Gå til innhold
Hundesonen.no

Tursele til hunder som trekker


Recommended Posts

Båndtvangen nærmer seg og da blir det turer i bånd. Mine hunder trekker en del og jeg har tidligere brukt y-sele fra Hurtta.Er det noen andre gode seler å anbefale? Akkurat nå bruker jeg en annen fra Hurtta men den er litt bred ved brystkassa/mellom frembeina så den passer ikke helt. Er derfor på jakt etter andre seler. 

Er turselen fra Non Stop noe? Andre seler?

Nomeseler utgår da vi bruker de til ski. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zero DC kanskje? Ellers er visst Copenhagen det siste hotte, men vet ikke hvordan den er til trekking.

Leste Non-Stop og skulle si at vi er fornøyde med den til trekk, men det er jo nomesele. Hvorfor kan dere ikke bruke den både på tur og ski? Jeg ville ikke vært redd for at hundene skal glemme konteksten altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MonicaT said:

Båndtvangen nærmer seg og da blir det turer i bånd. Mine hunder trekker en del og jeg har tidligere brukt y-sele fra Hurtta.Er det noen andre gode seler å anbefale? Akkurat nå bruker jeg en annen fra Hurtta men den er litt bred ved brystkassa/mellom frembeina så den passer ikke helt. Er derfor på jakt etter andre seler. 

Er turselen fra Non Stop noe? Andre seler?

Nomeseler utgår da vi bruker de til ski. 

 

 

jeg bruker "sporselen" til non-stop (y-sele). Eller lignende fra seleverkstedet og Huken (har fra alle disse leverandørene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Zero DC kanskje? Ellers er visst Copenhagen det siste hotte, men vet ikke hvordan den er til trekking.

Leste Non-Stop og skulle si at vi er fornøyde med den til trekk, men det er jo nomesele. Hvorfor kan dere ikke bruke den både på tur og ski? Jeg ville ikke vært redd for at hundene skal glemme konteksten altså.

Er ikke redd for at de ikke skjønner konteksten, men det er litt mer styr når det er tre stykker som trekker, surrer kobbel og så synes jeg ofte at nomeselen blir liggende litt løst på ryggen og slenge. Men kanskje jeg skal prøve i dag på tur og se. Er en stund siden jeg har prøvd nomeselene til tur hjemme. 

Akkurat nå, Meg skrev:

jeg bruker "sporselen" til non-stop (y-sele). Eller lignende fra seleverkstedet og Huken (har fra alle disse leverandørene)

Da skal jeg sjekke opp non-stop sin, jeg så litt på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MonicaT said:

Er ikke redd for at de ikke skjønner konteksten, men det er litt mer styr når det er tre stykker som trekker, surrer kobbel og så synes jeg ofte at nomeselen blir liggende litt løst på ryggen og slenge. Men kanskje jeg skal prøve i dag på tur og se. Er en stund siden jeg har prøvd nomeselene til tur hjemme.

Skjønner hva du mener. Så tanken er ikke at hundene skal trekke systematisk på tur, men at de trekker hit og dit? Jeg liker Non-Stopselen, men har ikke fått prøvd den selv. Ellers er jeg veldig fornøyd med Zero DC og RogZ H-sele til mine. Ridgbacken går for tiden i Ruffwear Front Range som jeg har vært veldig skeptisk til men faktisk sitter veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Skjønner hva du mener. Så tanken er ikke at hundene skal trekke systematisk på tur, men at de trekker hit og dit? Jeg liker Non-Stopselen, men har ikke fått prøvd den selv. Ellers er jeg veldig fornøyd med Zero DC og RogZ H-sele til mine. Ridgbacken går for tiden i Ruffwear Front Range som jeg har vært veldig skeptisk til men faktisk sitter veldig bra.

Stort sett trekker de rett frem, men så skal det snuses, tisse og så er full fart fremover igjen. Dette er vår form for rusletur så de får surre litt rundt, selv om de 90% av tiden drar som noen tullinger. Skal sjekke opp de to du nevner. Takk for tips 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte zero dc til nettopp slike turer. De er ikke gode trekkseler til mine. Hvis de først begynner å trekke hardt så hveser de. Men til suse, tisse, vandre, lukte, hundseturer fungerer de utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nomeseler også på gåturer til mine malamuter. Men jeg vil at de skal holde drag i selen også da (ikke full gass - det går ikke, men holde trekk til en viss grad). Jeg var veldig redd for at hundene ikke skulle skille situasjonene om jeg brukte nome til alt, men det gjør de absolutt! De er i helt annet modus om jeg har på nome foran ski/slede/sykkel og om jeg går. Bruker også nome under kløvene pga trekkinga (men da sjekker jeg for gnagsår underveis). 

Det finnes sikkert noen andre seler som ok, men jeg har enda ikke funnet noen jeg er like fornøyd med som nomeselene når hundene faktisk ligger i trekk på tur også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...