Gå til innhold
Hundesonen.no

Lar du hunden tisse på.....?


Shokata
 Share

Recommended Posts

Har lest mange klage på hunder som tisser på hekk (tuja kreperer jo om de blir vanna med tiss over tid bl.a.), gjerder, søppelkasser, stolper osv osv.
Ikke like ofte som det klages på hundemøkk riktignok. 
Etter å ha flytta til Oslo noterte jeg meg relativt tidlig at hundene mine lukta på bortimot alt vi passerte, og tidvis var de unormalt opptatt av parkerte biler...
Min forbauselse var stor (av slaget hvor haka smalt i bakken med et brak!) da jeg en dag gikk bak en fyr med hund, som lot nevnte hund TISSE på en bil ? 
Det forklarte jo igrunn hvorfor mine tisper var opptatt av biler (som de aldri har brydd seg med før).
Hvor går egentlig grensa for hvor det er ok å la hunden tisse? 
Eller på hva, er vel kanskje mer rett å spørre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidvis tenker jeg litt sånn at om hunden er interesserte i å tisse der så har noen tisset der før dem. Jeg prøver å unngå hushjørner, gjerder og søplekasser, men gjerder og hekker blir av og til tisset på. Bil tror jeg ikke noen av mine har vært interesserte i noen gang (bor også i Oslo). Murer og murvegger og sånt er jeg ikke veldig nøye med, men prøver å unngå det ved busstopp, i underganger og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoj får ikke tisse på noe som ikke tilhører naturen. Steiner, store hekker/busker, trær og sånt er ok, alt annet er no go. 

Med de to andre har jeg vært litt sløvere dessverre og de har innimellom fått tisse på stolper, gjerder o.l, men jeg synes det er utrivelig å gå tur med hunder som skal stoppe og pisse på alt så jeg er strengere nå. De får så klart ikke tisse på biler, søplebøtter og slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har aldri tisset på biler og søppelspann. Prøver å unngå at han tisser inn på andres eiendom (først og fremst boliger), men det hender det glipper. Vi har en sær og vanskelig nabo borti her, når det gjelder markering. Så jeg prøver å unngå at han tisser på andres eiendom :)

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden her får kun tisse på gress, buskas, i grøfter osv. Han får ikke tisse på pene hekker. Trær får han tisse på i skogen, men ikke ellers. Jeg er ganske streng på det, søplebøtter, postkasser, gjerder, biler, hushjørner osv er absolutt ikke greit å tisse på, og dette vet han godt. Kan ikke fordra når folk lar hundene sine tisse på hva som helst, det blir seigt og stinker og hvis én hund tisser på noe (bil, sykkel, utgangsdør osv) blir det en skikkelig ond sirkel hvor bare flere og flere tisser der.

Jeg er forøvrig streng med tispa også, selv om hun aldri markerer på noe og bare tisser rett ned. Hun får ikke tisse på asfalten, midt i innkjørselen til folk, på parkeringsplasser osv. Hun får finne seg en gressflekk eller en grøftekant hun også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, tonjek skrev:

Hannhunden her får kun tisse på gress, buskas, i grøfter osv. Han får ikke tisse på pene hekker. Trær får han tisse på i skogen, men ikke ellers. Jeg er ganske streng på det, søplebøtter, postkasser, gjerder, biler, hushjørner osv er absolutt ikke greit å tisse på, og dette vet han godt. Kan ikke fordra når folk lar hundene sine tisse på hva som helst, det blir seigt og stinker og hvis én hund tisser på noe (bil, sykkel, utgangsdør osv) blir det en skikkelig ond sirkel hvor bare flere og flere tisser der.

Jeg er forøvrig streng med tispa også, selv om hun aldri markerer på noe og bare tisser rett ned. Hun får ikke tisse på asfalten, midt i innkjørselen til folk, på parkeringsplasser osv. Hun får finne seg en gressflekk eller en grøftekant hun også. 

Jeg dør omtrent hvis en av mine tisser rett utenfor her, så jeg har et greit tempo for å komme oss unna inngangsdøra. Bor i blokk... 
Det er ikke noe kjekkere med tisper som tisser overalt heller. 
Det er svært sjeldent at de synes det er ok å tisse på asfalt, men når det ligger snø er tydeligvis deres regel at alt som er dekket av snø er ok. Derfor tempo ut døra nå på vinteren. Bare glad de ikke tisser oppover ting (selv om det skal sies at Naya gjerne rygger seg opp på en snøhaug for å tisse litt i høyden iblant). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å unngå hager/hekker osv og generelt ting folk tar i. Biler, søppelspann, busskur osv er ikke lov. I egen hage får de ikke tisse på tujahekken, men må holde seg til den andre hekken som tåler den type vanning bedre :P 

Blir egentlig ikke forskrekket over hva folk lar hundene sine tisse på lenger, det er bare å ta seg en tur til nærmeste hundeutstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg ikke så ofte på tur i tettbygde/bynære strøk, men jeg er generelt streng på dette med markerking, for jeg vil ikke ha slike pissenisser. Men som hovedregel får de ikke tisse der det er til sjenanse for andre eller det kan ødelegge. Stolper er ok, men blomsterpotter, biler, bosspann etc. er ikke ok. Husker en gang jeg stod målløs og så på en dame med en miniatyrhund i fleksiline inne i ankomsthallen på flyplassen. Hunden surret rundt og markerte på alt innen rekkevidde uten at eieren brydde seg det minste. :blink: 

  • Confused 2
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å unngå at hun markerer på andre sin eiendom. Hekker, gjerder, søppelspann osv. Kommunale ting(gjerder langs bilvei etc), er jeg ikke like nøye på, men sjelden hun gjør set uansett. Det hender det glipper en gang i blant og hun er raskere enn meg, men jeg prøver å unngå det etter beste evne. 

Forrige hunden markerte på biler, men helst bare våre egne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andres eiendom syns jeg burde få være i fred, og da spesielt biler, blomsterpotter, postkasser, pene gjerder og lignende. 

På vinteren ser jeg også at det er en del som slipper hundene langt inn på gårdsplassen her og det er ikke greit.

Merker at min hund lukter litt vel lenge på bilene som står parkert i veien også, og syns det er helt absurd at folk syns det er greit. Jeg fant forøvrig en løs hund med bånd forrige uke, og rett etter jeg plukket opp båndet så tisset han på bilen til naboen. Ble dødsflau men tror ingen så meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tispe begrenser omfanget seg litt naturlig, det skal liksom litt til for at hun får tissa oppå biler blant annet. Når det er sagt så liker hun å markere. Såpass mye at hun litt sånn halvveis løfter på beinet og passer på å treffe litt høyt hvis det lukter interessant på toppen av brøytekanten ?

Jeg unngår sykler og biler, som hun ikke har vist noen særlig interesse for - men det er helt uaktuelt å la henne bli interessert også. Prøver å holde henne unna gjerder (private) og all slags pyntebusker/-planter, private eller ei. Innkjørsler. Alt som jeg tenker kan være irriterende for folk hvis de ser, egentlig.

Har blitt så satt ut de gangene jeg har sett folk som lar hunden pisse på sykler at jeg ikke har klart å si noe engang (i sentrum, stort sett). Det er virkelig over grensa for meg. Så klissete og ekkelt når folk skal f.eks. låse den opp igjen. Ufint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. dere er flinke her i tråden! Nå tror jeg situasjonen hadde vært en litt annen hvis vi bodde et annet sted men her i Budapest er det rett og slett ikke så veldig mye å tisse på dersom man skal unngå alt som er menneskeskapt. Det må sies at de er flinke til å la det stå litt trær på gressflekker i gatene da, så det tisses for det meste på de. Men til tider så bommer han og treffer en bil i stedet (parkert over alt i gatene her og blir tisset på konstant av de hundretusener av hunder som går tur her hver dag) eller så tisser han en del på murvegger og søppelspann som står ute, selv om jeg prøver å unngå sistnevnte.

Tror nok ungarerne har et litt annet syn på det med tissing enn nordmenn da, de er utrolig glad i hunder så en del ser på det som helt naturlig at «alt» tisses på ??‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så store markingsproblemer i heimen her. Vi har en hannhund, men han har vært kastrat det meste av livet, så han sitter som regel når han tisse. Ikke så ofte han løfter på foten. Begge whippetene mine er vant med å tisse på grus og asfalt fra den var små(bodde i blokk uten grønt lufteområde i nærheten), så de setter seg gjerne ned på asfalten for både å tisse og bæsje. De kan glatt velge tursti framfor å gå ut i grøft for å gå på do. Det er litt irriterende, men sånn er det jo bare. Passer uansett på at de ikke får gå på do på andre sin eiendom eller der folk oppholder seg så godt det lar seg gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Hehe.. dere er flinke her i tråden! Nå tror jeg situasjonen hadde vært en litt annen hvis vi bodde et annet sted men her i Budapest er det rett og slett ikke så veldig mye å tisse på dersom man skal unngå alt som er menneskeskapt. Det må sies at de er flinke til å la det stå litt trær på gressflekker i gatene da, så det tisses for det meste på de. Men til tider så bommer han og treffer en bil i stedet (parkert over alt i gatene her og blir tisset på konstant av de hundretusener av hunder som går tur her hver dag) eller så tisser han en del på murvegger og søppelspann som står ute, selv om jeg prøver å unngå sistnevnte.

Tror nok ungarerne har et litt annet syn på det med tissing enn nordmenn da, de er utrolig glad i hunder så en del ser på det som helt naturlig at «alt» tisses på ??‍♀️

Jeg kan absolutt ALDRI flytte til Budapest! 
Hadde mest sannsynlig fått så høyt blodtrykk at jeg hadde dævva ? ?
Lukter det ikke for ****** i gatene da, hvis alt pisses på??? ? 

Jeg nekter å vedkjenne meg at jeg ikke er like glad i hunder som ungarere ;) Selv om jeg ikke liker at ting blir innklint i tiss, hehehe. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler tujahekker faktisk ikke å bli tisset på? Nede i veien her er det en tujahekk langs gangveien. Den er i et rekkehusområde og det går hundrevis av hunder forbi, mine hunder bruker 10 minutter bare langs den hekken på 20m, og må tisse minst to steder langs hver gang vi går forbi. Den er nå 2 meter høy og fin som den noen gang har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Shokata said:

Jeg kan absolutt ALDRI flytte til Budapest! 
Hadde mest sannsynlig fått så høyt blodtrykk at jeg hadde dævva ? ?
Lukter det ikke for ****** i gatene da, hvis alt pisses på??? ? 

Jeg nekter å vedkjenne meg at jeg ikke er like glad i hunder som ungarere ;) Selv om jeg ikke liker at ting blir innklint i tiss, hehehe. 

Hahha vel... Det lukter ikke spesielt godt i gatene fra før av, typisk syden-opplegg, og jeg tror nok ikke at hundene har all skylda der. De er ikke de eneste som tisser i gatene, for å si det sånn ? Men de er gode på rengjøring her nede, det spyles og plukkes søppel hver uke så det holdes sånn noenlunde under kontroll. 

Det jeg skulle fram til var at Ungarn er et skikkelig hundeelskende land i forhold til Norge, hunder får være med overalt og ungarerne ser på det at en hund går på do i gata som helt greit så lenge ?plukkes opp. Men så er det ikke så mange andre alternativer her nede i asfaltjungelen heller da, hvis hunden bare skal på en liten tisserunde rundt blokka på morgenen eller kvelden.

I Norge derimot så føler jeg hunder verken skal sees eller høres og nesten helst ikke eksistere nærmest, det er liksom ikke noe plass til de noe sted ?Er så hyggelig å se hvordan det er her i landet i forhold, alle er veldig begeistret og de er velkommen nærmest over alt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lerkefuglen skrev:

Hahha vel... Det lukter ikke spesielt godt i gatene fra før av, typisk syden-opplegg, og jeg tror nok ikke at hundene har all skylda der. De er ikke de eneste som tisser i gatene, for å si det sånn ? Men de er gode på rengjøring her nede, det spyles og plukkes søppel hver uke så det holdes sånn noenlunde under kontroll. 

Det jeg skulle fram til var at Ungarn er et skikkelig hundeelskende land i forhold til Norge, hunder får være med overalt og ungarerne ser på det at en hund går på do i gata som helt greit så lenge ?plukkes opp. Men så er det ikke så mange andre alternativer her nede i asfaltjungelen heller da, hvis hunden bare skal på en liten tisserunde rundt blokka på morgenen eller kvelden.

I Norge derimot så føler jeg hunder verken skal sees eller høres og nesten helst ikke eksistere nærmest, det er liksom ikke noe plass til de noe sted ?Er så hyggelig å se hvordan det er her i landet i forhold, alle er veldig begeistret og de er velkommen nærmest over alt ?

Da er jeg med :) 
Enig i at Norge ikke akkurat er et hundeelskende land... leit å si, men sånn er det.
Begriper ikke hvorfor det har blitt sånn. Føler det er et ganske unaturlig forhold til dyr generelt nå til dags. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er merkelig hvordan samfunnet har utviklet seg de siste tiårene... Før gikk jeg på tur her på Furuset i Oslo med 3-4 løse hunder på gangveien og folk liksom bare aksepterte løse hunder rundt omkring  - nå ville man vel blitt kjeftet på før man kom til postkassen... Men til utgangsspørsmålet - nei, min hannhund får absolutt IKKE tisse på verken hus, biler, sykler eller gjerdene til folk. Men hadde man bodd nede i sentrum ville man kanskje tillatt husvegger, hvis det ikke fantes annet - men definitivt aldri biler eller sykler, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, simira skrev:

Tåler tujahekker faktisk ikke å bli tisset på? Nede i veien her er det en tujahekk langs gangveien. Den er i et rekkehusområde og det går hundrevis av hunder forbi, mine hunder bruker 10 minutter bare langs den hekken på 20m, og må tisse minst to steder langs hver gang vi går forbi. Den er nå 2 meter høy og fin som den noen gang har vært.

Tuja og andre bartrær tåler generelt dårlig å bli tisset på, og for så vidt andre forurensninger også, som salt bl.a, (men det blir jo påvirket av for eksempel hvor mye som kommer på selve bladverket, og hvor mye nedbør som kommer i området og "tynner ut" tisset), men andre busker og trær får jo også problemer etter hvert hvis det blir mye av det...?

For øvrig; da jeg hadde hannhund var jeg veldig nøye på at det ikke skulle markeres på andre sine ting/busker/trær/biler osv, og særlig i innganger til gårdsplasser/grinder og gjerder osv. Men her vi bor har vi kilometervis med gangveg som ikke grenser til hager eller veger rett utenfor døren, så det er jo ikke så vanskelig å gjennomføre det regimet da. Med tispe er jeg litt mindre nøye, for hun markerer ikke på samme måte, men hun får heller ikke tisse rett ved inngangene til folk osv. Så lenge det er en rutine å ha den vanen for hvor det er lov og ikke, syns jeg ikke det er noe styr. Men det er tydeligvis ikke alle som har de "reglene" for her vi bor er det en haug med hannhunder som har fast tisseplass på begge hjørner av gårdsplassen vår (særlig der det er en mur i perfekt tissehøyde), og det er til og med en som har fast bæsjeplass her, og typisk nok med en eier som ikke akkurat gjør en innsats for å ta opp etter seg...?

Endret av *Marianne*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...