Gå til innhold
Hundesonen.no

Ro-trening


Colargol
 Share

Recommended Posts

Hva funker, når og hvordan?

Når valpen er helt spinnvill eller bare litt urolig?

Hvor lenge? 

Og hva kan man forvente av en valp på 12-15 uker? 

De vanskelige situasjonene er når hun girer seg sånn opp og ingenting fungerer - hun bjeffer, biter, springer (fra oss) og er generelt utrivelig. Har prøvd alt fra å ta henne med ut, gi henne tyggebein, tvangskose - det bare girer henne enda mer opp. Aktivisering/øving på triks osv fungerer ikke når hun er i et sånt humør. Vil ro-trening kunne hjelpe? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Er hun overtrøtt? Hvis hun er det, så kan det hjelpe å gi henne noe godt å spise på i en grind(sånn at hunden har større plass enn bur). Mange valper trenger litt hjelp til å lande og finne ut at de skal sove. For å unngå at dere blir bitt osv. kan det hjelpe å stenge henne litt vekk. Den bør plasseres et sted slik at hun fortsatt er sammen med dere selv om hun ikke får tak i dere. Er hun understimulert, altså kjeder seg, så er eneste løsning å finne på noe. Gå en tur eller annen aktivisering. Så se litt på hva som kan utløse denne vilterheten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer at hun er overtrøtt, for det skjer alltid i situasjoner hvor vi forventer at hun skal sove/slappe av (feks hvis vi har vært ute, lekt eller aktivisert på andre måter). Tyggebein, kong og sånt bare girer henne enda mer opp, så det har jeg slutta med. Men kan prøve å gi henne i grinda (vi har ikke brukt grind enda, for jeg er litt usikker på når/hvordan bruke det).

Når hun kjeder seg sier hun ifra på en annen måte. Blir litt vel kreativ for å si det sånn (biter i bordbein osv). Det er når hun blir helt spinnvill, hvor hun ikke har tid engang til å bite i bordbein, at jeg tenker ro-trening er på sin plass. 

Hva kan vi ha i grinda for å gjøre det enklere for henne? Leker, tyggebein osv girer som nevnt bare opp. Bør jeg sitte ved siden av og gjøre ingenting? Prate med henne, eller overse? Rose når/hvis hun roer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Colargol said:

Hva funker, når og hvordan?

Når valpen er helt spinnvill eller bare litt urolig?

Hvor lenge? 

Og hva kan man forvente av en valp på 12-15 uker? 

De vanskelige situasjonene er når hun girer seg sånn opp og ingenting fungerer - hun bjeffer, biter, springer (fra oss) og er generelt utrivelig. Har prøvd alt fra å ta henne med ut, gi henne tyggebein, tvangskose - det bare girer henne enda mer opp. Aktivisering/øving på triks osv fungerer ikke når hun er i et sånt humør. Vil ro-trening kunne hjelpe? 

 

Når du vil. ? ro trening er ikke bare for problematisk stress, det er for å lære hunden å stenge av å roe seg ned. Noen er flinke på det, andre ikke så veldig. Noen stresser mye,.mens andre kan pusle rolig rundt med sitt i en evighet. Begge deler kan være for mye. I tillegg så er det jo alltie en faktor når vi vil ha ro også, Ikke bare når hunden må ha det for egen del. Det er en god egenskap å lære seg å slappe av også når man ikke er helt utslitt etter lang tur eller timesvis med lek og pusling.

Jeg gjør det litt enkelt i starten med mine. Aktivitet ute, ro inne. For det meste. Spesielt hjelper jeg de til ro etter lang tur eller ei god leke/treningsøkt. Har vi bare vært ute å luftet litt siden sist soveøkt kan de selvsagt få holde på litt uten at jeg legger meg borti det, iallefall de minste valpene, også tar vi litt mer ro etterpå.

Jeg bruker enten grind, når jeg ikke kan eller orker å følge med eller de må stenges bort litt av en eller annen grunn.. Eller så er jeg opp å sier "legg deg" mens jeg rolig hjelper hunden ned i ligg(før de skjønner hva jeg sier/mener). Det må som regel gjentas en del ganger til de roer ned å sovner. Men de skjønner jo hva jeg vil og fra dag til dag vil de roe ned raskere og raskere. 

Ved overtrøtt hund så foretrekker jeg å ha grind eller noe stående da jeg synes det er bedre enn å.holde de. Men holde funker det å så lenge man forholder seg rolig og ignorerer biting osv til de kapitulerer og stenger av litt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Når du vil. ? ro trening er ikke bare for problematisk stress, det er for å lære hunden å stenge av å roe seg ned. Noen er flinke på det, andre ikke så veldig. Noen stresser mye,.mens andre kan pusle rolig rundt med sitt i en evighet. Begge deler kan være for mye. I tillegg så er det jo alltie en faktor når vi vil ha ro også, Ikke bare når hunden må ha det for egen del. Det er en god egenskap å lære seg å slappe av også når man ikke er helt utslitt etter lang tur eller timesvis med lek og pusling.

Jeg gjør det litt enkelt i starten med mine. Aktivitet ute, ro inne. For det meste. Spesielt hjelper jeg de til ro etter lang tur eller ei god leke/treningsøkt. Har vi bare vært ute å luftet litt siden sist soveøkt kan de selvsagt få holde på litt uten at jeg legger meg borti det, iallefall de minste valpene, også tar vi litt mer ro etterpå.

Jeg bruker enten grind, når jeg ikke kan eller orker å følge med eller de må stenges bort litt av en eller annen grunn.. Eller så er jeg opp å sier "legg deg" mens jeg rolig hjelper hunden ned i ligg(før de skjønner hva jeg sier/mener). Det må som regel gjentas en del ganger til de roer ned å sovner. Men de skjønner jo hva jeg vil og fra dag til dag vil de roe ned raskere og raskere. 

Ved overtrøtt hund så foretrekker jeg å ha grind eller noe stående da jeg synes det er bedre enn å.holde de. Men holde funker det å så lenge man forholder seg rolig og ignorerer biting osv til de kapitulerer og stenger av litt.

Tusen takk for svar - endelig begynner jeg å skjønne hva denne rotreningen handler om (joda - har lest ørten bøker om hundehold, men når valpen plutselig er der, er det som hørtes så enkelt ut i bøkene  ikke fullt så enkel å iverksette ?) Sånn det er nå sliter vi oss helt ut, har knapt vekslet en sammenhengende setning med ungene de siste par ukene fordi hunden tar absolutt alt fokus, absolutt hele tiden (ja, vi sliter med å finne den av-knappen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Colargol said:

Tusen takk for svar - endelig begynner jeg å skjønne hva denne rotreningen handler om (joda - har lest ørten bøker om hundehold, men når valpen plutselig er der, er det som hørtes så enkelt ut i bøkene  ikke fullt så enkel å iverksette ?) Sånn det er nå sliter vi oss helt ut, har knapt vekslet en sammenhengende setning med ungene de siste par ukene fordi hunden tar absolutt alt fokus, absolutt hele tiden (ja, vi sliter med å finne den av-knappen!)

:lol: Beklager at jeg ler litt, haha, men sånn skal det ikke være nei. Men hvor mye galt gjør den om dere går en skikkelig god luftetur og deretter bare ignorer den litt? Ikke alle som stenger av selv altså, men de fleste gjør jo det etter en god utblåsning, kanskje med en liten pirajastund først. Viss ikke så er det bare å bruke stengsler eller bånd eller noe til å begrense den litt så vil den overgi seg å stenge av etter en liten stund :)  En sliten valp er som regel en god del enklere valp enn en som har masse energi, men det betyr ikke at dere ikke kan forvente at valpen ikke legger seg ned å slapper av litt innimellom selv om dere ikke nettopp har vært på langtur liksom, selv om dere har hatt en rolig dag skal de jo (og trenger å) stenge av innimellom. Vis den hva dere vil, eller bruk litt hjelpemidler når dere ikke kan. Så lenge valpen ikke bor konstant i buret/grinda og får sosial omgang samt nok tur og lek posjonert ut ila dagen så er det helt innafor å bruke grinda når dere føler behov for det :) 

Edit: Mulig dere kan ha litt nytte av å skille på ute og inne hva gjelder aktivitet og lek, iallefall den typen aktivitet og lek dere engasjerer dere i. Valpen skal jo ikke ligge pal hele tiden inne, det er nok for mye å forvente, men det hjelper nok å ikke lage forventninger til at det skjer aktivitet inne, fra dere(om dere har gjort sånt). I tillegg kan man jo se på om dere gir valpen nok fred eller er dere å snakker med den, klapper på den, leker litt, gir den ting, osv osv ofte? La den få mulighet til å finne ro også. Og tenk litt på hvordan dere snakker, er det mye glad stemme/babystemme så trigger gjerne det valpen, mens ro smitter over tilsvarende. :) Løper den mye etter barna om de farer i mellom så prøv å begrens det litt, la den heller venne seg til at de løper i mellom uten at han trenger å følge etter dem osv :)   

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...