Gå til innhold
Hundesonen.no

Webmaster og liknende seler

Recommended Posts

Noen som har noen formening om at Webmaster og andre seler med liknende utforming gir en god belastning, eller om det er sannsynlig at det kan skape ubehag fordi den dekker mye og muligens ikke gir helt frie skulderbeveglser(?)?

Jeg vurderer selv denne selen (uten å ha prøvd den på min hund ennå forøvrig), da han er svært følsom i ryggpartiet og tenker at en slik sele som dekker mye vil gi god fordeling av trykkpunkt.

(Jeg har allerede Minipina tursele.)

image.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt webmaster på dp, og den satt godt og riktig. Virket aldri som at selen på noe vis ga ubehag. 
Som tursele til hund som ikke trekker mye er den innmari fin. 
Den er også fin til utbrytere. 
Trekker hunden mye, vil den ikke være optimal.
Har du forøvrig sett på Zero DC Faster? Den er åpen i ryggen (er en trekksele, men ikke en nome), og kan kanskje være et alternativ om hunden din trekker :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med webmaster, har brukt det til begge her. Men noen hunder liker den ikke, den kan nok bli litt "tett" med mye tekstil rett og slett. Men jeg synes den sitter godt på mange hunder. Jeg bruker den glatt på ski med mine, men ville nok ikke brukt den til bevisst "trekkarbeid" (mine trekker ikke mye på ski, de løper foran men tar lite vekt).

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen seler (iallefall ikke som passer hunden) skal gi noe belastning på ryggen. Belastningen ligger jo i fronten, samt noe på flankene, litt avhengig av sele og hvordan hunden trekker. Utover det tenker jeg at det er en bra sele for utbrytere utover det bringer den ikke med seg noe positivt man ikke får i andre seler.

Om hunden ikke trekker så mye på spiller det jo ingen rolle fra eller til. Om hunden trekker en del ville jeg valgt noe annet.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutes ago, Malamuten said:

Ingen seler (iallefall ikke som passer hunden) skal gi noe belastning på ryggen. Belastningen ligger jo i fronten, samt noe på flankene, litt avhengig av sele og hvordan hunden trekker. Utover det tenker jeg at det er en bra sele for utbrytere utover det bringer den ikke med seg noe positivt man ikke får i andre seler.

Om hunden ikke trekker så mye på spiller det jo ingen rolle fra eller til. Om hunden trekker en del ville jeg valgt noe annet.

Jeg er uenig i det første du skriver. Mange seler gir helt feil belastning når hunden trekker/vimser i båndet og fører dermed ril ubehag eller smerter i lengden (i helt slakk line derimot selvsagt ikke).

Hvilken sele anbefaler du til en hund som trekker innimellom og vimser, og som er følsom for press fra selen? Ikke snakk om til ren trekking. 

@Shokata Takk for tips. Har sjekket den ut, men landet heller på Minipinas tursele som jo er liknende i utformingen og gir mye av de samme trekkpunktene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
11 hours ago, Stjerneskinn said:

Jeg er uenig i det første du skriver. Mange seler gir helt feil belastning når hunden trekker/vimser i båndet og fører dermed ril ubehag eller smerter i lengden (i helt slakk line derimot selvsagt ikke).

Hvilken sele anbefaler du til en hund som trekker innimellom og vimser, og som er følsom for press fra selen? Ikke snakk om til ren trekking. 

@Shokata Takk for tips. Har sjekket den ut, men landet heller på Minipinas tursele som jo er liknende i utformingen og gir mye av de samme trekkpunktene. 

Hvordan får du belastning på ryggen? Med mindre noen trekker selen nedover? Personlig foretrekker jeg nomeseler uansett, ellers har jeg vært ganske fornøyd med non stop sin kort sele som tursele. Den ligger godt og stødig. Men hvorfor ikke bare bruke minipina sele om du har det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutes ago, Malamuten said:

Hvordan får du belastning på ryggen? Med mindre noen trekker selen nedover? Personlig foretrekker jeg nomeseler uansett, ellers har jeg vært ganske fornøyd med non stop sin kort sele som tursele. Den ligger godt og stødig. Men hvorfor ikke bare bruke minipina sele om du har det?

Hunden får vondt der selen strammer/trekkpunktene, på ryggen eller sidene. Samme med Minipina sin og synes den egner seg best til trekk og ikke like bra til «vimseturer» og byvandring.

Men Non-Stop Line harness har jeg også vurdert, den har også ganske mye overflate på toppen (ift en del andre turseler). 

Endret av Stjerneskinn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har webmaster oger veldig fornøyd. Hun er en såkalt utbryter og dette er den eneste hun aldri har kommet seg ut av. Hun syns det er litt ekkelt å få den på seg men det er glemt så fort vi kommer ut døra. Heller det enn at hun vrenger seg ut av en annen sele og blir påkjørt eller noe. Hadde hun ikke vært en utbryter hadde jeg nok gått for en annen sele da jeg syns den er litt stor og «uhamslig»

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hurra! Gratulerer til Dexter og deg med "fruen"
    • Ja, hun ble veldig stor. Sånn for rasen sin del er jo ikke det et ønske scenario. Det skal jo ikke være en svær hund, men noen ganger blir det sånn. Får liksom ikke gjort så mye med det, og hun er ikke avlet stor med vilje og da synes jeg det er mer greit. Hun passer i utgangspunktet bra til meg da, siden jeg er så lang. Så hun ser ganske normalstor ut ved siden av meg 😅  Nemi var egentlig ikke så liten, hun var bare veldig smal. Så mer ut som en malle i kroppen. Hun var 28 kg og 57-59 i manken, så godt innenfor standard. 
    • Nå har jeg vært hos vet så tenkte bare å komme med en oppdatering, tilfelle noen kommer over denne tråden og undrer seg. Høst 2017 så ble han tidligere diagnotisert med ovefladisk akutt pyodermi men årsak er fortsatt ukjent. Vet sa nå at han ligger mest sannsynlig midt mellom allergi og hudproblemer, så verken det ene eller andre. Han sa at så lenge shampoo fungerer så skulle jeg fortsette å bruke den fordi den hjelper til på hudbarrieren. Samtidig fikk jeg også ny dose bravecto, fordi en sårbar hud har ikke så godt av flått eller evt. lopper om det skulle forekomme😊 De små klumpene ville han ikke bekymret seg om og han sa potene var veldig fine, ikke noe tegn på hudproblemer innimellom tredeputene. Forverrer det seg, så tar vi nok en allergitest/blodprøve for utendørs ting, som feks pollen og gress.
    • Det finnes ventilator du kan ha integrert i taket også, altså at den felt inn i taket. Kanskje det er et alternativ? Jeg har ikke erfaring med det selv, så hvorvidt det funker bra aner jeg ikke.
    • Noen som har benkeventilator eller ventilator integrert i platetoppen på kjøkkenet? Drømmer om det når vi en gang skal bygge oss kjøkken, men ser at det er ganske dyrt. Fungerer det bra? Er det verdt de ekstra pengene for å unngå å ha ventilator hengende fra taket? Drømmer om kjøkken øy med platetopp, så synes aldri den ventilatoren over passer inn da. 
  • Nylig opprettede emner