Gå til innhold
Hundesonen.no

"Dette er Norges mest populære hunder"


Nimbus
 Share

Recommended Posts

Border collien topper nok en gang årets liste!

  1. Border collie
  2. Staffordshire bull terrier
  3. Engelsk setter
  4. Golden retriever
  5. Norsk elghund grå
  6. Schæferhund normalhår
  7. Labrador retriever
  8. Gordon setter
  9. Cocker spaniel
  10. Bichon havanais

De har faktisk tatt med litt beskrivelser av hva de ulike rasene trenger, så det er positivt.

Noen tanker om rasene som er på topp 10? Burde alle som er der, være der? Er det noen raser som du synes er bedre "allroundere" og derfor heller burde toppe lista? Kjenner du igjen de (korte) rasebeskrivelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista er over antall hunder, ikke hvor gode allroundere eller familiehunder de er. Cocker og bichon er dog riktignok ikke raser jeg først og fremst vil anbefale til aktive folk som vil gå lange turer i skog og mark, slik som Marring kommenterer. For all del, de kan, men det er andre raser jeg ville satt høyere på lista med tanke på det.

Beskrivelsen av staff var ikke feil, men litt ensidig. Det er ikke en hund som en hvilken som helst småbarnsfamilie burde ha, mener jeg, samkjønnsaggresjon nevnes ikke, og helseproblemene er vel økende med populariteten.

Men ellers, burde være på lista? Det vil jo alltid være raser som er mer populære enn andre, og det er ofte ikke en god ting for rasen. Men noen må jo ligge øverst på den lista også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de kunne skrevet noe om ulempene ved å velge populære raser generelt, men også om helse og utfordringer ved hver enkelt rase på lista. 

Skjønner godt at folk velger staff om det er dette som blir presentert i hvert fall, og det er vel på høy tid å prøve å bremse den utviklingen nå ?

Det hadde vært mer interessant å få en liste over fine og sunne hunderaser som ikke er så populære, og oppfordre til å lese seg opp og lete litt mer før man bestemmer seg for rase.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, simira said:

Lista er over antall hunder, ikke hvor gode allroundere eller familiehunder de er.

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg burde kanskje vært mer presis? Marring beskriver staffordhsire terrier og golden retrievere som "allroundere", og andre av rasene som gode familiehunder. Mine tanker var vel mer i de baner at de mest solgte hundene kanskje burde være det han beskriver som allroundere og familiehunder, fremfor f.eks. border collien, og hvorvidt noen hadde tanker rundt det. Men hva vet jeg? Det kan godt være at antallet solgte border collier og fugle- og jakthunder faktisk representerer antall brukshunder, mer eller mindre ihvertfall (må innrømme at jeg er litt skeptisk til det).

 

1 hour ago, simira said:

Men ellers, burde være på lista? Det vil jo alltid være raser som er mer populære enn andre, og det er ofte ikke en god ting for rasen. Men noen må jo ligge øverst på den lista også.

Og ja, ala det jeg skrev rett over her. "Burde" som i, kan man se for seg at det kanskje finnes "enklere" hunderaser enn f.eks. border collie og gordon setter som hadde passet flere. Men ja, noen må åpenbart toppe bestselgerlista, og jeg er enig i at det sjelden er så veldig positivt for en rase. I noen tilfeller får man i det minste kanskje utvidet genpoolen litt?
 

4 minutes ago, Milius said:

Det hadde vært mer interessant å få en liste over fine og sunne hunderaser som ikke er så populære, og oppfordre til å lese seg opp og lete litt mer før man bestemmer seg for rase.

Enig, men det blir ihvertfall nevnt et par ganger, under et par av rasene, at det finnes ulike typer og at man bør velge oppdretter med det i tankene. Så, det er da noe (men ikke helt nok - enig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nimbus skrev:

Marring beskriver staffordhsire terrier og golden retrievere som "allroundere", og andre av rasene som gode familiehunder. Mine tanker var vel mer i de baner at de mest solgte hundene kanskje burde være det han beskriver som allroundere og familiehunder, fremfor f.eks. border collien, og hvorvidt noen hadde tanker rundt det. Men hva vet jeg? Det kan godt være at antallet solgte border collier og fugle- og jakthunder faktisk representerer antall brukshunder, mer eller mindre ihvertfall (må innrømme at jeg er litt skeptisk til det).

Jeg reagerer også på at det er så mange krevende raser på topp og tenker at det nok er en del understimulerte hunder rundt omkring på grunn av det. 

Det finnes jo mange allround familiehunder som vil være mer enn nok hund for de aller fleste, som kanskje hadde vært mer logisk på en sånn liste.

Jeg bor i setter-land og tviler sterkt på at de fleste her blir brukt på jakt, selv om det kanskje var intensjonen... 

20 minutter siden, Nimbus skrev:

Enig, men det blir ihvertfall nevnt et par ganger, under et par av rasene, at det finnes ulike typer og at man bør velge oppdretter med det i tankene. Så, det er da noe (men ikke helt nok - enig).

Joda. Det er fint det, men tror mange får lyst på rasene etter å ha lest og det bør kanskje ikke være målet med artikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mirapusen skrev:

Jeg lurer på hvor alle border colliene bor jeg, synes det er en av de rasene jeg sjelden møter på tur?

Vi eksporterer endel, selv om jeg ikke vet hvor mye det har å si. De fleste gårder med gjeterhund har 2-10stk, noen flere. De fleste som konkurrerer gjeting har 2 eller flere. Mange gårdshunder, mange i hundesportshjem, mange i aktive hjem, dessverre endel understimulerte sofaslitere.

Jeg vil likevel holde knappet på at flertallet er i aktive brukshjem, eller tiltenkt sådan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Milius said:

Joda. Det er fint det, men tror mange får lyst på rasene etter å ha lest og det bør kanskje ikke være målet med artikkelen. 

Nei, enig. Man har en tendens til å overvurdere egne evner og aktivitetsbehov, så det er nok en del som leser "passer for" og tenker: "Åh, men det er jo oss, bare vi tar oss sammen litt! Og den er jo så fin ?". Marring har vel fått inn de få forbeholdene som er der, men dessverre er det jo journalisten som til syvende og sist står for innhold og vinkling.

 

Just now, maysofie said:

Vi eksporterer endel, selv om jeg ikke vet hvor mye det har å si. De fleste gårder med gjeterhund har 2-10stk, noen flere. De fleste som konkurrerer gjeting har 2 eller flere. Mange gårdshunder, mange i hundesportshjem, mange i aktive hjem, dessverre endel understimulerte sofaslitere.

Jeg vil likevel holde knappet på at flertallet er i aktive brukshjem, eller tiltenkt sådan :) 

Ah, ja, at de fleste som driver aktivt med border collie gjerne har >2 tenkte jeg ikke på! Da blir det faktisk fort en del gjeterhunder.

Men ikke helt samme ståa for alle bruks- og jakthunder, eller? Der jeg vokste opp var det flust med jakthunder, men ikke sååå mange jaktfamilier. De fleste hundene sto i gård eller på løpestreng (de "heldige" løp bygda rundt). Godt mulig det har endret seg til det bedre de siste 12+ årene, selvfølgelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nimbus skrev:

Ah, ja, at de fleste som driver aktivt med border collie gjerne har >2 tenkte jeg ikke på! Da blir det faktisk fort en del gjeterhunder.

Man er veldig sårbar om man bare har én gjeterhund på både små og store bruk, så de aller, aller fleste har to eller flere, ja :)

Jeg fant ikke tall fra 2017 og 2018, men her fra NSGs statistikk over antall startende på gjeterhundprøver per 2016. Antallet har økt betraktelig de siste årene, både høyere og lavere klasser.

32094794-26A3-4682-BBA6-DE34425FE155.png.25ee7b0e70ed9f0ba3a38c2409382cd4.png

I feks. Norgesserien var det i fjor ca. 170 hunder til start, tidligere har det ligget mye nærmere 100-tallet. For å starte NS og NNS må man ha godkjent prøve (60p) i klasse 3 fra tidligere, altså et nokså høyt krav for deltakelse, i tillegg til engasjement fra fører.

Når man da igjen tenker på hvor utrolig liten andel av arbeidshundene på gårder rundt i landet som faktisk går prøver, spesielt årlig, så kan man jo ikke helt forestille seg antall av arbeidende hunder rundt om :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, maysofie said:

Man er veldig sårbar om man bare har én gjeterhund på både små og store bruk, så de aller, aller fleste har to eller flere, ja :)

Jeg fant ikke tall fra 2017 og 2018, men her fra NSGs statistikk over antall startende på gjeterhundprøver per 2016. Antallet har økt betraktelig de siste årene, både høyere og lavere klasser.

Jeg er positiv til det høye antallet border collier hvis brorparten faktisk får brukt hode og kropp på en god måte :) Alle hunder fortjener selvfølgelig det, men mitt inntrykk er at border collien er en rase som jevnt over trenger en del mer enn de fleste andre. De ytterst få jeg har kjent har ikke fått utløp for sine behov, men det er godt å høre at det bittelille utvalget ikke nødvendigvis er representativt for hele rasen.

Men gjelder dette nedover lista også, mon tro? Har vi faktisk nok aktive familier i Norge til at alle fugle- og jakthundene får det de trenger av mental og fysisk stimuli? Det kan jo være at det selges nok "daffe" goldens, labradorer, staffer, havanais og schäfere til at flesteparten av de resterende hundene havner der de burde.

NRK publiserte en utvidet liste i går, men med ingen forbehold eller rasebeskrivelser for noen andre enn borderen (men for den får de ihvertfall virkelig understreket at det ikke er en rase for hvermannsen, man bør ha interesse for hundesport og/eller bruk hvis man skaffer seg en border).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sona skrev:

Whippetfolket virker ikke spesielt blide for at rasen har økt slik i popularitet. Whippet er oppe på 19.plass :o 

Nei, og der er jeg enig. Hvis man ser på registreringstallene de siste årene, så har den økt ganske mye hvert år. Og det er jo bare antall registreringer det året. Det vil jo si at det er mange flere whippeter totalt, i og med at de lever en stund. 

Jeg ser at vi har greid å kapre 3/3 på topplista :P Både DSG, whippet og schäfer normalhår ligger på topp 20. Vi er ikke spesielt oppfinnsomme, med andre ord ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...