Gå til innhold
Hundesonen.no

Rare små flekker


Recommended Posts

Hei! Ifjor høst (som da blir 2017 sin høst egentlig), så fant jeg plutselig det som så ut som bittesmå kviser på magen til Milo. Jeg ventet noen dager på å se om det gikk bort, men forverret seg voldsomt til å bli små «kviser» (var altså en blemmelignende sak med grønn gugge inni) som gikk nedover bein, testikler og nedre bryst samt han var rød i huden. Vi gikk så til vet som ga oss Bravecto mot evt. midd/parasitter og fikk antibiotika + kløstillende. Det gikk så over, men vi gikk til en annen vet. for en second opinion siden den første ikke hadde svar på hva det var. Fikk så desinfiserende shampoo, og hele utslettet eller hva man skal kalle det forsvant helt. Veterinær ante ikke hva det var eller hva det kom av, foruten at han fikk en mild hudbetennelse av det, men det forsvant så jeg tenkte ikke mer på det. 

Nå i høst/vinter oppdaget jeg det igjen, men langt i fra som sist. Det kategoriseres ved at det virker som det har vært et sår tidligere, så flasser dette av og etterlatter en bitteliten hårløs flekk, akk som ved et flåttbitt. Jeg finner ikke gugge, hunden klør ikke og det går bort av seg selv. Det dukker dog opp noen nye små, men ikke hyppig. Sist gang vi hadde dette var det på mage/bakben/testikler mens nå finner jeg på bryst og øvre del av fremfoten. 

Noen peil på hva det kan vær? Demodex så jeg litt på først sammen med veterinær, men dette etterlater jo relativt store hårløse flekker på typisk hode, rygg osv. Dette med Milo er bare på «undersiden» av hunden. Kontaktallergi har vi også vært inne på, men det er jo igjen super vanskelig å finne utav. 

Legger ved noen bilder av hvordan de små prikkene ser ut nå, selv om det gjerne ikke vises så godt. Ser som sagt bare ut som tidligere flåttbitt, uten noe kilde til sår/væskedannelse. Bare et helt tørt område. Hunden klør ikke og virker ikke nevneverdig brydd.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på noe min allergihund fikk. Det var "kokkoide bakterier" som ga bittesmå sånne guggefylte blemmer.
Disse sprakk, og de dro med seg litt pels da skorpene løsna. 
Hunden ble full av små hårløse "prikker", og det vistes godt på sort hund.
Ligger bilder og hendelsesforløp i blogginnleggene under.


https://hoppedill.weebly.com/blogg/heska-test

https://hoppedill.weebly.com/blogg/tilrettelegging-i-hverdagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shokata skrev:

Ligner på noe min allergihund fikk. Det var "kokkoide bakterier" som ga bittesmå sånne guggefylte blemmer.
Disse sprakk, og de dro med seg litt pels da skorpene løsna. 
Hunden ble full av små hårløse "prikker", og det vistes godt på sort hund.
Ligger bilder og hendelsesforløp i blogginnleggene under.


https://hoppedill.weebly.com/blogg/heska-test

https://hoppedill.weebly.com/blogg/tilrettelegging-i-hverdagen

Ser din hadde sånne kuler? Milo sine er bare små, flate og har aldri vært store, som de kulene som vises på det ene bildet. 

Vi har jo vurdert om det kan vær noe allergirelatert, men da burde sårene være der hele tiden hvis det er fôr/hjem allergier mener jeg??‍♀️ Så syns jeg det også er merkelig at han ikke klør noe særlig, foruten det som er normalt at en hund gjør (tror jeg?). Nå har jeg jo bare han, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Vi bor per nå i DK og ønsker helst å vente til jeg er hjemme i Juni for å gå til veterinæren min hjemme i Norge. Men samtidig er jeg bekymret hvis det blusser seg opp eller det er noe som burde tas med en gang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Miloficent skrev:

Ser din hadde sånne kuler? Milo sine er bare små, flate og har aldri vært store, som de kulene som vises på det ene bildet. 

Vi har jo vurdert om det kan vær noe allergirelatert, men da burde sårene være der hele tiden hvis det er fôr/hjem allergier mener jeg??‍♀️ Så syns jeg det også er merkelig at han ikke klør noe særlig, foruten det som er normalt at en hund gjør (tror jeg?). Nå har jeg jo bare han, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Vi bor per nå i DK og ønsker helst å vente til jeg er hjemme i Juni for å gå til veterinæren min hjemme i Norge. Men samtidig er jeg bekymret hvis det blusser seg opp eller det er noe som burde tas med en gang.  

De varierte en del. Tidvis merka jeg ikke at de var der før de hadde tørka ut, og skorpene falt av. 
Men jeg håper uansett ikke dette er samme greia. Det var sånn noen perioder bare, og da vi fant ut av ting, ordna kulene seg også. 
Så de var der ikke konstant. Samme med potene hennes. De "smuldra opp" innimellom, men var ikke sånn konstant. 

Hun klødde seg lite da vi begynte å få kontroll på omgivelsene (gode rutiner på renhold, fôr osv osv.), så ikke bruk dette som en målestokk ifht allergi. Symptombehandling kan fungere aldeles utmerket.

Dog trenger ikke hudinfeksjoner å komme av allergi, så det kan fort være noe helt annet. 
Hvis hunden plages, eller du ikke får bukt med dette, så synes jeg det virker lenge å vente til juni. 
Men dette ser du best selv. Regner med at det finnes dyktige veterinærer i Danmark også. 

Jeg ville absolutt vurdert å fått hunden sjekka av noen som er gode på hud (og allergi for den del), altså en dermatolog f.eks. 
Å få diverse "la oss teste dette og se hva som skjer"-behandlinger kan fort koste like mye som å ta sjekken hos spesialist med det samme, så det er lite å vinne økonomisk om ikke man har flaks og treffer rett med det samme. Tar gjerne kortere tid å finne svar også. 
Snakker av erfaring, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt :) 
 

Endret av Shokata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Shokata skrev:

De varierte en del. Tidvis merka jeg ikke at de var der før de hadde tørka ut, og skorpene falt av. 
Men jeg håper uansett ikke dette er samme greia. Det var sånn noen perioder bare, og da vi fant ut av ting, ordna kulene seg også. 
Så de var der ikke konstant. Samme med potene hennes. De "smuldra opp" innimellom, men var ikke sånn konstant. 

Hun klødde seg lite da vi begynte å få kontroll på omgivelsene (gode rutiner på renhold, fôr osv osv.), så ikke bruk dette som en målestokk ifht allergi. Symptombehandling kan fungere aldeles utmerket.

Dog trenger ikke hudinfeksjoner å komme av allergi, så det kan fort være noe helt annet. 
Hvis hunden plages, eller du ikke får bukt med dette, så synes jeg det virker lenge å vente til juni. 
Men dette ser du best selv. Regner med at det finnes dyktige veterinærer i Danmark også. 

Jeg ville absolutt vurdert å fått hunden sjekka av noen som er gode på hud (og allergi for den del), altså en dermatolog f.eks. 
Å få diverse "la oss teste dette og se hva som skjer"-behandlinger kan fort koste like mye som å ta sjekken hos spesialist med det samme, så det er lite å vinne økonomisk om ikke man har flaks og treffer rett med det samme. Tar gjerne kortere tid å finne svar også. 
Snakker av erfaring, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt :) 
 

Ah okay! Off, syns det er vanskelig med hudproblematikk da det kan komme av så mangt og har ikke noe bestemt fasitsvar med en gang. 

Hunden plages ikke av dette, men jeg gjør derimot det? Irriterende at det dukker opp, spesielt når det egentlig var borte. Så ingenting til det vår/sommeren ifjor etter behandling med shampoo, antiobiotika og bravecto. Problemet er jo at jeg ikke vet hva som funket. Jeg behandler han så smått med shampooen nå (Duoxo, som inneholder klorhexidin) for å se om den har noe virkning alene, ellers tar jeg kontakt med noen her i DK. 

Ja tror også det er best å ta kontakt med noen som kan dette! Sist gang var det som du sier «la oss teste dette» og det blir utrolig dyrt i lengden og ikke minst frustrerende for både meg og hunden. 

Edit: nå har han altså bare de 3-4 små prikkene som er tørket ut og ser foreløpig ingen nye sår/blemmer. Jeg er faktisk usikker på om han har hatt noe særlig med blemmer, men tar utgangspunkt i det. Der som såret har vært, er det akk som flass som du kan pelle av. Men de dukker jo fort opp, så jeg sjekker han nå hver kveld fremover sånn jeg kan ha litt oversikt. Ringer nok veterinæren min hjemme i Norge på mandag å forhører meg?

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Miloficent skrev:

Ah okay! Off, syns det er vanskelig med hudproblematikk da det kan komme av så mangt og har ikke noe bestemt fasitsvar med en gang. 

Hunden plages ikke av dette, men jeg gjør derimot det? Irriterende at det dukker opp, spesielt når det egentlig var borte. Så ingenting til det vår/sommeren ifjor etter behandling med shampoo, antiobiotika og bravecto. Problemet er jo at jeg ikke vet hva som funket. Jeg behandler han så smått med shampooen nå (Duoxo, som inneholder klorhexidin) for å se om den har noe virkning alene, ellers tar jeg kontakt med noen her i DK. 

Ja tror også det er best å ta kontakt med noen som kan dette! Sist gang var det som du sier «la oss teste dette» og det blir utrolig dyrt i lengden og ikke minst frustrerende for både meg og hunden. 

Edit: nå har han altså bare de 3-4 små prikkene som er tørket ut og ser foreløpig ingen nye sår/blemmer. Jeg er faktisk usikker på om han har hatt noe særlig med blemmer, men tar utgangspunkt i det. Der som såret har vært, er det akk som flass som du kan pelle av. Men de dukker jo fort opp, så jeg sjekker han nå hver kveld fremover sånn jeg kan ha litt oversikt. Ringer nok veterinæren min hjemme i Norge på mandag å forhører meg?

Duoxo Pyo brukte jeg på min. Vaska henne daglig en periode, så med noen dagers mellomrom, og til slutt en gang i uka eller hver andre uke. Senere ble det en mildere variant. 
Absolutt verdt forsøket. 
Håper det hjelper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Shokata skrev:

Duoxo Pyo brukte jeg på min. Vaska henne daglig en periode, så med noen dagers mellomrom, og til slutt en gang i uka eller hver andre uke. Senere ble det en mildere variant. 
Absolutt verdt forsøket. 
Håper det hjelper! :)

Ja er den jeg bruker på min nå! Får prøve det samme her. Vasket du hele hunden hver gang eller bare det utsatte området? Har nå bare vasket på undersiden av hunden samt ben + poter, siden er kun der jeg har sett de små flekkene. Håper jeg også:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Miloficent skrev:

Ja er den jeg bruker på min nå! Får prøve det samme her. Vasket du hele hunden hver gang eller bare det utsatte området? Har nå bare vasket på undersiden av hunden samt ben + poter, siden er kun der jeg har sett de små flekkene. Håper jeg også:innocent:

Såpa inn hele hunden, og sto og glante på klokka til jeg kunne skylle. Holder sikkert å vaske de utsatte stedene? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg shampoonert han jevnlig og ser ikke noe til de små flekkene lenger. Jeg har dog inspisert hele hunden, og funnet dette: 

Det minner meg egentlig om vorter, fordi det er noen harde små klumper som ikke gjør vondt når jeg trykker. Han har en liten sånn klump uten hår som på bilde nr 2 på bakfoten også (bare en annen plassering), som han noen ganger etter tur slikker/biter på. Jeg bestiller nok dyrlegetime på mandag for å ta en hudutredning, da jeg blir bekymret med en gang jeg finner noe klumper eller forandringer. Har du sett dette før @Shokata

DC3A6234-28C4-4FF3-AEDA-3538A99701EC.jpeg

3417F135-B888-412C-BB5C-A0A89469EB91.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/23/2019 at 10:43 PM, Shokata skrev:

Usj ? Vet ikke hva det der er, men bra du får det sjekka. 
Også veldig fint at shampobehandling har hjulpet :) 

 

Nå har jeg vært hos vet så tenkte bare å komme med en oppdatering, tilfelle noen kommer over denne tråden og undrer seg. Høst 2017 så ble han tidligere diagnotisert med ovefladisk akutt pyodermi men årsak er fortsatt ukjent. Vet sa nå at han ligger mest sannsynlig midt mellom allergi og hudproblemer, så verken det ene eller andre. Han sa at så lenge shampoo fungerer så skulle jeg fortsette å bruke den fordi den hjelper til på hudbarrieren. Samtidig fikk jeg også ny dose bravecto, fordi en sårbar hud har ikke så godt av flått eller evt. lopper om det skulle forekomme? De små klumpene ville han ikke bekymret seg om og han sa potene var veldig fine, ikke noe tegn på hudproblemer innimellom tredeputene. Forverrer det seg, så tar vi nok en allergitest/blodprøve for utendørs ting, som feks pollen og gress.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...