Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Endre favorittsovested

Recommended Posts

Snuppa har vært hos oss i 3 uker, og har helt siden hun kom hatt ett favorittsovested: rett ved ytterdøra, gjerne med nesa på dørstokken.

Om natta sover hun i bur uten problem, men på dagtid er alle dupper ved ytterdøra. Det er ikke et optimalt sovested, vi har unger og det er mange som går inn og ut av døra. Nå blir det litt sånn at folk må vente med å gå inn/ut for hunden sover 😅 Vi har prøvd å stenge av gangen slik at hun ikke kommer seg dit, men da bare virrrer hun og dagene blir nesten søvnløse/mange korte smådupper. Hun ligger da på vakt hele tiden, og får med seg alt vi gjør. Ved ytterdøra sover hun tungt og godt. 

Vi bruker et avsperret område (barnegrind) hvor hun er når hun trenger å roe seg litt, eller vi trenger litt fred fra henne, her kan hun sove en liten dupp etter mye masing (bjeffing/pistring), men det er ikke en sånn dyp søvn som ved ytterdøra. 

Hvordan hjelper vi henne å finne et annet favorittsovested? 

(Hun har seng, bur, avskjermet sted på stua osv - mange andre steder som i teorien kan funke, men det gjør av en eller annen grunn ikke det.)

Det kommer nok med litt tid, bare fortsett å ha et sted som er plassen hennes når hun skal hvile. Det dere evt kan tenke over er om det er kaldere/varmere ved døra enn der dere vil ha henne. Om det kan være en faktor.

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hva er kjøreavstand da egentlig? 🤔 Jeg hentet valpen min med bil, men det tok over 12 timer hver vei da. Nå vet jeg ikke hvor du bor da, Miloficent. Ser jo at hvis du f.eks. bor i Finnmark så blir det fort langt å kjøre uansett. Eller hvis du skal ha en sjelden rase. Foretrekker selv å sende mail til aktuelle oppdrettere. Er lenge til jul enda, men er ikke nødvendigvis så lett å finne valp akkurat til det tidspunktet da.    Ellers: snufs, valpen min har blitt så stooor. 😭 Det går så altfor fort! 😢 Samtidig som det er kjekt med større valp som man kan trene mer osv. 😊
    • Vår hund på halvannet år er og har hele tiden vært ekstremt kosete. Hun ligger gjerne oppå meg med hodet i halsgropa om hun får. I valpetiden var hun også veldig kontaktsøkende, og vi lot hun få kos og nærhet når vi hadde anledning. Men av og til går ikke det, og da håndterte hun det også fint. For eksempel kan hun komme å legge seg oppå eller inntil beina når vi spiser, mens hun i sofaen vil ligge på fanget.  For vår del har det ikke hatt noe med separasjonsangst å gjøre, det har hun ikke problemer med. Rett og slett bare glad i å være nær og kose med flokken - noe jeg egentlig setter veldig pris på!
    • valp i kjøreavstand skal vel ofte godt gjøre seg? Send mail til ulike oppdrettere, det ville jeg gjort. 
    • Ikke lett å finne passende oppdrettere helst i kjøreavstand og som helst har leveringsklare valper Desember/Januar gitt🙈 Slitsomt å kontakte hver og en av oppdretterne når det er utrolig mange, samt at jeg blir litt blind på hva jeg ser etter. Noen som vet om en slags «ønsker å kjøpe blabla» på finn.no funker? Eller er metoden med tekstmelding til hver enkelt oppdretter bedre? Blir mye arbeid isåfall😅😂
    • Det første er definitivt det mest normale for valper og gårdshunder. Og jeg håper ikke innlegget mitt kan tolkes til at dere ikke skal la valpen sove på fanget eller ha nærkontakt, for det er superviktig! Men jeg for min del synes også det er ganske slitsomt med hunder som må ligge inntil/i nærheten for å sovne, alltid, det er ikke alltid det er praktisk. Selv om det er veldig koselig. 😍
  • Nylig opprettede emner