Gå til innhold
Hundesonen.no

Back on track


Recommended Posts

Fikk tips om Back on track dekken til bikkja, den er litt stiv i ryggen og hoftene. Leser på instruksjonen til produktene, man må ha en tilvenningsperiode, og etter det bør man bruke produktet MINST 8 timer til dagen, gjerne lengre. Etter de innledende 2–3 dagene er det viktig å fortsette å bruke produktet intensivt i minst 10, gjerne 20 dager, før man vurderer effekten.

Jeg tenkte egentlig å bruke dekken på de kaldeste dagene + lenge ligging i bil. Har aldri hatt behovet for dekken før, da dyret er godt bepelset. Blir det bortkastet å ha back on track dekken da? Om jeg ikke følger disse MINST 8 timene  og 20 dager i strekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det. Nå bruker ikke vi det så mye lengre, men vanligvis har jeg det på i bilen på vei til trening, evt i pausene (hvis pause er mer enn 5 min) og hjem igjen. Evt. før etter lang tur.

Når det er sagt så tror jeg like mye på verdien av å holde hunden varm og tørr, og bruker ullgenseren like mye som BOT-dekkenet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si det som fakta, men logisk tenkning sier meg at BoT ikke vil være spesielt effektivt på hunder med god isolerende pels. Nettopp fordi pelsen isolerer og da vil det jo ikke virke rett og slett. Det skal jo stråle varme tilbake for å trigge blodsirkulasjon osv, men om pelsen blokkerer varme både ut og inn så er det liksom ikke så mye effekt der. 

Og for varme kan du vell like gjerne bruke noe annet. BoT dekkenene er ikke så veldig varme og gode sånn sett, synes ikke jeg iallefall, så nå jeg virkelig trenger dekken i bil så velger jeg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Jeg skal ikke si det som fakta, men logisk tenkning sier meg at BoT ikke vil være spesielt effektivt på hunder med god isolerende pels. Nettopp fordi pelsen isolerer og da vil det jo ikke virke rett og slett. Det skal jo stråle varme tilbake for å trigge blodsirkulasjon osv, men om pelsen blokkerer varme både ut og inn så er det liksom ikke så mye effekt der. 

Og for varme kan du vell like gjerne bruke noe annet. BoT dekkenene er ikke så veldig varme og gode sånn sett, synes ikke jeg iallefall, så nå jeg virkelig trenger dekken i bil så velger jeg noe annet.

Litt varme vil vel uansett komme ut fra kroppen, selv om den er god pelset (kommer vel litt an på hva man definerer som god pelset, er det malamute-pels, eller schäferpels?) Jeg ser hvert fall at min normalpelsa schäfer er varmere med ulldekken på enn uten. Nå har hun ganske høy kuldetoleranse, så det er vel helst for mors hønemorhjerte at jeg kler på henne i bilen, og for å forebygge skader så klart i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Sprettballen said:

Litt varme vil vel uansett komme ut fra kroppen, selv om den er god pelset (kommer vel litt an på hva man definerer som god pelset, er det malamute-pels, eller schäferpels?) Jeg ser hvert fall at min normalpelsa schäfer er varmere med ulldekken på enn uten. Nå har hun ganske høy kuldetoleranse, så det er vel helst for mors hønemorhjerte at jeg kler på henne i bilen, og for å forebygge skader så klart i trening.

Ja, det vil det, og dekken kan selvsagt være greit, men man mister nok den stråleeffekten BoT skal ha som skiller det fra andre dekken så da kan man like gjerne bare ha på et vanlig dekken tenker jeg? det er bra å passe på litt ekstra at hunden ikke blir kald om den plages så det er bra. 

Jeg har jo BoT til meg selv og det gjør ryggen min bedre, Den effekten får jeg ikke av ull selv om det og holder meg varm. Så er den jeg tenker man mister hos en godt pelset hund.

@yoloomg man kan godt ha effekt av BoT selv om man ikke bruker det over så lang tid, men er det snakk om en hund med kroniske plager så bør det nok brukes jevnlig og en stund hver dag om det skal ha noen effekt av betydning på rygg"plagene". Jeg bruker å ha på om natten på mine, og har det kjølig på soverommet. Da får jeg brukt den noen timer i strekk og ca daglig. Iallefall høst, vinter og vår. Jeg merker forskjell på natt 2 om jeg bruker på meg selv. Etter to netter er jeg klart bedre i ryggen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

?

Jeg har jo BoT til meg selv og det gjør ryggen min bedre, Den effekten får jeg ikke av ull selv om det og holder meg varm.

Ull skal jo også helst være inn mot kroppen. Hvordan funker det for deg med ull utenpå BOT? Jeg sliter også med ryggen, men bruker aldri BOT-genseren min fordi jeg foretrekker ulla inn mot kroppen. Men kanskje det hjelper litt mer...? Men jeg synes BOT puster litt dårlig og jeg svetter lettere da.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes BoT funker aller best når jeg har klær utenpå eller ligger under dyna om natten. Da er jeg skikkelig varm og da er deter varme som reflekteres. Det kjennes. Men bruker den lite når jeg er i aktivitet fordi den blir klam og fordi da må det jo vaskes så ofte at jeg ikke får brukt den nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...