Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhund og lydighetshund


Anni
 Share

Recommended Posts

On 2/27/2019 at 4:02 PM, Anni said:

Takk for utfyllende svar? om hunden går litt vekk og sånn når den går lør gjør ikke så mye men jeg foretrekker og kunne se hvor hunden er. Så helst ikke en hund som er kjent for å like å gå lenger enn at den ser eier. Og ikke altfor vanskelig og trene grei innkalling på. Hvis jeg ikke kan stole på at hunden kommer når jeg roper er det ikke sikkert jeg tør å ha den løs. Men det er jo masse trening. Om hunden i værtfall kan holde grei fart i trekket er det fint trenger ikke å sprinte selv om det er gøy. Men jeg vil gjerne dra på noe lengre trekkturer ofte (ikke så langt men ikke kort heller) kanskje rundt mil mer eller mindre på en tur. Da er det greit at den holder jevnt tempo. Men det er sikkert en treningssak. 

Jeg personlig har alltid tenkt at skikkelige jakthunder som vorsthe og plikter burde få brukt seg i jakt. Og jeg jakter ikke. Men det stemmer kanskje ikke? 

Kjønnsmessig ønsker jeg tispe, og da tror jeg kanskje toller blir litt liten? Foretrekker kanskje korthåret eller hund som kan klippes kort i årsperiodene hvor det er veldig møkkete ute. Vant med labrador (familiehund foreldrene mine sin) er nok utstillingstypen. Det jeg ønsker med den er kanskje at på trekk kan han dra 1-2 km også er det slutt. I tillegg føler jeg ikke stor nok lyst til lydighetstrening. Men så er han en voksen gutt. Men ønsker i værtfall hakket mer aktiv en vanlig labbe. 

Om det er korthårsrase som trenger dekken om vinteren er det helt innafor for meg. 

Korthårscollie har jeg ikke egt tenkt på men den skal jeg lese mer om :)

Du får nok kjøpt både vorsteh og pointer fra hundekjørere uten at du ønsker å jakte med den. Burde få jakte, tja, om de får løpe løs litt utenom båndtvangen så jakter de jo de, selv om ikke eier er med på jakten ? de hadde helt sikkert likt å være på jakt med eier, men jakta er jo bare en liten del av året uansett så de vil nok kunne ha fine liv uten å bo hos en jeger. Men de går jo fort ut av syne de da så kanskje ikke helt det du ønsker deg?

Om toller blir for liten kommer jo an på hva du ønsker deg. ? de er ikke for små til å trekke, men klart med mer tyngde kommer jo mer hjelp så trenger ikke å være noen ulempe å ha noe litt større enn de minste tispene iallefall. Men de er nok gøy å kjøre med de også.

Du skal ikke de bort i fra at vanlig Labrador kan passe greit det også, om du liker typen. Bare hold den slank og i god fysisk form. De fleste labradorer i landet her er jo rett ut feite, med mange kg ekstra og da er det ikke rart det blir tungt å trekke og løpe over tid. Jeg tror de fleste jevnt over kunne yt mye bedre om de hadde blitt holdt i riktig hold. Og selvsagt vil den fysiske formen til hunden og hvor vant den er til å trekke ha mye å si. Bruker å stå på ski med en hannhund her, ganske stor og bedagelig, men når den er med oss så trekker Den godt for å jage etter. Kan fint være med på rundt en mil. Den trekker ingenting om den er alene ute da, men vet ikke hvor mye eier har trent på det heller.

De fleste labber er nok greie å trene lydighet med også, spesielt om man begynner tidlig å utvikler det samarbeidet, lek, og lære dem "lære".? uansett så gjelder det nok å se litt etter oppdrettere som bruker hundene sine til noe og ikke bare utstilling eller litt tur. De fleste raser i dag er jo avlet ned ganske mye , men så finnes det noen oppdrettere som er flinkere til å avle på individer med mer lek, mer motor, bedre samarbeid osv, og de forskjellene vil man merke(uansett rase, Ikke bare labbe), evt kan man jo også se på type. Noen har kanskje hunder som er litt mer atletisk og moderat bygget enn andre. Det kan jo være en fordel, spesielt ifht trekk og fysisk aktivitet. ?

Ifht din opplevelse av bc så er det nok mest individavhengig og tildels oppdragelsesavhengig. Ingen skal være sånn og de fleste er ikke sånn, uavhengig av hvilken hundetype og hvor mye driv de har. Men stress kan jo være mer vanlig hos noen raser enn hos andre, dog kan det være verdt å forberede seg på at man fort kan få en slik hund. Heldigvis er det ikke så vanskelig å gjøre noe med, det fordrer bare at du tar litt styring hjemme og ikke lar hunden surre rundt i det uendelige. Og med tid så blir de roligere også uten at vi forteller dem hva de skal gjøre? føler dette er ganske utbredt også blant ikke typiske brukshunder. Kanskje spesielt der folk avler litt bruksrettet. Typisk fordi de avler opp driv og stress, men ikke alltid evnen til å håndtere dette, evnen til å fokusere det på noe konstruktivt(som jobb med eier feks) og manglende evne til å skru av igjen etterpå, da kan det fort bli langt verre enn en mye mer aktiv hund (i utgangspunktet) som har evnen til å håndtere det og skru av og på ved behov?

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er velmente råd, basert på det som slo meg når jeg leste alt her. Også litt med den forrige tråden din om emnet i bakhodet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du i det hele tatt vurderer pointe

Vorstehavlen er vell delt. Det avles vell løpsvorsteh også som er tiltenkt trekk og snørekjøring på konkurransenivå. 

@Carro92 her inne har vel pointer. Men de synes jeg faktisk burde brukes til jakt. Jeg synes det virker som du egentlig vil ha en standard labrador, bare som ikke er tykk og lat... Enig med @Mala

1 time siden, Malamuten skrev:

Du får nok kjøpt både vorsteh og pointer fra hundekjørere uten at du ønsker å jakte med den. Burde få jakte, tja, om de får løpe løs litt utenom båndtvangen så jakter de jo de, selv om ikke eier er med på jakten ? de hadde helt sikkert likt å være på jakt med eier, men jakta er jo bare en liten del av året uansett så de vil nok kunne ha fine liv uten å bo hos en jeger. Men de går jo fort ut av syne de da så kanskje ikke helt det du ønsker deg?

Hvordan vil en vorsteh eller pointer være trenbar med tanke på lydighetstrening, vet du noe om det?? 

Så lenge den kan trenes til å bli god på innkalling så jeg kan føle meg forholdsvis trygg når jeg roper/plystrer  (etter trening selvsagt) så kan det være innafor. Backup planen hvis det ikke skulle gå er å bruke langline. :)

Og jeg har nok tenkt hakket større enn toller. Str til en toller hann kunne vært aktuelt men jeg ønsker tispe og de er litt små på toller syns jeg :) 

Endret av Anni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anni said:

Hvordan vil en vorsteh eller pointer være trenbar med tanke på lydighetstrening, vet du noe om det?? 

Så lenge den kan trenes til å bli god på innkalling så jeg kan føle meg forholdsvis trygg når jeg roper/plystrer  (etter trening selvsagt) så kan det være innafor. Backup planen hvis det ikke skulle gå er å bruke langline. :)

Og jeg har nok tenkt hakket større enn toller. Str til en toller hann kunne vært aktuelt men jeg ønsker tispe og de er litt små på toller syns jeg :) 

Det er ei i miljøet her som trener med sine i bruks og har hatt flere(tror jeg) helt oppe i øverste klasse. Tror kanskje de har greid championatet og. Det finnes nok verre utgangspunkt, men samtidig får man nok legge i litt jobb og kreativitet for å komme så langt iallefall? er flere som går/har gått lydighet også opp til klasse 3 iallefall, mulig også elite/fci 3. Siden de gjerne har littnlekelyst/er lett å motivere med mat og har litt driv og motor så har man jo litt å jobbe med, verre å jobbe med en hund som er for lav eller vanskelig p motivere til å jobbe med det vi vil. Ville nok gått for korthårsvarianten da. Tror de er hakket mindre selvstendig/hard enn feks strihår. Innkalling skal jeg ikke si så mye om så jeg ikke har så mye personlig erfaring med å gå tur eller trene disse fuglehundene. 

Evt kan du vell også sjekke ut munsterlander. Grosser antagelig om tispe skal bli stort nok. Tror de har mindre radius og er kanskje noe likere springer spaniel enn vorsteh, dog litt usikker på om de er vanskeligere eller lettere å jobbe med en feks vorsteh. Jeg kjenner bare en kleiner personlig,  men den er litt rar tror jeg ? ikke nok til å vurdere en rase utifra heller da. Men har jo hørt litt om dem via eier og raseentusiast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anni skrev:

Bc er ikke aktuelt da jeg har kjent ett par bc og skulle passe en en gang. Etter å ha gått lang tur + litt lydighet ute en dag også skulle være inne og slappe av litt etterpå var den rolig i kanskje 1 time før den begynte å stresse rundt veldig. Var slitsomt å ha i huset. Kan hende det var bare det individet da men har nok desverre ikke øynene for bc stressnivået. 

Raser jeg tenker på nå er flatcoated  (slev om det er hakket mer pels enn ønsket) jaktlabbe, storpuddel, dalmatiner, portugisisk vannhund og korthåret collie. Dette er veldig ulike raser da men da har jeg i værtfall noe å gå ut i fra. ? Vet ikke om du har noe erfaringer med noen av disse? 

Jeg har dalmatiner, hun er fortsatt ganske ung, men jeg kan fortelle litt om mitt generelle inntrykk av rasen. Jeg tror ikke det vil bli noe problem å få en dalmatiner til å trekke, de aller fleste sliter med å få dem til å ikke trekke i bånd (inkludert meg selv). Jeg har hatt med min tispe på et par korte skiturer for å venne henne til det da hun i utgangspunktet var redd for ski. Jeg har da hatt hun litt i bånd i starten før jeg lar henne springe løs resten av turen, og hun trekker som bare det. 

På treningssiden så er vel rasen sånn midt på treet. De aller fleste er jo veldig matglade, og gjør det meste for en godbit, men jeg skal helt ærlig si dansk-svensk gårdshunden jeg har er mer lettlært enn dalmatineren, til sammenligning. Å konkurrere i lavere klasser vil nok være mulig med rasen, men ikke en rase du kjøper om du har store ambisjoner. 

De aller fleste dalmatinere jeg kjenner/har møtt kan gå løs, inkludert min egen så langt, men kommer ikke alltid som et skudd på innkalling. Min "skal bare" sjekke noe først, også kommer hun løpende når hun er ferdig med å snuse på en flekk, tygge på en grein osv. :P Hun har aldri stukket av eller gått lengre enn 30-40 meter fra meg da, hun holder seg alltid i nærheten og har generelt liten radius. 

Jeg tror at rasene storpuddel, portugisisk vannhund eller en retriver er mer treningsvillige enn det dalmatineren er, om det er viktig for deg. Vil derimot tro at dalmatineren er mer treningsvillig enn det en vorseth eller pointer vil være.:)

Endret av Ginaml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Det er ei i miljøet her som trener med sine i bruks og har hatt flere(tror jeg) helt oppe i øverste klasse. Tror kanskje de har greid championatet og. Det finnes nok verre utgangspunkt, men samtidig får man nok legge i litt jobb og kreativitet for å komme så langt iallefall? er flere som går/har gått lydighet også opp til klasse 3 iallefall, mulig også elite/fci 3. Siden de gjerne har littnlekelyst/er lett å motivere med mat og har litt driv og motor så har man jo litt å jobbe med, verre å jobbe med en hund som er for lav eller vanskelig p motivere til å jobbe med det vi vil. Ville nok gått for korthårsvarianten da. Tror de er hakket mindre selvstendig/hard enn feks strihår. Innkalling skal jeg ikke si så mye om så jeg ikke har så mye personlig erfaring med å gå tur eller trene disse fuglehundene. 

Evt kan du vell også sjekke ut munsterlander. Grosser antagelig om tispe skal bli stort nok. Tror de har mindre radius og er kanskje noe likere springer spaniel enn vorsteh, dog litt usikker på om de er vanskeligere eller lettere å jobbe med en feks vorsteh. Jeg kjenner bare en kleiner personlig,  men den er litt rar tror jeg ? ikke nok til å vurdere en rase utifra heller da. Men har jo hørt litt om dem via eier og raseentusiast.

Uansett rase om jeg hadde hatt valget mellom korthåret eller stri om gemytt er det samme så foretrekker jeg korthåret. ? Og pointer virker ganske aktuelt om den kan trenes lydighet i tillegg til trekk. Virker i værtfall som det er trekkvilje i den? Og den har pelslengden jeg ønsker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ginaml skrev:

Jeg har dalmatiner, hun er fortsatt ganske ung, men jeg kan fortelle litt om mitt generelle inntrykk av rasen. Jeg tror ikke det vil bli noe problem å få en dalmatiner til å trekke, de aller fleste sliter med å få dem til å ikke trekke i bånd (inkludert meg selv). Jeg har hatt med min tispe på et par korte skiturer for å venne henne til det da hun i utgangspunktet var redd for ski. Jeg har da hatt hun litt i bånd i starten før jeg lar henne springe løs resten av turen, og hun trekker som bare det. 

På treningssiden så er vel rasen sånn midt på treet. De aller fleste er jo veldig matglade, og gjør det meste for en godbit, men jeg skal helt ærlig si dansk-svensk gårdshunden jeg har er mer lettlært enn dalmatineren, til sammenligning. Å konkurrere i lavere klasser vil nok være mulig med rasen, men ikke en rase du kjøper om du har store ambisjoner. 

De aller fleste dalmatinere jeg kjenner/har møtt kan gå løs, inkludert min egen så langt, men kommer ikke alltid som et skudd på innkalling. Min "skal bare" sjekke noe først, også kommer hun løpende når hun er ferdig med å snuse på en flekk, tygge på en grein osv. :P Hun har aldri stukket av eller gått lengre enn 30-40 meter fra meg da, hun holder seg alltid i nærheten og har generelt liten radius. 

Jeg tror at rasene storpuddel, portugisisk vannhund eller en retriver er mer treningsvillige enn det dalmatineren er, om det er viktig for deg. Vil derimot tro at dalmatineren er mer treningsvillig enn det en vorseth eller pointer vil være.:)

Det jeg mente med at jeg vil at hunden skal kunne gå løs er vel at den ikke stikker for langt fra meg og aldri kommer om du roper? Så lenge den kommer er det det viktigste. Og hvis man eks skulle møte noen på tur at det er mulig å få kontakt med hunden for å få den til å komme ? Så fint at trekkviljen er bra på din? Eks mange huskyer kan ikke gå uten bånd fordi de lett forsvinner mange kilometer av gårde. Bil ha en hund som kan de løs uten å stikke for langt og kunne trekke. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anni said:

Uansett rase om jeg hadde hatt valget mellom korthåret eller stri om gemytt er det samme så foretrekker jeg korthåret. ? Og pointer virker ganske aktuelt om den kan trenes lydighet i tillegg til trekk. Virker i værtfall som det er trekkvilje i den? Og den har pelslengden jeg ønsker 

Det kan man nok. Jeg tror pointer er litt mer rein fuglehund enn vorsteh, uten at jeg skal si det helt sikkert. Vorsteh er for all del en fuglehund først og fremst, med alt det innebærer, men har inntrykk av at den er en noe bedre allround hund enn pointer og setter feks. Pointer blir nok fort for liten og  du synes toller er for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Malamuten said:

Det kan man nok. Jeg tror pointer er litt mer rein fuglehund enn vorsteh, uten at jeg skal si det helt sikkert. Vorsteh er for all del en fuglehund først og fremst, med alt det innebærer, men har inntrykk av at den er en noe bedre allround hund enn pointer og setter feks. Pointer blir nok fort for liten og  du synes toller er for liten.

Pointer og vorsteh er veldig lik ift preferanser på fugl/sau/hårvilt. Begge kan være ganske harde på annet enn fugl Begge er like "trenbare" i den forstand at man må regne inn jaktinstinkter. Pointer ift størrelse er avhengig av linjer. Som vorsteh. Hatt begge. Min siste pointer var 32 kg Min siste vorsteh var 36 kg. Begge tisper. Min minste vorsthe (tispe) var 18 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Det kan man nok. Jeg tror pointer er litt mer rein fuglehund enn vorsteh, uten at jeg skal si det helt sikkert. Vorsteh er for all del en fuglehund først og fremst, med alt det innebærer, men har inntrykk av at den er en noe bedre allround hund enn pointer og setter feks. Pointer blir nok fort for liten og  du synes toller er for liten.

Pointer er jo litt mer robust i kroppen. Skal brukes til å trekke ganske mye er planen. Altså at det gjerne blir ett par lengre trekkturer i uka. De resterende dagene vil være tur løs i skog/lydighetstrening. I tillegg vil jeg dra på litt treninger på div øvelser innimellom hos trener. Toller tisper syns jeg virker litt "spinklere" når det gjelder trekkstyrken. Hvis du skjønner. Toller hannhund har grei størrelse men jeg ønsker meg tispe og de er litt mindre :)

Poenget er at hunden vil bli aktivt brukt og  vil ha en aktiv hund som kan takle en slik hverdag :) Jeg tror selv at jeg vil ha noe som er hakket mer enn labrador eks. Selv om jeg vet at det er fler spreke labber. Akk nå føler jeg at jeg vipper mot type fuglehund som du nevner (men jeg skal jo ikke bruke den i jakt) og dalmatiner da etter det jeg har undersøkt vil like trekk. Aner ikke egt så mye om trekkvilje på puddel/portis men en slik med trekkvilje kan være aktuelt. Har lagt fra meg bittelitt flatcoated pga pelslengde på den når det er andre alternativer med kort. Har ikke noe imot pelsstell, men langhåret hunder vil dra med masse skitt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lothepus skrev:

Pointer og vorsteh er veldig lik ift preferanser på fugl/sau/hårvilt. Begge kan være ganske harde på annet enn fugl Begge er like "trenbare" i den forstand at man må regne inn jaktinstinkter. Pointer ift størrelse er avhengig av linjer. Som vorsteh. Hatt begge. Min siste pointer var 32 kg Min siste vorsteh var 36 kg. Begge tisper. Min minste vorsthe (tispe) var 18 kg. 

Du som har hatt begge raser hva ville du sakt var de største forskjellene som skiller dem? Og tror du det kunne passet for meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anni said:

Du som har hatt begge raser hva ville du sakt var de største forskjellene som skiller dem? Og tror du det kunne passet for meg? :)

Smak og behag. Mest. Jeg liker best vorsteh. Jeg syns pointeren ble hakket for hard på sau,.... Og jeg liker at hundene mine kan gå løs (strømmet mot sau er forutsetning).  Pointer har en del helse/funksjonelle utfordringer som vorsteh ikke er plaget av i samme grad (dårlig pels, mangel på pels på bryst/buk, brokk, ol). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lothepus skrev:

Smak og behag. Mest. Jeg liker best vorsteh. Jeg syns pointeren ble hakket for hard på sau,.... Og jeg liker at hundene mine kan gå løs (strømmet mot sau er forutsetning).  Pointer har en del helse/funksjonelle utfordringer som vorsteh ikke er plaget av i samme grad (dårlig pels, mangel på pels på bryst/buk, brokk, ol). 

Er det enklere å ha vorsteh løs enn pointer? Hva mener du om å ha jakthund om man ikke driver jakt? 

Jeg har lest en del på dalmatiner også som jeg syns virker fin. Kanskje ett bedre alternativ om man ikke driver aktivt jakt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anni said:

Er det enklere å ha vorsteh løs enn pointer? Hva mener du om å ha jakthund om man ikke driver jakt? 

Jeg har lest en del på dalmatiner også som jeg syns virker fin. Kanskje ett bedre alternativ om man ikke driver aktivt jakt? 

Er du ekstremt fysisk aktiv kan det å ha stående fuglehund gå greit. Hvis ikke, bør du jakte og trene mot jakt. 
Er du sånn passe fysisk aktiv (en times tur per dag pluss et par-tre kortere lufteturer) hadde jeg gått for annet enn grp 7 hund. For min egen del. Og så kommer det litt an på hva slags erfaring du har med hund fra før, og hvor mye du vil legge ned i trening ift tid og engasjement. Hva med en grp 8 hund? Mye enklere hunder ift det å ha de løs. Og de er mer førerorientert, har kortere radius fra fører ute og er enklere å trene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er velmente råd, basert på det som slo meg når jeg leste alt her. Også litt med den forrige tråden din om emnet i bakhodet.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du i det hele tatt vurderer pointer, vorsthe eller andre jakthunder med sterk viltinteresse - og ikke nødvendigvis bare på fugl heller - når du ikke skal bruke driftene de har. Viltinteressen er en ulempe i hverdagen, det vil gjøre dem mindre egnet til lydighetstrening og det er ikke nødvendigvis helt uproblematisk å ha dem løse. De kan gå relativt stort og de kan meget gjerne finne ut at de skal ta seg en tur på egen hånd. Det er ikke få meldinger om "vorsteh forsvunnet på tur" jeg har lest siste årene. 

Forstå meg rett, jeg synes det er kjempeflotte hunder, men jeg hadde aldri orket å ha en hund med sterk viltinteresse uten å høste fruktene også (jakt) og ikke bare bakdelene. Joda, du har vorsteh som er avlet for trekk - men de er ikke fri for viltinteresse, og så var det den lydighetsbiten da ... Ikke akkurat førstevalget der. Og joda, viltinteresse kan være assosiert med trekkegenskaper, men all den tid du ikke skal konkurrere så må du spørre deg hvor viktig den biten er?

På den andre siden så har du en rekke hunder (retrievere, spaniels, vannhunder, puddel, bc og sikkert mange flere) som sannsynligvis vil kunne gi deg masse glede som hobbytrekkhund, men som vil oppfylle til fulle når det kommer til lydighetsbiten, greiere å ha løs, mer førerorientert osv. Joda, man gambler litt - det finnes de som ikke vil trekke, men de er vel i fåtall. Om du ikke går for en hund avlet spesifikt for trekk, så er det litt gambling uansett.

Og så tror jeg kanskje du overtenker dette med pels og pelsstell. Ingen av rasene nevnt her (tror jeg) er spesielt krevende sånn sett. De som KAN være det (puddel, feks), kan man velge å klippe kort. En flat har selvsagt lengre pels enn en labrador (men flat er jo ikke en hund med veldig lang pels akkurat), men foruten bekledning så kan fint både faner og buk stusses en gang i mellom om man sliter i snøen. Jeg føler litt at når du forsøker å finne en hund som skal passe "perfekt" ikke bare hva trekk og lydighet gjelder (som på sett og vis er motpoler, for å gjøre det enda verre), men også ha drømmepelsen (som strengt tatt ikke finnes - det er alltid noe) så kan du ende opp med et kompromiss som egentlig ikke er helt match på noe. Og da har vi jo ikke begynt å snakke gemytt og slikt. Gi deg selv litt større slingringsmon hva pelsen gjelder, og tenk nøye gjennom hva som er viktigst av de andre kravene dine (du nevner trekk, lydighet og å gå løs i åpningsposten din, det er en start - men hvilken type hunder er det som får deg til å smile når du møter de?) så tror jeg du lettere finne matchen din.

Angående labrador (standard) så kan jeg ikke skjønne at det ikke skal være en god match. Jeg skjønner at du er aktiv og at du ønsker en aktiv hund, men det er jo akkurat det en labrador er. Den skal hverken være fet eller lat. En labrador som har blitt oppdratt aktivt, med masse lek og morro og som man gir akkurat passe med mat, skal være særdeles glade og aktive hunder som kan springe deg i senk mange titalls ganger. Men vurder selvsagt, som for alle raser, oppdretter nøye - det er mulig det finnes noen genetiske sofapoteter der ute, men de fleste har nok blitt sånn - ikke født sånn. Så om du heller skulle ønske en jaktavlet labbe, så må det være andre grunner. Om det er utseende, potensielt enda mer energisk/entusiastisk i hverdagen, du liker væremåten deres enda mer eller hva det måtte være, det skal jeg ikke legge meg opp i.

Uansett, lykke til!

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

 

 

Tusen takk du har gitt meg masse å tenke på? I det forrige innlegget tenkte jeg at trekk ikke var så viktig og ville ha noe som ikke røytet og heller bruke stell på det. Nå er jeg mer bevisst på at jeg vil ha noe som trekker fordi jeg syns det er sinnsykt gøy. Og vil helst at den skal nok til å kunne gå løs i skog/steder det er lite mennesker. 

Er ikke pelsstell som skremmer meg men mer at når hunden har vært ute og det er møkkete ute og alt av møkk og skitt setter seg på hunden og alt blir med inn...  

Jeg er i tenkeboksen og har heldigvis god tid til å tenke og lese mye og møte individer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anni said:

 er jeg mer bevisst på at jeg vil ha noe som trekker fordi jeg syns det er sinnsykt gøy. Og vil helst at den skal nok til å kunne gå løs i skog/steder det er lite mennesker. 

Hvis det er slik at om du får en hund, og det viser seg at den ikke trekker. Blir du veldig skuffet da? Vil det ødelegge forholdet til hunden? Tenke på å omplassere? Hvis svaret er ja så må du jo kjøpe en hund som er avlet for trekk. Alt annet vil være gambling. Men da har du et nytt problem: Jeg kommer ikke på noen gode trekkhundraser som jeg ville stolt spesielt mye på å kunne gå løs. Ikke slik jeg tolker det å "kunne gå løs". Folk eller ikke. Det er ikke folka som er problemet, det er vilt og bufé. At du etterhvert finner noen områder hvor du mener det er trygt, som du kjenner godt, som er oversiktige, gjerne naturlig avgrenset og med minimal sjanse for vilt eller husdyr, det er nok en mulig løsning men det er noe annet enn å generelt stole på at hunden kan gå løs. Prioriteringer, igjen.

Just now, Anni said:

Er ikke pelsstell som skremmer meg men mer at når hunden har vært ute og det er møkkete ute og alt av møkk og skitt setter seg på hunden og alt blir med inn..

Som sagt så kan faner stusses og det finnes bekledning. Når det er sagt, så er en funksjonell pels bemerkelsesverdig skitt-avstøtende. Etter at jeg har tørket min med håndkle, så er det selv etter turer i grisevær, så godt som ingenting igjen. Har hunden rullet seg i gjørme så må den dusjes uansett. Problem solved. Min hund har noe pels, store faner - jeg har aldri vært i nærheten av å føle at det har blitt et grisehus etter at hun kom. Aldri sett dunger med sand eller skitne poteavtrykk. Noe vil nok alle hunder dra med seg inn, men sånn er det å ha hund - de fleste med røyteraser drar jo uansett fram støvsugeren litt oftere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anni det meste er nok skuffende ifht pointer eller vorsteh når det kommer til trekk. Ikke nødvendigvis pga faktisk styrke eller bygning direkte, men fordi de gir så mye og har naturlig anlegg for å løpe langt og ganske fort. ? og det er gøy? om jeg en dag skal velge hund utfra trekkinteressen så blir det en Vorsteh i hus her iallefall. 

Tror definitivt du kan ha mye glede av en jaktvariant av golden eller labb også. Kan være verdt å prøve seg iallefall om du skulle finne rasene interessante. Det er det ganske mye driv, etter min erfaring kjekke hunder å kjøre med og langt enklere p jobbe med enn noen stående fuglehund. Mindre radius også?

 

@Lothepus, ah da tar jeg sikkert feil. Personlig har jeg kun sett små pointere, (mellom 14 og 22 kg maks, om i det hele tatt så stor)både hannhunder og tisper) og hos vorsteh hår jeg kun sett hunder fra rundt 20 kg og oppover, med hovedvekt på over 25 kg. 

 

@tillien hva som er verdt det for å ta de negative sidene med på kjøpet vil jo variere. Det er ikke mange som kan måle seg med Vorsteh eller pointer i trekk, og ingen som potensielt er såpass greie allroundere tross alt. Så om trekk er viktig så er det vell en vell så for grunn til å kjøpe en Vorsteh som om man jakter. Tror forøvrig ikke jeg kjenner noen som ikke kan slippe fuglehunden sin, og enten man jakter eller går tur så vil man vell risikere at hunden kan jage noe. Det kan man vell strengt tatt med de fleste hunder, selv om mindre radius selvsagt får mindre sjans for å finne noe.

Jeg vet de er ganske like egenskapsmessig, men føler Vorsteh er en bedre allroundhund. Enklere å motivere kanskje eller jobbe sammen med. Mulig jeg tar feil altså, men det inntrykket jeg har fått iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

@tillien hva som er verdt det for å ta de negative sidene med på kjøpet vil jo variere. Det er ikke mange som kan måle seg med Vorsteh eller pointer i trekk, og ingen som potensielt er såpass greie allroundere tross alt. Så om trekk er viktig så er det vell en vell så for grunn til å kjøpe en Vorsteh som om man jakter. Tror forøvrig ikke jeg kjenner noen som ikke kan slippe fuglehunden sin, og enten man jakter eller går tur så vil man vell risikere at hunden kan jage noe. Det kan man vell strengt tatt med de fleste hunder, selv om mindre radius selvsagt får mindre sjans for å finne noe.

 

Selvsagt vil hvilke negative sider man godtar variere, og trekk kan nok være en alternativ/ekstra pluss-side for de som ønsker det. Poenget mitt var at jeg er usikker på om trådstarter helt hadde prioriteringene klart for seg, for at en vorsteh vil score vesentlig dårligere både på lydighetsbiten og det å gå løs, det kommer man ikke unna. Noe som er helt greit, dersom man fullt innser det og er helt klare på prioriteringene sine. Et sted jeg kanskje ikke helt følte trådstarter var ennå.

Jeg kjenner også mange, mange med fuglehunder ... breton, settere og vorsteh og de går løse med dem. Jeg kommer imidlertid ikke på en eneste av dem som ikke har hatt flere kortere og/eller lengre leteaksjoner etter dem. Enten de har fått ferten av fugl eller rein. Og vorsteh - som gjerne kan trigge på mye mer enn fugl er de jeg opplever som mest eventyrlysten, men skal innrømme at det blir anektdotisk. Det går jo stort sett bra, og de kommer hjem når de går lei, men det er bare ikke det første jeg tenker på når noen eksplisitt sier de ønsker å ha en hund som går løs. Akkurat som at toller eller flat ikke er det første jeg tenker på om man skal ha trekkhund. Det er noen egenskaper som ønskes som ikke går helt opp. Igjen, det må prioriteres og det kan man bare gjøre om man ser hele bildet - noe jeg håper vi hjelper trådstarter med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tillien skrev:

 

Skjønner veldig godt hva du mener. Og hadde ikke villet omplasert dersom den ikke hadde likt trekk men det er ett veldig stort ønske. Når man skaffer seg en hund har man ett ansvar om at hunden skal ha best liv som mulig. Så har lagt fra meg litt pointer/vorsteh med det grunnlag at de bør få brukt seg i jakt. Tenker mer på flatcoated, dalmatiner, storpuddel, portis nå pga mindre radius og har falt litt for disse. Også får jeg heller se etter oppdrettere som kanskje har brukt foreldredyr til trekk og andre ting. Tenker hvis foreldredyr har blitt brukt i trekk er kanskje sannsynligheten større for at avkom vil like det også. Så blir det heller litt gamling på avkommet. Så skal jeg prøve å få møtt flere av disse individene innen disse rasene. Føler at en flat vil bli litt "det samme" som jaktlabbe? Det er sikkert forskjeller på det. Også får jeg tenke mer på hunden i seg selv enn pelsen. Men trekk er veldig høyt på lista da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anni said:

Skjønner veldig godt hva du mener. Og hadde ikke villet omplasert dersom den ikke hadde likt trekk men det er ett veldig stort ønske. Når man skaffer seg en hund har man ett ansvar om at hunden skal ha best liv som mulig. Så har lagt fra meg litt pointer/vorsteh med det grunnlag at de bør få brukt seg i jakt. Tenker mer på flatcoated, dalmatiner, storpuddel, portis nå pga mindre radius og har falt litt for disse. Også får jeg heller se etter oppdrettere som kanskje har brukt foreldredyr til trekk og andre ting. Tenker hvis foreldredyr har blitt brukt i trekk er kanskje sannsynligheten større for at avkom vil like det også. Så blir det heller litt gamling på avkommet. Så skal jeg prøve å få møtt flere av disse individene innen disse rasene. Føler at en flat vil bli litt "det samme" som jaktlabbe? Det er sikkert forskjeller på det. Også får jeg tenke mer på hunden i seg selv enn pelsen. Men trekk er veldig høyt på lista da :)

Ut fra det du skriver, så synes jeg personlig det høres ut som en fornuftig strategi. Men jeg skjønner samtidig Malamutens tanker - for det blir vår tolkning av dine krav som ligger til grunn og vi leser deg nok ørlite forskjellig. Til syvende og sist er det bare du som vet hvordan du ønsker å prioritere og hva du kan leve med av "ulemper" og/eller gambling. 

Jeg har ikke truffet så altfor mange jaktlabber, men de jeg har truffet har nok vært litt mer samlet og ikke riktig så klovnete som en typisk flat. Jeg føler kanskje jaktgolden og flat deler disse klovnefaktene litt mer. Noe jeg personlig synes er kjempegøy, mens andre synes kan bli litt mye. Men ja, flat har tradisjonelt vært sagt å ha noe mer motor enn den gjengse golden eller labrador. Uten at jeg vet helt status på avlen i Norge i dag - som vanlig, sjekk opphavet. Det er dessverre altfor mange retrieveroppdrettere som aldri har gjort noe mer med hundene sine enn å ha dem på utstilling. Sånn overordnet så er det uansett mye likt mellom flat, golden og labrador, jaktavlet eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hva er viktigst for deg: At hunden trekker som et uvær på grensa til det farlige? (for det gjør en del vorsteh og pointere...) med ekstrem drive fremover, eller at hunden skal være førerorientert og enkel å ha i hverdagen, gå løs på tur og lett å trene? Det er ikke morsomt om hunden setter etter rådyr eller rein, da blir de fleste grp 7 hunder stokk døve for alt de har lært av innkalling. 

Jaktlabbe syns jeg høres ut som et godt alternativ, dog vær obs på linjer med mye stress. Jaktgolden sliter en del med allergi, så velg ev oppdretter og valp med omhu der også - mtp helse.  

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer @tillien! Hvorfor kjøpe deg jakthund om du ikke skal jakte? Jeg kan si det sånn atter jeg ville ikke valgt pointern til hundesport om jeg ikke skulle jakta ved siden av. Sorry to say, men det er helt grusomt til tider å kjempe mot jaktinstinktet konstant. Men vet at du ikke får kjøpt pointer hvis du ikke jakter, kjenner flere som har hatt problemer med å få kjøpt. Vorsteh derimot har de ofte noen rene trekklinjer på, og er en større rase, så lettere å få tak i. Og vil du ha trekkvilje så hadde jeg heller sett på vorsteh enn pointer, ikke like høy trekklyst på pointerne kontra vorsteh :) 

Endret av Carro92
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på dette med pels så ville jeg ikke tatt det i betraktning med det første. Jeg har selv en korthåret blanding uten noe underull eller annet "pelsstæsj", men guri han drar inn mye skit om jeg ikke tørker og skyller av ben etter en gjørmete dag. Ja, klart om hunden har langhåret pels så kan ting som greiner, pinner og diverse annet sette seg fast men føler uansett at en korthåret og en langhåret blir like skitne. Og som nevnt, så har de ofte en velfungerende pels som ordner opp litt selv samtidig som du kan stusse og ordne, og på de verste dagene bruke regndekken/kondomdress til snøballer. 

Jeg var mye att og frem på hvilken hund som skulle bli nummer to, akkurat som deg. Jeg hadde utelukket en del raser pga pelsstell fordi jeg ville ha hund nummer 2 med også kortpels som min nåværende hund. Little did I know... Jeg har blitt helt forelsket i Engelsk Springer Spaniel og den passer "perfekt" med nesten alle mine kriterier. Tenkte først "nei, ikke noe langhårs/klippe/bare-stress-pels", men ble så opptatt av dette at jeg så rett forbi rasen sine fantastiske egenskaper. Jeg vil heller ha en hund som passer meget bra med mine kriterier i hverdagen og trening, så får jeg bare lære meg litt klipp og fiks + det blir fine kvalitetsstunder sammen der vi begge er dekket av hår der vi ikke kunne tro det kunne komme hår:D

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke utelukket drømmehunden pga en forholdsvis lettstelt pels, selv om den ikke hadde vært helt det jeg ønsket meg, men etter å ha gått fra malamute(som tross alt ikke har voldsomt lang pels) til malle/hollender(korthår) så er det et behagelig skille der altså på hvor mye dritt som blir med inn. I verste vårløysinga så må de i dusjen uansett, men selv da så er det enklere fordi de nåværende er det bare å spyle fort av så er det greit. Malamutene hadde litt lengre og litt mer pels, og sand osv var mye mer innarbeidet i pelsen og krevde mye mer innsats for å få ut, viss ikke så lå det sandhauger igjen etter dem der de hadde ligget. Mye mer vann i pelsen på våte dager som de fikk ristet av seg inne selv om de ble tørket så godt det gikk, og på dager hvor det er litt skitt/vått,men ikke såå ille så holder det gjerne å tørke av hollenderne, mens malamutene måtte i dusjen. Samme om de griser seg til på tur, men det egentlig er greit føre der meste av veien, hollendere tørker opp og mister skitt og sand mye fortere, så de er ofte tørre og rene innen vi er kommet hjem,, mens malamutene hang det på lengre. Se hadde og selvrensende god pels, men det hjelper ikke så mye når jeg ikke hadde hundegård å sette de i til de hadde tørket opp og ristet av seg det de hadde dratt med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...