Gå til innhold
Hundesonen.no

Matmor med dårlig samvittighet


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Jeg regner med at flere av dere har opplevd å blitt syke eller hatt en periode der du ikke har så mye tid og energi til hunden som vanlig. Jeg har nå selvfølgelig blitt syk for andre gang på en måned, og kjenner at samvittigheten ovenfor hunden er nesten ikke til å holde ut! Vi kommer oss ut på den vanlige en-times turen, men vi har vanligvis litt stimuli under tur i form av søk og lydighet. Nå er det såvidt jeg klarer å ta med meg beina når vi er ute å går. Inne så driver vi en del mentalt (har en hund som vanligvis krever en del mental trening, men rundt 20 min pleier å være fint ved normale turer), men når en skal "godgjøre" turgåingen med mental stimuli så kjenner jeg det stopper litt opp. Energinivået mitt er ikke på topp, så merker at hans energi følger min og treningen kan bli litt så-som-så. Andre som også sliter med dårlig samvittighet for tiden? Trøster meg selv med at det bare er for en liten periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender ja, men en time tur på dager med sykdom hadde jeg nok ikke hatt dårlig samvittighet for, spesielt ikke hos hunder som får mye til vanlig. ?

Jeg pleier ofte å gå flere litt kortere runder når jeg er syk, for å sele opp dagen litt liksom. Ellers kan man jo bruke ski/sykkel/kløv/kjetting eller noe om man vil slite ut hunden litt lettere(men neppe nødvendig).  Bruker hagen litt til søk etter mat på rolige dager. Og søk er fint å gjøre inne også. Bare å gjemme masse mat rundt om så kan det bli en grei økt for hunden mens du sitter i sofaen. Men som sagt, én time tur er da helt innafor, selv om det er litt mindre enn vanlig eller ikke veldig utsvevende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk syns jeg er helt supert! Vi har ikke den største leiligheten, så her gjelder det virkelig å være kreativ med å gjemme godbiter. Er heldigvis ikke helt sengeliggende, så den en-times turen går egentlig greit! Lurer fælt på hvordan han hadde tatt det om det hadde blitt null tur, eller bare flere 10 minutters turer i løpet av en dag. Hadde sikkert gått fint altså, og han må vel oppleve det en gang jeg får skikkelig influensa:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre stk border-tullinger som er vandt med mye fysisk og mental aktivitet, men de har også en eier med kronisk sykdom og meget svingete dager - klart man har dårlig samvittighet innimellom. Syntes det er greit å huske på at sålenge mesteparten av tiden/til vanlig, så har de det i grunn helt supert, om de har en nedeperiode pga. meg så er det helt OK :) 

De er fornøyde sålenge man leker litt med dem, eventuelt shaper litt triks (minimalt engasjement fra meg er påkrevd) eller får maten sin spredt utover i hagen. De kan fint trimme hverandre på tunet her med å løpe fritt, ellers så har vi skogen rett bak huset å boltre seg i, turer er sjeldent jeg får til i dårlige perioder. De lider slett ingen nød av å ha to uker i armkroken på sofaen eller i senga, godt for dem å ta det chill innimellom også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/6/2019 at 5:04 PM, maysofie skrev:

Jeg har tre stk border-tullinger som er vandt med mye fysisk og mental aktivitet, men de har også en eier med kronisk sykdom og meget svingete dager - klart man har dårlig samvittighet innimellom. Syntes det er greit å huske på at sålenge mesteparten av tiden/til vanlig, så har de det i grunn helt supert, om de har en nedeperiode pga. meg så er det helt OK :) 

De er fornøyde sålenge man leker litt med dem, eventuelt shaper litt triks (minimalt engasjement fra meg er påkrevd) eller får maten sin spredt utover i hagen. De kan fint trimme hverandre på tunet her med å løpe fritt, ellers så har vi skogen rett bak huset å boltre seg i, turer er sjeldent jeg får til i dårlige perioder. De lider slett ingen nød av å ha to uker i armkroken på sofaen eller i senga, godt for dem å ta det chill innimellom også.

Noen ganger så tenker jeg at samvittigheten min hadde vært litt "lettere" på dager med dårlig tid eller sykdom hvis jeg hadde hatt to hunder! Hvis jeg slipper han løs så er han superhappy i sånn 5 minutter og løper som en gal hund, ellers så er det nesa i bakken etter godlukter. Er heldigvis ikke langt frem i tid at det blir en til i hus, men frem til nå så driver vi også litt mental trening innimellom når det blir travelt. Er nesten frisk nå da heldigvis, så den lille fisen er stort sett glad og fornøyd! Han elsker dog å trene triks å få brukt hodet sitt, så er ikke alltid han skjønner at "åja, er vi ferdig nå? Skal jeg liksom bare sove? Hva med å lære nye ting da mor?". Artig sak:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...