Ifht det daglige, håndtering, adferd osv er det jo like mulig og trene med PF på hest stort sett. Unntaket vil vell kanskje være i potensielt skumle situasjoner hvor man kanskje må gjøre noe for å få kontroll der man med en hund bare kunne ha oversett eller satt den i timeout eller noe, men hesten er stor og ikke alltid man bare kan lempe den unna i en timeout eller overse eller slikt.

Finnes jo mange hjelpemidler for gradvise overganger, starte med bare grime og leietau å lære inn vike for press osv, deretter kan man gå over til lange tøyler å jobbe fra bakken og implementere det man har hørt hesten inn mot riding og øvelser samt lære hesten å samle seg godt å få det bygge opp en god grunnmuskulatur før man begynner å ri å kreve ting av den med vekt på ryggen. Iallefall på bane. Man kan jo og bruke halsring og evt bare ha bitt eller hack/sidepull som nødbrems om noe skulle oppstå, men ifht konkurranse vil jeg tro det er visse påbud hva utstyr gjelder. 

Er så lenge siden jeg holdt på nå, og de siste årene var det fortrinnsvis trav/tur som var greia så noe mer inngående enn det har jeg ikke å bidra med. At du ikke ser noen på grand Prix nivå som er +r trenere har vell kanskje noe med både utstyr som er påkrevd der, samt nivået, konkurranse på høyt nivå gjør sjeldent positive ting med oss. Og ikke minst det faktum at det fortsatt er så vanlig og akseptert å trene hest med ps/nf. Det er ikke så vanlig med 100% +r trenere i høyeste klasser og mesterskap innen hund heller. Vet ikke om jeg vet av noen faktisk(men finnes kanskje). Og jeg vet at mange som liker å si at de er 100% positive ikke er det. Så ja. Du må vell heller bare finne ut hva du vil og så velge å tilpasse hesteholdet og evt bruksområde deretter.  

Takk for et meget utfyllende innlegg! Ser jo at kunnskapen om hest og ridning kanskje var mer fraværende enn ferdighetene, og det hadde nok blitt å begynne fra start, og da kunne man som du sier prøvd å tilpasse det så godt som mulig.

Men det er en jungel da, føler ting er hakket enklere med hund, at det ikke er så veldig mange veier å gå når man har valgt metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...