Gå til innhold
Hundesonen.no

Webmaster og liknende seler


Recommended Posts

Noen som har noen formening om at Webmaster og andre seler med liknende utforming gir en god belastning, eller om det er sannsynlig at det kan skape ubehag fordi den dekker mye og muligens ikke gir helt frie skulderbeveglser(?)?

Jeg vurderer selv denne selen (uten å ha prøvd den på min hund ennå forøvrig), da han er svært følsom i ryggpartiet og tenker at en slik sele som dekker mye vil gi god fordeling av trykkpunkt.

(Jeg har allerede Minipina tursele.)

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt webmaster på dp, og den satt godt og riktig. Virket aldri som at selen på noe vis ga ubehag. 
Som tursele til hund som ikke trekker mye er den innmari fin. 
Den er også fin til utbrytere. 
Trekker hunden mye, vil den ikke være optimal.
Har du forøvrig sett på Zero DC Faster? Den er åpen i ryggen (er en trekksele, men ikke en nome), og kan kanskje være et alternativ om hunden din trekker :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med webmaster, har brukt det til begge her. Men noen hunder liker den ikke, den kan nok bli litt "tett" med mye tekstil rett og slett. Men jeg synes den sitter godt på mange hunder. Jeg bruker den glatt på ski med mine, men ville nok ikke brukt den til bevisst "trekkarbeid" (mine trekker ikke mye på ski, de løper foran men tar lite vekt).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen seler (iallefall ikke som passer hunden) skal gi noe belastning på ryggen. Belastningen ligger jo i fronten, samt noe på flankene, litt avhengig av sele og hvordan hunden trekker. Utover det tenker jeg at det er en bra sele for utbrytere utover det bringer den ikke med seg noe positivt man ikke får i andre seler.

Om hunden ikke trekker så mye på spiller det jo ingen rolle fra eller til. Om hunden trekker en del ville jeg valgt noe annet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Malamuten said:

Ingen seler (iallefall ikke som passer hunden) skal gi noe belastning på ryggen. Belastningen ligger jo i fronten, samt noe på flankene, litt avhengig av sele og hvordan hunden trekker. Utover det tenker jeg at det er en bra sele for utbrytere utover det bringer den ikke med seg noe positivt man ikke får i andre seler.

Om hunden ikke trekker så mye på spiller det jo ingen rolle fra eller til. Om hunden trekker en del ville jeg valgt noe annet.

Jeg er uenig i det første du skriver. Mange seler gir helt feil belastning når hunden trekker/vimser i båndet og fører dermed ril ubehag eller smerter i lengden (i helt slakk line derimot selvsagt ikke).

Hvilken sele anbefaler du til en hund som trekker innimellom og vimser, og som er følsom for press fra selen? Ikke snakk om til ren trekking. 

@Shokata Takk for tips. Har sjekket den ut, men landet heller på Minipinas tursele som jo er liknende i utformingen og gir mye av de samme trekkpunktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Stjerneskinn said:

Jeg er uenig i det første du skriver. Mange seler gir helt feil belastning når hunden trekker/vimser i båndet og fører dermed ril ubehag eller smerter i lengden (i helt slakk line derimot selvsagt ikke).

Hvilken sele anbefaler du til en hund som trekker innimellom og vimser, og som er følsom for press fra selen? Ikke snakk om til ren trekking. 

@Shokata Takk for tips. Har sjekket den ut, men landet heller på Minipinas tursele som jo er liknende i utformingen og gir mye av de samme trekkpunktene. 

Hvordan får du belastning på ryggen? Med mindre noen trekker selen nedover? Personlig foretrekker jeg nomeseler uansett, ellers har jeg vært ganske fornøyd med non stop sin kort sele som tursele. Den ligger godt og stødig. Men hvorfor ikke bare bruke minipina sele om du har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Malamuten said:

Hvordan får du belastning på ryggen? Med mindre noen trekker selen nedover? Personlig foretrekker jeg nomeseler uansett, ellers har jeg vært ganske fornøyd med non stop sin kort sele som tursele. Den ligger godt og stødig. Men hvorfor ikke bare bruke minipina sele om du har det?

Hunden får vondt der selen strammer/trekkpunktene, på ryggen eller sidene. Samme med Minipina sin og synes den egner seg best til trekk og ikke like bra til «vimseturer» og byvandring.

Men Non-Stop Line harness har jeg også vurdert, den har også ganske mye overflate på toppen (ift en del andre turseler). 

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har webmaster oger veldig fornøyd. Hun er en såkalt utbryter og dette er den eneste hun aldri har kommet seg ut av. Hun syns det er litt ekkelt å få den på seg men det er glemt så fort vi kommer ut døra. Heller det enn at hun vrenger seg ut av en annen sele og blir påkjørt eller noe. Hadde hun ikke vært en utbryter hadde jeg nok gått for en annen sele da jeg syns den er litt stor og «uhamslig»

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...