Gå til innhold
Hundesonen.no

Trubelte - tips?


Recommended Posts

Nå som tursesongen nærmer seg ser jeg for meg å anskaffe et turbelte. Jeg har fra før av et polstret belte, med rar krok, men synes hele beltet er veldig stivt og har opplevd at båndet hopper av kroken. Den siste biten kan jeg IKKE risikere.

Har sett litt på Non-Stop og Baggen belter, men føler det er en jungel der ute. Formålet er å gå med hendene fri og hunden i et litt langt bånd(gjerne med strikk).

Tips? Hva er dere fornøyde med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig viktig at båndet ikke hopper av, kan det være lurt med en ekstra karabinkrok som sikring, mellom båndet og en annen del av beltet enn der festet sitter. Har opplevd at festet på beltet åpner seg. Jeg har et dårlig belte selv, men har ikke hund som drar, så der kan jeg ikke hjelpe (beltet mitt er fra kennel), men jeg er veldig fornøyd med mitt strikkbånd fra Zero DC. Har også ett fra NonStop, som har strikk hele veien, og det synes jeg er verre å holde igjen om noe skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et fra Norsk hundeutstyr som jeg er VELDIG fornøyd med, men finner det ikke igjen på nett nå (jeg kjøpte på utstilling). Uansett, selv om spenna skulle gå opp (noe jeg aldri har opplevd) så er det en strikk foran på beltet (der hundebåndet er festet, for demping) så det vil forsåvidt fortsatt henge løst rundt meg.

Når det er sagt, det BØR være en nødavkobler på båndet til hunden. Den på mitt belte ville aldri gått opp av seg selv, men kan lett utløses hvis det skulle skje noe og hunden setter seg fast, enten det er i passerende skiløper, annen hund, eller hva det skulle være. Men jeg er enig i at denne metallkroken som er på noen belter ikke er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det nye skikjører beltet har de  den aller beste kroken , skjøtekrok eller hva det heter men det er et veldig dyrt belte . På løpebeltet er det en ring fremme så da trenger du krok i begge ender på kobbel men det er jo fint om ting ikke får løsne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

På det nye skikjører beltet har de  den aller beste kroken , skjøtekrok eller hva det heter men det er et veldig dyrt belte . På løpebeltet er det en ring fremme så da trenger du krok i begge ender på kobbel men det er jo fint om ting ikke får løsne

Ja, kikket på nettsiden nå. Trekking belt har jo krok og ring da, og sikkert noe rimeligere enn de med sånn fancy krok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/1/2019 at 9:54 PM, phlegm skrev:

Den fancy kroken på det skikjørebeltet kan kjøpes utenom og brukes på løpebeltet :) Det er sånn quick release krok.

Blir mye koblinger og ekstra vekt . Kroken koster 60 kr på Biltema og kan lett settes på feks Baggen . Men løpebeltet til Non Stop med ring må man ha en ekstra kobling og det blir mye skrangleverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere hatt Baggen Villmark, og har nå Baggen Race. 
Jeg kommer nok til å fortsette å bruke Baggen, da jeg er veldig fornøyd med utformingen av beltet, samt at de har vært elskelige nok til å lage meg et tykkere strikk (det trengs ? så de laga X3 til meg, altså tre strikk).
Denne typen service er så glimrende at jeg har ikke ord!
Jeg har forkasta hurtigutløseren deres, og satt på båtsvivel og låsbar karabinkrok for å slippe å miste hundene ? 
Men igjen... skjer neppe om hunden ikke monstertrekker. 
Har testa Kennel, men det funka IKKE ifht hvor mye mine hunder trekker. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...