Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhund og lydighetshund


Anni
 Share

Recommended Posts

11 timer siden, Malamuten skrev:

Jeg hadde ikke utelukket drømmehunden pga en forholdsvis lettstelt pels, selv om den ikke hadde vært helt det jeg ønsket meg, men etter å ha gått fra malamute(som tross alt ikke har voldsomt lang pels) til malle/hollender(korthår) så er det et behagelig skille der altså på hvor mye dritt som blir med inn. I verste vårløysinga så må de i dusjen uansett, men selv da så er det enklere fordi de nåværende er det bare å spyle fort av så er det greit. Malamutene hadde litt lengre og litt mer pels, og sand osv var mye mer innarbeidet i pelsen og krevde mye mer innsats for å få ut, viss ikke så lå det sandhauger igjen etter dem der de hadde ligget. Mye mer vann i pelsen på våte dager som de fikk ristet av seg inne selv om de ble tørket så godt det gikk, og på dager hvor det er litt skitt/vått,men ikke såå ille så holder det gjerne å tørke av hollenderne, mens malamutene måtte i dusjen. Samme om de griser seg til på tur, men det egentlig er greit føre der meste av veien, hollendere tørker opp og mister skitt og sand mye fortere, så de er ofte tørre og rene innen vi er kommet hjem,, mens malamutene hang det på lengre. Se hadde og selvrensende god pels, men det hjelper ikke så mye når jeg ikke hadde hundegård å sette de i til de hadde tørket opp og ristet av seg det de hadde dratt med seg. 

Er litt det jeg også tenker :) Kort pels er lettere med tanke på skitt. Men skal prøve å ikke la det komme i veien for drømmehunden :) Men foretrekker kort pels eller kan klippes kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er velmente råd, basert på det som slo meg når jeg leste alt her. Også litt med den forrige tråden din om emnet i bakhodet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du i det hele tatt vurderer pointe

Vorstehavlen er vell delt. Det avles vell løpsvorsteh også som er tiltenkt trekk og snørekjøring på konkurransenivå. 

@Carro92 her inne har vel pointer. Men de synes jeg faktisk burde brukes til jakt. Jeg synes det virker som du egentlig vil ha en standard labrador, bare som ikke er tykk og lat... Enig med @Mala

12 timer siden, Miloficent skrev:

Med tanke på dette med pels så ville jeg ikke tatt det i betraktning med det første. Jeg har selv en korthåret blanding uten noe underull eller annet "pelsstæsj", men guri han drar inn mye skit om jeg ikke tørker og skyller av ben etter en gjørmete dag. Ja, klart om hunden har langhåret pels så kan ting som greiner, pinner og diverse annet sette seg fast men føler uansett at en korthåret og en langhåret blir like skitne. Og som nevnt, så har de ofte en velfungerende pels som ordner opp litt selv samtidig som du kan stusse og ordne, og på de verste dagene bruke regndekken/kondomdress til snøballer. 

Jeg var mye att og frem på hvilken hund som skulle bli nummer to, akkurat som deg. Jeg hadde utelukket en del raser pga pelsstell fordi jeg ville ha hund nummer 2 med også kortpels som min nåværende hund. Little did I know... Jeg har blitt helt forelsket i Engelsk Springer Spaniel og den passer "perfekt" med nesten alle mine kriterier. Tenkte først "nei, ikke noe langhårs/klippe/bare-stress-pels", men ble så opptatt av dette at jeg så rett forbi rasen sine fantastiske egenskaper. Jeg vil heller ha en hund som passer meget bra med mine kriterier i hverdagen og trening, så får jeg bare lære meg litt klipp og fiks + det blir fine kvalitetsstunder sammen der vi begge er dekket av hår der vi ikke kunne tro det kunne komme hår:D

Så bra at du har funnet drømmehunden til tross for annet pelsstell enn du ønsket? Jeg vet jo at det ikke finnes noen "perfekt" hund men vil prøve å finne det som blir nærmest mulig "perfekt" for meg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lothepus skrev:

TS: Hva er viktigst for deg: At hunden trekker som et uvær på grensa til det farlige? (for det gjør en del vorsteh og pointere...) med ekstrem drive fremover, eller at hunden skal være førerorientert og enkel å ha i hverdagen, gå løs på tur og lett å trene? Det er ikke morsomt om hunden setter etter rådyr eller rein, da blir de fleste grp 7 hunder stokk døve for alt de har lært av innkalling. 

Jaktlabbe syns jeg høres ut som et godt alternativ, dog vær obs på linjer med mye stress. Jaktgolden sliter en del med allergi, så velg ev oppdretter og valp med omhu der også - mtp helse.  

Foretrekker labrador fremfor golden, ikke sikkert det er riktig men føler selv at labrador har litt mer driv enn golden ? Men det har vel også litt med at de golden jeg har møtt er familiehunder og litt vel rolige for min del. Jakttypen kan godt vøre noe helt annet. 

Og jeg syns fart er sinnsykt gøy!! Men syns også det er veldig greit å ha en hund som kan gå løs (ikke lokker seg helt ut av ett rådyr eks som det er masse av hvor jeg bor og forsvinner i flere timer) men jeg overlever nok om den lukter noe spennende og bestemmer seg for å følge den men alltid holder seg i nærheten. Og en hund som er litt trenevillig. Så har litt lyst på en mellomting ? Labradoren jeg går mye tur med og passer veldig mye kan også finne på å "skal bare lukte på dette her så kommer jeg" og det er akseptabelt men viktig at hvis man eks skulle møte noen at han kommer og det gjør han stort sett med mindre det er noen han kjenner ? Men jeg syns ikke trekkviljen er helt der jeg vil. Trekker noen km også er det slutt. Og er bare de første meterne det er grei fart også er det rolig trekking. Han er med på lange turer men han velger stort sett og løpe ved siden av. Så vil ha noe med mer iver. Hvis du skjønner. Og jeg tror ikke det har noe med at han er feit eller noe sånn. For han får lang tur hver dag og eiere passer på hva han spiser. Han er ikke feit men er vel ikke slank heller. Er vel mer sånn han er. :) noen andre i familien hadde også labrador og han var trenevillig og var med på masse tur og han var slank. Men ikke noe trekkvilje. Så en vanlig labrador til blir det nok ikke :) men dette var jo fra utstilligslinjer da. 

Hvis jeg skulle beskrevet den "perfekte" hunden (som jeg vet ikke eksisterer) så hadde det vært svært aktiv som aldri blir hengende etter på tur. Elsker å trekke å gjør det av full glede samtidig som hun fint kan gå løs og komme på innkalling og er med på alt av nye aktiviteter vi finner på. Og selv om de fleste dagene vil være med masse aktivitet så tåler hun en rolig dag en gang i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt tråden og tenker nå hovedsakelig på flat jeg. Stor hund med en del krefter til å dra, etter min erfaring godt med iver på tur, samtidig som den kan trenes. Passer en flat hver sommer og den hadde vært perfekt for deg. Stor fin hanne som kan gå løs, morsom å trene, trekker godt om han får lov. Husker en sommer vi drev og trente motbakkeløp, en helt annen opplevelse å ha han foran enn min rolige golden som helst gikk løs og surra(golden kan trekke altså, men min var ikke lært opp til det) :lol: Om man ikke vil ha så mye drit dratt inn i huset kan man trimme fanene på beina, ellers synes jeg ikke flatpelsen drar med seg mer enn en annen hund. 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mirapusen skrev:

Har fulgt tråden og tenker nå hovedsakelig på flat jeg. Stor hund med en del krefter til å dra, etter min erfaring godt med iver på tur, samtidig som den kan trenes. Passer en flat hver sommer og den hadde vært perfekt for deg. Stor fin hanne som kan gå løs, morsom å trene, trekker godt om han får lov. Husker en sommer vi drev og trente motbakkeløp, en helt annen opplevelse å ha han foran enn min rolige golden som helst gikk løs og surra(golden kan trekke altså, men min var ikke lært opp til det) :lol: Om man ikke vil ha så mye drit dratt inn i huset kan man trimme fanene på beina, ellers synes jeg ikke flatpelsen drar med seg mer enn en annen hund. 

Tusen takk for din erfaring ?? Flat blir definitivt vurdert! ? Har egt kommet så det står mellom flatcoated, storpuddel og dalmatiner etter en del lesing er det de jeg har falt for. Så da er det å møte masse individer av disse og prøve å finne ut hvilken av disse tre som blir min rase ❤?? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...