Gå til innhold
Hundesonen.no

Langrenn med hund


Recommended Posts

Hei. Jeg har aldri stått på langrenn ski før og det er år og dager siden jeg sto på slalåmski. Men jeg har veldig lyst til å lære meg å gå på langrennski.

Hva anbefaler dere? Det er så mye forskjellige typer ski å velge imellom.  

Jeg tenker i første omgang å gå på flat bakke dersom kondisjonen er svært dårlig, går det an å kjøpe ski som det går an å "gå" på motbakke?

Jeg har en sterk hund som er flink til å trekke så jeg har kjøpt utstyr til hunden og nå er det bare meg igjen :)

Setter pris på all råd ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt på felleski.

Den største utfordringen her, litt avhengig av hunden, er jo å få hunden til å trekke jevnt og rett fremover, helst på siden av løypa, og ikke løpe bort til folk eller andre hunder som passerer (og ikke minst barn).

Canis i Oslo hadde faktisk skikurs en stund, men tror ikke de har det i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørekjøring med hund er kjempegøy! 

Av utstyr til hunden er en god trekksele viktig, feks nomesele. Så ett strikkbånd (jeg har manmat). Eventuelt potesokker, men det spørs på hunden og føre. 

Av ski er skøyteski veldig gøy med hund, men det forutsetter jo at man må trene litt på skøyting og "beherske" at skiene sklir like godt bakover som fremover. Vis ikke er jo felleski et godt alternativ! 

Så anbefaler jeg et godt belte til fører. Anbefaler virkelig å ha et med stropper mellom beina, belte har en tendens til å skli opp på magen når du begynner å røre deg på ski (å det er ikke behagelig!). Nonstop har mange fine, feks nonstop comfort belte eller nonstop running belt. Ellers har de noen som ligner med de tradisjonelle som også har stropper. 

Passering er viktig å trene på. Men det kan du jo trene på uten ski også. At hunden skal gå i bånd foran deg på tur og passere andre hunder uten å hilse. Om du ikke har helt kontroll på det på skitur, trekk hunden til deg/på siden av deg ved passering. 

God tur! 

LRM_EXPORT_276675288663970_20190204_154356961.thumb.jpeg.46044650126f080c8263f0123169545c.jpeg

Endret av Kristiin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snørekjører ein del med bikkjene på vinteren, og eg har nyleg fått meg nye ski; Åsnes breidablikk jaktski. Dei er breiare enn vanlege ski og går dermed ikkje nedi sporet. Dei kan man også ha feller til, og dei er utan stålkant. Vi går kun i preppa løyper, men er veldig fornøgd med skia, føler eg har bedre kontroll på breidablikk enn dei gamle, smale skia eg hadde :)

Veit Åsnes har komt med nokre nye "hundeski" også, ein smalare variant som passar i skisporet; Åsnes finnmark 54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her, og så har jeg lyst til å komme med en kommentar: 

Hunden trenger gradvis opptrening. Der synes jeg det syndes en del  "familiehund"-verden.  5 mil skitur i helga. 3 km gåtur i uka...

 

Endret av Meg
  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...