Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med apporten


litchi
 Share

Recommended Posts

Jeg skriver her i håp om å få noen gode råd til innlæring av apport, både til lydighet og til henting av dummys i jakt. Vi går på retrieverjaktkurs nå og har litt utfordringer med apporten. Når vi trener inne har vi trent mye på å holde, uten å få noen gjennombrudd. Han skjønner at jeg belønner at han tar apporten, men slipper med en gang. Vi trener med klikker. Hun som holder kurset mener at han spytter ut apporten/dummyen fordi han vil ha godis. Ute sliter vi med at han stikker av med dummyen og vil kose seg med den alene, så vi trener med langline. Jeg må taue han inn hver gang og da slipper han apporten. Jeg prøver virkelig alt jeg kan med positiv stemme og mye tjooohei og hurra når han tar dummyen ute, men jeg klarer visst ikke være kulere enn det å stikke. Han har god innkalling uten apporten ? Noen som har hatt lignende utfordringer og hvordan knakk dere koden? Har noen noen gode tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han omvendt lokking og/eller target? :) 

Det finnes nok mange tips rundt omkring vedrørende seiersrunder, da det er en nokså vanlig problemstilling med leker ol. Poenget er vell å ikke stå i ro og kreve dem skal komme inn, men være i bevegelse og gjøre det mer morro hos deg.

Noen bruker to leker/apporter av lik verdi, hurra og fest når de griper den første og setter retning mot deg, så kastes den andre ut motsatt vei - ideelt sett skal den første da slippes og nummer to gripes osv. Læringa er at om du kommer i retning meg med den skatten, så får du en ny skatt OG happy fører. Andre løper i stikk motsatt retning slik at hunden må jage føreren, gjerne i kombinasjon med situasjon over her. Med løpe og jage, så menes det da LØPE :lol: 

Med min minste frøken har det vært en greie at hun ikke liker å bli fratatt leka, altså det syntes hun er kjedelig og veit at da mister hun jo skatten sin. Vi kan ikke stå og bytte i evigheter, så innimellom snor jeg henne for byttet, eventuelt hiver en godis eller fire litt vekk fra leka slit at hun må slippe den for å spise. 

Både seiersrunder og holding av apport er slike ting som bare plutselig faller på plass, etter min erfaring. Det er en prosess de på et tidspunkt bare forstår, innimellom er det kjekt å ta litt pause fra akkurat jobbing av disse punktene, for så å ta det opp litt seinere - kanskje mest for å ikke skape dårlige mønster.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, maysofie skrev:

Kan han omvendt lokking og/eller target? :) 

Det finnes nok mange tips rundt omkring vedrørende seiersrunder, da det er en nokså vanlig problemstilling med leker ol. Poenget er vell å ikke stå i ro og kreve dem skal komme inn, men være i bevegelse og gjøre det mer morro hos deg.

Noen bruker to leker/apporter av lik verdi, hurra og fest når de griper den første og setter retning mot deg, så kastes den andre ut motsatt vei - ideelt sett skal den første da slippes og nummer to gripes osv. Læringa er at om du kommer i retning meg med den skatten, så får du en ny skatt OG happy fører. Andre løper i stikk motsatt retning slik at hunden må jage føreren, gjerne i kombinasjon med situasjon over her. Med løpe og jage, så menes det da LØPE :lol: 

Med min minste frøken har det vært en greie at hun ikke liker å bli fratatt leka, altså det syntes hun er kjedelig og veit at da mister hun jo skatten sin. Vi kan ikke stå og bytte i evigheter, så innimellom snor jeg henne for byttet, eventuelt hiver en godis eller fire litt vekk fra leka slit at hun må slippe den for å spise. 

Både seiersrunder og holding av apport er slike ting som bare plutselig faller på plass, etter min erfaring. Det er en prosess de på et tidspunkt bare forstår, innimellom er det kjekt å ta litt pause fra akkurat jobbing av disse punktene, for så å ta det opp litt seinere - kanskje mest for å ikke skape dårlige mønster.

Takk for gode tips :D Han kan target med labber på matte og snute i hånd. Tror nok jeg må begynne med to apporter av lik verdi ja, også heller drite i at han slipper tidlig, for så lenge han kommer nokså nærme så er det bedre enn det han driver med nå ? Har løpt rundt som en gærning med hopp og sprett for å gjøre meg morsom, men føles litt håpløst når han bare står og ser dumt på meg ? 

Det er nok noe i det du sier at det plutselig faller på plass. Det var sånn det gikk med min eldste hund, og han her er bare 9mnd, så han er jo fortsatt en tullete valp ?

Endret av litchi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, litchi skrev:

Takk for gode tips :D Han kan target med labber på matte og snute i hånd. Tror nok jeg må begynne med to apporter av lik verdi ja, også heller drite i at han slipper tidlig, for så lenge han kommer nokså nærme så er det bedre enn det han driver med nå ? Har løpt rundt som en gærning med hopp og sprett for å gjøre meg morsom, men føles litt håpløst når han bare står og ser dumt på meg ? 

Det er nok noe i det du sier at det plutselig faller på plass. Det var sånn det gikk med min eldste hund, og han her er bare 9mnd, så han er jo fortsatt en tullete valp ?

Det var noen som så fint sa til en treningsvenninne av meg som hadde hund på seiersrunde med apporten i kjeften: «det spiller ingen rolle om den slipper tidlig, aller først må hunden ha intensjon om å faktisk bringe deg apporten» :lol: 

Noen lærer hold og avlevering med å kombinere apport (plukk/grip) og håndtarget. Det kan være litt knotete i starten, men om hunden har en god target, så er det endel som raskt skjønner poenget.

Har også en slik frøken som står og titter dumt på meg om jeg bare hoier, hopper og har fest, men med én gang hun får jage meg, så er hun med på partyet! For å forhindre at de løper forbi og tar en til runde, så snur man bare med det samme de har tatt deg igjen, og prøver finte dem ut/holde dem i lek. Det krever selvsagt en hel del energi fra fører, og er en typisk greie jeg ikke orker gjøre på dager hvor jeg kjenner at det er nok med å bare stappe godis i bikkja og minimal deltakelse fra meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maui har vært sånn at han løper runde på runde med ting i munnen. Det løste seg når jeg begynte med håndtarget. Startet med å trene det uten å ha noe i munnen, så gikk jeg over til å vise håndflaten når han har noe i munnen. Hvis han slipper det før han kommer inn tar jeg vekk hånden. Han må dytte snuten i hånden med tingen i munnen. Jeg har også trent med klikker og i starten klikker jeg når han plukker opp, så venter jeg til han er på vei inn før jeg klikker, da kan han slippe når jeg klikker. Tilslutt måtte han dytte nesa i hånden med apporten i munnen. Har du prøvd å presentere en leke når han har løftet opp apporten? Altså sånn at han løper inn og slipper den for å ta leken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jobbet med to ting hver for seg 1. holde lengre og 2. få forventning til å komme inn med apporten.

1. Jeg bruker å shape det inn for det meste. Når de begynner å skjønne ca hva de skal med apporten så legger jeg den på bakken/gulvet, belønner at de plukker opp. Tar ikke bort apporten, de bare slipper den selv når godis blir slengt ut. Så venter jeg ut og de må selv gå å plukke den opp igjen. Og gjentar. Begynner de å slippe med en gang så venter jeg bare på de får prøve på nytt. Bruker å gå greit å få strukket tiden da. Omvendtlokking kan være veldig bra for å få de til å klipe igjen til de får belønningssignalet. Og det går an å holde i apporten selv og holde litt motstand, da er det ofte at de holder bedre og lengre. 

2. Når hunden holder bedre kan du legge på i samme øvelse som over at du holder hunden relativt nært, og noe hunden plukker apporten så beveger du deg bakover for å trekke hunden med deg/mot deg, og belønn det. Om hunden ikke selv følger med på kan man bare ha på et bånd. Når hunden både holder godt og er komfortabel med å gå i mot deg og begynner å gjøre det selv av vane kan du begynne å baklengskjede øvelsen, sett hunden foran deg ganske nært og enten gi den apporten i munnen eller legg den på bakken i mellom dere, og kall inn. Håndtarget kan være veldig kjekt til avleveringen? neste steg kan være å legge apporten ut, Ikke så fryktelig langt unna og ikke skjult så hunden må søke, og se om innkomst og avlevering sitter like godt når hunden er på vei bort fra deg og kanskje føler seg litt friere.  Når det sitter og hunden villig kommer for å levere, også fra litt større avstander så tester du er vanlig søk, ha en kul leke på deg, søk i et område hvor det er litt oversiktlig og når du ser hunden plukke noe så roper du i vill jubel og løper andre veien mens du veiver med en leke hunden liker godt. Glem at hunden ikke kommer inn med apporten i starten, bare hjernevask den på at rett etter den plukker en apport så er det bare å tverrsnu for å komme til deg ? gjør dette én god stund for å befeste adferden. Og de kan selvsagt tørrtrene dette på treningsbagen eller hjemme i stua og. Etter hvert kan du forsøke å drøye litt før du får belønningssignalet. Kanskje er det nok et hunden ser at du løper motsatt vei, selv om du ikke gir frisignal. Slik at du både får dratt hunden inn og kanskje med apporten også? så får du evt jobbe inn innkomst og avlevering etterpå igjen, men det er mye lettere når hunden har motivasjon og vil komme til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...